Thorens

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
I 1986 solgte jeg platespilleren min. En Thorens TD-166.
Som de fleste andre trodde jeg at cdmediet var så mye bedre. Selv om jeg hørte at det ikke var tilfelle. Det var faktisk min største lydmessige nedtur til da. Men å innrømme det, overfor meg selv, og langt mindre overfor andre, neida.
"Hør a guttær, hør på den lyden a." Og alle nikka og var enig.

Men til saken. Har faktisk litt lyst, sånn etter hvert, og tilbake til vinyl. Det har jo vært perioder hvor det har vært så og si umulig å få tak i vinyl. Så ikke lenger.

Thorens hadde jeg tenkt i såfall, kanskje. Hvordan er dagens Thorens spillere ? Av de rimeligere. Denne f.eks.

http://www.pmvaudio.no/TD295.asp
 

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Innlegg
31
Antall liker
0
Hei
Den har jeg hatt i 2 år. Spilte ok. Har vraka den nå etter at jeg ødla en
av ledningene ved pickup skifte. Nei takke meg til spillere med avtagbart
headshell !

Mvh Erik
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sant det. Jeg la ikke merke til åssen shell det var på den.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hva med å prøve å få tak i en gammel klassisk Thorens, da? En TD 125, for eksempel. De er ofte å finne brukt, i veldig god stand, og ofte med gode armer på. Ser kanskje ørlite antikvariske ut, men spiller ringer rundt mye .....
 
B

bamsemann

Gjest
I 1986 solgte jeg platespilleren min. En Thorens TD-166.
Som de fleste andre trodde jeg at cdmediet var så mye bedre. Selv om jeg hørte at det ikke var tilfelle. Det var faktisk min største lydmessige nedtur til da. Men å innrømme det, overfor meg selv, og langt mindre overfor andre, neida.
"Hør a guttær, hør på den lyden a."  Og alle nikka og var enig.

Men til saken. Har faktisk litt lyst, sånn etter hvert, og tilbake til vinyl. Det har jo vært perioder hvor det har vært så og si umulig å få tak i vinyl. Så ikke lenger.

Thorens hadde jeg tenkt i såfall, kanskje. Hvordan er dagens Thorens spillere ? Av de rimeligere. Denne f.eks.

http://www.pmvaudio.no/TD295.asp
Jeg solgte også platespilleren min for en ca 15 år sia, fordi jeg skulle gå over til bare cd..

Men savnet etter vinylsnurrer har vokst mer og mer, og så jeg gikk jeg til innkjøp av en Luxman 441 med rega 300 arm og grado prestige gold..

Også innvesterte jeg i en brukt creek obh 18 riia med stor strømforsyning, og en linn signal kabel..

OI OI OI så deilig det er å spille vinyl igjen....

Trå til med en god spiller med det samme.. kjempemorro og kjempedeilig lyd..

Har på kort tid bygd opp en god samling lp plater 165stk på kort tid..

Har handla hos panorama, myntkiosken i sarp og hos Trond som du kjøpte stativene av rolfozzy, han har masse fantastisk bra musikk på vinyl,,

bamsemann.. :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg solgte også platespilleren min for en ca 15 år sia, fordi jeg skulle gå over til bare cd..

Men savnet etter vinylsnurrer har vokst mer og mer, og så jeg gikk jeg til innkjøp av en Luxman 441 med rega 300 arm og grado prestige gold..

Også innvesterte jeg i en brukt creek obh 18 riia med stor strømforsyning, og en linn signal kabel..

OI OI OI så deilig det er å spille vinyl igjen....

Trå til med en god spiller med det samme.. kjempemorro og kjempedeilig lyd..

Har på kort tid bygd opp en god samling lp plater 165stk på kort tid..

Har handla hos panorama, myntkiosken i sarp og hos Trond som du kjøpte stativene av rolfozzy, han har masse fantastisk bra musikk på vinyl,,

bamsemann.. :)
Takk for tipset. Det kommer etter hvert. Nå har jeg solgt forsterkeren i dag, så for å i det hele tatt få lyd, må jeg først og fremst ha en ny forsterker. Men jeg tenkte å prøve utpå nyåret. Har gode minner fra min gamle Thorens.
Selger Trond vinyl også ?
 
B

bamsemann

Gjest
Takk for tipset. Det kommer etter hvert. Nå har jeg solgt forsterkeren i dag, så for å i det hele tatt få lyd, må jeg først og fremst ha en ny forsterker. Men jeg tenkte å prøve utpå nyåret. Har gode minner fra min gamle Thorens.
Selger Trond vinyl også ?
Jada han har masse bra vinyl, stor samling som han selger ut..

Jeg har vært å plukka en gang, og skal ut i morra og plukke en vending til......

bamsemann.. :)
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Har en gammel Thorens fra 87 som spiller nydelig den dag i dag.
TD280 med Thorens kullfiberarm og Ortofon MC X3, krever en bra RIAA.
Anbefales! :)
 
B

bamsemann

Gjest
Takk for tipset. Det kommer etter hvert. Nå har jeg solgt forsterkeren i dag, så for å i det hele tatt få lyd, må jeg først og fremst ha en ny forsterker. Men jeg tenkte å prøve utpå nyåret. Har gode minner fra min gamle Thorens.
Selger Trond vinyl også ?
Glemte å si at Trond har en thorens td 318 til salgs, og det sto vist på en ortofon mc 20.

Også har han en project rpm 6 til salgs, og han har en dali riia også.......

bamsemann.. :)
 
J

jukes

Gjest
:)

Thorens er meget gode spillere. 125 er meget bra. Beste jeg har opplevd fra Thorens er 124 og den er en av de eldste fra Thorens.

Mvh Roar
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Takk for alle tips. Det ser ut som det etter hvert er mulighet for å få en Thorens i hus igjen ja. Men forsterker først.
Kjøpern trakk seg, så jeg må begynne på nytt igjen med selging. Sånt skjer, synd, men men.....
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Jeg er svært fersk og ny i vinylfaget, men sitter med en Thorens 145 (mkI) som jeg sliter med å få skikkelig til. Har allerede hørt fantastisk overbevisende lyter fra den, men mangler skikkelige manualer for å justere den i havn. Alt er i utgangspunktet originaldeler (tror jeg...)

Har skiftet signalkabler, ny Ortofon OM5, skal bytte strømkabel og jorde til RIAA-trinn. Sistnevnte er forøvrig Cambridge Audios 640P.

Problemer:
-får ikke tallerkenen til å gå jevnt, skrur og skrur...
-må justere tonearmen - skyve den inn mot senter - for hvert plateskifte. Dette for å unngå at armen trekker seg utover under spilling.

Det irriterende med dette prosjektet er at spilleren leverer vinyllyd en novise som jeg aldri har vært i nærheten av tidligere, men uansett hvor mange timer jeg bruker på kryptiske manualer i pdf og på forum på vinylengine.com og her, så nærmer jeg meg fortsatt ingen løsning... AAAARGH... Jeg VIL at denne spilleren skal komme til sin rett - det både låter og ser uvanlig bra ut - men jeg trenger tips fra folk med erfaring fra denne eller 160-modellen.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Kan høres ut som om den trenger å bli pleiet av en innbitt Thorens-fantast, Stoffe! Hvor i kongeriket holder du til? Ellers er det jo utrolig hyggelig at du faller i staver over vinyllyden,da... :)
 
J

jukes

Gjest
Jeg er svært fersk og ny i vinylfaget, men sitter med en Thorens 145 (mkI) som jeg sliter med å få skikkelig til. Har allerede hørt fantastisk overbevisende lyter fra den, men mangler skikkelige manualer for å justere den i havn. Alt er i utgangspunktet originaldeler (tror jeg...)

Har skiftet signalkabler, ny Ortofon OM5, skal bytte strømkabel og jorde til RIAA-trinn. Sistnevnte er forøvrig Cambridge Audios 640P.

Problemer:
-får ikke tallerkenen til å gå jevnt, skrur og skrur...
-må justere tonearmen - skyve den inn mot senter - for hvert plateskifte. Dette for å unngå at armen trekker seg utover under spilling.

Det irriterende med dette prosjektet er at spilleren leverer vinyllyd en novise som jeg aldri har vært i nærheten av tidligere, men uansett hvor mange timer jeg bruker på kryptiske manualer i pdf og på forum på vinylengine.com og her, så nærmer jeg meg fortsatt ingen løsning... AAAARGH... Jeg VIL at denne spilleren skal komme til sin rett - det både låter og ser uvanlig bra ut - men jeg trenger tips fra folk med erfaring fra denne eller 160-modellen.
:)
Stille antiskatingen riktig så slipper du og skyve armen inn mot senter. Justere fjørene riktig slik at spilleren er i vater. Bordet dette skjer på må være i vater.
Prøv dette først og hvis tallerken går ujevnt enda så rens hylselageret og smør med en pddf olje fra wurth. Dette er meget viktig.Her kan feilen ligge. Regner med at du har skiftet rem. Lykke til.

Mvh Roar
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Takk for kjappe og gode svar - langt kjappere enn denne tilbakemeldingen...

impulse: jeg holder til i de sentrale østlandsstrøk, midt mellom flyplass og elgtråkk. Setter pris på evt. hjelp, men vil jo gjerne prøve meg frem og kanskje til og med forstå / lære underveis. Jeg holder på tanken.

Roar: takk for gode tips, ny drivrem har stått på listen en stund, og er på vei innen få dager. Så over til det som ofte gir meg hodebry:
1. Hva og hvor er egentlig 'hylselageret'???
2. Er det skruene under tallerkenen, to i tallet - montert diagonalt ca., som justerer fjærene? Det er her jeg har skrudd meg frem til noe som *nesten* funker.
Regner med at det er disse, siden spilleren må være i vater før justering.
Antiskating: justerer meg litt på måfå, får et akseptabelt resultat, men ikke helt i mål. Hva skal verdiene på denne være - finnes det tabeller el.l. som tar utgangspunkt i PU?

Håper på flere opplysende og gode svar!

Beste hilsner

J+
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det gjeld dei gamle Thorensane, må du opp i ein viss kvalitet for at armane skal vere gode. Men dei er godt fungerande, og med rette pickup kan dei vere fornuftige spelarar også i dag.
Eg ville vel kanskje sette meg litt høgre mål, men alt kjem an på kor hardt du skal skvise lommeboka....
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Har en gammel Thorens fra 87 som spiller nydelig den dag i dag.
TD280 med Thorens kullfiberarm og Ortofon MC X3, krever en bra RIAA.
Anbefales! :)
Har selv en 280 MKlV kjøpt tidlig 90-tall. Har liggende en ny Ortofon OM10(tror jeg) og ny rem. En grei spiller, men skulle gjerne hatt noe hottere. Men penger...Har du gjort noen Tweaks? Ny kabel f.eks?Kan armen byttes?Har brukbar riia-ECP. ::)
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Jeg har nå fått en mengde gode tips fra dere kompetente vinylbrukere der ute, og i julefredens ro og mak har jeg også fått tid til å teste ut litt mer på min Thorens 145mkI som jeg simpelthen ikke får til å gå jevnt/i vater.

Jeg har nå funnet ut at "hylsen" som sitter under selve tallerkenen - en grå sak i hardplast - har pådratt seg en stygg sprekk i årenes løp (tror spilleren er en 1975-modell, slik som undertegnede), og lurer derfor på om det er årsaken til at tallerkenen går ujevnt/skjevt? Ser ut som spindelen er i god stand.
-Kan man i så fall få byttet denne "hylsen" med noe tilsvarende?
Har sjekket Svalander.se og Turntable Basics.com uten hell.

Kan legge ved foto av "hylsen" om dette kan hjelpe.

Setter pris på alle gode tips!

Beste hilsner

J+
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Jeg har nå fått en mengde gode tips fra dere kompetente vinylbrukere der ute, og i julefredens ro og mak har jeg også fått tid til å teste ut litt mer på min Thorens 145mkI som jeg simpelthen ikke får til å gå jevnt/i vater.

Jeg har nå funnet ut at "hylsen" som sitter under selve tallerkenen - en grå sak i hardplast - har pådratt seg en stygg sprekk i årenes løp (tror spilleren er en 1975-modell, slik som undertegnede), og lurer derfor på om det er årsaken til at tallerkenen går ujevnt/skjevt? Ser ut som spindelen er i god stand.
-Kan man i så fall få byttet denne "hylsen" med noe tilsvarende?
Har sjekket Svalander.se og Turntable Basics.com uten hell.

Kan legge ved foto av "hylsen" om dette kan hjelpe.

Setter pris på alle gode tips!

Beste hilsner

J+
"Hylsen" du refererer til er undertallerkenen høres det ut som. Den er av plast i TD145. Hvis du får tak i en undertallerken fra en TD160 Mk2, den er tyngre og i metall, har du med ett en mye bedre spiller. Du må bare passe på at akslingen (spindelen) har samme diameter. Tror spindelen på TD145 er 7mm, da er det samme som på TD160 mk2.

mvh trond kjetil
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ligger en TD160 Super på bruktbørsen, riktig nok uten arm, men det kan vært en fordel. (Armen var ikke spesielt god) Prisen på 2000 er imidlertid i stiveste laget. Denne spilleren er dessuten et godt utgangspunkt for tweaks av ymse slag, hvis man liker denslags.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
"Hylsen" du refererer til er undertallerkenen høres det ut som. Den er av plast i TD145. Hvis du får tak i en undertallerken fra en TD160 Mk2, den er tyngre og i metall, har du med ett en mye bedre spiller. Du må bare passe på at akslingen (spindelen) har samme diameter. Tror spindelen på TD145 er 7mm, da er det samme som på TD160 mk2.

mvh trond kjetil

Hei og takk for interessante svar!

Jeg har nå sjekket litt mer rundt, og jeg forstår ikke helt at dette er undertallerkenen.

Under platematten ligger den løse "yttertallerkenen" , under den igjen en "innertallerken" (fant disse begrepene på Ebay.de) som er fastmontert til plintet og som har spindelen fastmontert. Begge disse er av metall.
Under denne "innertallerkenen" er det kilt fast en plastkopp eller hylse som er trædd på spindelen. Denne har hos meg fått giktisk brudd pga. alderdom og sprø benbygning...
-Er dette virkelig den s.k. undertallerkenen?

Setter stor pris på alle gode tips som kommer feiende inn her, og kan ikke annet enn si meg enig med OivindS om at prisen var litt i stiveste laget - spesielt som delespiller...

Beste hilsner

J+
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.086
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
Stoffe; den plastdingsen du refererer til er korrekt nok ikke innertallerken. Denne tror jeg kun har som oppgave å hindre at innertellerken med spinel skal kunne trekkes opp av lagerhylsen. På min Thorens TD 160 Super er det i alle fall slik.

mvh.
Ketil
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Har selv en 280 MKlV kjøpt tidlig 90-tall. Har liggende en ny Ortofon OM10(tror jeg) og ny rem. En grei spiller, men skulle gjerne hatt noe hottere. Men penger...Har du gjort noen Tweaks? Ny kabel f.eks?Kan armen byttes?Har brukbar riia-ECP. ::)
Hei!
Har ikke gjort noe med den bortsett fra å skifte rem.
Kjøpte den ny med den beste armen de hadde dengang og Ortofonen. Fikk også satt på bedre signalkabler på den da jeg kjøpte den. De originale er vel litt i snaueste laget.
Tror jeg betalte ca 10k for den dengang.
Konklusjon: Veldig trofast og mye god lyd. Spiller mest klassisk og en del jazz og jazzrock. :)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Jeg har nå fått en mengde gode tips fra dere kompetente vinylbrukere der ute, og i julefredens ro og mak har jeg også fått tid til å teste ut litt mer på min Thorens 145mkI som jeg simpelthen ikke får til å gå jevnt/i vater.

Jeg har nå funnet ut at "hylsen" som sitter under selve tallerkenen - en grå sak i hardplast - har pådratt seg en stygg sprekk i årenes løp (tror spilleren er en 1975-modell, slik som undertegnede), og lurer derfor på om det er årsaken til at tallerkenen går ujevnt/skjevt? Ser ut som spindelen er i god stand.
-Kan man i så fall få byttet denne "hylsen" med noe tilsvarende?
Har sjekket Svalander.se og Turntable Basics.com uten hell.

Kan legge ved foto av "hylsen" om dette kan hjelpe.

Setter pris på alle gode tips!

Beste hilsner

J+
Ny rem og oljeskift på lageret er første bud når det gjelder å få spilleren til å gå jevnt. Funker ikke det, kan du risikere at motoren er defekt. Det er i så fall dumt, da tilgangen på originaldeler ikke er den beste når det gjelder eldre Thorens.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Til trådstarter eller andre Thorensfetishister....Det ligger en TD126 MK "et-eller-annet" på finn.no til 3000,- kr.... Den ser kanskje litt antikk ut, men burde spille forrykende til den prisen...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
La meg vekke opp denne tråden igjen..

Har en td 318 og en td 318 MKII som jeg med god hjelp skal prøve å få igang igjen.. Er det noen av dere som har testet disse? Hvordan er de? Vet dere om noen steder jeg kan finne ut mere fakta om MKII'n??
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.086
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
HoJ skrev:
La meg vekke opp denne tråden igjen..

Har en td 318 og en td 318 MKII som jeg med god hjelp skal prøve å få igang igjen.. Er det noen av dere som har testet disse? Hvordan er de? Vet dere om noen steder jeg kan finne ut mere fakta om MKII'n??
Har du prøvd theanalogdept.com?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det var da rørende at denne gamle tråden er blitt plukka fram igjen. Nå som jeg har fått meg en Thorens.
Spiller bra gjør den også. Har hatt noen morgentimer i selskap med den nå. Dylan, Fairport Convention og Byrds. Har vært inne på tanken og bytte den ut med noe nyere, men den tanken er droppa. Kanskje en Thorens Venner tråd hadde vært en ide ?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
HoJ skrev:
La meg vekke opp denne tråden igjen..

Har en td 318 og en td 318 MKII som jeg med god hjelp skal prøve å få igang igjen.. Er det noen av dere som har testet disse? Hvordan er de? Vet dere om noen steder jeg kan finne ut mere fakta om MKII'n??
Har du prøvd theanalogdept.com?
Jepp!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Det var da rørende at denne gamle tråden er blitt plukka fram igjen. Nå som jeg har fått meg en Thorens.
Spiller bra gjør den også. Har hatt noen morgentimer i selskap med den nå. Dylan, Fairport Convention og Byrds. Har vært inne på tanken og bytte den ut med noe nyere, men den tanken er droppa. Kanskje en Thorens Venner tråd hadde vært en ide ?
Hva slags Thorens?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
rolfozzy skrev:
Det var da rørende at denne gamle tråden er blitt plukka fram igjen. Nå som jeg har fått meg en Thorens.
Spiller bra gjør den også. Har hatt noen morgentimer i selskap med den nå. Dylan, Fairport Convention og Byrds. Har vært inne på tanken og bytte den ut med noe nyere, men den tanken er droppa. Kanskje en Thorens Venner tråd hadde vært en ide ?
Hva slags Thorens?
I min eie er en TD 160B Mk.II. En spiller som ny ble levert uten arm. Da jeg kjøpte den satt det en SME series III på den. Syns ikke den spilte så bra med den, så jeg har satt på en Rega 700B. Spiller mye bedre med den armen. Spillern er isolert med blymatter i tillegg. Meget fornøyd med den.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
rolfozzy skrev:
I min eie er en TD 160B Mk.II. En spiller som ny ble levert uten arm. Da jeg kjøpte den satt det en SME series III på den. Syns ikke den spilte så bra med den, så jeg har satt på en Rega 700B. Spiller mye bedre med den armen. Spillern er isolert med blymatter i tillegg. Meget fornøyd med den.
Jeg har også en TD160B Mk.II. Det står nå en Formula 4 arm på den nå, men jeg hadde tenkt å prøve SME series III på den. Hva slags pu brukte du? Jeg har tidligere brukt en SME 3009 S2 Improved på den med godt resultat.

rolfozzy skrev:
Det var da rørende at denne gamle tråden er blitt plukka fram igjen. Nå som jeg har fått meg en Thorens.
Spiller bra gjør den også. Har hatt noen morgentimer i selskap med den nå. Dylan, Fairport Convention og Byrds. Har vært inne på tanken og bytte den ut med noe nyere, men den tanken er droppa. Kanskje en Thorens Venner tråd hadde vært en ide ?
En Thorens Venner tråd er så absolutt en god idé :D :D Selv om jeg har en særlig oppheng i de Thorensene som ble produsert i Sveits i sin tid. De er de beste ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
En Thorens Venner tråd er så absolutt en god idé :D :D Selv om jeg har en særlig oppheng i de Thorensene som ble produsert i Sveits i sin tid. De er de beste ;D
Slik som denne foreksempel?



Denne SME 312 armen er jeg spent på......
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Trond Kjetil skrev:
rolfozzy skrev:
I min eie er en TD 160B Mk.II. En spiller som ny ble levert uten arm. Da jeg kjøpte den satt det en SME series III på den. Syns ikke den spilte så bra med den, så jeg har satt på en Rega 700B. Spiller mye bedre med den armen. Spillern er isolert med blymatter i tillegg. Meget fornøyd med den.
Jeg har også en TD160B Mk.II. Det står nå en Formula 4 arm på den nå, men jeg hadde tenkt å prøve SME series III på den. Hva slags pu brukte du? Jeg har tidligere brukt en SME 3009 S2 Improved på den med godt resultat.

rolfozzy skrev:
Det var da rørende at denne gamle tråden er blitt plukka fram igjen. Nå som jeg har fått meg en Thorens.
Spiller bra gjør den også. Har hatt noen morgentimer i selskap med den nå. Dylan, Fairport Convention og Byrds. Har vært inne på tanken og bytte den ut med noe nyere, men den tanken er droppa. Kanskje en Thorens Venner tråd hadde vært en ide ?
En Thorens Venner tråd er så absolutt en god idé :D :D Selv om jeg har en særlig oppheng i de Thorensene som ble produsert i Sveits i sin tid. De er de beste ;D
Brukte en AT160. Syns det låt, tja, pinglete og tynt. Tror ikke det var bare pu sin feil. Prøvde pu på Rega armen en stund, og det ble bedre trøkk og varme i lyden da. Nå bruker jeg DV10X4.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
rolfozzy skrev:
Brukte en AT160. Syns det låt, tja, pinglete og tynt. Tror ikke det var bare pu sin feil. Prøvde pu på Rega armen en stund, og det ble bedre trøkk og varme i lyden da. Nå bruker jeg DV10X4.
Lurer bare på om den pickupen er noen særlig god match for SME Series III, det er jo en arm med liten effektiv masse :). Ingenting feil med pu, bare dårlig kombinasjon. Jeg bruker en relativt høykompliant pu i min arm, det spiller som bare det.

Vennetråden er forresten på plass ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Trond Kjetil skrev:
rolfozzy skrev:
Brukte en AT160. Syns det låt, tja, pinglete og tynt. Tror ikke det var bare pu sin feil. Prøvde pu på Rega armen en stund, og det ble bedre trøkk og varme i lyden da. Nå bruker jeg DV10X4.
Lurer bare på om den pickupen er noen særlig god match for SME Series III, det er jo en arm med liten effektiv masse :). Ingenting feil med pu, bare dårlig kombinasjon. Jeg bruker en relativt høykompliant pu i min arm, det spiller som bare det.

Vennetråden er forresten på plass ;)
Mye mulig at det var en dårlig kombinasjon. Men det er historie nå. Ja jeg ser det er kommet vennetråd. Så det etter jeg var innom her i stad. Vil heretter legge alle mine skriblerier gjeldende Thorens der.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Hei og hopp har kommet over en thorens TD 150MK2.
Er det noe gøy?

Mvh J.O
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
J.O skrev:
Hei og hopp har kommet over en thorens TD 150MK2.
Er det noe gøy?

Mvh J.O

Kjempegøy ! 150 skal vissnok være en av de aller beste spillrne til Thorens.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Har en TD150 MkII selv jeg og den er helt grei den.
 
Topp Bunn