Bil, båt og motorsykkel Tesla vs. Top-Gear.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
http://www.teslavstopgear.com/

Dette blir jo interresant etterhvert.

Skal bli spennende å følge med på!

Top-gear sin tesla test...

Dette må sees som rens strategi og advokat metodisme fra Tesla sin side...
Her smir man men man kan, og top-gear, de er middelt og reklamekanalen, som er gratis...

Tesla krever 100 tusen pund for tort og svie av top-gear...
Men det er jo egentlig ett utpressingsforsøk!

Det de mener, er att om de får 100 tusen pund og att top-gear sier att de tok feil, eller sa feil om Tesla, så koster det dem bare 100
tusen pund.
Om Top-gear ikke går med på denne utpressingen, hvilket det er... blir det rettsak, og den kommer til å bli enda dyrere!

Kort sagt. Tesla er smart, umoralske, og skjønner att dette er lurt å gjøre, så de gjør det.
De tenker sikkert att, hvor mange fluer kan vi slå i en smekk? Mange!
Så de pønsker i flere år, og tilslutt har de en plan...
De lager en nettside, skryter uhemmet av seg selv i 95% av den, og sier rett ut, vi har alle produsenter på vår side, 10 - 15 firma, vi krever att dere ber om unnskyld!

Dette er ren advokat skræl, ren taktikk!!! Dette er rett og slett drittsekkeri av en bilprodusent!!! Møkkoppførsel!!!

Så nå får vi se hvordan det går med den planen...

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har kjørt en Tesla Roadster, delvis på snø og is. Steike, for en rakett! Å sette seg tilbake i en Mazda MX-5 etterpå var som å fyre opp et damplokomotiv i forhold. Der Teslaen akselererte lydløst oppover bratte bakker med perfekt tractionkontroll, lagde Mazdaen bare masse lyd og fortsatte med samme hastighet når jeg tråkket på høyre pedal. Men, jo, Tesla ser ut til å være ganske dyktige på markedsføring.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Tesla har sikkert ett par smarte huer som har tenkt att dette trekket her, kan vi bare vinne på uansett utfall.
Så de gjør det.

Er helt enig, dette er en genistrek!
Men jeg synes og att dette er ett tegn på att det er folk hos Tesla som er ekstremt lavmoralske vesen!

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.190
Sted
Østfold
Det luktet virkelig skitt av dette ja. Hvorfor i all verden skulle TG ha funnet på at det var feil på bilene?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Fjottete av Tesla, samtidig så er det dårlig gjort av top gear om problemene de hadde med Tesla i videosnutten viser seg å ikke være sanne.
Når det er sagt, så må jeg si at top gear er et erkeidiotisk program som burde være like utdødd som dinosaurene.
Hvem bryr seg om 0-100 eller hvor fort en bil kjører rundt en testbane?
Gjennomsnittshastigheten gjennom London i rushtrafikken er mindre nå enn for drøyt hundre år siden, da det primære fremkomstmiddelet var hest og kjærre.
Det er helt andre kriterier enn maksfart og hvor kjapp bilen er fra 0-100 som dikterer om en bilmodell er vellykket eller ei.
De må gjærne teste biler til millionvis av kroner, sånn at bilentusiastene kan få ha noen våte drømmer, men for mere vanlige biler burde top gear kanskje komme opp med mere realistiske testmetoder.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.812
Ett desperat forsøk fra Tesla som snart er historie om å berge stumpene?
Tesla er sikker kul og fin den, men totalt ubrukelig til annet enn shoppingbil.
"Vi drar om 17 timer, må bare lade bilen først" Elbiler er lite aktuelle før de kan lades/bytte batterier like fort som å fylle drivstoff på en ordinær bil.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
?

Tesla er vel en av få, om ikke den eneste, elbilen som ikke fortjener karakteristikken din, Pink_Panther.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.190
Sted
Østfold
Jeg tror selve problemet ligger i omtrent følgende:
TG har beregnet hvor langt bilen vil gå rundt testtrack på en eller annen måte, antakelig ved hjelp av batterimåleren, så har de dyttet bilen til depotet for å illustrere hva som da skjer. Dette kommer ikke klart frem i programmet, uten at det egentlig gjør noen forskjell i praksis.

Tesla hevder at det ikke var noen effektreduksjon ved opphetet motor, og at det ikke var noen bremsefeil etter lading av den sølvgrå bilen. De har ingen dokumentasjon på de to sistnevnte, og jfr den siste sier de ikke noe om at det ikke var andre feil med bilen. Det er jo slik at Clarkson ikke er av de teknisk mest interesserte.

Forøvrig hevder de at ikke 2 biler var immobile på en gang. Det står også kun som en påstand...

Dette likner veldig mangel på erfaring med praktiske tester, media osv.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tenk litt. Batteriet på en Roadster er 56 kWh og kan levere 215 kW max. Ved stadig full akselerasjon og brutal bremsing (sånn at mesteparten av energien dumpes som varme fra bremseskivene heller enn å resirkuleres som regenerativ bremsing) tappes det batteriet ganske fort, ja. Det går an å regne på det, men å tømme batteriet på 55 miles er nok ikke spesielt vanskelig hvis man kjører som Top Gear pleier å kjøre. Det er heller ikke usannsynlig at hvis man kjører på den måten, med 215 kW effektuttak fra batteriet nærmest kontinuerlig, vil det bli varmt, og at forskjellige beskyttelseskretser etterhvert vil slå inn for å hindre varig skade. De færreste av oss kjører bil på den måten til daglig.

Med litt mer normal kjøring bruker en Roadster 13,5 kWh pr 100 km i blandet kjøring (EPA testsyklus). Det tilsvarer 415 km rekkevidde og utgjør 88 % effektivitet fra batteri til hjul. EPA har målt 393 km rekkevidde på en lading, og EU har målt/beregnet rekkevidden til 340 km ihht sin testsyklus. Rekorden er å kjøre over 500 km på en lading med en Tesla Roadster. (http://www.internode.on.net/news/2009/10/155.php) Da blir det ganske misvisende å hevde en rekkevidde på 55 miles (90 km), mens "reklamepåstanden" til Tesla om 340 km pr lading snarere virker konservativ enn overoptimistisk. For de fleste av oss er det flere dagers kjøring.

OK, så tar det timevis å lade batteriet fra tomt til fullt, men hvis du kjører 30-100 km pr dag, vil batteriet aldri bli tomt, så det tar kanskje 3-4 timer å toppfylle fra 240 V. Det er mer tid enn det tar å svinge innom en bensinstasjon, men har du bensinpumpe i garasjen som kan fylle tanken automatisk hver natt mens du selv sover?

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Snickers-is skrev:
Det luktet virkelig skitt av dette ja. Hvorfor i all verden skulle TG ha funnet på at det var feil på bilene?
Fordi TG er et underholdningsprogram, ikke et faktaprogram. TG/BBC er ute etter å lage god underholdning, derfor kan man ikke ta alt man ser i et slikt program som fakta/sannheter.

Blir litt som Lene Alexandra's deltakelse i 71 grader nord. Litt rart at hun stiller nydusjet og nysminka etter ei påstått natt i et regnvått telt. Uten sammenligning for øvrig :)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Det er bare å legge om vanene litt. Plugge inn når man parkerer for kvelden, og man har alltid full tank om morgenen. Trenger aldri å tenke på å stoppe og fylle opp. Høres helt glimrende ut spør du meg.
Rekkevidden på den nye model S er 480 km. Det dekker 99.9% av mitt behov ihvertfall, den ene gangen hvert jubelår jeg trenger lenger rekkevidde kan jeg leie bil.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.052
Torget vurderinger
4
wotg skrev:
Når det er sagt, så må jeg si at top gear er et erkeidiotisk program som burde være like utdødd som dinosaurene.
Gjennomsnittshastigheten gjennom London i rushtrafikken er mindre nå enn for drøyt hundre år siden, da det primære fremkomstmiddelet var hest og kjærre.
Det er helt andre kriterier enn maksfart og hvor kjapp bilen er fra 0-100 som dikterer om en bilmodell er vellykket eller ei.
De må gjærne teste biler til millionvis av kroner, sånn at bilentusiastene kan få ha noen våte drømmer, men for mere vanlige biler burde top gear kanskje komme opp med mere realistiske testmetoder.
Ja, og vi vil se hårete mus og cellulitter i Playboy.
Og vi vil se beste sub £500 amps i HiFi+.

EDIT: når jeg tenker meg om så ER vel playboy en (nesten) utdødd dinosaur....hmmm :eek:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.190
Sted
Østfold
TG sier jo heller ikke at den kjørte tom for strøm. " we worked out that on our track it would run out after just 55 miles." er jo en helt annen påstand, og den har ikke Tesla bestridt. Forøvrig har jo TG målt forbruket til mange andre bilder på testtrack også, og det går jo igjen hver gang at de bruker enormt med drivstoff grunnet måten de kjøres på denne banen.

Det at sikringen til bremsesystemet gikk må vel kunne kalles en kritisk bremsefeil, spesielt ettersom det innebærer at bremseeffekten blir dramatisk redusert. Om man kaller det "undrivable" eller ikke blir subjektivt, jeg synes at som sportsbil så er den klart "undrivable" (Tesla sammenlikner selv dette med en defekt bremsekraftforsterker).

Det at de ikke gikk tom for strøm i realiteten sier ingen ting om annet enn at det ble kjørt færre miles enn hva som fremgår av programmet. Jeg kan ikke helt se hvordan det skal være kompromitterende for Tesla. TG har illustrert ladeproblematikken som er høyst reell i de situasjonene der man ønsker seg flere miles enn hva batteriene kan levere.

Jeg synes ikke Tesla har rett til å kreve at TG endrer denne testen, tar den bort fra programserien eller liknende. TG har illustrert at det kreves mye tid for å lade den opp, de har illustrert hva som skjer når man er tom, de har beregnet "MPG" på banen sin, noe som mest sannsynlig er korrekt siden Tesla ikke har kommet med noen innsigelse, og de feilene TG opplevde har de beskrevet, om ikke akkurat detaljert.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Top Gear har vel samme forhold til den bilbruken 99% av oss forholder oss til 99% av tidern, som kabeldebatttene her inne har til hverdagen for de fleste som liker å høre på musikk. Dvs det må ansees som svært underholdende tull og tøys.

Noe tyder på at "testmetodene" deres har tømt batteriene ganske kjapt ja; om noe gadd å sjekke dekkene på de bilene de bruker ville man nok også finne ut at det bare varer 3 timer mellom hvert dekkskift. Noe som er like korrekt som å konkludere om Tesla på bakgrunn av det aktuelle programmet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.190
Sted
Østfold
De spesifiserer jo at det gjelder kjøringen på banen, så da skulle jo den siden være greit.

Ellers har de jo vært inne på dette med dekk tidligere, spesielt i forbindelse med noen litt sinte "Mercs". Erindrer "9 miles" i en forbindelse, hvorpå Hammonde kommenterte at det måtte være et problem for de som bor 12 miles fra jobben eller noe. Dette er langt fra eneste gangen de har nevnt dette, men igjen, det har vært knyttet opp mot kjørestilen først og fremst.

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Fjottete av Tesla, samtidig så er det dårlig gjort av top gear om problemene de hadde med Tesla i videosnutten viser seg å ikke være sanne.
Men i all verden da. TG er da et underholdningsprogram (et fantastisk morsomt et spør du meg). Hvor artig er det å se tester av Golf 1.6L, Toyota Prius osv. Man vil jo se heftige biler kjøres litt spektakulært. Videre har de tre programlederne en artig kjemi, og programmet er jo et av verdens mest sette så vidt jeg forstår. Disse utfordringene de har til tider er ikke spesielt vitenskapelige, men akk så morsomt. Clarkson har også vært biljournalist i en årrekke, så noe må vi anta at han kan om biler.

Liker du ikke programmet er det ikke værre enn å zappe videre ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du er amerikansk entreprenør basert i Silicon Valley og har investert over 100 millioner av dine egne US dollars i å produsere den bilen, er det ikke sikkert at du ser den helt store underholdningsverdien i dette. Man kan si mye rart om tendensen til å saksøke hverandre i Silicon Valley, men det har vært mange rettssaker med vesentlig svakere grunnlag enn denne.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det går en slik Tesla Roadster i nabolaget mitt. Jeg tror jaggu den har reklame for et akustikkfirma på siden også. Kanskje eieren er her inne? Jeg kunne godt tenkt meg teste den iallefall!

Jeremy Clarkson lever av å være klovn. I tillegg er han ekstremt skeptisk til alt som ikke går på bensin, så hans mening om Tesla ville jeg uansett tatt med en klype salt.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.461
Uansett er elbiler dead end.
Hydrogenbiler er fremtiden.

Jeg ler når jeg tenker på alle de
som har kjøpt elbiler.
Blir nok veldig lett å få solgt dem.
Joda ...

;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg skal bekymre meg for det når jeg ser at hydrogendrevne laptoper og mobiltelefoner overtar markedet fra disse gammeldagse litium-ion-batteriene. ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.461
Litt forskjell på elbiler og mobiltelefoner.
Jeg vet at Tesla drives av ørtifjorten knappebatterier.
Jeg ler likevel.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Joda, elbil er sikkert gøy for de som gidder. Foreløpig sier jeg nei. Min autofile (jeg holdt på å skrive audiofile) dragning mot bensinmotorer blir for sterk så lenge bensin er lovlig.

Arbeidsplassen min har riktignok spikret opp to elbil-p-plasser som ingen bruker, så sånn sett er det litt fristende.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg må si meg enig med Asbjørn i det meste her. Dette er teknologi som faktisk fungerer i Teslas tilfelle. For oss som bor i større byer med dyre bompenger og lignende er dette gull. Eneste begrensningen for meg med en Tesla vil være at jeg ikke kan føle meg trygg på at jeg kommer fram til Oslo med modell S engang, men til og fra Karmøy hadde fungert helt fint.

Det er ingen grunn til å le av dem som velger el-bil. Alle jeg kjenner som har eller har hatt en er begeistret for det praktiske. Dette gjelder også en FrP stortingspolitiker som befinner seg i utkanten av min bekjentskapskrets. Med den nye firedørs kupeen som kommer neste år er rekkevidden så god at den holder til nesten alt, sett bort fra langdistansekjøring Bergen - Oslo eller lignende. Bor man i enebolig så er det ikke noe problem med ladingen, for man topplader jo hver natt.

Forstår egentlig ikke hvorfor dette får noen stor oppmerksomhet her. Top Gear er et underholdningsprogram som morer meg, men jeg tar det ikke dønn alvorlig. Det må være noe galt med folk som tar dette alvorlig. De må nesten være de minst kildekritiske personene som finnes. Clarkson har ikke nok teknisk innsikt til å gå dypt i materien, det har han bevist gang på gang. Og han skammer seg ikke over det heller. Det ville ikke jeg heller ha gjort. Det er ikke hans jobb å lage et nuts and bolts-program. Dette er et underholdningsprogram om biler.

Denne testen er totalt useriøs, men underholdende. De som vurderer en Tesla lar seg ikke påvirke av dette. En ekstremtest klarer å tømme batteriene på 90 km. So what? Hvor langt klarer en Think eller Honda ren el-bil seg i samme ekstremtest? Mye dårligere, det er helt sikkert.

Clarkson ønsker ikke el-biler velkommen. De lager jo ingen lyd, og hvordan skal han få seksuell tilfredsstillelse av noe slik? Alle vet jo det at han aldri ville valgt noe slik. Da bryr han seg heller ikke om å sammenligne med alternativene, han avskriver heller hele teknologien. Det er mye mer underholdende. Og å underholde er jobben hans. Jeg knegger uansett om jeg er enig eller uenig i det han sier.

Denne testen har ingenting med virkelighetens bilbruk å gjøre. Det vet Clarkson, men hvis han sier at bla bla bla fordi at bla bla bla, og til slutt vil det gi bla bla bla - da sovner publikumet hans. Sier han at dette er totalt ubrukelig blir det derimot vittig. Du sperrer opp ørene. Og noen biter på agnet så det suser avgårde. En som har bestilt en Model S tenker ikke på det et sekund. Han vet at dette bare er BS for humorens skyld.

Så dette er litt test på om man kan skille snørr og bart. De som biter på og oppfatter dette som en seriøs test som er i nærheten av å gi en reell og relevant fremstilling rister jeg på hodet av. Det er så langt fra det som det kan bli. Når Tesla nå reagerer slik så er det fordi de er amerikanere. De skjønner ikke at vi som ser på Top Gear er smartere enn som så. Vi ser på det som lett underholdning, ikke vitenskap. Kanskje en slik test ville senket et merke i USA, men ikke her. Vi vet for mye om el-biler her, og har et mer realistisk syn på hva vi ser på TV. Det er evnen til å skjønne forskjellen Tesla er redd vi ikke har.

Eneste man kan flire litt av er at noen faktisk tar sjansen å deponere endel penger på et produkt som ikke er i salg enda. Det er et sjansespill, det sier seg selv. Men så tar kanskje jeg andre sjanser i livet som disse personene ikke gjør. Lastenes sum er konstant, og vi må noen ganger innfinne oss i litt mild dårskap for å få det vi ønsker oss. Har man råd til å tape pengene så gjør man det. Har man råd til det, så har man gjerne en bil som går på bensin eller diesel også. Og da er denne perfekt. La bensinslukeren stå i garasjen til man skal på lang ferie, og bruke el til all daglig forflytting. No problem, the best of two worlds. Lavere avgifter og ingen bompengeavgift. Gratis parkering i byene. De som jobber i sentrum kan parkere gratis på Bystasjonen og få ladet samtidig. Perfekt for de som bor på f.eks. Osterøy, og som har to bommer å passere på veien til jobb.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg har bestilt en Model S og betalt forskudd. Det er en kalkulert risiko jeg er villig til å ta, både på videre teknologiutvikling, eventuelle endringer i avgiftsstrukturen og på et nystartet firma med begrensede ressurser. Sånn som disse tingene ser ut nå sover jeg godt om natten med den risikoen, og prøvekjøring av Roadsteren tyder på at dette kan bli riktig, riktig bra. Massivt dreiemoment fra 0 omdreininger er en opplevelse. Går det derimot åt skogen har jeg nettopp kjøpt et samleobjekt som Tucker eller De Lorean. Tiden vil vise.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Ja, jeg har bestilt en Model S og betalt forskudd. Det er en kalkulert risiko jeg er villig til å ta, både på videre teknologiutvikling, eventuelle endringer i avgiftsstrukturen og på et nystartet firma med begrensede ressurser. Sånn som disse tingene ser ut nå sover jeg godt om natten med den risikoen, og prøvekjøring av Roadsteren tyder på at dette kan bli riktig, riktig bra. Går det derimot åt skogen har jeg nettopp kjøpt et samleobjekt som Tucker eller De Lorean. Tiden vil vise.
He he, har ingen problemer med å se det fra din side. Kalkulerte risikoer er noen ganger nødvendig for å kunne ende opp med noe du virkelig ønsker deg, og dette blir jo sabla lekkert. Jeg ser med spenning fram til den blir levert. Da skal du ikke se bort fra at du blir en populær person å besøke for oss sentralister. Du får bare ha kaffen klar. ;) PÅ TERMOS!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Imponerende at du har bestilt en Tesla Asbjørn. Håper du blir fornøyd. Livet er en kalkulert risiko, og noen gangen må en bare la det stå til. At Tesla sikkert blir et samleobjekt har du rett i.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.052
Torget vurderinger
4
På den ene siden synes jeg det står respekt av Tesla og gründeren som satser sine egne $ på et slik prosjekt. Det er ikke SÅ mange som faktisk satser seriøst på å utvikle alternativer til fossilt drivstoff og samtidig prøver å lage bilder som man faktisk får lyst til å eie. Det er ikke akkurat Prius-look på hverken roadsteren eller coupe'en.

På den andre siden tror jeg rene elbiler er et feilspor. Deres eventuelle suksess vil sant nok redusere luftforurensningen, men samtidig føre til økt press i strømmarkedet. Færre fossefall, flere monstermaster, mer brunkull, flere atomanlegg etc.

Noen som vet hva det faktisk koster i snitt per mil med en slik El-sak ?

Hva skjer når batteriene må byttes ? De har vel ikke all verdens levetid ? Hvor mye koster batteribytte ? Hva med miljøperspektivet når titusenvis av elbiler skal bytte batteri ?
Man begynner jo å se hvor store utfordringer selv de små batteriene til mobiltelefonene gir både mtp. forurensning når de er utrangerte og utvinning av tungmetaller når de produseres.

Jeg tror det er mange aspekter ved elbiler man ikke har tatt inn over seg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tror det er viktig å skille mellom drivstoff og energi. Drivstoffet i disse bilene er strøm (og det er bra for den lokale forurensningen), men energien er fortsatt stort sett fossil, og det løser ikke de globale problemene. At det totale energiregnskapet for elbiler ikke nødvendigvis er så bra, er artikkelen i DN i dag en indikasjon på; der påviser de at driftskostnadene for elbiler ligger på ca det doble årlig i forhold til bensin/diesel.

Selvsagt vil disse kostnadene kunne falle når teknologien modnes, men det indikerer nok at ressursregnskapet pt ikke er særlig bra (kostnader og ressursbruk henger som regel rimelig godt sammen), og hvor bra det ender opp kan man sannelig lure på. For å løse punktvise forurensningkostnader kan de nok være bra, men på steder hvor det er slike problemer, er gjerne problemet at det også er for lite plass i gatene. Så nei; jeg tviler sterkt på at elbiler er noe vesentlig bidrag til å løse transport-og forurensningsproblemene. Skal det først være strøm, bør det trolig være skinnegående og kollektivt. Der er energiregnskapet helt annerledes, i tillegg til at det løser problemene med trange bygater.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Siden jeg har klasket litt av mine egne penger på bordet for å kjøpe en slik, har jeg sjekket noen av tingene du spør om:

Roadsteren bruker altså 13,5 kWh pr 100 km i snitt og Model S anslås til 18,8 kWh pr 100 km, ettersom den er større, tyngre og sterkere. Jeg betaler akkurat nå ca 65 øre pr kWh pluss nettleie etc, så vi kan regne strømpris som varierer mellom 1,00 og 1,50 pr kWh gjennom året. For Model S blir det mellom 18,80 og 28,20 kr pr 100 km, eller omtrent to kroner på mila, for å bruke runde tall. Dessuten er servicekostnadene lavere, ettersom det ikke er noen olje å skifte, noe eksosanlegg som ruster, noen bensinfiltre som gror igjen, osv.

Med dagens incentivordninger kjører man også gratis i bomringen, parkerer gratis mange steder, og kan til og med lade gratis her og der. Det vil koste meg ca 8 kroner i strøm å kjøre til jobben 40 km unna. (Sammenlign med 80 kr på toget og ca 70 kr i bensin og bompenger - hver vei.) Der plugger jeg inn støpselet, og så kjører jeg "gratis" hjem igjen. Total kostnad for en tur på kontoret 8 kr, vs 160 med tog og 140-150 med bensinmotor.

Batteriene varer 6-7 år før kapasiteten er såpass redusert at de bør byttes. Det skjer ikke noe verre enn at rekkevidden mellom ladinger går ned, men kapasiteten er anslått til å bli omtrent 70 % av "nyverdien" etter 7 år. Det betyr at en batteripakke med 480 km rekkevidde som ny har omtrent 336 km rekkevidde etter 7 år. Da kan man jo bytte den, eller la være. Fåglarna vet hva laptopbatterier koster om 6-7 år, men alt annet som har med computere å gjøre både øker i kapasitet og faller i pris ganske fort, så jeg tipper at det vil være mulig å gjøre en ganske heftig oppgradering av rekkevidde til en overkommelig pris.

Miljøperspektivet ved gamle batterier kan du lese mer om her: http://www.teslamotors.com/blog/mythbusters-part-3-recycling-our-non-toxic-battery-packs Den korte versjonen er at de ikke inneholder tungmetaller eller andre miljøgifter, så det er ikke noe stort problem. Det er en del kobber, kobolt, nikkel og aluminium som kan gjenvinnes.

Den største usikkerheten er nok verditap over tid. I øyeblikket vet jeg ikke engang hva sluttprisen på en Model S kommer til å bli, langt mindre bruktbilverdien etter 3-4 år. Incentivene kommer også til å forsvinne over tid, spesielt hvis det blir såpass mange el-biler at de begynner å gå utover statens inntekter.

Jeg har ikke lest den artikkelen i DN, men jeg er litt nysgjerrig på hvilke forutsetninger man bruker for å få høyere driftskostnad på elbil enn forbrenningsmotor. Det må være en gjetting på verditap og batteripris, ting som er veldig vanskelig å si noe sikkert om.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Litt OT, innenfor modellhobby har elektriske RC produkter med LIPO batterier betraktelig bedre ytelse enn tilsvarende fuel modeller.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.052
Torget vurderinger
4
erato, - ja, det er en viktig distinksjon.

Asbjørn, takk for oppklarende info.

Det ser uansett ut til å bli en flott og smekker bil !

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Er du heldig og får kjøpt før staten innfører avgifter på elbil, kan det hende annenhåndsverdien holder seg meget bra etterhvert som nybilprisen øker. Kanskje det ender opp som et røverkjøp til slutt?
Avgiftsfri ser model S ut til å gi svært mye bil for pengene.

Den største bekymringen slik jeg ser det er vel heller alle feil og barnesykdommer som man må regne med på en helt ny modell, spesielt fra en såpass uerfaren bilprodusent. Langtidsholdbarhet i vårt klima blir også spennende.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Langtidsholdbarheten bør være OK, siden tingen er bygget i nesten bare aluminium. Det som fikk meg til å hoppe ned fra gjerdet og legge penger på bordet var da jeg leste at Tesla hadde kjøpt NUMMI, den gamle Toyota/GM-fabrikken i Fremont, California. Det er en av verdens beste bilfabrikker og mange av de gamle Toyota-folkene ble med over. Denne kommer til å fungere, om ikke på serienummer 1, så ihvertfall på serienummer 334. ;)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ja aluminium er vel og bra, den bør holde greit om de har brukt fornuftige legeringer.

Bekymringen er kanskje mer relatert til eletronikken som jo denne bilen er stappfull av.
Motor/kontrollersystemet ligger jo i bakakselen f.eks. Er dette godt nok beskyttet mot saltsørpa?

Fancy multilink hjuloppheng har jo også vist seg å gi endel trøbbel, selv for erfarne bilprodusenter. Hva slags levetid får dette med vårt klima og veistandard?

Men er enig i at noen sjanser bør man ta hvis livet skal være verdt å leve, er fristet selv.

Er det en signature edition du har bestilt siden du har så tidlig serienr?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sånne ting er umulige å vite på forhånd.

Nei, det er ikke Signature, bare en "vanlig" Model S. De restarter produksjonsnumrene etter Signatur-serien, så dette er #334 til Europa. "Founders' Edition", Signature USA og Signature Europa går før den, og den første serien "vanlige" Model S til USA også. Jeg regner med å få bilen på vårparten 2013, med rett til å avbestille hvis det skjer vesentlige endringer i avgiftsregimet.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Den strømmen som disse bilene skal drives av må produseres. Vi har allerede strømmangel i perioder i Norge, så elektrisitetsproduksjonen må jo økes kraftig hvis mange går over til elektriske biler. Hvor skal denne komme fra? Gasskraftverk? Kullkraftverk? Kjernekraftverk?

Jeg bare spør...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
otare skrev:
Den strømmen som disse bilene skal drives av må produseres. Vi har allerede strømmangel i perioder i Norge, så elektrisitetsproduksjonen må jo økes kraftig hvis mange går over til elektriske biler. Hvor skal denne komme fra? Gasskraftverk? Kullkraftverk? Kjernekraftverk?

Jeg bare spør...
Vi har også år med overskudd, bare se på SSB sin statistikk.

Men politikere og næringsliv liker å fremstille det som en "krise".

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Joda, Norge er vel ikke så ille stilt, men jeg vet ikke om økt strømforbruk er noe man egentlig ønsker. Og det er vel de færreste land som kan produsere ren kraft på den måten vi kan i Norge.

Topp Bunn