Thorens TD 160, en veterans reise i klørene på en amatør....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.806
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vel, man har jo ordtaket "mye vil ha mer" . Vil ikke påstå det er grådighet , men det er fristende - og morsomt og dra den litt lenger noen ganger. Når man føler at det er verd innvesteringene i tillegg så er jo alt bare velstand . Og som du sier - det spiller som bare det !
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Shiet, dem har til og med en platespiller med betong. Kan vel kalles ganske ekstremt hehe (fra 1988 )
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    HE he, ja det er en fin konseptspiller. Tung som fy og stygg som Nøkken! Hadde jeg kjøpt en om jeg kom over en? Hell yeah!
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vel. Da har jeg montert nye springfjærer i "Knerten" (Døpt av min datter).
    Prøvde meg på disse:
    Thorens TD 160 Turntable Replacement Spring | eBay
    image.jpg
    image.jpg

    Fancy farger! Og litt større enn de slitne som sto i :)
    De nye fjærene var myke og måtte strammes godt inn. Jeg har ett lite kafébord som jeg kan sette spilleren på mens jeg justerer fjærene. Jeg legger bordet på siden og setter spilleren på bordet. Da står spilleren på de liggende bordbena og jeg har tilgang til fjærene fra undersiden. Ett lite DIY tips der altså :)
    Så nå er den justert så godt som mulig og jeg er fornøyd.
    Nå:
    Rewiering av SME 3009 S2 improved. Helsike så vanskelig det skal være å få den 'jordingsfeste' bakerst på armen!!!
    image.jpg

    Her må du være stødigere på hånden enn en øyeeple kirurg! Nebbetangen min får ikke plass. Så da blir det Claseren i morgen.
    image.jpeg

    Kanskje den i midten gjør susen.....

    Pakker sammen for i kveld, før noe ryker til!
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Med den høyden og antallet coils må de være myke, ja..men sett dem i spenn så vil de få orden på en vaklende, eldre sveitser..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.806
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må si du virkelig går i detaljene på denne. Blir artig å se det helt ferdige resultatet.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, det har blitt noe mer omfattende en først tenkt. Og enda er den ikke helt ferdig :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Wenn der Spieler geriatrisch ist, dann schicken Sie ihn zu Jorwed..Du har overtatt- eller hatt innom vegga- omtrent alt som er av eldre Thorenser i Norge, Jørgen..:cool: FInt det er noen som tar vare på dem ute å totalherpe..
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vel....Så er vi der. Den er ferdig. Noen små utbedringer som kan/bør gjøres....Men den er ferdig.
    Norsk prog får æren av å starte ballet.
    IMG_0331.jpg

    IMG_0336.jpg

    Takk for alle innspill og hjelp underveis. Jeg kommer til å oppdatere tråden i ny og ne med evt linker til tips og triks i forbindelse med modifiseringer av denne modellen for fremtidig referanse. Jeg har i alle fall lært mye og tar gjerne ett nytt prosjekt igjen :)

    Lag en plan og hiv deg ut i det!
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Spilleren koser seg fremdeles her i huset. Men nå er det nok snart slutt. Jeg har i tillegg til TD-521, TSD-135 og en Nottingham spiller. Noe må gå for å finansiere videre fremdrift i arbeidet.

    Lykke til på ferden, Knerten :)
    fullsizeoutput_166e.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Jævlig fin spiller, godt rigget og restaurert! SlukApprobert. Og billig!!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.806
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spilleren er råfin - og man skal ikke undervurdere kvalitetene til en TD 160 , spesielt på en som er så påkostet som dette. Husker det røkket litt når jeg solgte en TD 160 super . det er alltid et godt tegn på at spilleren har gitt meg mange gode musikkopplevelser. Man knytter (i alle fall undertegnede) emosjonelle bånd til en ting som gir slike opplevelser,

    Og her står knerten usolgt , mens mdf planker og plastikkræl selger som varmt hvetebrød. Folkens - skjerp dere .....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Soundscape: Da veit du hvor julegratialet skal brukes. Det finnes andre prinsipper enn fjæropphengte flytedyr, ser du. Men den er fin, ja..

    Jorwed: Hva med å prøve å beholde NAS for en gangs skyld? Gjør noen små grep med den, så har du spinner for tjue år..
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.806
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Soundscape: Da veit du hvor julegratialet skal brukes. Det finnes andre prinsipper enn fjæropphengte flytedyr, ser du. Men den er fin, ja..
    Jeg vet , men hvem sa man kun må velge en spiller ? Jeg har vel sånn 50/50 fordeling på fjær/ikke fjær. Og man kan få musikk ut av både remdrift , mellomhjul og direktedrift. For å utdype mitt siste spark der så ville en slik spiller - hvis produsert i dag kostet en god slump penger. Til den prisen vet jeg hva JEG ville valgt , men respekterer selvfølgelig alle som mener noe annet........
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vel for eksempel være lurt hos Jorwed, Soundscape..En som kan leves lenge med. Det er eneste måte å finne roen på , det..
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vel....Så er vi der. Den er ferdig. Noen små utbedringer som kan/bør gjøres....Men den er ferdig.
    Norsk prog får æren av å starte ballet.
    Vis vedlegget 395916
    Vis vedlegget 395917
    Takk for alle innspill og hjelp underveis. Jeg kommer til å oppdatere tråden i ny og ne med evt linker til tips og triks i forbindelse med modifiseringer av denne modellen for fremtidig referanse. Jeg har i alle fall lært mye og tar gjerne ett nytt prosjekt igjen :)

    Lag en plan og hiv deg ut i det!
    Har lest denne gamle tråden med interesse. Hvordan vil du beskrive endringene SME-armen ga lydmessig og funksjonelt?
    Bytte av arm bryter litt med dogmene jeg har satt for mitt prosjekt, men gir det en vesentlig forbedring kunne det vært artig å prøve.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn