Test av 3 diskanter: Seas Excel T25CF001, Scanspeak 9700 og Dynaudio Esotec D260

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Selvsagt har ikke Øivind eller andre på Eltek sagt noe slikt. Helt enig, det er helt usannsynlig. Jeg kjenner de, og de er dyktige, og ville aldri ha sagt noe slikt som det blir fremstilt.

Dette var den merkeligste utvikling av en HFS-tråd jeg har sett på lenge; når noen bidrar med å poengtere og utdype tekniske relevanser rundt et slikt eksperiment, som var min intensjon, og forsøkt å forholde seg til teknikken, så blir man slaktet ned som "negativ". Jeg tenker mitt.

Det er helt uvirkelig at man skal få slik kritikk for å forsøke å belyse noen ytterst relevante tekniske aspekter her på DIY-avdelingen innen avdelingen for teknikk på HFS. Helt tydelig at Filip og andre får holde på i fred for min del iallefall, om ikke tekniske betraktninger er ønsket. FAB nevner meg sammen med timc som spesielt uønsket skjønner jeg, men jeg savner betraktninger fra FAB's side som går på tema og ikke person? Man venter i spenning.

Jeg vet ikke hva man skal si. Annet enn at jeg istemmer timc sin konklusjon; jeg melder meg også ut av tråden.
Beklager, ikke sånn ment.
Synes bare det virket som en litt ekkelt og bedreviter holdning mot trådstarter.
Det er jo bare å se på de første innleggene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var et forsøk på å belyse de problemstillingene og fallgruvene han står overfor i sin sammenlikning, og forsåvidt en invitasjon til å diskutere temaet videre, med tanke på å kunne hjelpe med det lille man kan. Evt med korrigeringer av filteret også, det kan jeg gjerne bidra med. Jeg synes ikke det er så ille på et hififorum, når akkurat det er sentralt i problemstillingen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Å ta på seg å korrigere et filter over internett vitner om en velutviklet selvfølelse - for å si det mildt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjarmerende som vanlig Gjest; men kan du ikke for en gangs skyld se på sak istedet for disse latterlige forsøkene på å ta mannen istedet for ballen? Eller er det tom tønne som ramler? Tenkte meg det ja.

Til F.E.; det er veldig greit å korrigere delefrekvens med overliggende kondiser, iht impedans ved delefrekvens. Cookbook gir formlene, ellers så fins det også kalkulatorer på nett. Jeg tittet såvidt på filteret ditt, og det er et 3.ordens Butterworth om jeg ikke har regnet feil (om det skulle være av interesse å endre på det). Likedan er resistansen også grei å korrigere pr teori, men siden produsentenes oppgivelser ikke er standardiserte, så bør man ta det på øret heller enn på kalkulatoren.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Cudos til Vidar P og Timc m.fl. som igjen og igjen deler av sine kunnskaper her på forumet.

Det er fritt opp til den enkelte om en ønsker å følge rådene.

Angrep når noenforsøker å komme med velmenene råd har jeg derimot ikke særlig til overs for. Det er allerede mange kyndige som har forlatt dette (og andre forum) på grunn av den type oppførsel.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Audiodidakt skrev:
Cudos til Vidar P og Timc m.fl. som igjen og igjen deler av sine kunnskaper her på forumet.

Det er fritt opp til den enkelte om en ønsker å følge rådene.

Angrep når noenforsøker å komme med velmenene råd har jeg derimot ikke særlig til overs for. Det er allerede mange kyndige som har forlatt dette (og andre forum) på grunn av den type oppførsel.
Pluss en!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Det var da voldsomt folkenes :eek: Lugna nu ned et par hakk ;) Har akkurat kommet fra en lang dag på jobb,fått dusja og slått på stereoen.Vel,det låter bra men skal ikkje si hverken det ene eller det andre.Som sagt tidligere;DETTE ER EN TEST AV DE NEVNTE DISKANTENE I MINE HØYTTALERE.Og det gjør æ siden en kompis har de liggende ;) Øyvind på Eltek har ALDRI sagt at disse diskantene passer rett inn,han sa at han hadde fått gode tilbakemeldinger fra andre eiere av Eltek Exact om at ScanSpeak 9500 funka bra i disse,låt litt snillere enn orginalene.Hans tips istedenfor det va å kutte kondensatoeren evt endre spoleverdien(større effekt) for å skape en liten BBC-dip ved delefrekvens.Han sa at disse kunne låte litt vel pågående,etterkommerne gjør visst nok ikkje det. Mine delefilter har endret spoleverdi,brukte Alphacore foliespoler.Videre er det montert Duelund motstander før diskanter..

mvh Filip
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Artig, har selv Dynabel Exact, da med 9500 dome, hva merker du i forskjeller?



Off-toppic

:eek:
Syntes det er synd at dette ender opp med at de som vet hva de prater om blir frustrerte å lei.
Da vi for all del trenger de som kan det de snakker om på et forvirret forum.
Så lenge innleggene går i mot hjelp, og forklarer hvorfor og hvordan så er alt fint.

Min reaksjon i forhold til negativitet kom fra, meldinger som :
Ikke akkurat en test i så fall.
du mener ikke dette seriøst?
Da er det ikke en kvalitets test.

Og at tråden fort ender opp med å slenge shit til værandre, og ikke forsøke å hjelpe til med en seriøs test.

Mvh
Kise
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Hei Kise :) Gjorde først trinn1 dvs klippe av kondensatoren,det gjorde at det låt mindre presset i øvre mellomtone,spesielt ved litt pådrag med volumknotten.Endte opp med å koble den tilbake(begge deler blir førr mye i følge han) og endre spolen,det gjorde den ennu snillere.Høyttalerne va ikkje til å kjenne igjen,Øyvind fortjene cognac førr tipset ;)

mvh Filip
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
AHa =)
Hvor holder du til?
Hadde vært spennede å sammenlignet Eltek Exact, mot Dynabel Exact, og enda mere når du har endrer litt på filteret.
Jeg holder til i Oslo

Mvh
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
kise skrev:
AHa =)
Hvor holder du til?
Hadde vært spennede å sammenlignet Eltek Exact, mot Dynabel Exact, og enda mere når du har endrer litt på filteret.
Jeg holder til i Oslo

Mvh
Holder til i Harstad i Troms så det blir nok ikkje enkelt ;)

mvh Filip
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
hehe, nei da blir det nokk litt vrient.
Heldig jeg da som har så kort vei til Dynabel(eltek)
Må si jeg liker diskantene godt på de jeg har også, men har altids lyst til å teste andre ting.

Driver dermed å drømmer om å teste en av de nye metal domene til seas (Seas H1499), i en dynabel exact.
Eventuelt bygge et sett til med tilsvarende bassenhet og kabinettstørrelse pluss en seas h1499

mvh
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Spennende,godt å ha planer førr framtida,lykke tel med prosjektet :D

mvh Filip
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Når får du testet med dynaudio d260?
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
F.E. skrev:
kise skrev:
Når får du testet med dynaudio d260?
Spiller på de nu ;) ScanSpeakene prøves senere...

mvh Filip
Fint, gi oss tilbakemelding på åssen de forskjellige låter,
slik prøving og feiling er noe av det beste man kan gjøre.
Ikke alle som er like heldig og kan gjøre dette med så mange
fine diskanter. Du skulle hatt SS revelatoren der oxo.

I mine gamle modda høytalere stod/står det også en Exact variant i toppen.
Med scanspeak D9500. Delefilteret er vel egentlig beregnet på Revelatoren
så vidt jeg husker, men synes D9500 låter aldeles nydelig alikevel.
Kanskje jeg skulle kjøpt revelatoren, og prøvd den.
Mulig jeg hadde blitt overrasket? Men det har ikke blitt prioritert.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
F.E. skrev:
E vel ikkje noe pes og bytte diskanter ;) Har jo ikkje kjøpt noe..enda ;D Skal lytte på Dynaudioene lenge og Scanspeakene lenge før æ danner mæ ei meining.Førsteinntrykket er faktisk bra :eek: Og når gutta på Eltek sier at f.eks 9500 kunne elegant puttes inn,ja så velge æ å tru dem.Skulle det bli kjøp av noen av de nevnte så får æ dem til en meget bra pris :D Og 1-1,5dB forskjell er mindre enn rommet bidrar med anyway..

mvh Filip
Syns ikke dette helt rimer med filosofien... Mulig det har blitt anbefalt å nivåmatche, men ofte får kundene med seg de enkleste og rimeligste løsningene, og går for det selv om det har sneket seg inn en anbefaling om nivåmatch. 1,5dB skal korrigeres - men korrigeres slik at delefilteret ser samme impedans selvsagt. Samtidig erfares det stadig at kundene stiller ledende sp.mål - som gjerne drar i retning "Det er vel ikke nødvendig å gjøre bla. bla. bla, for jeg skal jo bare teste bla. bla. bla." Og svaret man da gjerne blir fristet til å gi er ikke alltid så fullstendig, korrekt og veiledende. Vi stiller gjerne de sp.mål vi ønsker å få et behagelig svar på :)

1,5dB skal i alle fall korrigeres. Punktum.

