The Last One's Stereo I Skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Bra dac,bra pre. Alt det andre e ren bonus,og hvilken bonus:)

    Hehe... Liker at du drar frem romkorreksjonen som en bonus. da det er det som er hovedpoenget med denne boksen...

    Uansett, til trådstarter. Aktive høyttalere, en Squeezeboks/pc løsning og DSpeaker. Da har du konevennig anlegg, som vil spille svært godt. Med romkorreksjonen så vil du få bort størsteparten av toppene i frekvensgangen, og i etterkant kan du jo gå inn å justere lyden med noen db ped PEQ. Samtidig som du får en forforsterker slik at du kan styre volum og innganger med fjernkontroll.
    Hehe. De fleste her i tråden snakker mer eller mindre gresk for meg, Har ikke fått satt meg inn i alle ord og uttrykk dere kommer med. Jeg må få lagt meg av penger til en Dac, eller det du nevner (usikker på om det i det hele tatt er dac du prater på). Jeg vil nok handle noe rimelig nå med det første, skulle jeg ikke være fornøyd med lyden kun via HT til PC. Jeg tviler egentlig på at jeg vil bli skuffet, men man vil selvfølgelig få optimalt ut av HT.

    Penger er ikke det jeg har så mye av pga. sosial angst. Jeg har fått forskudd på arv akkurat nå, så da blir interiør og et nytt anlegg, + en TV prioritering. Jeg vil måtte spare minst et halvt år, skal jeg ha 8000 kr. (Ca. pris på en brukt god DAC) i baklomma. Går jeg ikke over budsjettet på TV, så sitter jeg igjen med alt fra 2-4000 kr. etter at alt er handlet inn til noe som vil forbedre lyden.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Kan legge til at jeg mest sannsynlig ikke prioriterer noen sub med de første årene. Liten stue og HT har fått gode skussmål pga. god bass. Altså, lite sannsynlig at sub blir prioritert med det første.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Det ligger en Benchmark Dac1 pre til salgs på brukten for 5500,-. Denne har nettopp blitt reservert. Men dukker den opp igjen så er dette ett meget bra produkt til ditt formål. Kostet ny ca 14 000,- mener jeg det var, og er bedre enn mye annet der ute. Er liten av fysisk størrelse og er lett å gjemme bort.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra dac,bra pre. Alt det andre e ren bonus,og hvilken bonus:)

    Hehe... Liker at du drar frem romkorreksjonen som en bonus. da det er det som er hovedpoenget med denne boksen...

    Uansett, til trådstarter. Aktive høyttalere, en Squeezeboks/pc løsning og DSpeaker. Da har du konevennig anlegg, som vil spille svært godt. Med romkorreksjonen så vil du få bort størsteparten av toppene i frekvensgangen, og i etterkant kan du jo gå inn å justere lyden med noen db ped PEQ. Samtidig som du får en forforsterker slik at du kan styre volum og innganger med fjernkontroll.
    Hehe. De fleste her i tråden snakker mer eller mindre gresk for meg, Har ikke fått satt meg inn i alle ord og uttrykk dere kommer med. Jeg må få lagt meg av penger til en Dac, eller det du nevner (usikker på om det i det hele tatt er dac du prater på). Jeg vil nok handle noe rimelig nå med det første, skulle jeg ikke være fornøyd med lyden kun via HT til PC. Jeg tviler egentlig på at jeg vil bli skuffet, men man vil selvfølgelig få optimalt ut av HT.

    Penger er ikke det jeg har så mye av pga. sosial angst. Jeg har fått forskudd på arv akkurat nå, så da blir interiør og et nytt anlegg, + en TV prioritering. Jeg vil måtte spare minst et halvt år, skal jeg ha 8000 kr. (Ca. pris på en brukt god DAC) i baklomma. Går jeg ikke over budsjettet på TV, så sitter jeg igjen med alt fra 2-4000 kr. etter at alt er handlet inn til noe som vil forbedre lyden.

    Hei.

    Den komponenten jeg snakker så varm om er. DAC, forforsterker, romkorreksjon, EQ i en og samme boks til 6000kr ny. Har sett svært få brukte, men vet om en. Den styres med fjernkontroll og er svært enkel å sette opp. Her er link til den:

    DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core - AV-Kalibrering - Tilbehør

    Les litt tester og hør hva andre synes
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Bra dac,bra pre. Alt det andre e ren bonus,og hvilken bonus:)

    Hehe... Liker at du drar frem romkorreksjonen som en bonus. da det er det som er hovedpoenget med denne boksen...

    Uansett, til trådstarter. Aktive høyttalere, en Squeezeboks/pc løsning og DSpeaker. Da har du konevennig anlegg, som vil spille svært godt. Med romkorreksjonen så vil du få bort størsteparten av toppene i frekvensgangen, og i etterkant kan du jo gå inn å justere lyden med noen db ped PEQ. Samtidig som du får en forforsterker slik at du kan styre volum og innganger med fjernkontroll.
    Hehe. De fleste her i tråden snakker mer eller mindre gresk for meg, Har ikke fått satt meg inn i alle ord og uttrykk dere kommer med. Jeg må få lagt meg av penger til en Dac, eller det du nevner (usikker på om det i det hele tatt er dac du prater på). Jeg vil nok handle noe rimelig nå med det første, skulle jeg ikke være fornøyd med lyden kun via HT til PC. Jeg tviler egentlig på at jeg vil bli skuffet, men man vil selvfølgelig få optimalt ut av HT.

    Penger er ikke det jeg har så mye av pga. sosial angst. Jeg har fått forskudd på arv akkurat nå, så da blir interiør og et nytt anlegg, + en TV prioritering. Jeg vil måtte spare minst et halvt år, skal jeg ha 8000 kr. (Ca. pris på en brukt god DAC) i baklomma. Går jeg ikke over budsjettet på TV, så sitter jeg igjen med alt fra 2-4000 kr. etter at alt er handlet inn til noe som vil forbedre lyden.
    Anbefaler DSPeaker Antimode Dual Core fordi du får en kjempebra DAC som e verdt de 6000kr alene. Forforsterkerdelen og romkorigering+parametrisk eq får man altså med på kjøpet. I ditt tilfelle med aktive høyttalere og bruk av pc som lydkilde bør/må du ha en forforsterker og dac. De andre funksjonene "må" du ikkje bruke strengt tatt. Men har du først testet det så blir det e must,seff avhengig av rommet og dets problemer. Her e boksen et must,bassen uten korreksjon her e bare rot og mudder..

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Men inn til videre kan du sikkert bruke 300kr på den billige usb-dacen æ linka til tidligere :)

    mvh Filip
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Du treng ikkje ut med 8000 for ein god brukt dac no til dags. Benchmark som er nevnt, er bra saker. Dei har og meir rimelege modellar som vil gjere ein super jobb. Og ein brukt Audiolab M-dac får du vel til rundt 4000. Den får jamnt over skamros og mykje skryt for volumkontrollen.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Gode forslag de her og,den Aune dacen så jo virkelig ut som bang for the bucks :) E kanskje ikkje noe stort savn med mangel på fjernkontroll heller,denne e jo så liten og smekker at den kan plasseres der man vil. Kan jo ha den rett ved siden av pc.

    mvh Filip
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Fjernkontroll er luksus. Neida, men har ikke brukt det de siste årene selv, så det er ikke et must.

    Budsjettet på TV sprakk med 1500 kr. Vi får se hva som blir igjen etter handel av sofa på onsdag. Noe skal jeg sikkert få til, uansett.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nei. De kommer i morgen, eller på onsdag. Akkurat som min nye TV. Rene julaften på gutten.

    Madammen reiser til London på fredag, så det ser ut til at det skal bli ei fin, fin helg med mye lyd og bilde.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Torsdag ser det ut til at det blir. Karen har ikke bil før, da. Får se på tålmodigheten min i kveld, da pengene kommer på konto. Veien til taxi blir sikkert ikke lang.
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Torsdag ser det ut til at det blir. Karen har ikke bil før, da. Får se på tålmodigheten min i kveld, da pengene kommer på konto. Veien til taxi blir sikkert ikke lang.
    Spar drosjepenga, bruk de på musikk i steden - du fikser å vente en dag eller to, sant? :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    HT er allerede mine, da er ventetid noe herk, men akk, jeg hører selvfølgelig på dere. Har fått ordnet meg skyss i morgen.

    Slem dere er :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Forventer ett bilde eller to av stua med tilhørende ny tv, sofa og høyttalere når alt er på plass! :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Skal få til et bilde av anlegg og TV, men noen sofa tviler jeg at det blir. Blir så utrolig knotete fått tatt bilde av hele stua. Ikke likte jeg sofaen noe spesielt heller, men noen kompromiss må man inngå, skal husfreden bevares. Sofaen kommer uansett ikke før om 2 uker.

    Men, jeg startet tenkte på hvordan jeg skal plassere HT når de kommer i hus. Det er på en måte en gang fra stua med bad og soverom på hver sin side. Best plassere de slik at lyden vender bort fra gangen? Spiller ganske stor rolle mtp. på hvordan vi skal møblere her hjemme.

    Har tenkt tanken på at jeg kanskje skal ta det på Skype med, Øyvind, men vi får se.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    TV'en er en [h=1]Samsung 46" 3D Smart LED-TV UE46F7005. Noen som har erfaring med den? Mener jeg har gjort et godt kjøp.[/h]
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Skal være en bra tv det der, som de fleste fra Samsung - så noe dårlig kjøp har du nok ikke gjort her, selv om jeg selv ville gått for 50" + i disse tider, selv om jeg merker at min 60" er ett helvette å flytte rundt på de få gangene det skjer. I tillegg blir jo en stor tv veldig dominerende i en stue, og bedre opplevd bilde-kvalitet på en mindre størrelse trenger ikke akkurat å være negativt! Kvalitet over kvantitet. Lekre møbler er jo også de mer påkostede seriene fra Samsung.

    Angående plassering er jo de Dynaudio'ne forholdsvise lette å flytte rundt på, så du får virkelig bruke de dagene du har med "drage-fri" til å finne optimal plassering, så får møblering bli deretter! Hehe :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Joda, men flere tommer koster fort skjorta. Jeg fikk den til 7500. Den selges i andre butikker opp mot 13.000. Jeg gikk heller for en 46" til den prisen, enn en større TV med dårligere kvalitet. Går uansett opp 4" fra den som står i stua akkurat nå.

    Angående møblering så må samboer få en finger med i bildet. Derfor jeg lurte på det med gangen. Kall meg gjerne en pudding når det kommer til samboeren. Er fult klar over det :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Får jo ny TV i morgen. Vil tro det er bedre for meg koble via den - Wimp, enn en dårlig laptop med samme dårlig lydkilde. Trenger jeg noen spesiell kabel for det? Vil jo helst få best mulig lydbilde fram til en skikkelig DAC.

    Edit: Fant ut av det selv :)
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har vært på IKEA, ser jeg :cool:

    Lampa, altså.


    Ellers ser dette til å bli bra :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Det blir supert. Den dag i morgen. Litt surt at man ikke før prøvd de ut i dag, men det får man tåle.

    Lampa fra IKEA er stygg, men suben fra Bose anlegget skjulte stammen på lampa tidligere. Må finne på noe lurt der ved en senere anledning. Alt ble bare plassert ganske så tilfeldig akkurat nå. Kanskje jeg skal starte en Hifi/Interiør blogg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stygg??!!

    Har likedan selv, mann! ;)

    Står selvsagt bak høyre høyttaler, der disse er laget for å stå. Litt til høyre. :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Dette ser bra ut! Kommer til å låte bra også.

    NB: jeg har nesten samme lampe, men den som er Cola-formet. Gir behagelig lys men tåler ingenting. Går snart på dynga;-)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Gratuler meg heller etter kl 17:00. Kommer inn døra med rette kabler så jeg får hørt litt på herligheten. Takk, uansett. Ha en fin dag folkens.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Im in love.

    Det er knallgod lyd. Konsert i stua. Men, alltid et men. Det var ikke splitt på ledningen jeg kjøpte (selger sa jeg kunne dele ledningen, men det går ikke.) Må uten en liten tur til. HT står nå kun med 60 cm. mellomrom. Jeg har felt en tåre, så lyden er der absolutt. Jeg blir bare mer og mer fornøyd. Det her lover godt! Ælg (Dance With A Stranger) og Frode på gitar låter utrolig godt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flotte greier! :)

    Når du får ordnet kablingen, slik at du får større avstand mellom høyttalerne, blir det enda bedre. Glad-historie dette :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre at du er fornøyd. Nå starter helvete, med oppgraderinger, sur kjærring, stadig byttetrang for å høre om det blir bedre, jakte rundt på brukmarkedet. Ja vi har vel alle vert der....?

    Dette er mest tulliball... men du skjønner sikkert hva jeg sikter til. Hehe :rolleyes:

    Vær fornøyd og kos deg med musikken. Gratulerer så mye!
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Kvinnfolket har vi pakket ned og sendt bort. Ikke verst bare det, skilsmisse pga. et par høyttalere. Pittelitt tullball her også.

    Eneste jeg kan si negativt, men det er lite. De mangler kanskje litt trøkk, men brukte en sub tidligere, så blir nesten litt dumt sammenligne. De står også langt fra optimalt akkurat nå, så vi får se når jeg kommer tilbake. Skal ha de på et rom på ca 8 kvm2 senere i kveld så de andre i leiligheten får litt husfred.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn