Jeg har hatt en svært spennende nykommer fra Harbeth på test. Men selv om NLE-1 kan se ut som en fremmed fugl i Harbeth sitt ellers svært tradisjonsrike sortiment, er dette mer en heftig evolusjon enn en revolusjon. For med fare for å terge på meg Rogers, er Harbeth den produsenten som gjennom sin grunnlegger nærmest har en slags opphavsrett til de legendariske BBC studiomonitorene LS3/5a som dukket opp midt på 70-tallet.
DET E ITJNÅ SOM KJÆM TÅ SÆ SJØL.
Vi som begynner å dra litt på årene husker veldig godt Vømmøl sin sang Det e itjnå som kjæm tå sæ sjøl, ført i pennen av Hans Rotmo, og utgitt i 1975.
Det samme året var det minst en annen stor verdensbegivenhet – den første produksjonsmodellen av LS3/5a så dagens lys. Og selv om unge Rotmo selvfølgelig ikke hadde noen verdens ting med BBC-monitoren LS3/5a å gjøre, og også hadde en helt annen filosofi rundt sin sangtekst, kom heller ikke den høyttaleren helt «tå sæ sjøl». Den var en videreføring av den opprinnelige LS3/5 som le utviklet tre år tidligere og ble produsert bare i småskalaomfang, men som måtte oppdateres til en a-utgave fordi KEF hadde endret mellomtone-/bassdriverne.
DUDLEY HARWOOD OG ARVEN ETTER LS3/5a
BBC sin Engineering Research Department utviklet den kompakte monitoren LS3/5 som var beregnet for broadcast‑biler og små kontrollrom. Og Dudley Harwood som var leder for BBC sin høyttalerutvikling var hovedarkitekten bak BBC-filosofien om tonal nøytralitet, kontrollert resonans og konsistens.
Han var også pådriver for introduksjonen av plastmembraner i høyttalere, der Bextrene var benyttet i KEF-driverne B110. Han var også direkte involvert i overgangen fra LS3/5 til LS3/5a, da KEF endret B110‑elementet. Derfor kan vi ganske trygt si at Dudley Harwood hadde en sentral faglig lederrolle i utviklingen av BBC-monitoren LS3/5a.
Harwood ble til Harbeth
Dudley Harwood forlot BBC og etablerte Harbeth i 1977. Og hvis du lurer på hvorfor selskapet heter Harbeth og ikke Harwood, er det fordi han valgte å inkludere sin kone Lisbeth Harwood i navnet. Og det som er oppgitt som Harwood sin motivasjon for å gå ut av BBC og starte eget selskap, var ikke for å lisensprodusere LS3/5a, men for å videreutvikle forskingen av bruk av plastmaterialer i membraner. Det ble ellers Spendor, og ikke Harbeth som videreførte bruken av Bextrene som membranmateriale i driverne.
Harbeth kom sent på banen med lisensproduksjon av LS3/5a, selv om de hadde lisens allerede fra 1977. Og det er som kjent Rogers som historisk er den overlegent største leverandøren av disse monitorene, fulgt av Spendor og Harbeth. Jeg har selv et par 15-ohms utgaver av Rogers LS3/5a i min kolleksjon.
Harbeth hadde sin produksjon i perioden 1987 – 1993 etter at dagens eier Alan Shaw hadde overtatt etter Dudley Harwood i 1986. Og dette var en fullt godkjente versjoner med KEF B110 og diskantdriverne T27. Men siden denne produksjonen ikke skjedde før fra 1987, var det bare 11 ohms versjoner Harbeth produserte...
Les hele testen av Harbeth NLE-1 i Audiophile.no