Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hei og velkommen til mitt rom!

    Er en ung kar på 22år som bor i Fetsund.

    Har vært interessert i god lyd en god stund nå, men har selvfølgelig ikke like stor erfaring som den eldre garde her inne. Prøver allikevel og
    Dette rommet jeg bruker nå er en midlertidig løsning frem til jeg får spart opp nok kronasjer til å få meg et sted med dedikert rom. Siden dette også skal kunne fungere som en stue, så er det litt kompromisser som har måttet inngås + at siden det spares opp penger så kan jeg ikke bruke så mye penger på det. Så det er mye DIY ute å går her.
    Men føler selv at jeg har fått til et lydbilde jeg er veldig fornøyd med.

    Dette rommet er tunet i hovedsak for stereo, men har hengt opp surroundhøyttalere samt prosjektor og lerret for film også. Dette fungerer tålelig greit.

    Denne tråden kommer til å handle om rommet mitt og stereoen min hvor jeg hele tiden prøver å gjøre forbedringer.

    Så alle innspill til forbedring som ikke koster en arm og et ben tas i mot med takk.;D


    Utstyr i rommet per nå:

    TangenAVDesign Inconcert Miles
    2x Crown ITech 4000
    En DIY 2x150w Forsterker
    Sherbourn PT-7030
    Musikken kommer fra en High end stillegående PC
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her er utgangspunktet: Rommet er på ca. 25m2 og halvparten av rommet er dedikert for stereolytting og filmvisning.

    Her hadde jeg justert mye frem og tilbake på fronter og funnet den optimale plassen for disse, ved hjelp av lytting og målinger.


    Utgangspunkt.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så begynte oppgaven med å prøve å gjøre noen tiltak. Skulle prøve å få på plass en så stor bassfelle som mulig uten at det spiste alt for mye plass. Så kom på ideen med å bygge bassfelle over hele frontveggen for så å "felle" fronthøyttalerne inn i denne. Måtte også få opp en del akustikkplater i både tak og på sidevegger.

    Fant ut at det ikke var noe vits med center i det hele tatt, siden jeg ikke klarte å få den helt i midten. Så dermed ble det til at centeren (en patos b502) ble sendt på boden og stereoracket ble flyttet til høyre langvegg.

    Bassfellen er laget av standard glava A37 og fungerer ypperlig.

    Her har jeg begynt å legge opp glava til bassfellene og litt akustikkplater i taket samt et par på sideveggene som ikke er festet.

    Start bassfeller.jpg


    Start akustikk på sidevegger.jpg


    Start akustikk i taket.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her har jeg fått opp resten av glavaen som satt opp ett rammeverk til fellene:

    Stenderverk oppe høyre.jpg


    Stenderverk oppe venstre.jpg


    Begynte å trekke rammeverket med pustende høyttalerstoff

    Begynt trekking av stenderverk.jpg



    Her er rammeverket ferdig trukket.

    Stenderverk ferdig trukket.jpg



    Bestemte meg for å male Døra og veggen rundt i matt sort for å matche resten av fronten.

    Dør og karm malt sort.jpg


    Fikk også opp noen midlertidige plater på venstre og høyre sidevegg.

    Midlertidig plater på venstre vegg.jpg


    Midlertidig plater på høyre vegg.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her er akustikkplatene på høyre og venstre side blitt satt opp, samt akustikkplatene i taket er komplett.

    Fikk også slengt opp lerret og prosjektor i samme slengen.

    Akustikkplater høyre side ferdig.jpg


    Akustikkplater venstre side ferdig.jpg


    akustikkplater tak ferdig.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg kjøpte også inn 2 tepper til gulvet fra sofaen og inn til høyttalerne for å prøve å bedre refleksjoner derfra.

    Også etter mye mas fra fruen i huset om at hun ville mye heller ha en sofa istedet for 2 stoler så da ble det innkjøp av dette.

    IMG_1605.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Etter det har det ikke skjedd så veldig mye.
    En del ting i racket har blitt byttet rundt på. Byttet ut en yamaha reciever med Sherbourn PT-7030 prosessor. Byttet fra DIY 2x150w forsterkeren til en Crown xti 1002. Denne hadde ikke nok kvalitet til fullrange, så den ble byttet ut med en Crown Itech 4000, som senere ble til to.

    Har også gående et sideprosjekt med en kompis der vi bygger et PA-system som skal leies ut. Vi fikk bygget ferdig 2 av de 4 subbene totalt, og de står nå i hjørnet her og gjør absolutt ikkenoe. (Subbene er Cubo 18, Hybrid bassreflex og hornkasser som har ca. 6 db mer output ved 40-50hz enn en standard 18" bassreflex.)

    Annet enn det har det ikke skjedd så veldig mye nytt.

    Her er rommet slik det ser ut i dag.


    IMG_1598.jpg


    IMG_1604.jpg


    IMG_1614.jpg


    IMG_1616.jpg


    IMG_1615.jpg


    IMG_1606.jpg




    IMG_1601.jpg



    IMG_1602.jpg




    IMG_1605.jpg



    IMG_1607.jpg



    IMG_1599.jpg



    IMG_1609.jpg

    IMG_1610.jpg



    IMG_1613.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Noen er kanskje også interessert i hvordan dette rommet måler.

    Her er noen grafer i tilfelle noen er interessert.


    Dypassrespons
    dypbassrespins.jpg



    Frekvenskurve 200hz og ned
    frekvenskurve 200hz og ned.jpg


    Frekvenskurve hele veien
    hele frekvensgangen.jpg


    Waterfall hele veien
    vannfall opptil 10khz.jpg


    Waterfall 500hz og ned

    waterfall 500hz.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Videre er det bakveggen som står for tur!

    Har fått tillatelse av fruen til å bruke diffusorer på bakveggen. Så blir mye snekring fremover ettersom planen er å lage 6stk 60x60 diffusor med 30cm som lengste stav. Og stacke 3 og 3 i høyden ved siden av hverandre.

    Kompisen min får også bestilt de 2 siste elementene til PA-systemet, så vi skal bygge ferdig dem også i løpet av de neste ukene som kommer.
    Er en spennende tid som kommer fremover!

    Skal få lagt ut litt bilder når jeg har begynt bygging av diffusorene.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    hmm.. det har skjedd noe med vedleggene mine :S skal få fikset det etterpå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Innimellom så skjer det... Er noe med google og bildeopplastning.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kan du si noe om de høyttalerne? Er det Bånddiskant og 2 x 15" i hver? DIY?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel et par Inconcert Miles... Om jeg ikke husker feil.. Er det Tangen design eller?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det stemmer. Det er et par TangenAVDesign inconcert miles. 2x beyma 15p80nd bassere og en stk tpl-150h 8"båndiskant i hver høyttaler. Denne høyttaleren måler veldig korrekt akkurat som jeg liker det. Spesielt diskanten er jeg veldig fornøyd med. Det har en veldig transient respons. Dette er DIY ja.


    Her er et bilde av hvordan den målte hos tangen.
    Miles måling.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spennende saker dette - håper bildene dine kommer opp etterhvert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Supert... Gleder meg til å få høre Tangen design igjen,,,
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er litt fristet til å gå for 50cm som lengste stav istedet. 30cm virker ned til 573hz, mens 50cm virker helt ned til 344hz. Siden jeg har plass så tror jeg det blir 50cm istedet. Har trua på at det er en fordel å få diffusjonen helt ned i øvre bass. En ting er hvertfall sikkert. Det kommer til å gå med sykt mye treverk. for 6stk kommer det til å gå med ca. 222meter 2"2".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det stemmer. Det er et par TangenAVDesign inconcert miles. 2x beyma 15p80nd bassere og en stk tpl-150h 8"båndiskant i hver høyttaler. Denne høyttaleren måler veldig korrekt akkurat som jeg liker det. Spesielt diskanten er jeg veldig fornøyd med. Det har en veldig transient respons. Dette er DIY ja.


    Her er et bilde av hvordan den målte hos tangen.
    Vis vedlegget 241180
    Burde være helt greit trøkk i dem også, med doble 15". :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Trøkker helt greit det. Føler ikke at jeg trenger noe subb i dette oppsettet til musikk ihvertfall. Låter helt rent og autoritært selv på 110-115db i sweetspot.
    Den store fordelen med disse store elementene er helt klart følsomheten. Høy følsomhet betyr jo selvsagt mindre bevegelse som igjen blir til mindre forvrengning.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er litt fristet til å gå for 50cm som lengste stav istedet. 30cm virker ned til 573hz, mens 50cm virker helt ned til 344hz. Siden jeg har plass så tror jeg det blir 50cm istedet. Har trua på at det er en fordel å få diffusjonen helt ned i øvre bass. En ting er hvertfall sikkert. Det kommer til å gå med sykt mye treverk. for 6stk kommer det til å gå med ca. 222meter 2"2".
    Vurderer sterkt det samme, men jeg kommer nok til å lage de i Styrofoam. Med så mange som jeg tenker ( 4 søyler a 120x60 ) så kommer hele veggen min til å dette ned...
    Pass bare på å ha nok avstand fra tuppen på den lengste og til øret. Om ikke så blir det bare rot...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vurderer sterkt det samme, men jeg kommer nok til å lage de i Styrofoam. Med så mange som jeg tenker ( 4 søyler a 120x60 ) så kommer hele veggen min til å dette ned...
    Pass bare på å ha nok avstand fra tuppen på den lengste og til øret. Om ikke så blir det bare rot...
    Husk at du kan lage "vinger" til dem slik at de kan stables oppå hverandre, altså bruke plater på sidene også. Blir nok det jeg ender med å gjøre. Samme som det tangen gjorde i sitt rom.

    Mye enklere å lage disse i treverk siden styrofoam er noe herk å kappe til.

    Her er et eksempel:
    Diff02.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp.. Ingen dum ide.. Trøbbelet med mitt rom er jo at jeg har en dør inn på rommet. og den er naturligvis plassert rett bak hode i sweetspot. men heldigvis 25, fra øra. Vi får se hva det blir til. Har du løfta på den slik kloss noen gang? De veier sinnsykt mye....
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    De veier vel rundt 30kg stykket, kommer helt an på lengde på staver :p så litt vekt er det. Det kan jeg være veldig enig med.. Jeg for min del skal også lage feste med hjul på mine så hele raden enkelt kan trilles rundt, så jeg kun trenger å stable de en gang. Det med dør rett bak hodet er jo selvsagt kjedelig. Da er det mer forståelig med styrofoam.. Spesielt om du skal feste diffusorene på selve døra.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Idag har jeg vært å hentet de første 60 meterne med 48x48! Bestemte meg for å tøye strikken skikkelig og få god effekt langt ned i frekvens, så lengden på diffuserne kommer til å bli 60cm på lengste stav. Det kommer til å være i overkant av 3.5 meter fra øret til de ytterste stavene, så regner med at avstanden er grei der også.

    Her er et bilde av litt kapping som er gjort i dag.

    Start kapping til diffusorer.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tenkte jeg skulle invitere de hyggelige karene i skedsmo audio på Demo her den 15. mars om dere er interesserte! Bare å si ifra her i tråden eller på PM.
    Hyggelig å få likesinnede på besøk.

    Husk å ta med deres favorittmusikk, enten det er på cd, eller i minne så vi kan finne det igjen på eventuelt wimp/spotify,
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Start opp en ny tråd.. Ofte lettere å se da. Blir en travel mars, men det er bare hyggelig.
    Mvh Peter
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har ikke hatt så veldig mye tid i det siste, men fikk tatt en liten økt i går.

    Nå er alle 228 15cm stavene ferdig kuttet!
    20140219_212232.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    I helga har det blitt gjort en del! Er snart ferdig med å bygge subsystemet. Kun siste rest som gjenstår nå. Her er link til den lille byggetråden av dette PA-anlegget om noen er interessert i å ta en titt: Cubo 18 x4 Byggetråd
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Idag ble siste strøket med maling påført på Subbene. Alt som mangler nå er montering av griller og elementer så er de ferdige! Det blir tatt iløpet av uka regner jeg med.

    Her er et bilde av subbene nesten ferdige:

    1970596_10152264243010148_1822259267_n.jpg




    Ang. diffusorene så har jeg ikke kommet noe lengre. Bestilte ferdigkappede mdf plater til bak, side og bunnplatene og de er klare nå så de blir hentet i morgen. Antageligvis kjøper jeg også en del mer plank når jeg først er der og henter dem.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser spennende ut de subbene dine... Er spent på di diffusorerne dine også. Om du synes de har noen effekt med såpass avstand som du har til bakveggen fra sweetpost...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Fordelen med god avstand til diffuserne er at jeg kan tune dem til å jobbe lengre ned i frekvens uten at det
    påvirker noe. En fin tommelregel på dette er ca.minimum 3 ganger så langt unna som laveste bølgelengde du prøver å diffusere. I mitt tilfelle er bølgelengden på 287 Hz 1.2 meter, så det er helt på grensa til hva jeg tåler.. sitter rundt 3.5-3.7 meter unna. Driver fortsatt å debatterer med meg selv om hvordan jeg skal sette de opp.. blir en del testing med dette når de er ferdig. Satser på å få med meg alle meterne med plank jeg mangler i dag.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    I går fikk jeg hentet de ferdige platene mine. Er veldig fornøyd med kappinga på disse. Største avviket jeg fant var et par plater som var litt under 1mm for lange.

    Fikk også hentet en del mere plank, men fortsatt et stykke unna det som er nødvendig for å bli ferdig.

    Slik ser det ut for øyeblikket. Klossene som ligger oppå bunn og sideplatene er 15cm stavene som er ferdig kuttet allerede.


    20140226_230855.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er bildet snudd litt? Har du funnet ut vekten av en slik diffusor? Var det 120cm høyde du skulle ha på de? har du regna på materialprisen på en diffusor?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er bildet snudd litt? Har du funnet ut vekten av en slik diffusor? Var det 120cm høyde du skulle ha på de? har du regna på materialprisen på en diffusor?
    Var blitt en liten feil med bildet der ja. Har fikset det nå.

    Har ikke funnet noe eksakt vekt på diffusorene, men regner med ca 30-35kg per 60x60 diffusor. Det blir da 180-200kg totalt fordelt over alle 6.

    Bygger de som 60x60 (57.6x57.6) moduler men debatterer fortsatt på hvordan jeg skal sette de opp. Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal ha 2 rader med 180x60cm eller 3 rader med 120x60cm.

    Heller litt mot sistnevnte akkurat nå og heller legge på bredbåndet absorbsjon i bunnen og toppen av diffuserene for å få ned dipper og peaker i bassen enda litt mer. Det å få 60cm dype bassfeller under og over hjelper nok på en god del. Blir uansett en del målinger samlet med generelle lytteinntrykk som kommer til å bestemme hvordan de blir stående til slutt.

    Kostprisen på en diffusor med både sidevegger, bakplate og bunnplate samt staver kommer på rundt 770kr.. uten side og bunnplaten kommer det på ca 515kr. Altså ikke så ille.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Idag ble endelig Festanlegget ferdig!

    Anlegget består av:
    2x JBL 4691b Topp
    4x Cubo 18 subber
    3x Crown Itech 4000
    Dette kjøres ut via USB-AES/EBU fra hvilken som helst PC med kun en kobling for heldigital signalvei.

    Her står sluttresultatet i all sin prakt.
    20140227_215629.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Var å plukket opp en UMIK1 i går! å i den forbindelse med at jeg fant ut at den gamle målemicen min hadde en del feilmåling så ble det helt ny kalibrering fra skratch.Slenger opp masse bilder istedet for en hel haug av tekst.
     

    Vedlegg

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her er ståa for øyeblikket.

    Fikk starta kappinga med 45 cm stavene. Satser på å bli ferdig med de idag og forhåpentligvis litt mer hvis været holder seg.

    Blir mye plank ja
    20140309_175020.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn