The Well Tempered Classic - Hvilken PU er optimal

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.335
Sted
Under stjernene
Gunnar Brekke
Rudi
Håkon Rognli
rotecop

Etter 30 år med kombinasjonen The Well Tempered Classis og Clearaudio Veritas (MC), ble PU byttet til Clearaudio CharismaV2 (MM) for 2 år siden. Synes at kombinasjonen lyder bra.

Etterpå er all elektronikk byttet til Mola Mola Makua (forforsterker med RIAA og DAC) og Kaluga effektforsterker. Særlig med Makua ble et nytt musikalsk univers åpnet for meg.

Etter 50 år med HiFi er jeg i mål når det gjelder elektronikk, høyttalere og The Well Tempered Classic etter noen modifiseringer (ny kabel til armrøret og eventuelt balansert signalføring gjenstår).

Beregnet tonearmresonans og grafisk kurve viser 8.75Hz, Ved å sjekke PU så er det en svak vibrering på 11/12HZ i begge plan, så den kjente formelen for beregning stemmer ikke. Regner med at årsaken er at spindel og tonearm står opplagret i silikon.

Forst år at skal en hente ut mere på detaljer så må det komme fra rillene.
Er det noe å hente på å bytte PU til MC, Hva er det optimale.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.654
Antall liker
21.455
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Joda. Det har kanskje skjedd noe i pickupland siden da, men lydsignaturer og compliancedata for nyere modeller har vel ikke endret seg så mye?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.654
Antall liker
21.455
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det ikke slik at silikonbadet gjør at armresonansen har et lavere Q og også en noe høyere frekvens en det "vanlige", at den derfor fungerte fint med de gamle myke OM-pickupene til Ortofon like mye som mer normal-kompliante saker? Er lenge siden jeg satte på AT-OC10'en, som fungerer aldeles utmerket.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.335
Sted
Under stjernene
Er det ikke slik at silikonbadet gjør at armresonansen har et lavere Q og også en noe høyere frekvens en det "vanlige", at den derfor fungerte fint med de gamle myke OM-pickupene til Ortofon like mye som mer normal-kompliante saker? Er lenge siden jeg satte på AT-OC10'en, som fungerer aldeles utmerket.
Kjenner ikke til Q.
Charisma har en compliance på 17 og vekt på 9g i følge bruksanvisninga.:rolleyes:
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.335
Sted
Under stjernene
Tips hvis man skulle falle for fristelsen teste ut litt viskositet ( ligger en liste der også med blandingsforhold helt til høyre på nettsiden )

https://www.svalander.se/shoppen/reservdelar/silikonvaetska
Takk Laban
Faller nok ikke for fristelsen. Er kunnskapsløs på område viskositet, så innføre en variabel til er vel neppe lurt. Kanskje det er noen her på bruket som ar praktisk erfaring på området.
Er det Q det er snakk om.

Synes kombinasjonen spiller bra, men lurer på om det er noe å hente på å bytte PU før bingen stenger.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Hei Jens
Oppdaget plutselig denne tråden da jeg kikket gjennom nye Hifisentralen. Har du funnet svaret på dette i mellomtiden?
Må si jeg føler meg beæret av å bli spurt samtidig som disse vinylguruene. Tror ikke jeg har kompetansen til å svar spesielt fornuftig på spørsmålet ditt. Har aldri hørt PU eller forsterker som du har nå. Jeg gjorde mine valg litt ut i fra fatalistisk tankegang.
Alt er så løst på Well tempered så man må bare tro at det bli bra til slutt. Du får egentlig aldri kontrollert innstillingen dine.
Jeg har egentlig tatt det et hakk til, side jeg benytter MC PU på RIAA uten mulighet for innstilling av verdier. Jeg valgte MC av konservative grunner. Fordi jeg før ikke har følt at MM har vært oppløst nok. Men det er ikke nødvendigvis slik at jeg har noen bedre lyd av den grunn.
Dersom du ikke er redd for å brenne av 1200kr har jeg et annet tips. Jeg fikk veldig god effekt av å sette på en Dereneville magic mat på min akryltalerknen. Dersom den ikke har negativ effekt på lyden din. Så er den bra på å fange opp støv fra baksiden av LP. Det føltes også mer skånsomt å legge platen på matten enn rett på tallerken. Det står i manualen at man ikke behøver å justere spilleren når man legger på matten. Det var ikke sant hos meg. Jeg måtte justere høyden litt på armen for å kompensere for tykkelsen av matten. Men det kan hende innstillingene allerede var på gennsen.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.335
Sted
Under stjernene
Hei Jens
Oppdaget plutselig denne tråden da jeg kikket gjennom nye Hifisentralen. Har du funnet svaret på dette i mellomtiden?
Må si jeg føler meg beæret av å bli spurt samtidig som disse vinylguruene. Tror ikke jeg har kompetansen til å svar spesielt fornuftig på spørsmålet ditt. Har aldri hørt PU eller forsterker som du har nå. Jeg gjorde mine valg litt ut i fra fatalistisk tankegang.
Alt er så løst på Well tempered så man må bare tro at det bli bra til slutt. Du får egentlig aldri kontrollert innstillingen dine.
Jeg har egentlig tatt det et hakk til, side jeg benytter MC PU på RIAA uten mulighet for innstilling av verdier. Jeg valgte MC av konservative grunner. Fordi jeg før ikke har følt at MM har vært oppløst nok. Men det er ikke nødvendigvis slik at jeg har noen bedre lyd av den grunn.
Dersom du ikke er redd for å brenne av 1200kr har jeg et annet tips. Jeg fikk veldig god effekt av å sette på en Dereneville magic mat på min akryltalerknen. Dersom den ikke har negativ effekt på lyden din. Så er den bra på å fange opp støv fra baksiden av LP. Det føltes også mer skånsomt å legge platen på matten enn rett på tallerken. Det står i manualen at man ikke behøver å justere spilleren når man legger på matten. Det var ikke sant hos meg. Jeg måtte justere høyden litt på armen for å kompensere for tykkelsen av matten. Men det kan hende innstillingene allerede var på gennsen.
Hei Rotecop
Om jeg har funnet svar håper jeg, har i alle fall tatt et valg. Virker som om en del PU har tatt et kraftig prishopp før Coronakrisa.
Kombinasjonen drivverk, arm, PU og RIAA kan være komplisert, spesielt når PU ikke kan testes ut før kjøp. Derfor kan det være greit å forhøre seg litt, også med de som har lang erfaring med samme spiller som meg.
Min erfaring med TWT er at ting tar tid, bruker noen dager. Armen må få tid til å roe seg før de forskjellige innstilingene kontrolleres. Litt enklere når overhenget og azimuth er justert.
I og med at jeg bruker den "sorte" tallerken som er lagt inn demping i, så trur jeg det er lite å hente der. (Importør av TWT har uttalt at den sorte tallerken lyder best uten matte.) Men skulle jeg komme over en kunne jeg godt prøve.
Bruker Degritter platevasker så støv er ikke noe problem, spilleren har støvdeksel.

Har tenkt å bytte tonearmstråd, før ny PU monteres, har litt dårlig magefølelse.:confused:
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Lykke til med valget ditt Jens. Så ut for meg som prisene på PUer steg mye alerede før krisa, så valuta verdien hjelper ikke akkurat i riktig retning Du får slite på den stiften du har en stund til. Clearaudio sier flere tusen timer, så du har sikkert litt å gå på, før den er helt nedslitt. Forstår at du svetter litt ved tanken på å røre den armen. Det hadde vært artig å få tilbakemelding om resultatet, når du har utført bragden.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Du er gææærn 🤪. Lykke til med Dansk plog.
 
Topp Bunn