Vidar
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Low-Q skrev:
F.E. skrev:
E vel ikkje noe pes og bytte diskanter ;) Har jo ikkje kjøpt noe..enda ;D Skal lytte på Dynaudioene lenge og Scanspeakene lenge før æ danner mæ ei meining.Førsteinntrykket er faktisk bra :eek: Og når gutta på Eltek sier at f.eks 9500 kunne elegant puttes inn,ja så velge æ å tru dem.Skulle det bli kjøp av noen av de nevnte så får æ dem til en meget bra pris :D Og 1-1,5dB forskjell er mindre enn rommet bidrar med anyway..

mvh Filip
Syns ikke dette helt rimer med filosofien... Mulig det har blitt anbefalt å nivåmatche, men ofte får kundene med seg de enkleste og rimeligste løsningene, og går for det selv om det har sneket seg inn en anbefaling om nivåmatch. 1,5dB skal korrigeres - men korrigeres slik at delefilteret ser samme impedans selvsagt. Samtidig erfares det stadig at kundene stiller ledende sp.mål - som gjerne drar i retning "Det er vel ikke nødvendig å gjøre bla. bla. bla, for jeg skal jo bare teste bla. bla. bla." Og svaret man da gjerne blir fristet til å gi er ikke alltid så fullstendig, korrekt og veiledende. Vi stiller gjerne de sp.mål vi ønsker å få et behagelig svar på :)

1,5dB skal i alle fall korrigeres. Punktum.

Vidar

Det gjøres enkelte med en spenningsdeler (motstand i serie og parallell med diskant- elementet)

Det kommer ann på hvor mye diskant man liker. Punktum ;)

Tenk på de som kjører aktive filtere med lots off EQ.
Lurer på om de kjører filtrene Flat all the time?
I don`t think so. De ratter som tusan etter ørene.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Blei mye styr det her,kjørte nesten 8mil førr å hente 9700ene,dårlig vær og :p Men time will show ;D Vi får se kor det bær hen,alt skal lyttes på.FAB har et poeng,kor mye nivå i diskant like man ::) Ingen som svarte på koffer enkelte har nivåjustering av diskant ??? Fins på "highend"-utstyr også. Bass og diskant-kontroller også..Er McIntosh ikkje i den klassen? Va Infinity Kappa ikkje det? Prøve faktisk å tune lyden etter ørene i forhold til rommet...Prøve å gjøre det beste av det æ har uten at det koste skjorta...Har hatt samme rommet i mange år og koffer skal æ ikkje våge å prøve ting og tang? Skal røpe en ting: Høre mindre forskjell i mellom Seasen og Dynaudioen enn æ har hørt i mellom signalkabler.Og der e det jo ikkje forskjell eller ka? Så store endringa i klang kan det neppe være eller ka?

mvh Filip
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
Gjest skrev:
Riktig! Og alle seriøse konstruktører (inkl Troels Gravesen) justerer delefilteret med sin egen hørsel til slutt. Ingenting slår ørene - det er de vi skal lytte med.
Først og fremst er det ikke meningen å vere negativ, bare komme med meninger og inspill.

De fleste seriøse konstruktører benytter måleutstyr først og fremst, så bruker de ørene til slutt. lytte-måle lytte måle- lytte.

F.E :
Det betyr ikke at folk ikke kan teste diskanter uten måleutstyr, men så lenge trådstarter legger dette ut her i sentralen må folk få si sin mening. Når en ser på antall innlegg på så kort tid ser vi at denne tråden engasjerer, det er jo bra;)

Jeg er ingen seriøs konstruktør langt ifra, men jeg bruker måleutstyr. Uten dette hadde jeg ikke fåt det siste lille der alt faller på plass og bare låter helt topp. Nåja hvertfall hadde jeg brukt veldig lang tid ;D Nivå justering med L-pad ser jeg ingen problemer med.

Hva bass/mid element var det du hadde?

Noen bilder av prosjektet hadde jo vert kjekt.

Jeg lest en plass at den 9700 kan vere litt skarp, vi får se hva du mener
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei Filip vi kjørte langt og lenge.Filip skulle jo bare låne noen diskanter jeg hadde til overs. Jeg foreslo og putte de inn i det filtret han hadde spilt på lenge. Prøve og feile ,for senere og kunne korrigere andre parametere. Impedans ,følsomhet osv. Hva er det man lærer av i denne hobbyen er det ikke prøve og feile. Hva er årsaken til at så mange er negative til slike innspill? Høyttalerkonstruksjon er vel like mye vitenskap som det meste på sentralen. Jeg fryder meg når en rørfreak finner drømmerøret. Da bør andre kunne la seg underholde og opplyse av andres erfaringer i denne mangfoldige hobbyen. Mvh Geir
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Nå holder jeg til i samme leiren som de "negative" i denne tråden. Men jeg har ikke sett at de har vært så veldig negative, og ikke tror jeg det er ment sånn heller. Reagerte selv på samme måte når jeg leste trådtittel og 1.post i tråden.
Man kan ikke kalle det en test av diskanter og i ettertid finne en "vinner" hvis de ikke får optimale filtre hver for seg.

Selvfølgelig morsomt å teste for egen del - for moro skyld.
Problemet er at det stadig dukker opp personer som sitter på fasitsvaret over hva som er best av x, y og z, etter at de har gjort en "test" lignende denne.

Når det i tillegg dukker opp tullete argumentasjon om at 1-2dB ikke har noe å si, og at rommet bidrar med mer så derfor spiller det ingen rolle osv, sier det egentlig bare at man ikke bør være med i "diskusjonen".

De "negative" forsøkte bare å påpeke fallgruver som de var redd trådstarter skulle overse, og dermed gå glipp av det best mulige resultatet fra disse tre diskantene.
Hjelpsomhet kalles det! :)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
norcad skrev:
Nå holder jeg til i samme leiren som de "negative" i denne tråden. Men jeg har ikke sett at de har vært så veldig negative, og ikke tror jeg det er ment sånn heller. Reagerte selv på samme måte når jeg leste trådtittel og 1.post i tråden.
Man kan ikke kalle det en test av diskanter og i ettertid finne en "vinner" hvis de ikke får optimale filtre hver for seg.

Selvfølgelig morsomt å teste for egen del - for moro skyld.
Problemet er at det stadig dukker opp personer som sitter på fasitsvaret over hva som er best av x, y og z, etter at de har gjort en "test" lignende denne.

Når det i tillegg dukker opp tullete argumentasjon om at 1-2dB ikke har noe å si, og at rommet bidrar med mer så derfor spiller det ingen rolle osv, sier det egentlig bare at man ikke bør være med i "diskusjonen".

De "negative" forsøkte bare å påpeke fallgruver som de var redd trådstarter skulle overse, og dermed gå glipp av det best mulige resultatet fra disse tre diskantene.
Hjelpsomhet kalles det! :)
Det var vel egentlig trådstarter som nevnte at rommet bidrar med mer?
Så da betyr det at han ikke burde være med videre i diskusjonen i sin egen tråd?

Så klart så kan 1-2db ha noe å si, men det behøver ikke være negativt i den
forstand at det blir noe dårligere lyd av den grunn.
Ikke har det noe å si om elementet egentlig passer i filteret eller ikke.
Delefrekvensen blir jo ikke forskyvet heller,
så lenge elementet har samme impedanse.
Output`en til elementet får en økning eller minking på 1-2 db, i forhold til systemets
total følsomhet. Ja det er jeg enig i.
Det jeg også kan være enig i er at de førskjellige elementene har forskjellige
frekvenskurver og oppfører seg forskjellige i forhold tilhverandre, og derfor
egentlig burde tilpasses individuelt med egne filtere.
Men det er lov å prøve, og det kan låte ok for det.
Noen må ha feks impedanse korreksjoner ved enkelte frekvenser, og andre ikke.

(Har dog ikke tittet i de forskjellige elementers datablad)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Vel,ser på datapapirene at Scanspeak har 4,7ohm DC resistans og Seas har 4,6ohm. ScanSpeak 89,5dB,Seas 91dB. Dynaudio har 5,2ohm og 90dB.Sisnevnte regnes som 8ohm og de andre som 6ohms elementer.Free air resonance er for Seas 700Hz,ScanSpeak 500Hz og Dynaudio 1000Hz. Delefrekvens er som nevnt 1900Hz. Er det nærliggende å tru at ScanSpeaken ville kreve færre endringer i fltret? Siden det "bare" er følsomheten som ikkje stemmer ::) Vil det kunne løses ved å montere inn en til motstand i parallell med de doble 22ohm,eller vil delefrekvens forskyves? Vil det funke med en til så det blir 7,3333ohm istf 11 ohm? Eller blir det for mye? Noen som vet hvor mye som skal til for å kompensere 1,5dB? Hadde ikkje lyst til å bytte ut alle de dyre komponentene :p Et spørsmål til,ville ScanSpeaken passa bra hvis følsomheten va rett? Meine æ la ut linker til alle elementene tidligere i tråden..

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Det var vel egentlig trådstarter som nevnte at rommet bidrar med mer?
Så da betyr det at han ikke burde være med videre i diskusjonen i sin egen tråd?


[/quote]Nei,kanskje ikkje,får melde mæ ut ;)

mvh Filip
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
F.E. skrev:
FAB skrev:
Har kikket litt der,men der opererer dem med serie og parallellmotstand,her er det kun serie i mitt filter ::)

mvh Filip
Det er for å opprettholde rett impedanse på ditt element. Samt en "rundere" topp.
Ikke noe problem å gjøre det i ditt filter, bare du opererer med riktige
verdier på serie og parallellmotstand som du ser i linken jeg la ut.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
En annen sak æ kom tel å tenke på;spolen e jo bytta tel en MYE kraftigere sak,den har nok endel lavere motstand,kanskje nivået e for høytt til diskant i forhold tel orginalspolen? Så kanskje det ikkje blir 1,5dB feil ::) eller e æ på bærtur her ???

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Så,har æ forstått riktig på sidene til DAT,så vil 1ohm ca utgjøre 1dB? Kan æ da gjøre det så enkelt at får motstander som utgjør 9,5ohm istf 11ohm? E den på 15ohm med i dette "bildet"? Bør den endres? Eller e den ikkje det siden det e en kondis der?

mvh Filip
 

Vedlegg

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
F.E. skrev:
Så,har æ forstått riktig på sidene til DAT,så vil 1ohm ca utgjøre 1dB? Kan æ da gjøre det så enkelt at får motstander som utgjør 9,5ohm istf 11ohm? E den på 15ohm med i dette "bildet"? Bør den endres? Eller e den ikkje det siden det e en kondis der?

mvh Filip
Den på 15 i serie med kondensator er en impedans korreksjon for det elementet filteret er konstruert for. ikke noe med demping av nivå.

For å teste så trenger du ikke to motstander i paralell som du nå har(2x22). Prøv f.eks med en på 10ohm matelloksyd 10W eller kjøp inn så du har verdier fra 5-15 ohm.
Skal du prøve og feile bør du først som sist handle inn motstander å helst en skuff med spoler og kondiser ;D

Bruker du en L-pad (serie og paralell motstand ) demper du nivået på diskant uten å forandre impedans, denne brukes etter hovedfilteret.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Vel,ser på datapapirene at Scanspeak har 4,7ohm DC resistans og Seas har 4,6ohm. ScanSpeak 89,5dB,Seas 91dB. Dynaudio har 5,2ohm og 90dB.Sisnevnte regnes som 8ohm og de andre som 6ohms elementer.Free air resonance er for Seas 700Hz,ScanSpeak 500Hz og Dynaudio 1000Hz. Delefrekvens er som nevnt 1900Hz. Er det nærliggende å tru at ScanSpeaken ville kreve færre endringer i fltret? Siden det "bare" er følsomheten som ikkje stemmer ::) Vil det kunne løses ved å montere inn en til motstand i parallell med de doble 22ohm,eller vil delefrekvens forskyves? Vil det funke med en til så det blir 7,3333ohm istf 11 ohm? Eller blir det for mye? Noen som vet hvor mye som skal til for å kompensere 1,5dB? Hadde ikkje lyst til å bytte ut alle de dyre komponentene :p Et spørsmål til,ville ScanSpeaken passa bra hvis følsomheten va rett? Meine æ la ut linker til alle elementene tidligere i tråden..

mvh Filip
Prøvde ScanSpeakene kort og det funka ikkje,her gjorde nok 1,5dB utslag.Dette låt snålt,noen ganger riktig pent og noen ganger tragisk,stor forskjell etter låtmateriale,tydeligvis avhengig av kor i frekvensområdet energien(nivå) er..Denne løsningen MÅ korrigeres i filter! Spille nu med orginale Seasen og mulig det blir sånn.Men Dynaudioen låt ganske likt,veldig usikker om det va bedre eller dårligere ::) Skal æ beholde et av parene må det være uten at det trengs å bytte ut en haug med komponenter da de ikkje e billige :p Vel,ei erfaring rikere :) Mulig æ tar en tlf tel Eltek etterhvert...

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
chieng skrev:
F.E. skrev:
Så,har æ forstått riktig på sidene til DAT,så vil 1ohm ca utgjøre 1dB? Kan æ da gjøre det så enkelt at får motstander som utgjør 9,5ohm istf 11ohm? E den på 15ohm med i dette "bildet"? Bør den endres? Eller e den ikkje det siden det e en kondis der?

mvh Filip
Den på 15 i serie med kondensator er en impedans korreksjon for det elementet filteret er konstruert for. ikke noe med demping av nivå.

For å teste så trenger du ikke to motstander i paralell som du nå har(2x22). Prøv f.eks med en på 10ohm matelloksyd 10W eller kjøp inn så du har verdier fra 5-15 ohm.
Skal du prøve og feile bør du først som sist handle inn motstander å helst en skuff med spoler og kondiser ;D

Bruker du en L-pad (serie og paralell motstand ) demper du nivået på diskant uten å forandre impedans, denne brukes etter hovedfilteret.
problemet e at nivået må økes..

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Etter denne erfaringen må æ bare beundre høyttalerkonstruktører,mye kunnskap og sykt med tålmodighet ;D

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Forresten,noen som sitter på delefiltertegninger til Dynabel Exact? Skulle vært artig å sammenlignet med mine Eltek Exact ;)


mvh Filip
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
F.E. skrev:
chieng skrev:
F.E. skrev:
Så,har æ forstått riktig på sidene til DAT,så vil 1ohm ca utgjøre 1dB? Kan æ da gjøre det så enkelt at får motstander som utgjør 9,5ohm istf 11ohm? E den på 15ohm med i dette "bildet"? Bør den endres? Eller e den ikkje det siden det e en kondis der?

mvh Filip
Den på 15 i serie med kondensator er en impedans korreksjon for det elementet filteret er konstruert for. ikke noe med demping av nivå.

For å teste så trenger du ikke to motstander i paralell som du nå har(2x22). Prøv f.eks med en på 10ohm matelloksyd 10W eller kjøp inn så du har verdier fra 5-15 ohm.
Skal du prøve og feile bør du først som sist handle inn motstander å helst en skuff med spoler og kondiser ;D

Bruker du en L-pad (serie og paralell motstand ) demper du nivået på diskant uten å forandre impedans, denne brukes etter hovedfilteret.
problemet e at nivået må økes..

mvh Filip
Ja ved å gå for 10 ohm har redusert motstanden og øket nivået.....
Det andre jeg skrev var jo bare en forklaring.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Så: Etter å ha spilt masse skiver ender æ nok opp med å bruke Dynaudioene,det spiller rett og slett veldig bra :) Men hvordan har det sæ at det låter som nedre diskant/øvre mellomtone låter penere samtidig som det virker som lenger oppover har det blitt litt mer diskant(ikkje plagsomt,bare forfriskende ;)) ? Dynaudio har jo 1 dB lavere følsomhet ::) E det pga at det e 8ohm kontra Seas som e 6ohm? Ka skjer mht delefrekvens,blir den høyere når man setter inn et 8ohm element kontra 6ohm? Lure fælt nu. Eksprimentet med Scanspeak som er 6ohm og 1,5dB lavere funka overhode ikkje.Da måtte filtret ha blitt endra på,ingen tvil.. Syns det e rart at dette funke,har virkelig prøvd å lytte etter feil,har hatt en kompis innom som besitter et habilt anlegg,han bekrefter mine inntrykk,så enten e vi begge heilt på bærtur eller så funke det faktisk ;D Skulle gjerne hatt noen tekniske forklaringer på koffer det her funke..linker til tekniske data finner du lenger opp..

mvh Filip
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Glemte å nevne at en bonus med de "nye" diskantene er at sweetspot ikkje e så "smalt" lenger,det e vel fordi Seas har en lett hornlading som Dynaudio ikkje har ;) Nei,spiller riktig fint det her,har pløyd igjennom Beatles,Bowie,Purple,Navigators,Tangerine Dream,Doors++ E godt fornøyd men beholder orginalene anyway ;)

mvh Filip
 
Topp Bunn