The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Lese 😲 jeg bare titter😄 ang CF så hørte jeg på radio igår med Bendik Hofseth att CF er mannen bak hans kommende konsert i Operan, noe han aldri ville/tørt og gjort uten hans pågangsmot.
    Huff, det ble visst litt i overkanten her.
    For ordens skyld: jeg har null imot CF. At han bidrar til kulturlivet, er uomtvistelig👍

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.862
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Prince er bra. I følge Christer Falk så er følgende album fra Prince essensielle å ha i samlingen :)

Dirty Mind
    Controversy
    1999
    Around The World In A Day
    Sign O' The Times
    Lovesexy
    Graffiti Bridge
    Diamonds and Pearl
    The Black Album
    The Gold Experience
    The Rainbow Children
    Musicology
    3121
    HITnRUN Phase Two
    Sånn omtrent 14 for mange :cool: . Men, det er meg da.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt denne i en mannsalder, men dette er faktisk første gang jeg spiller den🫣. Har vært reservert mot den tynne lyden, men så låter det veldig ok likevel! (Ikke noe Haifaidemo shait, men mer enn fet nok).

Den inneholder to skiver: de andre med sk "alternate takes".

Noen som kjenner til denne pressingen, og hvordan den låter ift de beste?

IMG_20260419_121120_edit_2023706131904743.jpg

IMG_20260419_123259.jpg

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nok en revurdering av haifaisituasjonen:p.
    Fortsatt veldig fornøyd med Clones 25iRX. Den gjør latterlig mye bra (med AG Fino), og det ikke bare pga prisen. Ja, den har ikke helt "kant" (de som vet hva det er, de vet), som en god rørforsterker kan gi, og vokalen ikke helt opp der med det beste jeg har fått til i dette rommet (med trioder). Det viktigste er dog at den ikke har det irriterende sløret, ei heller en slags latskap i mikrodynamikken, som SS pleier å ha. Selv ikke etter noen uker; for det er ofte over tid jeg irriterer meg over slikt. Krysser fingrene for at det fortsetter sånn.
    Prøver å justere på plassering av ht for å forbedre den kritikken mot vokalen jeg nevnte tidligere, samtidig beholder mye av det som allerede er bra. Det har ikke vært lett. To nye observasjoner dukket også opp:
    1) Ved lavt volum, så trakk vokalen seg for langt bak, slik at det hørtes ut som bandet stod foran hele tiden. Jeg foretrekker en vokal som er fremskutt. Dette er ikke helt det AG Fino leverer, men det er tilfredsstillende nok.
    2) Sweet spot var for liten. Skulle ikke bevege hodet mange cm til hver side før stereoperspektivet falt sammen. Sånn gidder jeg ikke å ha det. Å sitte bom stille, med hodet i en skrustikke, er ikke noe for meg.
    Jeg ønsket også en mer definert og spenstig bass, på flere typer musikk, ikke bare på musikk der bass er fremtredende, som feks Talking Heads' "Speaking In Tongue".
    Foreløpig løsning på de overnevnte punktene:
    1) Dytte ht nærmere frontveggen. Faktisk så nær at det nå er kun 75 cm fra diskanten til den. Dette for å oppnå at ht kommer 1/5 ut i rommet. Avstanden mellom diskantene er på 200 cm. Avstanden fra diskantene til hver sine sider, er også veldig nær 1/5 av rommets bredde. Veldig fornøyd med resultatet.
    2) Istedenfor å ha ht pekende rett frem/off axis for å oppnå mer bredde i lydbildet, samt myke opp lyden noe, så har jeg nå gjort det helt motsatte. Jeg har rett og slett "tatt en Klipsch Khorn", dvs vinkler de hardt inn mot lytteposisjon. Dette har jeg faktisk aldri gjort før! Vinkler såpass mye at jeg ser tydelig utsiden av ht. Ved å la de krysse foran meg, så oppnår jeg en klart bredere sweet spot. Anser også dette som vellykket, selv om kanskje bikkja til han Roger var enda mer ut til høyre før(?). Derimot skjer det mer mellom ht, og strekker seg også tilfredsstillende på utsiden av de. En annen fordel, er at jeg ikke lenger trenger å være veldig bekymret for første refleksjon fra sideveggene.
    Ht er tiltet mer bakover, for å løfte høyden på lydbildet. Jeg har også rattet litt på den aktive sub-delen til ht. En ting ad gangen, men det er altså flere ting som er blitt justert på.

Noen nye observasjoner:
    - Bassen er nå nyansert og spenstigere på flere typer musikk, og det selv om ht står nærmere frontveggen. Stortrommeanslag son kommer rask etter hverandre, er bedre skilt fra hverandre, som feks i 2. sporet i albumet Amused To Death, mot slutten av sangen. Ikke helt perfekt, men er innenfor et greit kompromiss. Jeg ble litt overrasket.
    - Avstanden til lyttepsosisjon gir ikke dramatiske utslag, så jeg sitter pt 240 cm unna diskantene, og trives med det.
    - Satte inn en stivere demping under ht-føttene. Bruker nå gummiplater fra Clas Ohlsen. SD-putene, den stiveste varianten av de, som var brukt før dette, gav en "slowere" og rundere bass. Jeg syntes at bassen da ikke helt hang med de raske hornene, selv om det absolutt var kledelig på visse opptak og type musikk. Helt uten myk avkobling under, så blir bassen litt for tynn og dermed mindre nyansert igjen. Nå er bassen mer "allround", kan man si. Funker på flere type musikk.
    Jeg har bodd her i fem år, og hatt ht nesten like lenge. Man skulle tro at jeg kjente både rommet og ht såpass godt at det ikke var noe rom for slike "overraskelser", men sånn var det altså ikke. Det kan seff meget mulig skyldes at jeg er treg i nøtta også!🤭
    Takk for at du deler. Spennende med observasjonene og at det stadig er utvikling i rommet.
    Synes det ble veldig fint med ny farge og det passer godt med finish på høyttalerne. :)
    mvh

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for at du deler. Spennende med observasjonene og at det stadig er utvikling i rommet.
    Synes det ble veldig fint med ny farge og det passer godt med finish på høyttalerne. :)
    mvh
    Takker🙂

Du har din del av dette med ditt fokus på 2 m mellom ht og 1/oddetall fra veggene 😜

Skriver mest til eget bruk. En grei måte å sortere tankene og erfaringene på, slik at fremtidige justeringer har et slags referansepunkt.

Jeg er fullstendig klar over at det jeg snubler over på min vei, har fint lite overføringsverdi for andre. YMMV. Feks er mine ht semi-aktive, med horn i mellomtone og diskant. 104 db i følsomhet. Ikke alle/mange bruker ht med slike «features». De får også langt fra de beste forutsetningene i dette lille rommet på snaue 12 kvm, men det er hva de får. (AG anbefaler mellom 16-25 kvm for denne modellen).

Alle vi har våre preferanser, våre erfaringer, ulike perspektiver og forutsetninger. Romstørrelser, budsjetter, lydinteresser osv varierer. Disse trenger nødvendigvis ikke å gjenspeile musikkinteressen, vel å merke! 😜

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke påberope meg å være blandt de største i fanskaren hans, men Purple rain er verdt litt xtra...så denne ble hanket inn forrige uke :cool:

Vis vedlegget 1193769
    Nice!

En dag, kjære musicus, skal jeg tuppe gnieren og askesen Gunner ut, og ønsker livsnyteren Chau inn. Da skal det handles inn audiofile-, samle- og 1. pressinger og det som verre er over en lav sko!

Jeg er møkka lei av Gunner, som du forstår! 😡

musicus

Ktêma
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    3.195
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    2
    Nice!

En dag, kjære musicus, skal jeg tuppe gnieren og askesen Gunner ut, og ønsker livsnyteren Chau inn. Da skal det handles inn audiofile-, samle- og 1. pressinger og det som verre er over en lav sko!

Jeg er møkka lei av Gunner, som du forstår! 😡
    Hehehe 🤣
    I fare for å anklages for å filosofere for mye så har man jo levd ett liv, også ett hi-fi liv der man ikke har hatt de rammene man har i dag, alt har sin tid i livssyklusen, også hi-fi & musikk 🤔 🤓

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe 🤣
    I fare for å anklages for å filosofere for mye så har man jo levd ett liv, også ett hi-fi liv der man ikke har hatt de rammene man har i dag, alt har sin tid i livssyklusen, også hi-fi & musikk 🤔 🤓
    Ser den. YOLO! 🤗

Med fare for å fremstå som sutrete; jeg lider såvisst ingen nød, altså. Har et ålreit skrangle anlegg, flere fiskestenger enn jeg trenger, og noen (mekaniske) klokker jeg veksler på. Det ække noe synd på han Gunner i denne verden, absolutt! 😋

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn