Thorens TD 160, en veterans reise i klørene på en amatør....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Godt med alt som tar tid. Dette prosjektet har dessverre kommet i bakevja og likeledes ufordelaktig prioritert. Men denne uken skjedde det endelig litt. Fikk den nye topp platen (Gikk for sort uten loga, da de ikke laget den bronse varianten med SME cut) og endret armfestet fra blankt til sort. I tillegg fikk jeg polert opp tallerken i dag (Takk Vidar!). Ingenting skrudd sammen. Bare satt på plass til ære for fotografen og for å gi meg litt inspirasjon og motivasjon :)
    IMG_1922.jpg
    IMG_1923.jpg
    IMG_1926.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dette ble bare j.... tøft ! Liker den minimalistiske looken og kombinasjonen av matt og blank lakk. Med polert tallerken mot den armen falt siste detalj på plass.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for det, Soundscape!
    Ble vel egentlig veldig fornøyd selv.
    Behovet for støvlokk ble øyeblikkelig fremtredende...
    Så; Klart, Smoked eller Tan (Dark)?
    Eksempel på "Klart":
    s-l1600-11.jpg



    Eksempel på "Smoked":
    s-l1600-9.jpg


    Fant ikke ett helt mørkt ett i farta, men tenk gammel B&O spillere. Nesten helt sort, kan bare skimte noe under :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er enig med alle egentlig. Jeg står mellom kraftig (4mm?) klar akryl eller samme i en helt mørk stil. Litt mer mot klar type....
    Men er ikke sikker... Får se om jeg får skrudd sammen de siste skruene ila helgen som kommer. Før den tid er det sorteringe av en haug med LP-plater......
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    ...som forbreredelse til rydding av danseband-/visekategorien..Den TDen får et relativt morskt utseende med mitt anbefalte støvlokk. Et utseende som passer slike store dyr meget godt. Polerte tallerkener og gjennomsiktig lokk kan lett bli for mye når resten av maskinen er som over. Dessuten fungerer det slik at en eventuell plate får solbeskyttelse også.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Også greit å la maskinen få et snev av eksklusivitet ..klart lokk på den der. er imo direkte harry!! Iallefall når hele plinthet er mattsvart. Var den min, hadde den sveitserplinth i lakkert lønnetre, svartmatt topplate, polerte detaljer..Sonus Faber-stil..
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Ja, det plinthet (som er i klarlakk) fordrer en tydelig profil :) Min andre spiller blir (muligens) en Kenwood KD-700D, med klar akryl. (Kjøpte den for noen dager siden på finn.no, men har ikke hentet den ennå.)
    97_858814619.jpg

    Klar akryll er ikke i min mening harry, men det "safe" valget. Det hadde vært gøy å kjøre litt "off the beaten track" og kjørt noe ekslusivt (ikke nødvendigvis prismessig, men noe ikke alle har) Ett mørkt lokk, gir som du sier ett litt mer maskulint inntrykk. Jeg får tenke litt på det.... Tar gjerne i mot argumenter i form av bildeeksempler...
    :)
    For det finnes mye forskjellig der ute i verden..
    31BSmsmGlqL.jpg
    000236-02.jpg
    000237-02.jpg
    BSR-610_Stereo_Changer-Stacker-78-RPM_Turntable_Phonograph_web.JPG
    WD-PaulB-cover.jpg
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Det ville være synd å skjule en så pen spiller under et farget lokk-det meste av tiden er tross alt lokket nede.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, kan ikke være annet enn enig med deg Kleine. Heller den veien. Men da vil jeg ha ett med samme stil som bilde lenger opp (Kenwooden og den mørke Thorensen). Men bøyde kanter, ikke sveisesømmer. Får kikke og se hva jeg finner.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Funker vel, det og, Jorwed..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skulle jeg bli det?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ment som en spøk, Audiotor. :)
    Men kjenner at jeg ikke er helt overbevist selv ang den klare pleksiglass saken... Får la tanken modnes litt...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg står for Tan-befalingen, jeg også..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Smoked ville vært mitt valg. Samme tone som på den 166`n på bildet litt lengre opp i tråden
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Her tror jeg rett og slett du må la egen smak avgjøre :) Jeg ville gått for klar, men det er jo andre her som mener noe annet, og ikke liker klar i det hele tatt ... Sammen med de andre valgene ser det ut til ... Kanskje flest som heller mot 'klar' nå, men jeg mener uansett at du må stole på deg selv, her ... :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Eksklusivitet betyr- i min bok- å ikke skrike "se på meg, da", med designen. Heller en stilig "understatement" full av små, gjennomtenkte detaljer, bearbeidet til perfeksjon, teknisk sett. Som en forsterker fra Bladelius, monitorer fra Sonus Faber eller et Steinwayflygel, feks....Altså: Skjul Thorensens sanne skapelse når maskinen ikke brukes, men smelt lytterens hjerte når den spinner skiver. La den passe så fullendt inn i miljøet sitt at den ser ut til å ha vært en del av grunnkonstruksjonen i stua. Og resten av interiøret nesten umerkelig har dukket opp rundt den. Hidden in plain sight. Ett eksempel på hverdagseksklusivitet er forresten Villeroy & Boch New Wave..
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da er målstreken innen rekkevidde :) Manglet en del til armfeste og noen småskruer. Fikk god hjelp av Soundscape med de siste delene. Nå er det bare kos igjen; montering av pick up (Det blir en Benz Glider), justere fjærene (må kanskje kjøpe nye) og puss av fingermerker.
    image.jpg

    Jeg bestilte ett lokk i tan farge. Det matchet bra, men var dessverre for lite.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har i dag bestilt ny tonearmskabel. Den som gikk gjennom armen var ikke byttet siden ny og er i korteste laget på PU siden. Røket flere ganger og nå var det bare så vidt den rakk frem til PU :) I samme operasjon får jeg jo gått over aller loddinger og sikret at alt er bra. Har en svak brumming i en (!) kanal, så satser på at det forsvinner med skifte av kabler. Kabelen er av typen Cardas og er helt sikkert god nok. :) Men ellers spiller den til 10 i stil :) Morro
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sålenge Jorwed greier å beholde den lenger enn ei uke vil den nok også vise hva den duger til. Gjennomtenkt pickupvalg også- Glider er god. Folket har dessverre en tendens til å legge for kort kabling, men jeg regner med dette går bra. Dog begynner man da å lure litt på akkurat hvor mange Thorens 160er- eller platespillere generelt- du egentlig skal ha, jørgen? Det virker å være noe med deg og akkurat den modellen?:cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    TD 160 er en morsom spiller å modde , så jeg skjønner for så vidt at man ikke kan få nok. Men , denne begynner å bli skikkelig fin , så har man tenkt å eie en TD 160 så er den en bra kandidat !
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He he, ja man kan lure :)
    Men det faktum at denne tråden er to år gammel (siden start) så er dette den første spilleren. Den har fulgt meg gjennom mange år.
    Budet på denne skal være rimelig høyt for at jeg skal gå i null på denne :) Spørs om jeg er så veldig keen på å selge denne egentlig .....
    Den er blitt skikkelig fin og gjør seg godt på stua. Visuelt passer den også godt til Luxman forsterkeren, som også ha pianosorte sider :)

    God morgen til dere begge to, forresten :)
    J
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Pass på å ikke flyte vekk, Jørgen. Vurderer å avbestille hastetime hos tannlegen pga syndefloden ute..
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, det var ikke måte på regn og blåst vi skulle få i dag. Våknet tidlig av at vinduene smalt igjen pga vinden. Men kom deg til tannlegen. Iallefall siden det er hastetime.....Itte´no kuult med tannpine...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    He he, ja man kan lure :)
    Men det faktum at denne tråden er to år gammel (siden start) så er dette den første spilleren. Den har fulgt meg gjennom mange år.
    Budet på denne skal være rimelig høyt for at jeg skal gå i null på denne :) Spørs om jeg er så veldig keen på å selge denne egentlig .....
    Den er blitt skikkelig fin og gjør seg godt på stua. Visuelt passer den også godt til Luxman forsterkeren, som også ha pianosorte sider :)

    God morgen til dere begge to, forresten :)
    J
    God morgen til deg/dere også :)

    Kronene har en tendens til å rulle hvis man tar moddingen helt ut , men lydmessig ( og visuelt) får man allikevel value for money. Hva ville vel en slik spiller med håndlaget plinth og det hele kostet hvis den var produsert i dag ? Og lydmessig kan mange av disse gamle spillerne holde følge med ganske dyre saker.

    Og der begynner sola å kikke frem.........på tide å komme seg ut å jobbe litt !

    mvh V
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Senere i dag. I ditt nabolag til og med :)
    Bilde er fra interwebben. Egne bilder kommer....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Værste jeg har hørt altså. Ligger det sånt og slenger i nabolaget uten at jeg vet om det.........

    Vel grattis i alle fall :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kjenner du spilleren? 135? Har skjønt et det er en 124 light, med fastmontert arm(base).
    Ikke så fleksibel med andre ord?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke skrudd på den selv , men det er som du sier en 124 light - produsert fra 1958 ( året etter TD 124 ) som et rimeligere alternativ.
    Jeg burde nok gå for en TD 124 , siden den kom på markedet samme år jeg ble født ! ( 1957). :)
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Dere som viser frem fine moddede bør huske på at dette blir dyrt for den blakke musikkmannen.. :)
    Jeg trodde egentlig jeg hadde kjøpt meg en ganske billig TT når jeg vant min 160mk2 på en ebay auksjon for et års tid siden (ingen angring altså), deretter kom det en stor regning på frakt og moms.. Jeg fikk spilleren til relativt bra pris på auksjonen, så summa sumarum grei pris.
    Så skjønte jeg at det må jo benyttes en skikkelig PU.. da mer enn doblet prisen seg, og jeg vet at det finnes betydelig bedre PU som kommer til å friste, så kommer ytterligere kostnader.. en gang i fremtiden da.
    Men det er noe med å lese f.x her på sentralen hva folk gjør som har en tendens til å smitte. Det første som skjedde var innsikten om behov for god RIAA.. Det er ganske dyrt.. men det spiller! ÅH som det spiller!

    Nå er modding i gang. En fin kar på Hokksund byttet tonearmwire til skikkelig sølvtråd,han bygde inn gode phonosokler og strømbrønn. Nå er ikke spilleren lenger særlig billig, men den er meget bedre. Tror han byttet noe greier (jeg er såå teknisk av meg altså) som hadde med strøm og motor og slikt å gjøre samtidig. Deretter blir det nå en jobb med å bytte plinth.. Det har jeg ingen forventninger om at blir billig i det hele tatt, med mindre jeg får brukt noe drivved som jeg får skåret til med håndsaga..

    Egentlig skulle jeg mest si at det er moro å se dere som får til så fine spillere både visuelt og i lyd, men det koster å herme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn