The Sound of Thumper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    I forhold til CS-200P uten pre, så må jeg si at det ble en relativt tydelig forbedring.
    Settet har en åpen, frisk og dynamisk spillestil. God tonal balanse og presisjon.
    Må også legge til at det står helt nye GE utgangsrør i de nå, slik at jeg regner med ytterligere forbedring om noen timer(dersom jeg velger å bruke de litt) Vurderer å legge de ut for salg, så pr nå er de koblet ned igjen...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    lekkert det der rør settet du har :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Da har jeg gjort litt forandring igjen... Ikke så veldig synlig så jeg gidder ikke ta noe bilde...;) Jeg har lagt inn nytt OS på musikkpc'n. Denne gang la jeg inn Ubuntu Studio, da det er rettet mot audio/video samt at det skal jobbe lettere på pc'n, dem laptopen jeg bruker er jo snart 10år gammel, så det kan være på sin plass... Nå fikk jeg også endelig til å bruke Firewire porten. det tok meg "kun" et par dager med geeking før jeg fant løsningen. På mitt forrige operativ system fikk jeg ikke den til å virke så jeg har spilt over s/pdif. Firewire er bedre enn s/pdif på min dac, noe som også er hevdet i uavhengige tester... Åpnere lyd, klarere, større mer presist lydbilde samt fastere bass.:cool:
     
    Sist redigert:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Fikk meg en liten overraskelse i slutten avforrige uke... Da jeg satt og "nerdet" litt med noen instillinger i Linux systemet, klarte jeg å kødde til instilingene i ffado med det resultat at den sluttet å virke:confused: Måtte da koble tilbake til S/pdif... Forskjellen i lyd var faktisk større enn jeg mente å ha opplevd da jeg fikk Firewire til å virke... Det ble rett og slett en gedigen nedtur... Lyden virket plutselig avrullet i topp, grå, lukket og ullen... Så her måtte det gjøres noe! Jeg tok kontakt med Daniel Weiss, etter å ha prøvd flere ulike nettfora uten hell(har kommet til at det oppsettet mitt nok er litt sært...), som kunne opplyse om at det nok var en resetting av ffado som var eneste utvei. Da jeg ikke vet, eller fikk noen tips om hvordan dette kunne løses enkelt, valgte jeg å reinstallere Ubuntu Studio igjen... Heldigvis lagrer jeg ikke noe på den pc'n... Så i helgen la jeg inn det igjen, og ventet spent på å komme hjem fra hytta og teste ut igjen. Gleden var stor når det virket!! Go'lyden er tilbake:cool:
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Og hvor lenge var Adam i Paradis???
    Sist helg tok linux pc'n kvelden for godt... Virker som harddisken sa takk for seg... den står bare i svart. Får ikke bootet inn fra cd heller, ei heller kjørt OS fra dvd.
    Så da ga jeg blanke i hele greia... Var ute forrige kvelden og kjøpte meg en pent brukt Mac Mini som skal stå for musikken fremover. Skal bli spennede å teste ut Macverdenen. Kommer til å kjøre firewire selvfølgelig, bare jeg får surret meg til å kjøpe rett kabel... Kjører nå med iTunes over usb i lånt dac, da min ikke tar usb. Ikke helt på høyden med det jeg er vant til, men slettes ikke galt. kommer til å prøve ut Amarra, BitPerfect og PureMusic tenker jeg, men ikke før FireWire koblingen er på plass:)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Lekkert oppsett. Skriv når du får erfaringer med Mac, spent på det. :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg brukte "halve kvelden" på å tråle alt av elektroforretninger i distriktet i går for å finne en Firewirekabel 9-6pin, men neida:mad: Så da er det vel bare å bestille på nett, og heller måtte ta den ventetiden...
    Men i min utålmodige jakt på å få tilbake, eller forbedre, den lyden jeg hadde, lastet jeg ned demoversonen av PureMusic. La meg si det sånnn: Jeg kommer aldri til å bruke iTunes som en stand-alone avspiller mer! Jeg hadde ikke trodd det skulle være SÅ stor forskjell. Vi snakker ikke om nyanser her! Vi snakker STORE forskjeller:cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Digger de Leben produktene du har og utseende på de... PC/mac til audio bruk derimot blir jeg ikke helt overbevist om... Foreløpig er det mye enklere å bare legge i/på ei skive og ikke tenke på drivere, OS, oppløsning mm. ;)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Digger de Leben produktene du har og utseende på de... PC/mac til audio bruk derimot blir jeg ikke helt overbevist om... Foreløpig er det mye enklere å bare legge i/på ei skive og ikke tenke på drivere, OS, oppløsning mm. ;)
    Må nok si at jeg har hatt min siste cd-spiller/drivverk... CD er jo bare en datalagringsenhet... Når pc/mac først er satt opp, så er det nok betydelig mye enklere å bruke enn cd, og ikke minst LP... Jeg har drøyt 1000 album inne på mac/eksterndisk, alt innen rekkevidden av noen tastetrykk. Det tar mellom 5 og 10 minutter å legge opp en spilleliste eller to for kvelden, og det kan jeg gjøre mens musikken strømmer mot meg i godstolen. Samt at jeg har lagt opp noen "bakgrunnsmusikklister" med musikk for hele familien.

    Jeg hadde dessuten bedre lyd med pc->dac enn cd(EMC-1) ved direkte sammenligning, og det var fra iTunes i Windows. Med Linux og Firewire tok jeg et kvantesprang fremover nærmere lydhimmelen. Ulempen med Linux er at man må nerde endel for å få satt det opp da det er få om noen ferdige løsninger for mitt bruk... Nå, i Macverdenen, er allt MYE enklere. Det som er mest "vanskelig" her er å få tak i rett kabel... Oppsett av mac virker å være superenkelt. så lang går alt på skinner med Mac'n... Nå gleder jeg meg bare til å få tak i riktig kabel, og koblet opp min egen dac som jo er en klasse eller så over den jeg låner nå.

    Men for all del... Jeg aksepterer at ikke alle ser det som meg. Vi har alle våre preferanser innenfor denne hobbien. min er å høre på musikk, og variert musikk. Da er pc/mac avspilling bare rett og slett genialt! Shuffle play og lange spillelister.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Mens vi venter...

    Mens vi venter på kabel og oppkobling av egen dac i anlegget igjen kan jeg jo fortelle om et besøk jeg hadde for litt siden...

    Jeg fikk besøk av en annen dac... En spennende sak, bygd som en tanks, veier "et tonn" og har specs som jeg ikke har vært borte i før...

    AA-dac-oppsett.jpg

    Den var fysisk større enn min egen og fikk derfor ikke plass i sjenken, så jeg måtte ta en provisorisk løsning. Dacen hadde usb,coax, BNC, XLR og toslink innganger og fra min daværende signalkilde(linux laptopen) brukte jeg coax for å kunne kjøre high-rez.
    For de som er interessert i specs'n på denne anbefaler jeg å lese her: Accustic Arts<sup>�</sup> da det blir litt mye å gjengi(og egentlig er jeg ikke så opphengt i de heller...) Det som teller er jo hvordan den spiller!
    Den spiller kort og godt utrolig bra i mine ører. Stort klart lydbilde, god oppløsning, svart bakgrunn, god holografi og detaljering, allt dette uten å bli det minste slitsom eller øretrettende. Allt hørtes organisk og naturlig ut.


    AA-dac.jpg

    Ett lite nærbilde av den jeg snakker om. Accustic Arts tube DAC II.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    En sommer er over...

    Da ser det ut som sommeren definitivt er slutt og alskens utegjøremål nærmer seg ferdig. Det betyr at nå blir det mer tid til musikk femover.
    I sommer har jeg nesten kun brukt anlegget til bakgrunnsusikk. Antagelig flere årsaker til det, bl.a lite tid til å sitte stille inne, men jeg har nok vært litt lei også... Har på en måte ikke funnet roen og gleden ved å lytte til musikk, men nå derimot begynner jeg å finne igjen gleden i musikken og ser frem mot de mørke kveldene med fyr på peisen og god musikk med glede.

    Det har ikke skjedd noe stor endringer her i sommer. Eneste er vel at jeg etter en sammenligning av flere avspillere og plug-ins fant ut at jeg ville bruke Pure Music. Den låt best i mine ører, og har også den muligheten at den lar seg styre av min andre nye ting. En iPhone.. Noe som jeg virkelig har lært meg å sette pris på i sommer er mulighten til å styre hele avspillingen fra den. Et rett og slett genialt og enkelt opplegg. Kan sitte pent plassert i sweetspot(eller som jeg har gjort i sommer... Ligget i hagesofaen...) og bla i biblioteket, lage spillelister osv., alt med coverart. En ting skal i hvertfall ingen ta fra Apple.. De kan dette med enkle velfungerende brukergrenesnitt. Denne "Mac-verdenen" er jo utrolig mye enklere enn "Linux-verdenen" når det gjelder ferdige løsninger, og ikke minst... De fungerer med en gang... Her trengeren ikke å nerde i timesvis for å få igang et lite program eller en driver.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Vurderer handel igjen... Utstyrskåt???

    En tanke som har streifet meg er at jeg nok kanskje er nettopp dette...
    Jeg klarte ikke helt å legge fra meg tanken på den Accustic Arts DAC'n selv om jeg er superfornøyd med lyden i min WLM Gamma Reference... Så nå tok jeg en tur til forhandleren og har ordnet meg et "langtidslån" av den.
    Det er en DAC med en fantastisk byggekvalitet, den kjennes og ser solid ut. Brytere veksler med solide "klonk" og smooth thight bevegelse. Det å betjene den gir samme go'følelese som mine Leben produkter.
    Accustic Arts Tube DAC II er en dac med en helt annen løsning på digitalkonverteringen en noen annen dac jeg kjenner til. Den kjører først signalet gjennom en 32bits microprossesor, med 26"multiplier-processors"(32bit) og 8ggr oversampling. Den splitter signalet i høyre og venstre kanal før konverteringen og behandler det deretter hver for seg. Signalet konverteres så i separate dac chips for høyre og venstre, før det filtreres gjennom en to trins krets med transistor på første trinn og rør på andre trinn.
    AA Tube dac II har 7 innganger så den er ganske så fleksibel i hva du kan koble den opp med. Jeg har valgt å teste den med optisk og s/pdif i denne testperioden. For s/pdif konvertering bruker jeg min WLM Gamma Reference som interface. Den gjør samme jobben interface som Weiss INT202 (har fått dette bekreftet av Daniel Weiss som har hatt en gjennomgang av og satt sammen min WLM dac).
    Jeg kommer til å teste med 16/44, 96/24 og 196/24 da begge dacene håndterer det.

    Så pr nå ser det slik ut her, WLM DAC inne i benken smmen med MacMini. Bur over rør brukes da jeg har to små barn, som ikke er vant til slikt utstyr, boende her for en periode.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Innmat

    I pur nysgjerrighet tok jeg frem skrutrekkeren og åpnet Accustic Arts dac'n. I følge specsen på denne bør det jo være endel ting oppi det flotte chassiset...

    Og det var det! Ikke det at jeg kan så mye om det, men det er da litt artig å kikke oppi uanset... Uvant med to trafoer da, en til de analoge kretsene og en til de digitale.
     

    Vedlegg

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    For de av dere som eventuelt venter på en "testrapport"av denne dac'n vil jeg si at den kommer om litt. Må bare få tid til å sette meg ned en dag og samle tankene som ord på pc'n... Har vært/er en hektisk høst med ny jobb, og to nye barn i huset. Merker at det er lenge siden jeg har vært småbarnsforelder, og da plutselig få to ekstra( i tillegg til våre egne 4, dvs 3 som fortsattt bor hjemme) krever sitt. Men det føles godt å kunne hjelpe til når noen trenger det.

    Utover det, kan jeg jo bare gi et hint om hva jeg synes med å si: Se på "Torget" under Digitale avspillere:cool:
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    For de av dere som eventuelt venter på en "testrapport"av denne dac'n vil jeg si at den kommer om litt. Må bare få tid til å sette meg ned en dag og samle tankene som ord på pc'n... Har vært/er en hektisk høst med ny jobb, og to nye barn i huset. Merker at det er lenge siden jeg har vært småbarnsforelder, og da plutselig få to ekstra( i tillegg til våre egne 4, dvs 3 som fortsattt bor hjemme) krever sitt. Men det føles godt å kunne hjelpe til når noen trenger det.

    Utover det, kan jeg jo bare gi et hint om hva jeg synes med å si: Se på "Torget" under Digitale avspillere:cool:
    Litt spent på hva du syns om den der. Kun hørt den i messesammenheng....ikke helt det samme.

    Utrolig snilt av dere å stille opp når noen trenger hjelp, altfor lite av denslags nå om dagen, imho.
    Og hva gjør vel ett par unger fra eller til :)

    /jan"somharhusetfullt"olsen
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det er jo selfølgelig noe helt annet å kunne teste ut hjemme i eget anlegg enn en messelytt.
    Nå har jeg jo i tillegg mulighet til å bruke WLM som en firewire interface så jeg kan kun switche over med kildevelgeren. Har justert utgangen på WLM så de begge spiller med samme utnivå. Dermed så burde jo grunnlaget for å kunne bedømme de være tilstede...
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Synd du ikke er mer på HFS- det er jo slike som deg, HFS trenger!
    Takk for at du delte denne.

    PS:Hvor kjøpte du den?

    Chr.Sjømann
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Synd du ikke er mer på HFS- det er jo slike som deg, HFS trenger!
    Takk for at du delte denne.

    PS:Hvor kjøpte du den?

    Chr.Sjømann
    Takk for de vennlige ordene:)

    Jeg har ikke kjøpt den(ennå....) Jeg fikk låne den av importøren(Nordic Sound Design) for å teste den ut. Er alltid greit å teste ut kostbar hifi i eget anlegg før en handel.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du får vel ikke lov til å bytte ut høyttalere som matcher interiøret..?

    Kan vel ikke være at du er fornøyd?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    En liten oppdatering.

    Sitter her og nyter fredelige dager og god musikk, og fant ut at jeg jo helt har glemt å "holde dere oppdatert"...

    Rett før jul, nærmere bestemt 23. desember møtte jeg en serviceinnstilt Miles og fikk min nye forsterker.
    Jeg har "klatret" ett steg høyere på Leben-stigen og handlet en Leben CS1000P. En kraftfull effektforsterker designet for KT120 rør.
    Den spiller, i mitt oppsett, litt åpnere enn CS660P, litt mindre varme i nedre mellomtone, litt mer kontroll i bassen... kort fortalt oppleves den som en forbedring over hele spekteret, og jeg er meget fornøyd.
    CS-1000p2.jpg


    Jeg kommer tilbake med en litt mer utfyllende rapport, når den har fått spilt seg til litt mer.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    En liten "teaser"....

    Godt over 2 år siden jeg skrev noe her sist...(!?!) I de to årene har jeg bare hørt på musikk, og kost meg.

    Nå derimot er det endringer på gang... 8)

    Leben CS1000P er solgt, og Leben RS100 vurderes solgt...
    Jeg har nå bestemt meg for å gå tilbake til integrert forsterker, og da blir pre overflødig...
    Hva som kommer i stedet for Leben settet... Tja den som venter får se.... ???
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir spennende dette. En oppgradering ifht Leben kan ikke være noen stusselig sak, all tid Leben er meget bra. Blir spennende å se hva du får i hus. Gratulerer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn