There is honor in being a Dog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er 3.ordens Butterworth og D'Appolito implementering, så skal ikke tiltevinkelen ha så mye å si for frekvensresponsen; annet enn akkurat i øverste del av hhv diskantens og mellomtonens virkeområde. Der vil nivået falle fort off-axis.

    Hvis det derimot er et L-R-filter, Chebychev eller annet, så vil tilting påvirke responsen i svært stor grad. Om man sitter på huk en halvmeter-meter foran høyttalerne med ørene i høyde med diskanten, og beveger ørene opp og ned noen cm langs deres sagitale akse (som i dette tilfelle blir loddrette bevegelser av øret), så hører man svært store endringer i frekvensrespons akkurat i overlappingsområdet mellom de to elementene diskant/mellomtone om man ikke har D'Appolito filter-/element layout.

    Massive underlag for høyttalere er jeg også tilhenger av; bruker selv granittplater under høyttalerne. Min erfaring med de er imidlertid at spikes ikke har noen plass sammen med granitt... og at under høyttalere er den eneste plassen man skal bruke stein eller annen høymasse avkobling i anlegget :)

    Mvh Vidar P
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Nå skal ikke jeg begi meg inn på å forklare denne konstruksjonen i detalj(altså Gallo reference 3), men den er jo ikke A4 :)

    Fra Mapleshade når det gjelder bruk av lønn:

    "Why maple? I used to mount my studio gear on massive lead or granite platforms. Naturally, I assumed mass dominates. Was I wrong! My first ear opener was testing 15 pounds of poplar against 125 pounds of granite under a CD player. The musicality of wood blew away the granite: warmer, punchier, far more detail, deeper bass. Clearly materials dominate, so I tested dozens. Marble and glass were thin and bright; carbon fiber, polymer composites, damped metal laminates, acrylic, and Corian were way too dead. Next experiment: solid wood easily bested butcher block and plywood. MDF was even worse. I listened to carefully matched platforms of walnut, oak, maple, cherry, birch, spruce, fir, hickory, mahogany, etc. Maple was head and shoulders the best. Turns out that’s not a fluke.

    Talking to musical instrument makers, I soon learned that the superiority of maple is 300 year old news among them. Every great violin since Stradivarius has maple sides and back. Every Steinway has a steamed maple case. All great jazz drums have maple shells. Last lesson from violin makers: NEVER use kiln-dried wood. The high heat deadens and weakens the wood. Air-dried sounds significantly better, as I confirmed.

    Finding air-dried 2" to 4" thick maple at lumber yards is impossible. So I turned to a local Amish sawmill—the best thing I ever did. They get us logs of very special maple indeed: old growth Maryland maple trees, 75 to 100 years old. Those yield wood of stunning character: lovely dark contrasts, subtly shimmering curly grain—a far cry from the boring whiteness of commercial maple. And my tests show this Maryland maple sounds clearly better than Canadian rock maple.

    After the cut-up logs air dry for 2-3 years, our skilled Amish craftsmen, Ben and his son Crist, meticulously plane, sand, bevel, and shape our wood. Ben takes particular pride in his lacquer finishes. They handsomely show off the dramatic grain and nut-colored streaks of our old growth Maryland maple. As an Old World craftsman, he also enjoys doing custom work for our customers."

    You gotta love the Amish!

    O.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dog skrev:
    "Why maple? I used to mount my studio gear on massive lead or granite platforms. Naturally, I assumed mass dominates. Was I wrong! My first ear opener was testing 15 pounds of poplar against 125 pounds of granite under a CD player. The musicality of wood blew away the granite: warmer, punchier, far more detail, deeper bass. Clearly materials dominate, so I tested dozens. Marble and glass were thin and bright; carbon fiber, polymer composites, damped metal laminates, acrylic, and Corian were way too dead. Next experiment: solid wood easily bested butcher block and plywood. MDF was even worse. I listened to carefully matched platforms of walnut, oak, maple, cherry, birch, spruce, fir, hickory, mahogany, etc. Maple was head and shoulders the best.
    Dette høres veldig mye ut som mine egne årelange predikener her på HFS ja :)

    Det man imidlertid ikke må glemme, er at underlaget har en helt annen rolle under høyttalere ift under cd-spilleren til Mapleshade. Følgelig kan resultatet under cd-spiller (hvor det ikke forbauser meg det minste at granitt og MDF ble funnet å være elendig) bli et helt annet enn under høyttaler.

    Videre er det ikke bare materialene som sådan, men også i svært stor grad implementeringen av de som betyr noe! Det er mange innfallsvinkler til resonanskontroll; jeg er blant de som mener og har messet om det (altfor mye) at uavkoblede høymasse underlag ikke har noen plass i resonanskontroll under elektronikk, men kan gjøre susen under høyttalere.

    Mvh Vidar P
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk Trond!

    Det er virkelig stor stas...neste nå, etter disse vinylgreiene jeg skal dele med hopen, blir å se på akustikken i rommet. Alt til sin tid, men jeg er strålende fornøyd med denne investeringen! You should try it...i det minste kan du høre det når du en gang kommer vestover. Husk, dette er norges California ;D

    Det er ingen vippebrytere(ergo ingen mumbo jumbo), men skruer og muttere for å feste blokken...det er nok mulig jeg skal få kuttet noen riktige lengder slik at det ikke stikker ut sånn, det får bil et overskuddsprosjekt.

    O.


    impulse skrev:
    Dette ser jo sanseløst flott ut, Ole! Gratulerer! Det er nesten så jeg får lyst til å prøve Gallo/Mapleshade selv..... :D
    Desuten ser det veldig lekkert ut med en Barcelona som lyttestol!

    Men jeg ble veldig nysgjerrig på disse små vippebryterne på undersiden av blokkene dine! (..men ikke like nysgjerrig som jeg er på effekten av de neste trinnene av oppgraderingen din.. ;D )
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk!
    Det ser slett ikke verst ut, litt som Galloer på steroider ;)
    Og det fungerer slik det var tenkt, men med et heftig biprodukt(for meg), enestående oppgradert lyd!

    Det stemmer at tilt-vinkelen er langt større, har ikke målt hvor mye - men det er helt klart en del av pakka.
    Tipper de nå er hevet 6-8 cm i forhold til tidligere, blokkene er 4 tommer tykke...og disse messingføttene er
    noe for seg selv. Vi snakker kilovis!

    Vinyleventyret blir et fint eventyr, men må tas når jeg har tid...kanskje i kveld. Kanskje ikke ;D
    Men det kommer!

    O.
    emotikon skrev:
    Grattis!
    Lekkert med disse nye standsene O. :)

    Og nå ble det nok tyngre å skulle bikke Galloene sidelangs..... ;)

    Hvor mange cm er Galloene hevet nå i forhold til tidligere?
    Og stemmer det av bildene at de er tiltet en del mer bakover i toppen?

    Og nå er jeg rimelig spent på hva du har tenkt på vinylfronten :)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk for hyggelige kommentarer Bobbob.

    Ja, dette kan du bare kaste deg uti. Jeg holdt på å si, jeg betaler hvis du ikke er STRÅLENDE fornøyd. Men jeg sa ikke det ;)
    Dog ganske sikker...
    Med dagens dollarkurs er det jo rent ut billig, frakten er derimot ganske heftig...2000 spenn. Men verd hver krone. Og det er det ikke alt som er.

    Med den tykkeste varianten av disse blokkene(som jeg har), så yter Gallo enda bedre - det er slik den burde vært laget i utgangspunktet.
    Men det var det med pris da...løp og kjøp!

    O.

    bobbob skrev:
    Gratulerer Dog!

    Jeg prøvde for en 1,5-2 år siden å kjøpe IsoRock fra Bright Star Audio, men det var i den fasen hvor de fikk problemer med produksjonen og deretter stoppet helt opp. Ble derfor ikke noe av det.

