Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Siden jeg først er i gang så får jeg vise den beste innspillingen, tallmessig, jeg har:







    Spesielle saker :)


    Edit: Audacity:

     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da kan vi hvordan Analyzer i Jriver viser forskjellene på disse. Se i teksten under.

    Alison Krauss & Union Station Live på CD øverst og DVD under. DVD sporet er PCM stereo med 48Hz.

    Stay:
    Vis vedlegget 444752
    Vis vedlegget 444753

    DR er 4 høyere på DVD utgaven:
    Stay CD vs DVD.jpg




    New Favorite:
    Vis vedlegget 444754
    Vis vedlegget 444755

    Likt DR og ørlite høyere R128 på DVD utgaven:
    New Favorite CD vs DVD.jpg



    Ghost In The House:
    Vis vedlegget 444756
    Vis vedlegget 444757

    DR er 2 høyere på DVD utgaven:
    Ghost In The House CD vs DVD.jpg
    DVD utgaven har generelt noe høyere DR. Tror det forklarer hvorfor jeg opplever DVD utgaven som bedre og mer behagelig over tid.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Da kan vi hvordan Analyzer i Jriver viser forskjellene på disse. Se i teksten under.

    Alison Krauss & Union Station Live på CD øverst og DVD under. DVD sporet er PCM stereo med 48Hz.

    Stay:
    Vis vedlegget 444752
    Vis vedlegget 444753

    DR er 4 høyere på DVD utgaven:
    Vis vedlegget 444909



    New Favorite:
    Vis vedlegget 444754
    Vis vedlegget 444755

    Likt DR og ørlite høyere R128 på DVD utgaven:
    Vis vedlegget 444910


    Ghost In The House:
    Vis vedlegget 444756
    Vis vedlegget 444757

    DR er 2 høyere på DVD utgaven:
    Vis vedlegget 444912
    DVD utgaven har generelt noe høyere DR. Tror det forklarer hvorfor jeg opplever DVD utgaven som bedre og mer behagelig over tid.
    Denne finnes også på SACD, har den liggende rippet med PS3. Supersjelden, men kan kjøpes til ublu priser brukt. Såvidt jeg husker både stereo og multikanal. Vil det gi mening å konvertere DSD til WAV eller FLAC, og sjekke waveformen på det? har gjort slike konverteringer før, og det oppleves like høyt når det avspilles. SACD'n har glimrende lyd.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å prøve. Mitt inntrykk av SACD var at CD laget på SACD utgaven var like god. Altså at det ikke var SACD som var forbedringen, men selve utgivelsen.

    Viste tidligere noen spor av Kings Of Leon på CD og Blu-ray. Disse har også generelt høyere DR på Blu-ray utgaven ser jeg nå.

    En annen interessant sammenligning er 2 kanals sporet på Blu-ray vs. True HD sporet. Under ser man begge etter konvertering til flac. Det er relativt likt, men True HD sporet ligger 1 DR høyere på en del av de.

    2 kanals LPCM:
    2 ch.jpg


    True HD:
    TrueHD.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nye platen til Roger Waters. Den går nok fort i glemmeboken for min del. Den låter ikke bra og man ser tydelig hvorfor. DR ligger stort sett godt under 10.

    Is This the Life We Really Want.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nye platen til Roger Waters. Den går nok fort i glemmeboken for min del. Den låter ikke bra og man ser tydelig hvorfor. DR ligger stort sett godt under 10.

    Vis vedlegget 444919
    Greit å vite, da blir det ikke kjøp av den!

    Orker ikke å kaste bort tiden med å lytte til elendige innspillinger. Selv om det tar imot så vurderer jeg å skaffe meg en vinylrigg og kjøpe en del album på vinyl. Virker som det er eneste mulighet for å høre på visse artister. Slik som for eksempel The Killers og Kent (og en haug andre), finnes jo ikke en sang utgitt med en anstendig DR. Vinyl ser ut til å være i en helt annen klasse for mange av disse - i henhold til DR-Database.

    Skulle vært påbudt med DR merking for fysiske album!!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DR fungerer egentlig ikke til vinyl. Ian Shepherd har forklart dette i en video. Bottom line er at DR tallene du ser på vinyl i DR-databasen vil alltid ligge høyere enn hva de faktisk er. Det er lite som tyder på at nyere vinyl er særlig bedre enn CD. Da må du få tak i eldre vinyl og det ville jeg tro kan være utfordrende.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det utsagnet kan jeg si meg enig i. Unntaket er MOFI og Analog Productions, men de kommer som regel med dyre reissuer og er i så måte for spesielt interesserte.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    DR fungerer egentlig ikke til vinyl. Ian Shepherd har forklart dette i en video. Bottom line er at DR tallene du ser på vinyl i DR-databasen vil alltid ligge høyere enn hva de faktisk er. Det er lite som tyder på at nyere vinyl er særlig bedre enn CD. Da må du få tak i eldre vinyl og det ville jeg tro kan være utfordrende.
    Ikke noe å hente der altså? Man gremmes.....
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jason Isbell - The Nashville sound

    Her er Masvis-analyse for The Nashville Sound fra Jason Isbell.
    Ser lovende ut, altså vi snakker etter 2017-standard. Nettopp kjøpt fra 7digital.com, 24-bit. Analyse er filer nedsamplet til 44/16.

    Jason Isbell.gif
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    London Grammars siste album (deluxe)

    Det holdt til 6'er på terningen til stereo+
    london_grammar.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også lyttet til den og spilt den mye. Reagerte på loudness lyden i den umiddelbart men er helt greit.

    24bit versjonen har jeg ikke hørt. Kun 16/44.

    Har også lyttet til diverse musikk gjennom tidene som jeg syntes låt utmerket. En analyse viste at det var rimelig komprimert.
    Endel av fasiten er vel at "Loudness" ikke er eneste kriteriet men fraværet av komprimering vel egentlig alltid gjør ting (litt) bedre.
    Musikk kan låte flott men kan også ødelegges ganske så effektivt.

    "Space above" - relativt nytt New Zealands band. Interessant elektronika.
    Ga ut et album som heter Still.

    Trist å se resultatet av en analyse der. Jo partier låter virkelig så crap som det vises.
    space above.gif


    Kjipt fordi musikken er bra og anbefales
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du en analyse av det forrige albumet til London Grammar?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Selvsagt.
    Dette er bra innspilt popmusikk. Lett å like uten å bli lei. Låter bra også.
    london_grammar_ifyouwait.gif
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk, passer bra med det jeg hører:) Enig, bra musikk og lyd:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan virke som det er forskjellige utgaver av "If You Wait albumet". Ene nedlastingen fra Qobuz ligger en god del høyere enn de andre:
    Album list - Dynamic Range Database

    Personlig opplever jeg at utgivelser med mye kompresjon er slitsomme å lytte til over tid på transparente anlegg. Har bare lyttet litt til "Truth Is A Beautiful Thing". Det er mye bra med lyden der, men foreløpig inntrykk er også at det blir anmassende å lytte på.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I utgangspunktet er det slik at hot mastring er øretrettende, og ikke bare i lengden. Men det er mulig å mastre hot og smart, det er litt genreavhengig. Steely Dan og Fagens soloplater er alle litt hotte, men på en svært smart måte. Det samme gjelder Vamp. Jeg ville aldri mastret viser/folkpop slik, men må jo innrømme at det jeg personlig kaller metallmastring er såpass smart gjennomført at på moderate volum så er det greit å høre på. Spilles Vamp på et slikt nivå at det blir direkte øretrettende så har nok lytteren misforstått genren.

    Det som er verre enn moderne mastringer er ødeleggelser av i utgangspunktet flotte mastre fra tidligere tider. Heldigvis har vi Discogs.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kan virke som det er forskjellige utgaver av "If You Wait albumet". Ene nedlastingen fra Qobuz ligger en god del høyere enn de andre:
    Album list - Dynamic Range Database

    Personlig opplever jeg at utgivelser med mye kompresjon er slitsomme å lytte til over tid på transparente anlegg. Har bare lyttet litt til "Truth Is A Beautiful Thing". Det er mye bra med lyden der, men foreløpig inntrykk er også at det blir anmassende å lytte på.
    Enig i at lav DR kan gi anmasende lyd. Men unntakene finnes. Vi har nettopp diskutert Waters' siste; er den grei å høre på til tross for?

    Det interessante synes å være hvorfor noen lav-DR-musikk er Ok å høre på, mens andre utgivelser er anmasende. Koker det hele ned til smak eller er det andre ting som spiller inn også?

    EDIT: Så ikke balubas svar ovenfor. "Smart mastring" er selvsagt alltid en vinner.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har også lyttet til den og spilt den mye. Reagerte på loudness lyden i den umiddelbart men er helt greit.

    24bit versjonen har jeg ikke hørt. Kun 16/44.

    Har også lyttet til diverse musikk gjennom tidene som jeg syntes låt utmerket. En analyse viste at det var rimelig komprimert.
    Endel av fasiten er vel at "Loudness" ikke er eneste kriteriet men fraværet av komprimering vel egentlig alltid gjør ting (litt) bedre.
    Musikk kan låte flott men kan også ødelegges ganske så effektivt.

    "Space above" - relativt nytt New Zealands band. Interessant elektronika.
    Ga ut et album som heter Still.

    Trist å se resultatet av en analyse der. Jo partier låter virkelig så crap som det vises.
    Vis vedlegget 448408

    Kjipt fordi musikken er bra og anbefales
    Har ikke hørt denne (ligger på en solseng nå uten lyttenulighet). Men fordi det er snakk om "kunstig" musikk, elektronika, kan man kanskje hevde at loudness er et kunstnerisk grep?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan virke som det er forskjellige utgaver av "If You Wait albumet". Ene nedlastingen fra Qobuz ligger en god del høyere enn de andre:
    Album list - Dynamic Range Database

    Personlig opplever jeg at utgivelser med mye kompresjon er slitsomme å lytte til over tid på transparente anlegg. Har bare lyttet litt til "Truth Is A Beautiful Thing". Det er mye bra med lyden der, men foreløpig inntrykk er også at det blir anmassende å lytte på.
    Enig i at lav DR kan gi anmasende lyd. Men unntakene finnes. Vi har nettopp diskutert Waters' siste; er den grei å høre på til tross for?

    Det interessante synes å være hvorfor noen lav-DR-musikk er Ok å høre på, mens andre utgivelser er anmasende. Koker det hele ned til smak eller er det andre ting som spiller inn også?
    Alt handler jo litt om smak, men når en målt hot mastring likevel låter bra så er det fordi den er smart og nennsomt utført. Grafene forteller nemlig ingenting om subtile detaljer, det handler utelukkende om db. Det er ingen problemer å mastre et album med en crestfaktor på 20 db som låter huggorm extraordinær også, mer øretrettende enn Metallica til og med. Og så har selvsagt genre mye å si. Noen typer musikk skal jo være en tett mur av lyd. Skal da hififreaks lek med Masvis være overdommer over den kunstneriske verdien i lydbildet?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra første anslag merket jeg at dette låt nesten litt "ekstraordinært".
    Måtte kjøre en liten analyse
    The Bob Brookmeyer Quartet - Oslo

    Nydelig rolig jazzpreg. Kjempeinnspilling.
    MI0001831353.jpg

    bob-oslo.gif
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Finder ikke Oslo på Tidal eller Spotify?

    Edith: No sweat. fandt umiddelbart en CD på discogs. Altid godt med en anbefaling, og lidt morsomt at ha musik som "ikke eksisterer".
     
    Sist redigert:

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    The War On Drugs - A Depper Understanding

    Siste til The War on Drugs, rippet fra CD.
    Ikke spesielt mye å hoppe i taket for slik dynamisk sett, men selve plata er bra.

    War on Drugs.gif
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har lest og også forsøkt endel "fix" på noen innspillinger iht. prosedyren hans. Funker tildels
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Eks her.
    London Grammar - Rooting for you.. (fikk 6'er for lydkvalitet i stereo+. - låter ikke bra. Joda sporet som inneholder vokal er bra. Problemet er passasjene i bakgrunnen som til tider ikke er bra. )

    london_grammar.jpg


    Det er jo ikke mulig å fikse et ødelagt resultat men kanskje "noe" kan hentes fram. Etter archimagos oppskrift (nesten) så ser det slik ut.. Og ja - det låter litt bedre.
    london_grammar_fixed.jpg


    Kanskje den hadde fått 7'er på terningen da? ;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjorde du? Jeg har lest på bloggen hans og ser at han bruker et relativt dyrt program, men jeg ser at noen nevner en plugin til Foobar2000 eller noen instillinger i Audacity. Det hadde vært glimrende om det kunne redde et par album:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å redde er nok å ta litt hardt i. En klar objektiv forbedring er det...
    Jeg bruker izotope. Skal forske litt med audacity også.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Kari Bremnes - Det Vi Har

    Sammen med Susanne Sundfør, så dukket også kari Bremnes opp i postkassa.
    Albumet Det vi har. Analyse fra CD-rip.

    Bremnes.gif
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Det var prat om at The loudness war var over men jeg synes det stort sett har blitt verre igjen i det siste. Har lastet ned flere nye album som har ligget på en DR på rundt fem seks. Her er et skrekkeksempel: The Killers - Wonderful Wonderful.

    Overview.gif


    foobar2000 1.3.16 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2017-09-23 08:44:17

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: The Killers / Wonderful Wonderful (Deluxe)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR5 0.00 dB -5.87 dB 5:11 01-Wonderful Wonderful
    DR4 0.00 dB -6.12 dB 4:10 02-The Man
    DR5 0.00 dB -8.40 dB 4:24 03-Rut
    DR5 0.00 dB -6.56 dB 4:32 04-Life To Come
    DR4 0.00 dB -5.68 dB 3:42 05-Run For Cover
    DR4 0.00 dB -6.62 dB 4:34 06-Tyson vs Douglas
    DR5 0.00 dB -7.66 dB 4:38 07-Some Kind Of Love
    DR5 0.00 dB -6.04 dB 3:44 08-Out Of My Mind
    DR5 0.00 dB -7.62 dB 4:02 09-The Calling
    DR5 0.00 dB -8.14 dB 4:10 10-Have All The Songs Been Written?
    DR5 0.00 dB -6.35 dB 3:35 11-Money On Straight
    DR5 0.00 dB -6.53 dB 4:16 12-The Man (Jacques Lu Cont Remix)
    DR6 0.00 dB -7.57 dB 3:54 13-The Man (Duke Dumont Remix)
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 13
    Official DR value: DR5

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1004 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn