Jeg postet disse lytteinntrykkene av BM interconnect før serverkræsjet. Etter kræsjet forsvant innlegget mitt. Har blitt oppfordret til å legge dem ut på nytt:
Black Magic A1 mkII = revelation med Rhodium XLR kontakter settes inn i anlegget 18/1 2007 erstatter mine Red Dawn rev II XLR signalkabler som jeg har brukt med stor glede i et par år nå. Plukket ut to plater som jeg har hørt i mange anlegg og som har lyd i referanseklasse. De representerer forskjellige musikkgenre i hver sin ende av det spekteret jeg lytter til. Klarer kablene å gjengi både rocka fuzz gitar basert rock og rolig jazz på en måte jeg liker, har de bestått prøven her hos meg!
Anlegget jeg spiller på;
Electrocompaniet EMC 1 up med alle oppgraderinger
Krell KAV400XI integrert forsterker
Ascolta Brennin mkII høyttalere
Høyttalerkabler; for anledningen Audience AU24
Anlegget og rommet mitt kan ses på http://avforum.no/minhifi/show.php/gut_man
Første lytt på Joe Satriani, det røde albumet. Der Bob Ludwig har bidratt med mastringen, og det har som regel en positiv effekt
- Kutt 2 og 3; Kabelen virker å skape et dypere og bredere lydbilde, cymbaler virker kanskje en anelse råere i anslaget enn jeg er vant med. Stortrommen går dypere og gir mer slam enn tidligere. Har vært plaget med ujevn frekvensgang i bassområdet som kan skyldes høyttalerplassering. Er spent på om kabler fikser noe på dette . Har ved dette inntrykket spilt ca 4 minutter på kabelen som er kjøpt brukt og skal være innspilt.
Patricia Barber, Verse
- kutt 1 the moon; bassområdet når bassgitaren starter etter ca 1min. virker mer sammenhengende, s-er gjengis fremragende, trompeten på dette kuttet kan virke irriterende hard hvis noe ikke stemmer i mellomtoneområdet. Nå høres en trompet med en jevn tonegjengivelse uten områder som stikker seg fram, har ikke følt den så behagelig før!
- Kutt 3 clues; litt mer fremtredende ser, men dette kan like godt skyldes mikrofonføringen til fru Barber. Usedvanlig sammenhengende frekvensspekter i forhold til før, frekvensflankene virker å stå bedre fram i lydbildet uten at de virker dominerende. Kunne sverget på at anlegget spiller dypere enn før!
- Kutt 4 Pieces; Et helt nytt slam i stortrommen! Legger for første gang merke til bakgrunnsstøy på dette kuttet. Barbers stemme fremstår med tilsynelatende realistisk brystklang! Trompeten er igjen veldig mye mer behagelig gjengitt kontra min gamle signalkabel!
Nå skal jeg la anlegget stå å spille et par timer før jeg tar en lytt på de samme sporene igjen ..
Lytteseanse etter et par timers tilspilling i anlegget. Starter i omvendt rekkefølge mer i tråd med gentlemansmanerer, damene først ;-)
Patricia Barber;
- Kutt 1. Nå fremheves de samme parameter som jeg hørte ved første lynlytt. Bare enda mer utpreget. Hele lyden presenteres mer organisk og du hellige jul for en dynamisk kontrast. Trommene smeller i vei og bassen kommer mer til sin rett i lydbildet
- Kutt 3: Vispene på skarptrommen gjengis bedre/varmere og med mer detaljer. Stemmen til Barber virker også varmere og mer realistisk. Lydbildet står frem som stort og dypt, har ikke hatt denne holografien i anlegget før. Sene virker også mer dempet nå..
- Kutt 4: Enda bedre dynamikk i trommesettet! Hører nå at det er forskjell i stemmegjengivelsen til Barber fra kutt til kutt. Mindre brystklang på dette opptaket, kanskje fordi hun står lenger vekke fra mikrofonen? Messingraspet i trompeten kommer herlig fram, ingen ubehagelige frekvensområder som stikker seg ut og lager hardhet. Mellomtonen virker generelt mye varmere samtidig som den er superoppløst og får frem de sterkeste sidene fra de nådeløst avslørende Thiel & Partner mellomtonene mine!
Joe Satriani
- Kutt 2 If; Denne platen ble spilt etter Patricia Barber i lytterunde nr.2. Her gjengis fuzzgitaren til Satriani en varm og fin måte, som jeg kjenner god fuzzlyd fra rørforsterkere (har ca 20års erfaring som hobbygitarist, og gitaren gjengis på en måte som jeg kan kjenne igjen fra mine egne Marshall rør stacks (LM6100 og JCM 800 når jeg bruker den samme fuzzboksen som Satriani, en oransje Boss pedal, og min Ibanez USA custom gitar, Satriani bruker også Ibanez). Føler generelt at de enkelte instrumentene kommer bedre fram med Black Magic i signalveien. Ellers bekreftes inntrykkene fra Barber skiva..
- Kutt 3 Down down down; en roligere Satriani låt. Gitaren står frem med mer luft og rom rundt seg enn med Red Dawn. Basstrommen kommer inn med en tyngde nedover i frekvensområdet som ikke var der før! Sikkert ikke store forskjellen målemessig om noen i det hele tatt, men instrumentene som bærer vekten i musikken (stortromme og bass) gjengis på en annen måte, som jeg definitivt liker! Kabelen rocker den! Hører likegodt ferdig denne skiva, som for øvrig er min definitive Satriani favoritt!
En formiddags seanse dagen derpå med Fusion og John McLaughlin med sin siste skive Industrial Zen, bekrefter mine inntrykk fra i går kveld. Dynamikken og bassgjengivelsen fremstår som den sterkeste siden med disse kablene! Den ujevne frekvenskurven (målt med øret) i bassområdet synes å rette seg med kabelen i systemet, enda litt å gå på, men mye tyder på at den besynderlige bassgjengivelsen faktisk er relatert til kabelmatch. Dette stemmer i forhold til at problemet oppstod da jeg koblet AU24 i systemet. Virker som om denne fremhever bassområdet 50-100 Hz slik at bassen virker litt boomete. Problemet er uansett nesten eliminert med Black Magic signalkabelen.
Disse inntrykkene gjør at jeg virkelig ser fram til å kunne putte Black Magic inn mellom høyttalerne og forsterkeren! Signalkabelen er here to stay definitivt!
Har invitert mine hi-fi kompiser til lyttekveld 9.februar. Da vil anlegget mitt fremstå med komplett kabling (innspilt) med Black Magic fra digitalkilden min. Vi vil da lytte med BM Giant, Revelation, AU24, Red Dawn og MIT høyttalerkabler. Planlegger også å teste ut forskjellige signalkabler hvis tiden tillater det; Silk og Red Dawn er kandidater som ligger i skuffen. Ikke de mest fryktingytende kablene, men vi synes slike treff og utprøvinger er gøy.
Skal prøve å formidle inntrykkene fra denne kvelden til deg. Du får i hvertfall en tilbakemelding tilsvarende denne på Giant kablene som skal vurderes over tid mot AU24 kablene.
Black Magic A1 mkII = revelation med Rhodium XLR kontakter settes inn i anlegget 18/1 2007 erstatter mine Red Dawn rev II XLR signalkabler som jeg har brukt med stor glede i et par år nå. Plukket ut to plater som jeg har hørt i mange anlegg og som har lyd i referanseklasse. De representerer forskjellige musikkgenre i hver sin ende av det spekteret jeg lytter til. Klarer kablene å gjengi både rocka fuzz gitar basert rock og rolig jazz på en måte jeg liker, har de bestått prøven her hos meg!
Anlegget jeg spiller på;
Electrocompaniet EMC 1 up med alle oppgraderinger
Krell KAV400XI integrert forsterker
Ascolta Brennin mkII høyttalere
Høyttalerkabler; for anledningen Audience AU24
Anlegget og rommet mitt kan ses på http://avforum.no/minhifi/show.php/gut_man
Første lytt på Joe Satriani, det røde albumet. Der Bob Ludwig har bidratt med mastringen, og det har som regel en positiv effekt
- Kutt 2 og 3; Kabelen virker å skape et dypere og bredere lydbilde, cymbaler virker kanskje en anelse råere i anslaget enn jeg er vant med. Stortrommen går dypere og gir mer slam enn tidligere. Har vært plaget med ujevn frekvensgang i bassområdet som kan skyldes høyttalerplassering. Er spent på om kabler fikser noe på dette . Har ved dette inntrykket spilt ca 4 minutter på kabelen som er kjøpt brukt og skal være innspilt.
Patricia Barber, Verse
- kutt 1 the moon; bassområdet når bassgitaren starter etter ca 1min. virker mer sammenhengende, s-er gjengis fremragende, trompeten på dette kuttet kan virke irriterende hard hvis noe ikke stemmer i mellomtoneområdet. Nå høres en trompet med en jevn tonegjengivelse uten områder som stikker seg fram, har ikke følt den så behagelig før!
- Kutt 3 clues; litt mer fremtredende ser, men dette kan like godt skyldes mikrofonføringen til fru Barber. Usedvanlig sammenhengende frekvensspekter i forhold til før, frekvensflankene virker å stå bedre fram i lydbildet uten at de virker dominerende. Kunne sverget på at anlegget spiller dypere enn før!
- Kutt 4 Pieces; Et helt nytt slam i stortrommen! Legger for første gang merke til bakgrunnsstøy på dette kuttet. Barbers stemme fremstår med tilsynelatende realistisk brystklang! Trompeten er igjen veldig mye mer behagelig gjengitt kontra min gamle signalkabel!
Nå skal jeg la anlegget stå å spille et par timer før jeg tar en lytt på de samme sporene igjen ..
Lytteseanse etter et par timers tilspilling i anlegget. Starter i omvendt rekkefølge mer i tråd med gentlemansmanerer, damene først ;-)
Patricia Barber;
- Kutt 1. Nå fremheves de samme parameter som jeg hørte ved første lynlytt. Bare enda mer utpreget. Hele lyden presenteres mer organisk og du hellige jul for en dynamisk kontrast. Trommene smeller i vei og bassen kommer mer til sin rett i lydbildet
- Kutt 3: Vispene på skarptrommen gjengis bedre/varmere og med mer detaljer. Stemmen til Barber virker også varmere og mer realistisk. Lydbildet står frem som stort og dypt, har ikke hatt denne holografien i anlegget før. Sene virker også mer dempet nå..
- Kutt 4: Enda bedre dynamikk i trommesettet! Hører nå at det er forskjell i stemmegjengivelsen til Barber fra kutt til kutt. Mindre brystklang på dette opptaket, kanskje fordi hun står lenger vekke fra mikrofonen? Messingraspet i trompeten kommer herlig fram, ingen ubehagelige frekvensområder som stikker seg ut og lager hardhet. Mellomtonen virker generelt mye varmere samtidig som den er superoppløst og får frem de sterkeste sidene fra de nådeløst avslørende Thiel & Partner mellomtonene mine!
Joe Satriani
- Kutt 2 If; Denne platen ble spilt etter Patricia Barber i lytterunde nr.2. Her gjengis fuzzgitaren til Satriani en varm og fin måte, som jeg kjenner god fuzzlyd fra rørforsterkere (har ca 20års erfaring som hobbygitarist, og gitaren gjengis på en måte som jeg kan kjenne igjen fra mine egne Marshall rør stacks (LM6100 og JCM 800 når jeg bruker den samme fuzzboksen som Satriani, en oransje Boss pedal, og min Ibanez USA custom gitar, Satriani bruker også Ibanez). Føler generelt at de enkelte instrumentene kommer bedre fram med Black Magic i signalveien. Ellers bekreftes inntrykkene fra Barber skiva..
- Kutt 3 Down down down; en roligere Satriani låt. Gitaren står frem med mer luft og rom rundt seg enn med Red Dawn. Basstrommen kommer inn med en tyngde nedover i frekvensområdet som ikke var der før! Sikkert ikke store forskjellen målemessig om noen i det hele tatt, men instrumentene som bærer vekten i musikken (stortromme og bass) gjengis på en annen måte, som jeg definitivt liker! Kabelen rocker den! Hører likegodt ferdig denne skiva, som for øvrig er min definitive Satriani favoritt!
En formiddags seanse dagen derpå med Fusion og John McLaughlin med sin siste skive Industrial Zen, bekrefter mine inntrykk fra i går kveld. Dynamikken og bassgjengivelsen fremstår som den sterkeste siden med disse kablene! Den ujevne frekvenskurven (målt med øret) i bassområdet synes å rette seg med kabelen i systemet, enda litt å gå på, men mye tyder på at den besynderlige bassgjengivelsen faktisk er relatert til kabelmatch. Dette stemmer i forhold til at problemet oppstod da jeg koblet AU24 i systemet. Virker som om denne fremhever bassområdet 50-100 Hz slik at bassen virker litt boomete. Problemet er uansett nesten eliminert med Black Magic signalkabelen.
Disse inntrykkene gjør at jeg virkelig ser fram til å kunne putte Black Magic inn mellom høyttalerne og forsterkeren! Signalkabelen er here to stay definitivt!
Har invitert mine hi-fi kompiser til lyttekveld 9.februar. Da vil anlegget mitt fremstå med komplett kabling (innspilt) med Black Magic fra digitalkilden min. Vi vil da lytte med BM Giant, Revelation, AU24, Red Dawn og MIT høyttalerkabler. Planlegger også å teste ut forskjellige signalkabler hvis tiden tillater det; Silk og Red Dawn er kandidater som ligger i skuffen. Ikke de mest fryktingytende kablene, men vi synes slike treff og utprøvinger er gøy.
Skal prøve å formidle inntrykkene fra denne kvelden til deg. Du får i hvertfall en tilbakemelding tilsvarende denne på Giant kablene som skal vurderes over tid mot AU24 kablene.