There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23

    unbrako.jpg


    (Griffern - du ska itte lære far din å pule..)​
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig forskjellen mellom Harbeth & Spendor, bortsett fra to forskj. betegnelser:confused:. Begge merker virker tiltalende.
    Det er vel lettere å kunne svare på hva de har til felles. Begge merkene har røtter fra BBC:

    En av teknikerne hos BBC, Spencer Hughes, begynte å eksperimentere med nye materialer hjemme. I 1969 hadde han utviklet og bygd en komplett høyttaler som var god nok til at han kunne etablere sitt eget produksjonsfirma. Som navn på firma valgte han å bruke de fire første bokstavne i sitt fornavn, Spencer - altså Spen - og deretter de tre første bokstavene i fornavnet til sin kone, Dorothy. Altså ble navnet Spendor.
    Dudley Harwood, en litt eldre tekniker i utviklingsteamet til BBC, så med interesse på suksessen til sin kollega. I 1977 etablerte han Harbeth. Siden da har det vært en evig diskusjon blant entusiaster over hele verden, om hvem av disse som lager de beste høyttalerne. De har begge sine tilhengere. Det de likevel har til felles er en lydkvalitet, som de mest erfarne entusiastene mener er helt enestående. De som har vendt seg til lyden på Spendor eller Harbeth har vanskelig for å kunne slå seg til ro med noe annet.
    Sakset fra AUDIO AKTØREN avd. Norsk Hi-Fi Center

    Salgssjef Hallvar M. Rostad hos Norsk Hi-Fi Center fortalte meg da jeg kjøpte mine Spendor A3 der i august at Harbeth kunne være litt mer kresen akustikk-messig å få til skikkelig. Spendor skulle ifølge ham være enklere å få til uten de store akustiske tiltakene. Ellers er det vel en oppfatning blant enkelte svorne Harbeth-fans at Harbeth har den flotteste mellomtonen, men jeg tror det er delte oppfatninger her.

    Om du ikke bor altfor langt unna Krokstadelva ved Drammen, kan det være en idé å avtale en prøvelytting hos Hallvar M. Rostad om du er litt nysgjerrig på disse merkene. Han har lang erfaring med både Spendor og Harbeth.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Aldri så liten smakebit:
    JAxeTXf.jpg


    Finishene ser mye likere ut i virkeligheten! Må kjøpe meg et skikkelig kamera, kun for dere kranglefanter!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Helt grei look til de høyttalerne.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Det kule med bildet er at Sp100 ser små ut, har hatt dem selv og de er svære :cool:
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    799
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    En ryddig og oversiktlig arbeidsplass er alfaomega når man bygger ting!

    Vis vedlegget 349679
    Rolig med ølen nå da. Kjedelig å våkne til revnede fronttrekk og en 12-tommer med skrutrekker i.

    Forøvrig artig at noen "down-sizer" til de største Spendorene :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Har sett mye verre arbeidsplasser den denne, du mangler tre-fire ukesgamle pizzaesker m/mugg, to tomme rødmix pakker, tre overfylte askebegre type vintage trykk ned og sneipene roterer for det meste ut på bordet.. en kjele med Spaghetti a la Capri rester, et par godt brukte sokker, to nummer av Aktuell Rapport, en tørkerull :rolleyes:,
    flere ølbokser, Lottokuponger og siste "Travtips" - da nærmer du deg det værste jeg har sett så langt! Men du har jo helga på deg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Koser meg storveies med tråden din valfy. Entusiasme , ekte eierglede, gode råd og folk som heier en frem. Dette er essensen av hva HFS kan være. I stedet for å sitte å mugge på OT-hjørnet med hodet fullt av konspirasjoner , negativitet og generell skremsel for det å ha det fint i livet! Takk for at du deler. :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Koser meg storveies med tråden din valfy. Entusiasme , ekte eierglede, gode råd og folk som heier en frem. Dette er essensen av hva HFS kan være. I stedet for å sitte å mugge på OT-hjørnet med hodet fullt av konspirasjoner , negativitet og generell skremsel for det å ha det fint i livet! Takk for at du deler. :)
    +1 :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Gratulere med nye høyttalere :)Bifaller HCS fullt ut her,en herlig tråd å følge med i :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    IvarT skrev:
    Om du ikke bor altfor langt unna Krokstadelva ved Drammen, kan det være en idé å avtale en prøvelytting hos Hallvar M. Rostad om du er litt nysgjerrig på disse merkene. Han har lang erfaring med både Spendor og Harbeth.[
    Og dét kan jeg gjerne tenke meg. Litt lei av å bli fortalt at dette merket passer deg... etc...Fra seriøse forhandlere i Oslo.


    mvh
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Aldri så liten smakebit:
    Vis vedlegget 349670

    Finishene ser mye likere ut i virkeligheten! Må kjøpe meg et skikkelig kamera, kun for dere kranglefanter!
    Ser at du har blitt birøkter på dine gamle dager. God ide - om noen uker ser ribbene slik ut:


    Red: PS Her er det lov til å ta igjen.....ikke meningen å fornærme....fikk bare så lyst..:)
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Sluket får stryk-karakter av meg desverre!

    Unbraco nøkkelen som Ikea bruker blir faktisk kalt Umbrako. Feil ja, men i denne konteksten så heter det Umbrako desverre.
    Un Braco= én nøkkel, trur eg.


    mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sluket får stryk-karakter av meg desverre!

    Unbraco nøkkelen som Ikea bruker blir faktisk kalt Umbrako. Feil ja, men i denne konteksten så heter det Umbrako desverre.
    Un Braco= én nøkkel, trur eg.


    mvh
    IKEA tar feil, Sluket rett.

    Årsaken til den vanlige feilskrivningen av unbrako i Europa kan være at mange produsenter, deriblant IKEA, skriver umbrakonøkkel i sine monteringsanvisninger.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Unbrakonøkkel
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Nice! Nå har jo Nils hatt Harbeth M40.1 tidligere så vidt jeg har oppfattet. Fikk du noen beskrivelse av SP100R2 vs M40.1 når du kjøpte?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Koser meg storveies med tråden din valfy. Entusiasme , ekte eierglede, gode råd og folk som heier en frem. Dette er essensen av hva HFS kan være. I stedet for å sitte å mugge på OT-hjørnet med hodet fullt av konspirasjoner , negativitet og generell skremsel for det å ha det fint i livet! Takk for at du deler. :)
    Dette er virkelig flott å høre. :) At dere helt fremmede mennesker engasjerer seg i mitt høyttalerkjøp, og livet mitt med disse, mangedobler jo gleden for min del! Ikke bare det, men det inspirerer meg til å få mest mulig ut av de i forhold til plassering, lytteposisjon, valg av forsterker osv. :)
    Gleder meg virkelig til dere kloke skaller skal få hjelpe meg å bli kvitt disse jævelske dippene jeg får mellom 50 og 120hz - alt etter plassering av høyttalere og lytteposisjon. Det får bli når og hvis vi alle blir høvelig edruelige igjen..

    Keep fighting the good fight!

    Nice! Nå har jo Nils hatt Harbeth M40.1 tidligere så vidt jeg har oppfattet. Fikk du noen beskrivelse av SP100R2 vs M40.1 når du kjøpte?
    Nils hadde eid M40.1 over en lengre periode, men han ble visst aldri helt enig med diskanten fra de.
    Han sa også at etter mange år med leting etter den perfekte høyttaler (for han), var det godt å kunne slå seg helt til ro med SP100R2. Han nevnte et par ganger at han aldri kom til å eie noe annet privat.
    Hallvar er vel ikke helt uenig, tror jeg? :)

    Jeg skjønner ihvertfall begge to veldig godt!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Sluket har alltid rett! Noen ganger litt skeiv....

    Mteinum; Brennevin til jul, håndkolorert julekort.
    Griffenfeldt; Grisedeng

    Her er min personlige favoritt av de typiske engelske klassiske monitorhøyttalere - her i sivil utgave - den aktive ATC SCM150ASL

    ATC-SCM150-Classic.png
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Sånn billigskjit trenger du ikke forsøple min tråd med, Sluket.

    Neida.

    Hvor kan man få hørt noe sånt her på bjerget?

    In other news, så er trofaste Oddvar tilbake:
    ckOcZE9.jpg


    Klarte ikke slå meg til ro med mellomtone og diskant på bikubene mine. Antar det har med høyden å gjøre. Får amputere de ned til Oddvar-størrelse i morgen.

    Og wooow, 8-10cm i høyde kan faktisk make it or break it.

    Hvor lange var egentlig svindyre Spendor-stativene?? Jeg aner ikke.. Det er jo betryggende. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Oddvar skremmer meg... et lite vindpust og du har katastrofen der..
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Bassproblemer..
    Samme høyttaler-plassering, ca. en meter endring i lytteposisjon mellom begge målingene. Idiotdippen ved 100hz er nærmest høyttalere.
    Ingen av disse to er akseptable. :(



     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Sjekket fasene?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Den neste som klager på lite bilder får alvorlig tilsnakk fra en nordlending med hele TO tattoveringer.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Den neste som klager på lite bilder får alvorlig tilsnakk fra en nordlending med hele TO tattoveringer.
    Sjekket fasene?
    Vææl, rødt går til rødt og svart går til svart.
    Ja vel? Kan ikke se du har postet bilde av det?
    Får ikke tatt så lange bilder.....
    Hadde forventet noe mer nå. :cool: Men tror i grunnen det er natta! Kos deg med de flotte høyttalerne og tenk på de målingene senere!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hater å skuffe, men jeg sliter med å finne sinnataggen i meg når jeg har godt selskap (meg selv), godt øl, god vin og god musikk.. Sov godt! ;D
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Vanskelig å sove når diskanten skjærer i ørene ;D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Sluket har alltid rett! Noen ganger litt skeiv....

    Mteinum; Brennevin til jul, håndkolorert julekort.
    Griffenfeldt; Grisedeng

    Her er min personlige favoritt av de typiske engelske klassiske monitorhøyttalere - her i sivil utgave - den aktive ATC SCM150ASL

    Vis vedlegget 349738
    Jeg har svart belte i filmtriks og kan ta i mot mye deng, men du slipper ikke unna uten å få buksevann og truserøsk. Da prater vi truserøsk slik at du bruker strikken i trusen som hårstrikk!

    Ps Ække min feil at Ivar Kamprad valgte bevisst å skrive umbrako. Har rettet på Roda tidligere i en tråd hvor han monterte noe som ikke var fra Ikea og brukte ordet Umbrako. DA blir det feil å skrive umbrako!

    Pps den snodige krakken kunne man ha fylt med glava og brukt som bassfelle ved å stable flere i hjørnene?
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Nåååå det veit æ itj... en tørst..så en tørst;)

    1310217475240.jpg


    Har sett mye verre arbeidsplasser den denne, du mangler tre-fire ukesgamle pizzaesker m/mugg, to tomme rødmix pakker, tre overfylte askebegre type vintage trykk ned og sneipene roterer for det meste ut på bordet.. en kjele med Spaghetti a la Capri rester, et par godt brukte sokker, to nummer av Aktuell Rapport, en tørkerull :rolleyes:,
    flere ølbokser, Lottokuponger og siste "Travtips" - da nærmer du deg det værste jeg har sett så langt! Men du har jo helga på deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn