The American Way

G

Gjestemedlem

Gjest
Når det gjelder vold og andre innslag på Tv som ikke er egnet for barn, så er jeg sterkt imot at dette skal begrenses til sene tidspunkter. Det finnes nå bedre løsninger for å begrese dette.

Siden vi nå har gått over til digitale sendinger er det vel ingen umulighet å flagge sendinger som ikke er egnet for barn på en slik måte at man kan skru på "foreldrekontroll" på mottakeren slik at barn ikke kan se programmer som ikke foreldrene vil at de skal se.. unnsett når på døgnet de sendes.

Det er ikke noe poeng i at alt fjernsyn før sent på kvelden kun skal være kosemosedisney og teletubbies.

Hvis jeg vil se Cannibal Ferox klokken 15:00 på en lørdag, så skal jeg vel ha muligheten til dette selv om det finnes barn ellers i landet som er våken på dette tidspunktet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
Når det gjelder vold og andre innslag på Tv som ikke er egnet for barn, så er jeg sterkt imot at dette skal begrenses til sene tidspunkter. Det finnes nå bedre løsninger for å begrese dette.

Siden vi nå har gått over til digitale sendinger er det vel ingen umulighet å flagge sendinger som ikke er egnet for barn på en slik måte at man kan skru på "foreldrekontroll" på mottakeren slik at barn ikke kan se programmer som ikke foreldrene vil at de skal se.. unnsett når på døgnet de sendes.

Det er ikke noe poeng i at alt fjernsyn før sent på kvelden kun skal være kosemosedisney og teletubbies.

Hvis jeg vil se Cannibal Ferox klokken 15:00 på en lørdag, så skal jeg vel ha muligheten til dette selv om det finnes barn ellers i landet som er våken på dette tidspunktet.
Igjen inne på tema der enkelte samfunnskonsekvenser står opp mot enkeltpersoners valgfrihet. Jeg kan med ca 100% sikkerhet si at Slubbert ville gå i flatspinn over tanken på å forby draps- og voldsscener på TV innenfor visse tidsrom, mens barneombudet ville applaudere. Hvorfor? Fordi det dessverre er mange foreldre som ikke klarer håndtere barna, eller livet generelt. Dermed "arver" barna en sosial mistilpasning samt legger grunnlaget for utglidning, der TV er en av mange negative faktorer. La meg dog poengtere at jeg IKKE nødvendigvis er for en lov om når TV'n kan vise hva den vil, men jeg ser så absolutt de motsridende interesser her.
For barnløse slubberter og hasjrøykende bohemer er det meste enkelt når det kommer til barneoppdragelse! ;)

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Gjestemedlem skrev:

Igjen inne på tema der enkelte samfunnskonsekvenser står opp mot enkeltpersoners valgfrihet. Jeg kan med ca 100% sikkerhet si at Slubbert ville gå i flatspinn over tanken på å forby draps- og voldsscener på TV innenfor visse tidsrom, mens barneombudet ville applaudere. Hvorfor? Fordi det dessverre er mange foreldre som ikke klarer håndtere barna, eller livet generelt. Dermed "arver" barna en sosial mistilpasning samt legger grunnlaget for utglidning, der TV er en av mange negative faktorer. La meg dog poengtere at jeg IKKE nødvendigvis er for en lov om når TV'n kan vise hva den vil, men jeg ser så absolutt de motsridende interesser her.
For barnløse slubberter og hasjrøykende bohemer er det meste enkelt når det kommer til barneoppdragelse! ;)

Honkey

Selv om mange finner det problematisk å håndtere sine barn, burde det være ganske enkelt å håndtere et fjernsynsapparat. Med Parental Control funksjoner burde det være greit å bestemme en gang for alle hva slags programmer barna fikk tilgang på.

Hvis slike funksjoner er for kompliserte nå, i bruk nå så burde det vel stilles krav om at Tv dekodere skal utstyres med svært enkle systemer for dette. Det burde ikke være vanskeligere å lære seg dette enn å lære seg hvordan man bruker en oppvaskemaskin.

Jeg er ikke uenig i at man skal kunne begrense hva barn ser på. Jeg mener bare at vi etterhvert bør finne frem til litt mer smidige praktiske løsninger enn å totalforby alt annet enn Leikestove og Norge Rundt før langt utpå natten.

Man kan gjerne gjøre det på den andre måten også, at man må bruke en form for aldersbegrensende funksjoner for å åpne for innhold som ikke er egnet for småbarn.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er ikke alle foreldre som bryr seg med hva deres barn ser på, langt mindre tar seg bryet med å programmere fjernsynet med tanke på dette. På den annen side tror jeg ikke slike ting fungerer, de blir lett for tungvinte i bruk. Har prøvd å legge inn en slags foreldrekontroll på PCen, men det var jo helt håpløst. Og plutselig fant den ut at man hadde brukt internett nok den dagen, og ikke gikk det an å endre på dette heller, så vidt jeg fant ut før jeg slo av hele greien.
Jeg trodde det var en regel om at man ikke viste drap på TV før etter 21, er det ikke det?
I alle fall på de “frie” kanalene i Norge?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Mener du at USA bør være sammenlignbart med noen av de statene du ramset opp?
Er ikke konsensus på venstresiden at USA er mye, mye verre?

Mener du i så fall at det demokratiske og frihetsmessige underskudd i USA er sammenlignbart med de nevnte stater?
Ikke ennå, men hvis de venstreorienterte neokonservative* og demokrater får fortsette sin undergraving av laissez-faire-liberalisme og stadig øke den føderale statens omfang, dens rett til inngripen og dens kontroll over økonomien, så kan det gå den veien. Ikke noe annet land av sammenlignbar størrelse og demografisk diversitet har noensinne skapt tilnærmelsesvis samme velstand som USA (litt enklere med 5mill mennesker av samme tro og etnisitet som stort sett går i takt), men hvis føderal kontroll og offentlig vekst fortsetter å øke så kan det fort snu.

* Les Irving Kristol eller Michael Lind hvis du finner dette selvmotsigende; neokonservatismen oppstod blant økonomisk venstreorienterte/statsintervensjonister som ble fremmedgjort av verdsligheten til den tradisjonelle, sosialliberale venstresiden, men beholdt konseptene om en stor, intervensjonistisk stat og var inspirert av Den Fjerde Internasjonalen såvel som Burnham og Shachtman.
Jeg undres ofte over slike retoriske grep som du her benytter, mht "venstresidens konsensus". Mener du jeg skal svare på noe så håpløst og unødvendig? Det kan overhodet ikke være noe poeng i å ikke kritisere et samarbeidende demokrati, fordi det finnes diktaturer her og der som er håpløst mye verre? Jeg fatter overhodet ikke hva du vil med sånne meningsløsheter.

Hva angår neocon, kan de ikke lengre sies å ha tilbake mye av arven fra deres påståtte venstreorienterte utgangspunkt. Men bevares, det er mange med et i utgangspunktet gjennomtenkt prosjekt som blir så opptatte av prosjektets mål at de helt glemmer å ta hensyn til divergerende syn underveis. Og dette problemet er like godt representert over hele det politiske spekter.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hadde verden manglet en stat som USA, måtte vi ha funnet den opp. Realiteten er jo at ingen andre kan gripe inn der det trengs. Nevner i fleng Berlin (under blokkaden), Bosnia, Kosovo, Afghanistan. Som alle andre land i Vest-Europa har Norge stolt på USA dersom vi blir angrepet. Land i den tidligere Sovjet-sfæren stoler nå på USA dersom Russland forsøker seg. Uten USA, ingen frihet. Så enkelt er det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Uten USA, ingen frihet. Så enkelt er det.
Ja, slik føler de det i Panama, Chile, Irak,.... osv.

Det er ikke så enkelt. Men at USA har vært viktig, er det ingen tvil om. Men likevel har de primært agert ut fra egne interesser, og kom feks ikke med i annen verdenskrig før Japan angrep de og Hitler (dumt nok) erklærte de krig.

Historisk sett har alltid verden vært full av stormakter mer enn villig til å tre inn der det er et maktvakuum (det engelske imperiet feks som brakte "sivilisasjon" til "villmenn" over hele kloden enten de ville det eller ikke").

Har USA vært et bedre alternativ enn andre alternativer? Det er alltid vanskelig å spekulere i hva som kunne ha skjedd, men sannsynligvis ja. I hvert fall i et europeisk perspektiv. USA er jo nettopp sprunget ut av Europa så det skulle bare mangle.....

S

Slubbert

Gjest
??????-????? ??????? ?? ?????? ??????? ?????????? ? ?????????????? ???? ?????? ??????????? ????.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
??????-????? ??????? ?? ?????? ??????? ?????????? ? ?????????????? ???? ?????? ??????????? ????.
Warum nicht Deutsch?

S

Slubbert

Gjest
erato skrev:
Slubbert skrev:
Warum nicht Deutsch?
Weil die Deutschen hatte keine möglichkeit der zweite weltkrieg zu gewinnen jede weise. Und die Rote waren nicht weniger expansionist als die Amerikaner und würde uns gegessen haben, es sei denn die Amerikaner uns unter ihren flügel setzten.

Eller noe sånt.

S

Slubbert

Gjest
??? ????, ?????, ????, ?????, ?????, ????????????, ????, ???, ???, ????, ??? ?????, ??, ???? ??, ???, ???????? ???????, ???????

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
erato skrev:
Men likevel har de primært agert ut fra egne interesser, og kom feks ikke med i annen verdenskrig før Japan angrep de og Hitler (dumt nok) erklærte de krig. a så det skulle bare mangle.....
Naturligvis handler USA ut fra egeninteresse, slik alle andre land gjør. USA var dypt innvolvert i 2. verdenskrig før Japan og Tyskland erklærte krig, blant annet gjennom massive våpenleveranser til England

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Et annet viktig poeng er at amerikansk kultur nå nærmest er totalt dominerende. Alle går i jeans og t-skjorte, drikker cola og, hører på amerikansk populærmusikk og ser CSI på TV. Er man en særling lytter man til jazz, blues eller county. USAs kulturelle overtak er formidabelt enten vi liker det eller ei.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Et annet viktig poeng er at amerikansk kultur nå nærmest er totalt dominerende. Alle går i jeans og t-skjorte, drikker cola og, hører på amerikansk populærmusikk og ser CSI på TV. Er man en særling lytter man til jazz, blues eller county. USAs kulturelle overtak er formidabelt enten vi liker det eller ei.
Og vi hører alle på Walter Pistons symfonier når vi føler symfonitrangen trykke på.....

Topp Bunn