Sånne utsagn er billige. Uten troverdig underbygging er de enda billigere. Om du verken vil eller kan underbygge denne påstanden er den kort og greit helt uten mening, og kan forkastes.R.Solhaug skrev:Gjestemedlem:
Evolusjonsteorien er en bestillingsvare, kjøpt og betalt via et korrupt forskningsmiljø som Imperials tidligere innlegg berørte. Du må gjerne kjøpe dette, jeg gjør det ikke.
Mvh. RS
Wahey! Nå begynner det endelig å ligne på noe..R.Solhaug skrev:Gjestemedlem:
Evolusjonsteorien er en bestillingsvare, kjøpt og betalt via et korrupt forskningsmiljø som Imperials tidligere innlegg berørte. Du må gjerne kjøpe dette, jeg gjør det ikke.
Mvh. RS
Nå må du ikke være så avvisende, Honkey. Ha et åpent sinn og legg frem din sak på en argumentativ og klar måte. Ha tro på fremtiden i trygg forvissning om at ignoranse og kunnskapsvegring ikke er genetisk betinget, men del av et intelligent design.Honkey-Chateau skrev:Sånne utsagn er billige. Uten troverdig underbygging er de enda billigere. Om du verken vil eller kan underbygge denne påstanden er den kort og greit helt uten mening, og kan forkastes.R.Solhaug skrev:Gjestemedlem:
Mvh. RS
Honkey
Honkey-Chateau skrev:Sånne utsagn er billige. Uten troverdig underbygging er de enda billigere. Om du verken vil eller kan underbygge denne påstanden er den kort og greit helt uten mening, og kan forkastes.R.Solhaug skrev:Gjestemedlem:
Mvh. RS
Honkey
Man skal undertrykke alle snev av rasjonalitet rimelig systematisk for å nekte å erkjenne at evolusjon faktisk har funnet sted. Og dersom man benekter evolusjon, hva mener du gjenstår som forklaringsmodell, utenom kreasjon? Kan du sannsynliggjøre at ateistiske kreasjonister er mindre sjeldne enn kokosnøtter i Antarktis? Hvilke tidsskrifter er det du omtaler? Kan ikke huske å ha sett noe av dette i verken Science, Nature eller Scientific American. Har du lest det i Illustrert Vitenskap?cobra skrev:En helt annen sak er at dersom en ikke tror på evolusjon, er en automagisk kreasjonist. Hadde en lest litt mer enn dagbladoverskrifter, hadde en funnet ut at det er en STOR gruppe ateistiske vitenskapsfolk som IKKE tror på evolusjon.
videre:Radiometric dating--the process of determining the age of rocks from the decay of their radioactive elements--has been in widespread use for over half a century. There are over forty such techniques, each using a different radioactive element or a different way of measuring them. It has become increasingly clear that these radiometric dating techniques agree with each other and as a whole, present a coherent picture in which the Earth was created a very long time ago. Further evidence comes from the complete agreement between radiometric dates and other dating methods such as counting tree rings or glacier ice core layers. Many Christians have been led to distrust radiometric dating and are completely unaware of the great number of laboratory measurements that have shown these methods to be consistent. Many are also unaware that Bible-believing Christians are among those actively involved in radiometric dating.
This paper describes in relatively simple terms how a number of the dating techniques work, how accurately the half-lives of the radioactive elements and the rock dates themselves are known, and how dates are checked with one another. In the process the paper refutes a number of misconceptions prevalent among Christians today. This paper is available on the web via the American Scientific Affiliation and related sites to promote greater understanding and wisdom on this issue, particularly within the Christian community.
some Christians suggest that the geologic dating techniques are unreliable, that they are wrongly interpreted, or that they are confusing at best. Unfortunately, much of the literature available to Christians has been either inaccurate or difficult to understand, so that confusion over dating techniques continues.
Eller Richard Dawkins drømmeverden, der alle religiøse mister retten til egne barn, og gjerne blir fengslet for barnemishandling. Ref artikkel i Wired (eller Weird som Homer trodde det var ;D )vredensgnag skrev:Kanskje på tide å anbefale "A Canticle for Leibowitz" - om en fremtid der vitenskapsmenn og -kvinner forfølges.
Fjær > 5 høns.cobra skrev:Eller Richard Dawkins drømmeverden, der alle religiøse mister retten til egne barn, og gjerne blir fengslet for barnemishandling. Ref artikkel i Wired (eller Weird som Homer trodde det var ;D )vredensgnag skrev:Kanskje på tide å anbefale "A Canticle for Leibowitz" - om en fremtid der vitenskapsmenn og -kvinner forfølges.
Nei vent nå litt, Hr. Solhaug! Hvor mange ganger på disse sider har jeg ikke opplevd omlag akkurat dette. En person sier noe i retning av at "alt dere sier er bullshit, alle videnskapsfolk gjør dette bare for å berike seg sjøl", og er man da "frekk" nok til å be om en underbyggelse av svaret, får man vite at "nei, dette gidder jeg ikke debattere"! Og på den måten går verden hvor? Jeg er så absolutt åpen for alternative tanker rundt dette temaet, tror du ikke jeg kan se at utviklingsteorien skaper om lag like mange spørsmål som svar? Det er slett ikke vanskelig å forstå at mange mener å se "intelligent design" bak mange av naturens mysterier. Ta maurtua som eksempel. Hvordan skal en "survival of the fittest"-teori besvare det faktum at maurtua har en enorm majoritet av sterile arbeidere? Hvordan i hule heite skal man kunne se det som en fordel for individets videreformidling av sine gener å være steril, liksom!?R.Solhaug skrev:Honkey-Chateau skrev:Sånne utsagn er billige. Uten troverdig underbygging er de enda billigere. Om du verken vil eller kan underbygge denne påstanden er den kort og greit helt uten mening, og kan forkastes.R.Solhaug skrev:Gjestemedlem:
Mvh. RS
Honkey
Saklig. Er det lov å si i like måte?
Nå er dette uansett ikke noe jeg gidder debattere da jeg ikke ser poenget i å presse mitt syn på andre. Det tar vi heller i kabelhjørnet. Jeg tror forresten snarere på en innvikling enn på en utvikling ???
Mvh. RS
Parelius skrev:Nå må du ikke være så avvisende, Honkey. Ha et åpent sinn og legg frem din sak på en argumentativ og klar måte. Ha tro på fremtiden i trygg forvissning om at ignoranse og kunnskapsvegring ikke er genetisk betinget, men del av et intelligent design.Honkey-Chateau skrev:Sånne utsagn er billige. Uten troverdig underbygging er de enda billigere. Om du verken vil eller kan underbygge denne påstanden er den kort og greit helt uten mening, og kan forkastes.R.Solhaug skrev:Gjestemedlem:
Mvh. RS
Honkey
Det er mange ting som kan ses på som fakta og det behøver ikke være supportert av matematiske beviser. Du er sikkert enig i at hvis jeg slipper en sten så vil den falle til jorden. Det er et faktum. Hvorfor den faller forklares av en teori, gravitasjonsteorien.cobra skrev:Hmmm...
Så det du sier er at diskusjoner og uenighet er en uting i vitenskapelige kretser, og alle som stiller spørsmålstegn ved bevisene bør utestenges? Interessant. Å opphøye en teori til fakta er noe enhver vitenskapsmann/kvinne burde holde seg langt unna. Det eneste som kan settes som fakta, er matematiske beviser. Alt annet er i beste fall en ikke-falsifisert teori.
Hva med å se det slik vitenskapelig teori er definert ? Pyramiden din har ingenting med hvordan vitenskapelig teori utformes og beskriver ikke hva vitenskapelig teori består av.cobra skrev:Jeg pleier å se på det hele som en pyramide.
Alle vitenskapelige teorier er basert på fakta, man trekker konklusjoner og utformer teorien basert på fakta.cobra skrev:1) Fundamentet er fakta. Dette er noe som ikke kan diskuteres eller motbevises. Det er fakta.
Du må ikke blande filosofisk teori med vitenskapelig teori, det er ikke det samme.cobra skrev:2) Over dette er et lag med observasjoner av fakta. Disse er farget av vår oppfattelse av verden, og alt som hindrer oss i å se fakta slik de faktisk er (ref filosofen Immanuel Kant's utsagn : "Das ding an sich unt das ding für mich"). Ta den tilsynelatende "brukne åren" som en kan se når en er ute og ror. Den delen av åren som er under vann, ser ut som den har en knekk i forhold til den over vann. Om du ikke hadde visst at det var to medier og at lyset brytes i overgangen, kunne en lett tolke det som at åren faktisk var endret. Det at en kan flytte åren opp og ned i vannet, og til og med gå ned i vannet gjør at en kan falsifisere "knekk-teorien". Der en ikke kan gjøre dette, blir observasjonene i beste fall ufullkomne.
Det er simpelthen ikke slik vitenskapelig teori utformes, du oversimplifiserer og definisjonene dine er ikke nøyaktige.cobra skrev:3) Over dette igjen er teoriene som skal forklare observasjonene. Disse er igjen farget av at observasjonene våre kan være forvrengte eller ikke komplette versjoner av fakta.
Dette har ingenting med vitenskapelig teori å gjøre.cobra skrev:4) Over dette er forståelse. Dette er en forståelse basert på teoriene og at disse kan forklare observasjonene. Igjen er dette basert på at teoriene faktisk er korrekte tolkninger av mulig forvrengte/ikke komplette observasjoner av fakta. Så forståelsen kan være feil.
Igjen, vitenskapelig teori bygger på fakta. Du bør også sette deg inn i hva som ligger i ordene bevis og faktum når vi snakker om vitenskapelige teorier.cobra skrev:Så derfor er og blir det feil å kortslutte mellom teori og fakta. Uansett hvor bevist en mener den måtte være. Teorier blir ikke fakta fordi en finner beviser for at de stemmer.
Say what ????cobra skrev:Dette gjelder kun innen matematikk, der en kan bevise enten at tesen er riktig, og/eller at anti-tesen er umulig. Dette er ikke mulig der en har med observasjoner å gjøre, av ovenfor nevnte grunner. Som min gamle foreleser i eksperimentalfysikk sa engang : "Grunnen til at jeg begynte med fysikk i stedet for matematikk, var fordi alt var usikkert. Og ingen forventet at du skulle klare å bevise ting uomtvistelig som i matematikken."
Det er jo interessant at evolusjonsteorien og big-bang teoriene er de eneste som vitenskapsfolk (ikke alle riktignok) anser som fakta.
Enkelte vitenskapsmenn kan ha vikarierende motiver men vitenskapen som sådan har det ikke. Evolusjon kan forøverig observeres mens den skjer, både i naturen og i laboratoriumet.cobra skrev:Kan det ha noe å gjøre med at disse er vitenskapens beste "anti-gud"-teorier, og dermed viktige fundamenter for et ateistisk-vitenskapelig verdenssyn? Og dermed er det viktig å stemple alle (inklusive ateister) som religiøse fanatikere dersom de stiller spørsmålstegn ved teoriene?
Eg berre spyr...
Kan du utdype dette litt mer med eksempler?HC skrev:Evolusjon kan forøverig observeres mens den skjer, både i naturen og i laboratoriumet.
Mange gode linker videre herfra også. Verdt å titte på hvis man trodde at forskningen omkring disse mekanismene var like størknede som religionene.vredensgnag skrev:
Hmmm. Interessant. Linken viste nettopp det som er argumentet til de som tviler. Dette viser VARIASJON, ikke evolusjon. At du kan få flere arter til å fremstå i en tilsynelatende rekke, betyr ikke at de er i slekt. Faktisk leste jeg en bok i fjor som nettopp handlet om dette. Skrevet av en mikrobiolog som hadde studert genene til forskjellige arter og fant ut at de IKKE var i slekt, eller at rekkefølgen IKKE kunne være den som evolusjonsbiologer mente.vredensgnag skrev:Joda, tenkte det var greit med en enkel innføring. Bevisførselen på evolusjonsteorien er jo ekstremt interessant, og har simpelthen myriader av spennende eksempler.
Det blir litt trist når folk avviser noe de helt tydelig ikke har giddet sette seg inn i. (Vi sitter tross alt ved verdenshistoriens mest effektive informasjonsinnhentingsterminal.)
Jeg er ikke helt med her; hva er det du tenker på når du snakker om PE og ikke-reduserbar kompleksitet (f.eks. at en ikke kan fly med en uutviklet vinge?)?cobra skrev:Og så er det dette med punctuated equlibrium. Dette fremstår litt som en panisk løsning på det Darwin selv mente ville være et dødsstøt til hans teori. Nemlig ikkereduserbar kompleksitet. Dette er egenskaper som er verdiløse uten at de er komplette, og dermed ikke kan komme til ved gradvise steg. Med PE slipper en å bry seg med slikt, og problemet er løst. Tja. Kanskje litt billig løsning.
Ja, jeg har lest en del om PE. Og den skal løse et problem som evolusjonen ikke kan forklare, nemlig hvordan egenskaper "plutselig" oppstår. Klassisk evolusjon sier at slike ikke kan overleve. Og det er lett å se hvorfor. Om jeg hadde blitt født med røde øyne, er det en viss sjanse for at mitt avkom får genet for røde øyne. Det er tross alt to som skal til for å lage barn. Det kan t.o.m. skje at INGEN får røde øyne. Og da forsvinner dette genet, denne mutasjonen. Dersom en av mine avkom får denne egenskapen, så vil den videreføres, men den vil vannes mer og mer ut. Men samtidig er det også dette at dersom alle damene blir helt ville etter meg fordi jeg har røde øyne, så vil dette øke mine sjanser for å forplante meg. T.o.m. med maaange damer. Og dermed øker sannsynligheten for at genet blir videreført. Men uansett så vil det vannes ut siden det ikke er alle som har dette genet.Parelius skrev:Jeg er ikke helt med her; hva er det du tenker på når du snakker om PE og ikke-reduserbar kompleksitet (f.eks. at en ikke kan fly med en uutviklet vinge?)?cobra skrev:Og så er det dette med punctuated equlibrium. Dette fremstår litt som en panisk løsning på det Darwin selv mente ville være et dødsstøt til hans teori. Nemlig ikkereduserbar kompleksitet. Dette er egenskaper som er verdiløse uten at de er komplette, og dermed ikke kan komme til ved gradvise steg. Med PE slipper en å bry seg med slikt, og problemet er løst. Tja. Kanskje litt billig løsning.
Hva angår PE og Gould, så håper jeg du har lest artikkelen av Gould som jeg lenket til. Ellers kan du jo titte på denne: http://www.talkorigins.org/faqs/punc-eq.html
eller denne: http://www.geocities.com/ginkgo100/pe.html
“I've looked at thousands of microRNA genes, and I can't find a single example that would support the traditional tree,” he says. The technique “just changes everything about our understanding of mammal evolution”.
Dette er da forklart til det kjedsommelige. Les "the blind watchmaker".Ja, jeg har lest en del om PE. Og den skal løse et problem som evolusjonen ikke kan forklare, nemlig hvordan egenskaper "plutselig" oppstår. .
På tide å revurdere tidligere konklusjoner, i lys av ny viten.
http://www.nature.com/news/phylogeny-rewriting-evolution-1.10885
“I've looked at thousands of microRNA genes, and I can't find a single example that would support the traditional tree,” he says. The technique “just changes everything about our understanding of mammal evolution”.