    Jeg har selv opplevd og argumentert for at galloene låter best mer bakoverlent enn std. spikes tillater. På mine bortlånte galloer så kjørte jeg bakre spikes helt inne (tom. uten mutter..) samt en 4-5 stereophile under spiksene i front :). Midlertidig løsning selvsagt.

    Jeg bruker de i ett rom hvor jeg stor sett går/oppholder meg og jeg opplever tilten som helt nødvendig. Bla. så blir mellomtone og diskant skytende ’alt’ for lavt hos meg uten en slik bakover-tilt. Gøy å se at du opplever det samme og at det ga deg ett placebofritt løft :D . Dette er jo også ett av de mer omtalte og få ankepunktene på galloene.

    Takker ellers for fin tilbakemelding og lekre bilder, de standsene så virkelig feete ut. Har ikke sett gode bilder av de med høytalere på og ikke minst i ett så flott miljø før. Trodde kanskje det skulle se litt teit ut at de ikke var i sort, men det gjør det jo ikke i det hele tatt, faktisk det motsatte. Din post styrker helt klart tanken på å ta en hermegåsa her.

    Mvh
    bob
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye føtter! Spektakulært utseende, må jeg si. Lønn og høyttalere går jo også riktig godt i hop. Det har Gud vist oss.

    Jeg må nok lese meg opp på d'Appolito. Mine egne er ikke ekte, men de når da spesifistert frekvensrespons (+/-0,6dB) på avstander fra 150 til 250cm med 95cm ørehøyde.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg må helt klart ta meg en tur til "California" snart, ja.... ;D Regn med en PM om saken om ikke lenge. Riktignok har jeg oppgaveinnlevering 16.5, men etter det ser boka ganske åpen ut. Jeg har virkelig fått smaken på lyttebesøk i det siste, ser du.... ;)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk Valentino...der var denne Guden igjen...hva er det med gamle menn og gudfryktighet?

    O.
    Valentino skrev:
    Gratulerer med nye føtter! Spektakulært utseende, må jeg si. Lønn og høyttalere går jo også riktig godt i hop. Det har Gud vist oss.

    Jeg må nok lese meg opp på d'Appolito. Mine egne er ikke ekte, men de når da spesifistert frekvensrespons (+/-0,6dB) på avstander fra 150 til 250cm med 95cm ørehøyde.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Gratulerer med nye føtter! Spektakulært utseende, må jeg si. Lønn og høyttalere går jo også riktig godt i hop. Det har Gud vist oss.

    Jeg må nok lese meg opp på d'Appolito. Mine egne er ikke ekte, men de når da spesifistert frekvensrespons (+/-0,6dB) på avstander fra 150 til 250cm med 95cm ørehøyde.
    Hele poenget med D'Appolito er at han fant en måte å unngå den polare svære ulineariteten (som oppstår i en vinklet stråle) i overlappområdet mellom to elementer; ved å bruke Butterworth filtre og plassere diskanten mellom to mellomtoner.

    Diskant mellom to mellomtoner UTEN bruk av Butterworth, er ikke et D'Appolito system, det vil ikke gi en utglatting av denne sektorformede ulineariteten. Her misforstår enkelte. Det er altså ikke kun element-layouten, men også filtertypen, som må til.

    Mvh Vidar P
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    I neste kapittel går jeg for gull ;)



    O.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Gratulerer med nye føtter! Spektakulært utseende, må jeg si. Lønn og høyttalere går jo også riktig godt i hop. Det har Gud vist oss.

    Jeg må nok lese meg opp på d'Appolito. Mine egne er ikke ekte, men de når da spesifistert frekvensrespons (+/-0,6dB) på avstander fra 150 til 250cm med 95cm ørehøyde.
    Hele poenget med D'Appolito er at han fant en måte å unngå den polare svære ulineariteten (som oppstår i en vinklet stråle) i overlappområdet mellom to elementer; ved å bruke Butterworth filtre og plassere diskanten mellom to mellomtoner.

    Diskant mellom to mellomtoner UTEN bruk av Butterworth, er ikke et D'Appolito system, det vil ikke gi en utglatting av denne sektorformede ulineariteten. Her misforstår enkelte. Det er altså ikke kun element-layouten, men også filtertypen, som må til.

    Mvh Vidar P
    Man kaller det gjerne MTM når det ser ut som D'Appolito men ikke er det. Jeg må lese meg opp på teorien.


    Hold opp, Dog!
    (Jeg vet hva som er oppi. En DIAMANT!)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    En sak jeg undrer litt på: Får du ikke problem med resonans fra de to metallskapene bak høyttalerne?
    Apply bitumen where necessary.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    impulse skrev:
    Du skal se han snakker i overført betydning.... ;D
    Jo, jo. Det var kanskje ikke ment som gjettlek.. ;D. Kjør på med bilder.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Eller fyll de til randen med vinyl. Nei, ingen resonnans...jeg har jukset litt her og der, så de er faktisk stille.

    O.
    Valentino skrev:
    Karma skrev:
    En sak jeg undrer litt på: Får du ikke problem med resonans fra de to metallskapene bak høyttalerne?
    Apply bitumen where necessary.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ikke helt utenkelig det nei ;)

    Bildet er selvsagt manipulert, litt moro skal en ha det.

    O.
    impulse skrev:
    Du skal se han snakker i overført betydning.... ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet jeg vet ;D Endelig kom den! Du må være grei å formidle inntrykk når du får montert, og lyttet. Gratulerer!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk gut_man, jeg lover....men tiden...tiden...(the horror....the horror...)

    O.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Da er jeg i gang.
    Lett skjelven, drukket for mye kaffe og spist sjokolade, lettere distrahert fordi jeg tenker på TVR-biler som vi pludrer om i en annen tråd, men faen heller! ;D
    (det er litt rock´n´roll å ignorere Fremers råd)

    Denne skal av....en fantastisk pu til prisen. Den andre DVen er solgt og pakket ned...Ellef - har du glemt at du har betalt? ;D



    Og her er min "vinylboks", en gave fra min kjære - da den forøvrig var full av slike små duppeditter vi liker å leke med. En god kvinne!
    Jeg er klar ;D



    Til verket!

    O.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vakkert! En sånn har faktisk jeg også fått, til nøyaktig det samme formålet! ;D Ser ut som om vi er heldige begge to. Du har store og vanedannende opplevelser i vente, bare så det er sagt.... :D
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Dog skrev:
    Jeg var opptatt av at galloene skulle stå støere da jeg har to viltre og musikkglade jenter i alderen hvor man går, klatrer og er høyt og lavt. Og snart en gutt i samme modus ;D
    Fra sidelinjen:

    Gutter er IKKE i samme modus!!

    Jentene var viltre nok de, syntes i alle fall jeg, og kunne finne på noen sprell.
    Men de forsto hva pappa sa om anlegg og oppførte seg pent.
    Det gjør ikke minstemann...... :eek:

    Skulle kaste den gamle VHS'en i dag siden den ikke funka lengre.
    (Har masse barnefilmer på VHS, derfor har klenodiet få stå)
    Den funker igjen nå, etter å ha fjernet tre cdplater (en av dem med cover) og to plaststrips fra innsiden av spilleren.

    Så snakker jeg om å sette anlegget i stua i nykåken.....uuuæææææ :eek: :-X

    R

    Forresten moro at du hører forskjell på noe "usannsynlig", jeg har måttet bite i meg flere morsomme betraktninger rundt hvafolk inbiller seg...
    Nå tør jeg nesten ikke dømme noe nedenom og hjem før jeg har hørt det selv....
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Der satt`n gitt!



    Nå skal jeg kose meg med azimuth, VTA og annen moro. Har ikke satt på en skive ennå, men det gleder jeg meg til kan du si ;D

    O.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Prepare to be gobsmacked! ;D ;D ;D
    Er den helt fersk, eller har den kjørt noen timer før? Den spiller nemlig ikke optimalt før den har 150 timer på nåla..

    Glimrende "from the off", litt innelukket og kjedelig med tilhørende rufsete sporing rundt 100.time, og så blir den mer og mer av den åpenbaringen den er laget for å være når 150 nærmer seg. Gratulerer med en helt avsindig god pickup!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Helt ny ja...så jeg skal være tålmodig. Men jeg hører jo at dette er noe helt annet allerede - hoochie mama! ;D

    Mer senere...men nå er det fest!

    O.
    impulse skrev:
    Prepare to be gobsmacked! ;D ;D ;D
    Er den helt fersk, eller har den kjørt noen timer før? Den spiller nemlig ikke optimalt før den har 150 timer på nåla..

    Glimrende "from the off", litt innelukket og kjedelig med tilhørende rufsete sporing rundt 100.time, og så blir den mer og mer av den åpenbaringen den er laget for å være når 150 nærmer seg. Gratulerer med en helt avsindig god pickup!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis igjen O.!

    Testet den her hos meg for en tid tilbake, men ble da for dyr.....tok til takke m lillebror som du hadde.
    De hadde mange av de samme egenskapene, men xx2 låt som en forfinet 20x.
    Råbra sak denne xx2!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk igjen Emotikon :D

    Ja, dette er utvilsomt en god pick-up. It pick things up kan du si!
    Jeg har bare fått noen få timer med den siden monteringen i går, og er ikke i mål hverken på tuning av riaa eller VTA eller nåletrykk...
    her skal det justeres til langt inn i nevrosene. Og 150 timer(jeg husker hvor lang tid det tok med DV20XLen) må jeg jobbe meg gjennom.
    Men det er greit, jeg har mye vinyl som trenger en omgang.

    Tror ikke jeg skal driste meg til lytteprosa foreløpig, bare konstatere at denne gir mer av absolutt alt, gjengitt med delikathet og balanse.
    Tenk at vinyl kan være så bra på en rigg til under 35 k, Scouten skal nok oppgraderes med nye føtter, ny motor og kanskje ny arm på sikt, men
    likevel - wow! ;D

    Blir nok mest sort gull fremover nå, men likevel gleder jeg ENORMT til å få "The Door" i hus....tipper det blir en av årets absolutt beste utgivelser...

    O.

    emotikon skrev:
    Grattis igjen O.!

    Testet den her hos meg for en tid tilbake, men ble da for dyr.....tok til takke m lillebror som du hadde.
    De hadde mange av de samme egenskapene, men xx2 låt som en forfinet 20x.
    Råbra sak denne xx2!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Vi får se! Foreløpig er det en meget snill gutt som holder seg stort sett i ro med steinhard fokus ;D

    Du skal ikke være redd for på ha anlegget i stua, det har en STOR effekt på familielivet. Positiv i mine øyne.
    Jentene har hatt sitt første år med musikk rundt seg, og nå sitter de og rugger og synger når jeg setter på det meste musikk,
    spesielt Dylan og Roxy Music - så smak har de utviklet også :D

    Her en av dem mens hun gleder seg over The Gutter Twins:



    Uansett, som både Valentino og jeg har erfart - det går an
    å ha audiofile gleder i en stue, men man må "dedikere" et området for det, og integrerere det estetisk så godt det lar seg gjøre.
    Mine greier er så tunge at de MÅ ha rack, ellers så hadde jeg hatt alt i Montana-moduler...som går an når en sverger til lettvektsgreier som disse
    klasse D-greiene ;)

    Det må jo bli noen kompromisser, men ikke nødvendigvis så mange. Jeg har jo disse gyselige skapene for å beskytte mine kjære LPer ;D - men nå som jeg ser at det fungerer med plasseringen, så vil jeg nok endre litt på det....sakte men sikkert spiller man seg inn.

    Det er vel kanskje ikke så merkelig at disse mastodontene av noen Amish-lønneblokker fungerer som de skal, men at det skulle være så stor forbedring var jeg ikke forberedt på i det hele tatt. Veldig morsomt! Nå er det XX2 det handler om, å få denne til å spille optimalt...og plutselig skulle jeg ønske meg en DV507-arm, evt en signatur-arm fra VPI...for å kunne operere på det nivået en trenger med tanke på presisjon. Man får jobbe videre ;)

    O.



    RoDa skrev:
    Dog skrev:
    Jeg var opptatt av at galloene skulle stå støere da jeg har to viltre og musikkglade jenter i alderen hvor man går, klatrer og er høyt og lavt. Og snart en gutt i samme modus ;D
    Fra sidelinjen:

    Gutter er IKKE i samme modus!!

    Jentene var viltre nok de, syntes i alle fall jeg, og kunne finne på noen sprell.
    Men de forsto hva pappa sa om anlegg og oppførte seg pent.
    Det gjør ikke minstemann...... :eek:

    Skulle kaste den gamle VHS'en i dag siden den ikke funka lengre.
    (Har masse barnefilmer på VHS, derfor har klenodiet få stå)
    Den funker igjen nå, etter å ha fjernet tre cdplater (en av dem med cover) og to plaststrips fra innsiden av spilleren.

    Så snakker jeg om å sette anlegget i stua i nykåken.....uuuæææææ :eek: :-X

    R

    Forresten moro at du hører forskjell på noe "usannsynlig", jeg har måttet bite i meg flere morsomme betraktninger rundt hvafolk inbiller seg...
    Nå tør jeg nesten ikke dømme noe nedenom og hjem før jeg har hørt det selv....
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Moro å lese Dog!

    Hadde ikke trodd jeg skulle bli anlegg-i-stua typen, men ser ut som det går den veien nå ja.

    Ser herlig ut det oppsettet ditt i stua der, smakfullt til de grader, grattis!!
    Fint å få slik inspirasjon her på HFS, nå kan jeg nesten ikke vente til 1.juli og overtakelse av huset..... :)

    Mvh
    Rolf

    EDIT: Må få berømme deg for bildene også, hvilket kamera bruker du?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hadde ikke trodd jeg skulle bli anlegg-i-stua typen, men ser ut som det går den veien nå ja.

    Mvh
    Rolf
    Godt at du har en frue som elsker musikk Rolf, ellers hadde du måtte gjøre som meg, lure kjærringa ut av huset for å få noen timer for seg selv med anlegget :eek:

    mvh
    Lars (som ønsker seg eget rom)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Nå begynner det å dra seg til her...XX2en har vært spilt noen timer, og justert et antall ganger :)
    Det er LANG tid til den er innspllt, men alle monner drar.

    Har foreløpig landet på 47 ohm eller 100ohm impedanse(har en inderlige indre dialog om det ene eller det andre for tiden).., og 50pf kapasitanse.
    (her er jeg helt i blinde, aner ikke hva disse kablene har for verdier, men tror vel heller ikke det spiller den helt avgjørende rollen).
    Ørlite negativ VTA og i underkant 2g tracking force(må få meg digital vekt...tips om gode og rimelige digitale vekter mottas med takk!)

    Det begynner å krype ut mye fint jeg aldri har hørt før nå, valører i intstrumenter, ymse illusjoner av rom og luft, nye kvaliteter i stemmer...dette skal nok bli bra det!

    O.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette høres ut som veien å gå, Dog. Hos meg kjører jeg på ørlite negativ VTA, 1.9g, 100 Ohm, og etter 150 timer sitter alt! Om det finnes et element som i det hele tatt er bedre på stemmer, flygel, akustiske instrumenter og fullstendig uanstrengt, dynamisk gjengivelse, må det være storebror XV-1s...men dette er damn close!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Delte meninger om de relative kvaliteter hos toppmodellene til DV ser jeg ; jeg skal ikke mene mye, da jeg ikke kjenner de nye ennå.
    Men de blir diskutert opp og i mente på Naim-forum, og her snakkes det om både stifttrykk og impedanselast.
    Et lite søk på de forskjellige modellene vil gi endel brukererfaringer.

    Her er et eksempel, hvor Frank Abela snakker om S-kort impedanseloading og 2g stifttrykk;

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/2822960407?r=6952960407#6952960407

    EDIT; ved nærmere ettertanke, så ser jeg at S-kort kanskje er gresk for ikke-naimister (stakkar dere :) ) men her er noen kort i en liste;

    'S':
    100uV/470ohm for low output cartridges

    'K':
    100uV/560ohm for selected moving coil cartridges

    'E':
    400uV/400ohm for medium ouput cartridges

    'N':
    2mV/47kohms



    Mvh Vidar P
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Takk for det, jeg er ganske glad i oppsettet selv etterhvert :)
    Nå som ting begynner å sette seg, så skal jeg se på akustiske tiltak...noen som er flinke
    med måleriet sitt i Stavanger-området?

    Jeg bruker Canon EOS 30D med (stort sett) 17-40 L optikk. For HFS-bilder gjør jeg alt på 1000-1600 ASA på frihånd,
    orker ikke å tukle med stativer til slikt ;) Fra jeg fotograferer til det ligger ute her går det ofte ikke mer enn 5 minutter, jeg er en utålmodig mann...når tiden tillater det kan det hende jeg gjør litt mer estetiserende ting(det er egentlig noe jeg liker å pusle med, men har ikke tid om dagen). Uansett, foto og hifi hører sammen, så takk til dine gode billedtråder også! Og gled deg til å komme i hus!

    O.
    RoDa skrev:
    Moro å lese Dog!

    Hadde ikke trodd jeg skulle bli anlegg-i-stua typen, men ser ut som det går den veien nå ja.

    Ser herlig ut det oppsettet ditt i stua der, smakfullt til de grader, grattis!!
    Fint å få slik inspirasjon her på HFS, nå kan jeg nesten ikke vente til 1.juli og overtakelse av huset..... :)

    Mvh
    Rolf

    EDIT: Må få berømme deg for bildene også, hvilket kamera bruker du?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dog skrev:
    Takk for det, jeg er ganske glad i oppsettet selv etterhvert :)
    Nå som ting begynner å sette seg, så skal jeg se på akustiske tiltak...noen som er flinke
    med måleriet sitt i Stavanger-området?

    Jeg bruker Canon EOS 30D med (stort sett) 17-40 L optikk. For HFS-bilder gjør jeg alt på 1000-1600 ASA på frihånd,
    orker ikke å tukle med stativer til slikt ;) Fra jeg fotograferer til det ligger ute her går det ofte ikke mer enn 5 minutter, jeg er en utålmodig mann...når tiden tillater det kan det hende jeg gjør litt mer estetiserende ting(det er egentlig noe jeg liker å pusle med, men har ikke tid om dagen). Uansett, foto og hifi hører sammen, så takk til dine gode billedtråder også! Og gled deg til å komme i hus!

    O.
    Fallen A har både Wally tractor og Dr. Feichert (sikket feilstavet) sin protraktor, og er en kløpper til å justere pickuper.. Selv har jeg vært bortskjemt med tangentialarm såpass lenge at noen av ferdighetene mht. vinkling er rustne. FallenA har stort sett brukt de nevnte protraktorer og lupe for justeringer. Hans superskarpte VdH slipte pickuper har også vært noe kilne på justering, så dette har nok vært en dyd av nødvendighet. Ville uansett hatt tiltro til hans ferdigheter!

    Ang. XV-1s og debattene rundt den, har jeg lest en del. Ikke spesifikt på Naim forum, men bla. HP og HW har hatt en del meningsutvekslinger ang. bla. VTF. Jeg har forsøkt begges anbefalinger av VTF, og endt opp med fabrikantens anbefalinger! HP's foretrukne kjempetyngde på over 2,5g, ga betydelig dårligere mikrodynamikk. Min foretrukne VTF er satt på bakgrunn av prestasjoner i mitt anlegg og til mine preferanser. Alt i alt, et ganske viktig parameter å få orden på!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn