The Christian, en trevejs - fra Duelund-sølet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    En meget tapper og modig entusiast fra den nordlige opland af København har været så uforsigtig at bestille en trevejs-højttaler der gerne skulle efterleve de bedste principper, kendt fra Duelunds-sfæren.
    Byggeriet foregår i det køligramte Syddanmark og gad vide om der ikke osse kommer billeder?

    2009-04-19 17.05.43.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hold der keft hvor koldt!

    Og du skal så lige hen komme med de billeder der ret nu ble lovet, for dansk tre-vejs på Duelund vis lyder da fedt ud helt op til Norge :)
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Det første billede, de stakkel højttalerenheder det skal gå ud over, eller nogen af dem, dog her med ekstra magnetmasser fra det exellente tyske handelsfirma med den virkelig gode kundeservice: Supermagnete.de:

    2009-04-15 22.19.04.jpg


    Også har jeg pillet støvhætten af, da denne desværre kun tjener det ene formål at "støvhætte" og ellers er så blød som en badehætte i frostvejr.

    2009-05-11 06.49.22.jpg


    Som de ny domer, er valgt en klassiker fra Duelund-universet, bordtennisbolden.
    Til bassen er valgt en lidt mere solid løsning, fra at køleskab i Vestsjælland.
    Alle kender vel den plastbakke der følger med de fleste bedre køleskabe. En bakke til at opbevare æg i? Her benyttes "boblen".
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vel, dette her skal det bli spennende å følge med på - DET er helt sikkert :)

    Hva mener du forresten om Monacor generelt, Modifix, er de gode eller gode sett i forhold til pris?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    De er så gode som prisen antyder, der er jo højttalerenheder i alle prisklasser. Deres HQ-serie er dog specielt grundigt gennemarbejdet og derfor også ganske nem at lave passive filtre til.

    2009-04-15 22.20.02.jpg


    Læg mærke til hvordan kurven er stabilt strykstøbt og godt ventileret på denne 4" og 8":

    2009-04-15 22.19.40.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    dette blir gøy å følge med på, for det er så totalt utenfor boksen av hva man er vant til å se innen diy-avdelingen her. takk for at du legger ut bilder av prosjektene dine.
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Fedt Jens, kør på :)

    Du nyder det rigtigt i den lollandske muld, flot billede!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Fedt mere info, Duelund havde helt sikkert fat i hvad der drejede sig om, korrekt gengivelse af musik , man kan vælge at spille på en plastik guitar fra BR legetøj eller en rigtig guitar , det at man kan vælge giver den afgørende forskel. Og det tager et sekund at vurderer det.

    Det er utopi at tro at 100% nøjagtig gengivelse er mulig som ved billedegengivelse med den teknik vi har i dag , så hvorfor "ikke vælge de fejl som giver en illusion af rigtig musik" Noget DSP ikke alene kan klarer.

    Jeg glemmer stadigvæk ikke til en udstilling hvor Lyngdoff kom til at bytte om på før og efter korrektion, folk åd det råt , og sagde ja nu er det godt selvom det faktisk var postionen uden korrektion man hørte , det var nok at Lyngdoff sagde det.

    Men sagen var at det var ikke godt eller i nærheden af virkeligheden uanset hvilken postion af omskifteren han valgte , ja man kunne måske sige i den ene postion var det en mere præcis gengivelse og så kunne man sige wow til det.

    Har også hørt en del på Holm akustik det er mildest talt lige til at lukke op og skide i uanset om det er DSP'et i hoved og røv for den rigtige klang mangler det var kun præcision, sagen er at en tromme lyder stadigvæk som en tromme selv om den der spiller ikke ejer præcision i sit spil.

    Hi-fi består af klang og præcision og det er vigtigt at huske at præcision er vigtigt, meget vigtigt og det kan DSP evt. hjælpe os med, men endnu vigtigere er det at klangen er rigtig hvis vi skal tro på illusionen, det tager som sagt et sekund at vurdere at noget ikke er nærheden af virkeligheden, det tog Duelund mange år at fremtrylle den klang som kunne få os til at blive i tvivl.
    Det er det det drejer sig om efter min mening.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror flere nordmenn er enig med deg enn hva de "tør" fortelle, kortvarig.

    Og DSP kan sikkert rydde opp i masse problemstillinger forårsaket av rommet, men dette du er inne på med klang - hvor jeg legger til hvor viktg det er at en høyttaler har tonal klangbalanse fra bunn til topp.

    God lyd høres på under fem sekunder. Dårlig lyd høres i form av at man IKKE de første fem sekunder erklærer hvor godt det spiller.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jeg mener også at Kortvarig har ret. Jeg ved tilfældigvis at Steen D så ham som en ligeværdig, hvad viden og intelligens angik.

    Et par flere billeder fra det Sydlige fladland, her lidt fra fremstillingen af waveguides:

    2009-05-17 09.21.58.jpg


    Først skal råmaterialet drejes rent.

    2009-05-17 11.41.01.jpg


    Så uddrejes den fordybning diskantenheden lægges i.

    2009-05-18 11.40.43.jpg


    Der eksperimenteres en del med tilnærmede minimalforme for bla. at få den bedste kombination af forholdene mellem hornvirkning og waveguiding.

    2009-05-18 13.13.29.jpg


    Og det viser sig som regel, ikke uventet, at en forholdsvis flad guide giver det bedste resultat.

    2009-05-20 09.52.04.jpg


    Her limet i forpladen.

    Materialet, Poly Oxy Methylen/POM, er leveret via RIAS i Dk.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Flott arbeid og stas å se disse Duelund-modifikasjonene under utføring - det krever godt håndtverk. Jeg er spent på fortsettelsen!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Meget spennende prosjekt. Jeg følger med! :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det bliver en glad mand, når han får sine nye højttalere. Jeg havde besøg af ham her, hvor han lyttede til mine højttalere, der jo også er bygget af Modifix. Han var meget glad for lyden, hvor vi længe hørte på hans medbragte musik. Noget skønt musik med DR radio pigekor. :D

    Modifix skal bygge mine loftshøjttalere til Dolby Atmos, når han får tid. Det glæder jeg mig til vildt meget!
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Tak (igen) for at du deler billeder fra processen; også dejligt at du oplyser materialevalg/leverandører. Der er snart ingen undskyldning for ikke at kaste sig ud i en Duelund-konstruktion:cool:

    Sjovt at se diskantforsænkningens "udvikling" fra gipsstøbning/plastillina i køkkenhøjttaleren over minimalform/waveguide, hhv. støbt og uddrejet. Er der lydmæssig forskel, eller skyldes det håndværksmæssige præferencer at du drejer og ikke støber med en egnet substans a la DCA?

    Glæder mig til at følge tråden.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jeg vil helst ikke ind på mit eventuelle/substantielle (mis)forhold til Fa. Duelund Coherent Audio.

    De første og tudegrimme forsøg med gipsstøbning eksisterer stadig flere steder og mine første mange berøringer med Duelundssfæren lærte mig at Steen havde brug for en bedre håndværker end det klientel der til daglig frekventerede hans værksted ..

    At støbe en waveguide, kræver at man har en passende modpart og den jeg har reddet mig, ad omveje, er meget for stor.

    Det sæt højttalere Steen og jeg byggede sammen, var med Plastilina/modellervoks på ca. 2/5 af fronten.
    De skal ikke renoveres for så smutter profet-magien måske en bette anelse?
    Allerhøjst skal der nye bølger på basserne og en bedre spole i basfilteret. Steens toroidspole var desværre ikke på alle måder elektrisk perfekt.

    Plastilina/modellervoks har det med at tørre ud over tid. I svære tilfælde så forpladerne ser ud som en sudanesisk tørkekatastrofe.

    Men nu et par billeder fra projekteringsfasen:

    2009-05-14 04.28.10.jpg


    Der blev skåret lidt træ til en mock-up i forholdet 1-3, for at få de korrekte vinkler på aksen af enhederne.

    2009-05-14 04.29.25.jpg


    Lytteafstanden udgøres af længden af det gule waterpas og afstanden fra bordkanten til centrum af en ganske stor rulle loddetin(?) udgør her Christians lyttehøjde.
    Det dynamiske centrum for hver enhed bliver anslået med en vis sikkerhed og en anelse trigonometri kommer i anvendelse, for at finde et resultat der kan tilnærmes hele grader.

    Dette er altsammen vigtige detaljer, hvis Steens filter skal fungere optimalt og en"egoistposition"slipper man altså heller ikke for.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det bliver en glad mand, når han får sine nye højttalere. Jeg havde besøg af ham her, hvor han lyttede til mine højttalere, der jo også er bygget af Modifix. Han var meget glad for lyden, hvor vi længe hørte på hans medbragte musik. Noget skønt musik med DR radio pigekor.

    Nu vel, jeg mener ja vel...! Herved er altså danskers musikvalg avslørt; dansk pigekor! Vel, til dette trenger du da ingen 18" Monacor i bunnen, Sven Palvig. I hvert fall ikke som lukket kabinett! Disse danske hi-fi venner :)
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Jeg vil helst ikke ind på mit eventuelle/substantielle (mis)forhold til Fa. Duelund Coherent Audio.

    De første og tudegrimme forsøg med gipsstøbning eksisterer stadig flere steder og mine første mange berøringer med Duelundssfæren lærte mig at Steen havde brug for en bedre håndværker end det klientel der til daglig frekventerede hans værksted ..

    At støbe en waveguide, kræver at man har en passende modpart og den jeg har reddet mig, ad omveje, er meget for stor.
    DCA udelukkende nævnt pga. teknikken med at støbe; tilsyneladende er det ikke så enkelt i praksis at få opskriften med at lave støbeform ud af 2 med gummihud forskudte ringe til at fungere; men opskriften er jo givet, så jeg kan jo bare komme i gang, kan jeg :)
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Det skal ikke nægtes at forpladen nu har taget fast form. Lidt flere billeder:

    2009-05-25 12.41.31.jpg


    Og ja, den er god nok, forpladen skal være krøllet for at lytteren kan sidde i aksen af alle tre enheder samtidig.

    2009-05-26 09.52.39.jpg


    Arbejdet krydres med min gendigtning af Danmarks nationalret, stegt flæsk med persille-kartoffelmos ..

    2009-05-29 21.31.53.jpg


    2009-05-29 21.32.33.jpg


    Hullerne til enheder er yderligere luftet med et R16 fræsejern.

    2009-05-29 21.32.48.jpg


    RIMG0408.jpg


    Et imponerende stykke værktøj.

    RIMG0409.jpg


    Til en ligeså imponerende pris ..
     
    Sist redigert:

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Ser s´gu godt ud, også flæsket:cool:

    Interessant idé at integrere tilbehøret; jeg tænker straks addering af årstidens rodfrugter mm. Ender med, at nationalretten kan gå for at være lødig :) - hvor er drikkevarerne?

    Smuk runding på bagsiden: hvor tyk er pladen?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Forpladen er 28mm + 16mm omkring bassen - Bygma leverer med et smil:

    2009-04-02 02.21.29.jpg
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Og der var et drikkevarespørgsmål:

    2009-05-30 10.23.19.jpg


    Til stegt flæsk med persille-kartoffelmosen forleden dag, var det Holm's Santa Claus Ale og idag, til gyros-hvidløgsmarineret oksekød med vilde ris og rosenkål, var det Hornbeers "The Fundamental Blackhorn"..:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Nu syntes jeg lige at det var genialt smart at sætte pladerne op i kabinettet, finde en passende fast størrelse plade til min boreopstilling og teste størstedelsen af pladerne for størrelse, inden jeg borede alle hullerne, OMF? ..

    2009-05-31 09.04.23.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette er rått! Stå på. Gleder meg veldig til å se hvordan dette blir!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn