TEST: De seks mest relevante strømmetjenestene for musikk

Strømmetjenester-11.jpg


Det er mye som skjer med strømmetjenestene på det norske markedet for tiden. Mye har allerede skjedd tidligere i år, og enda mer er annonsert. Vi tar en gjennomgang av styrker og begrensninger for de seks mest relevante strømmetjenesene i Norge.

Da vi introduserte Qobuz i vår lovde vi å komme tilbake med en gjennomgang av både Qobuz og andre relevante strømmetjenester. Og da jeg for noen dager siden ble oppmerksom på en mulighet i Qobuz som enten er ganske nytilført eller bare har gått under min radar tidligere, fikk jeg en fornyet inspirasjon til å realisere en artikkelserie om strømmetjenestene.

Store endringer av terrenget i 2021

Selv om de mest interessante begivenhetene rundt strømmetjenester i løpet av 2021 så langt har vært knyttet til begivenheter relatert til Lossy vs Lossless formater og også MQA vs FLAC, der ikke minst det siste aspektet har skapt engasjerte debatter på diverse nettforum, var vel den første begivenheten en sammenslåing av Google Music og Youtube Music.

Men den mest interessante hendelsen var nok at Qobuz kom som et tilskudd i Norge og fem andre land, i tillegg til de 12 nasjonene der de hadde vært tilgjengelig tidligere. Og dermed også introduserte HighRes Lossless Audio for det norske strømmemarkedet. Kort tid senere kunngjorde Spotify at de ville introdusere Lossless CD-kvalitet, men det har foreløpig ikke vært avslørt om dette vil medføre kostnadsøkning for abonnenter. Og ikke minst interessant er at Apple Music har introdusert både Lossless CD-kvalitet og Lossless HighRes uten kostnadsøkning. Og som ren bonus finnes også enkelte utgivelser i Dolby Atmos-basert Spatial Audio.

Les hele introduksjonsartikkelen til test av strømmetjenester for musikk hos Audiophile.no

Strømmetjenester-7.jpg
 

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Er det flere enn 2 å bry seg om?
Absolutt!
Jeg mener at det kanskje bare er en som faller litt gjennom, og det er som følge av hva som har skjedd med konkurrentene det siste året. Og så kan det fort skje endringer der også som gjør at de kommer fort på banen igjen.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Absolutt!
Jeg mener at det kanskje bare er en som faller litt gjennom, og det er som følge av hva som har skjedd med konkurrentene det siste året. Og så kan det fort skje endringer der også som gjør at de kommer fort på banen igjen.
Gleder meg til fortsettelsen men det må vel være Tidal det da som henger litt etter, som ikke tilbyr lossless over 16/44? Kunne ikke dy meg... og sikkert ikke helt saklig :)
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Gleder meg til fortsettelsen men det må vel være Tidal det da som henger litt etter, som ikke tilbyr lossless over 16/44? Kunne ikke dy meg... og sikkert ikke helt saklig :)
Ingen kommentar...bare litt musikk :cool:

 
  • Haha
Reaksjoner: erk

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
4 av dem er relevante, slik jeg ser det..

Apple Music
Qobuz
Spotify
Tidal
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.872
Jeg bruker bare Youtube, så for meg er det den eneste som er relevant.

The eye of the beholder.
Det er vel ingen som slår Youtube på utvalg. (der finner man alt tenkelig) Men kvaliteten varierer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er vel ingen som slår Youtube på utvalg. (der finner man alt tenkelig) Men kvaliteten varierer.
Nettopp, utvalg herjer. Tror ikke det er noen av mine hobby eller interessefelter som ikke er dekket der, nesten samme hva det handler om. Mat, musikk, film, stekepanner, bil, gitarer eller hva som helst man lurer på egentlig. Ikke noe sted er bedre hvis man lurer på om man liker en artist eller en plate, eller om en film er interessant nok til at man vil se den.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.456
Torget vurderinger
2
Jeg bruker bare Youtube, så for meg er det den eneste som er relevant.

The eye of the beholder.
Hæ? Er de mulig?!!! Har du hørt ikke om AM radio? Knall lydkvalitet altså …
Ville heller hørt på en ubåt med sugerør enn musikk på utube. Men alternativet tilUtube er vel kanskje vinyl da..;) da holder vel 126 kbs
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.456
Torget vurderinger
2
Hvor er de denne testen da.? Bare en kort i tro så blir jeg bare sendt i ring og kommer tilbake her
Dette er jo bare forbanna luremus Hr Sylte!!!
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
YouTube Music er helt knall det. bra kvalitet og monsterutvalg
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Hvor er de denne testen da.? Bare en kort i tro så blir jeg bare sendt i ring og kommer tilbake her
Dette er jo bare forbanna luremus Hr Sylte!!!
Introduksjonen ble publisert først.
Så blir hver del publisert fortløpende. Første del om Qobuz kommer i morgen
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hæ? Er de mulig?!!! Har du hørt ikke om AM radio? Knall lydkvalitet altså …
Ville heller hørt på en ubåt med sugerør enn musikk på utube. Men alternativet tilUtube er vel kanskje vinyl da..;) da holder vel 126 kbs
Alternativet til Youtube er å gå glipp av masse kult og relevant innhold. Bare ru*kere som sitter og bryr seg om bitrate og antall kilobits eller hva det nå heter. :cool:

Bare på YT:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.456
Torget vurderinger
2
Eller denne ?Dette er bra men Mye bedre på Digital Concerthall Berlin Philarmoniker
Da/der er intet øye tørt
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Regner med at Digitial Concerthall har mye bra innhold om mat og stekepanner og alt mulig annet også? Mike Tyson f.eks.? :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Nå er det vel strømming av musikk man snakker om her, ikke vurdering av stekepanner?
Jeg er ingen stor tilhenger av spillelister og henger igjen i albumtiden. Her er et lite utdrag av det som er tilgjengelig av Louise Farrenc på Apple Music:

1626970223708.png


eller Juliusz Zarebski:

1626970423498.png


og Julius Röntgen:

1626970542573.png


NB - dette er bare utdrag fra albumlistene for disse komponistene.

Hvordan er utvalget av seriøs musikk, og da gjerne litt perifere komponister på de forskjellige strømmetjenestene?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå er det vel strømming av musikk man snakker om her, ikke vurdering av stekepanner?
Jeg snakker om hva som er relevant for meg. I utgangspunktet musikk, men YT har så utrolig mye mer å by på at jeg føler ikke behov for andre tjenester.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Joda, men tråden omhandler strømmetjenester for musikk, så da er det vel greit å holde seg til tema. YT har utvilsomt mye interessant og variert innhold og jeg bruker det mye, men ikke så mye til musikk.
Akkurat nå hører jeg på Julius Röntgens 3 suiter for solo fiolin som jeg fant på Apple Music. Jeg har en god del musikk av Röntgen, men disse suitene har jeg aldri hørt før. Er disse tilgjengelig på Tidal? Spotify? Andre?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hva er poenget ditt? Vil du at jeg skal redigere bort alt jeg har skrevet som ikke er musikkrelatert hittil i tråden? Bidrar du til å holde fokus på musikk ved å terpe på at tråden er musikkrelatert? Hadde det vært lettere å bare hoppe bukk over det du tydeligvis ikke liker? Spørsmålene er mange nok til et utall avsporinger.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Joda, men tråden omhandler strømmetjenester for musikk, så da er det vel greit å holde seg til tema. YT har utvilsomt mye interessant og variert innhold og jeg bruker det mye, men ikke så mye til musikk.
Akkurat nå hører jeg på Julius Röntgens 3 suiter for solo fiolin som jeg fant på Apple Music. Jeg har en god del musikk av Röntgen, men disse suitene har jeg aldri hørt før. Er disse tilgjengelig på Tidal? Spotify? Andre?
Du har fått med deg at Google Play Music har endret navn til YouTube Music?
Dette er altså en strømmetjeneste på lik linje med Spotify, Tidal, Apple Music og de andre leverandørene av strømmetjenester.

For ungdommer er nok dette perfekt, de fleste ungdommer bruker YouTube, i stor grad.
Jeg bruker det ikke selv, men vil tro at du har like stort utvalg av musikk her som hos Apple Music.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Det er jo det siste jeg spør om. Jeg tviler ikke på at disse strømmetjenestene har stort utvalg av pop/rockemusikk, men noen av oss "gamlinger" hører på album og ikke spillelister, og har litt spesiell smak når det gjelder musikksjangre og komponister. Rued Langaard? Asger Hamerik? Og utøvere. Hva med sangere som Kaia Eide Norena?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her kan du søke på artistene du er ute etter på YouTube Musi

YouTube Music

Det meste eksisterer der, både som vanlig musikk eller video.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Ja, det er interessant å finne ut hva som finnes på strømmetjenestene for de av oss som har litt annen smak enn det publikum som strømmetjenestene primært retter seg mot. Sjekket nettopp litt på YT Music og de hadde litt mindre av Julius Röntgen enn det jeg har i samlingen, men slettes ikke så ille.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.872
Ja, det er interessant å finne ut hva som finnes på strømmetjenestene for de av oss som har litt annen smak enn det publikum som strømmetjenestene primært retter seg mot. Sjekket nettopp litt på YT Music og de hadde litt mindre av Julius Röntgen enn det jeg har i samlingen, men slettes ikke så ille.
Kan du gi et eksempel på hva du ikke finner på YT?
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn