LydMekk
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 01.08.2003
- Innlegg
- 2.307
- Antall liker
- 2
Og hvis det følger andre biler med elektrisk løsning må vi halvere rekkevidden i norsk temperatur på vinterstid.
Det var jæskla effektivt. Jeg ville kanskje ha forventet meg «best case» 10% tap i laderen alene.Asbjørn skrev:Litium ion, Panasonic 3.7 V 18650. Effektiviteten fra stikkontakt til fremdrift er ca 88 %, medregnet tapene i lading, inverter, motor og drivlinje, altså ca 10 % ladetap ved normal lading. For enkelhets skyld regnet jeg 90 % rett ovenfor.
...
Gjestemedlem skrev:Dueling Banjos on musical Tesla Coils
[video]9ovcwnBaOMI[/video]
Asbjørn skrev:Limer inn Gjestemedlem's innlegg fra dilldall-tråden, siden Tesla (the man) sannsynligvis ville elsket denne:
Meget bra, Asbjørn Tesla var nok ingen "hvermansen" .Gjestemedlem skrev:Dueling Banjos on musical Tesla Coils
[video]9ovcwnBaOMI[/video]
EISCAT utenfor Tromsø kan sende med 1 GW, så amerikanerne er seriøst outgunned, men de alternative har visst ikke fått med seg EISCAT ennå.During active ionospheric research, the signal generated by the transmitter system is delivered to the antenna array, transmitted in an upward direction, and is partially absorbed, at an altitude between 100 to 350 km (depending on operating frequency), in a small volume a few hundred meters thick and a few tens of kilometers in diameter over the site. The intensity of the HF signal in the ionosphere is less than 3 microwatts per cm2, tens of thousands of times less than the Sun's natural electromagnetic radiation reaching the earth and hundreds of times less than even the normal random variations in intensity of the Sun's natural ultraviolet (UV) energy which creates the ionosphere. The small effects that are produced, however, can be observed with the sensitive scientific instruments installed at the HAARP facility and these observations can provide new information about the dynamics of plasmas and new insight into the processes of solar-terrestrial interactions.
Eastlund var inne på flere anvendelser for et sånt system, alt fra en reflektor for kommunikasjon til å påvirke jetstrømmen og derigjennom værsystemene. HAARP nevnes i forbifarten i patentteksten som et eksempel på en sender med tilstrekkelig effekt til å kunne påvirke jetstrømmen - og som tydeligvis allerede eksisterte da patenten ble skrevet. Det er ingen ting som tyder på at Eastlund er "patent-haver" for HAARP, ihvertfall ikke når jeg bare kikker raskt gjennom dokumentene. HAARP er et forskningsprosjekt, og som sådant er det ganske vide rammer for "fair use". Et patent gir først og fremst retten til kommersiell utnyttelse av oppfinnelsen, men legger ikke all verdens begrensninger på hvordan den kan anvendes akademisk. Eastlund ser også ut til å ha sett for seg en del andre anvendelser for teknologien sin enn bare å poke ionosfæren for nordlysforskning som rent faktisk er hva HAARP holder på med.This invention is a method and apparatus for creating artificially ionized regions in the atmosphere utilizing ionization trails of cosmic rays and micro-meteors to ignite plasma patterns in electric field patterns formed by ground based electromagnetic wave radiators. The applications are useful for telecommunications, weather control, lightening protection and defense applications. The invention lowers the power requirements for forming artificial ionized regions in the atmosphere by a factor of up to 1600 times lower than those required in existing designs and projections for creation of artificial ionized regions in the atmosphere.
Gjentar meg selv her, men den gjettingen min var nokså spot-on. Bilen som kjører fra Viper, M5 og E63 i videoklippene koster ca 600000 på veien i Norge. Startprisen med 60 kW batteri ble 446600 og prisen for "full pakke" er 679000. Felles pris for hele Europa, sånn at bilen er vesentlig dyrere i Sverige (med moms) enn i Norge (momsfri). Muhahahaha...Hvis du går ut fra en dollarkurs på 5,65 og de kunngjorte prisene i USA, så burde vel prisen i Norge gått fra rundt 325k til 480k, uten moms og avgifter. Vanlige norske avgifter på vekt og motoreffekt blir rundt 720k pluss moms, så en avgiftbelagt tilsvarende bil ville kostet mellom 1,3 og 1,5 millioner, altså ca en million i avgifter på toppen av hva bilen koster i USA. Det er hva konkurrenter som Porsche Panamera og BMW M5 faktisk koster i Norge.
Jeg vil bli veldig overrasket (og kansellere bestillingen) hvis Tesla velger å prise bilen oppunder halvannen million, altså å ta hele avgiftslettelsen selv. Da får de ikke mange kunder når alle vet at den bilen er avgiftsfri. Da vil det også være gunstig å kjøpe en i USA og importere den selv. En bilimportør har ikke lov til å nekte service etc på parallellimporterte biler, så en slik ågerprising blir dårlig butikk for Tesla. Derfor må de bestemme seg for en pris som er såpass høy at de tar inn en del av betalingsvilligheten i det norske markedet, men ikke så høy at kjøperne ser seg tjent med å parallellimportere i stedet. Jeg tipper at påslaget i prosent blir omtrent som for Roadsteren, kanskje litt høyere, siden denne bilen er mye mer anvendelig enn en Roadster.
Da lander jeg på et guesstimate på 500-700k avhengig av utstyr, men vi får jo se hva de bestemmer seg for. Den prisen betyr i så fall at avgiftslettelsen på en million kroner deles omtrent 80/20 i kundens favør.
Bort sett fra at jeg er lykkelig eier av Beyerdynamic T1 ( tesla ) hodetelefon, er mitt inserat fullstendig O.T.....Arve, hvordan kommer man seg inn på audiophile.no? Det ligger massevis av omtaler og stoff der, som har stor interesse. er det ikke mulig å gjøre sånn som med p.u.-lista til Rudi, få den linka hit til HFS?Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.
Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Då er eg offtopic, eg og.....har ikkje eingong Tesla høyrelurar, men hadde føre meg 6klassepensum, der Tesla er nemnt for gamle læreplanen av 97..Bort sett fra at jeg er lykkelig eier av Beyerdynamic T1 ( tesla ) hodetelefon, er mitt inserat fullstendig O.T.....Arve, hvordan kommer man seg inn på audiophile.no? Det ligger massevis av omtaler og stoff der, som har stor interesse. er det ikke mulig å gjøre sånn som med p.u.-lista til Rudi, få den linka hit til HFS?Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.
Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Joda, det var ild og vann, minst. Vi var innom det tidligere i tråden også.Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.
Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Det var skikkelig dumt...var ikke klar over at det lå sånn an. Hadde jeg bare vært eier av Aker RGI eller noe sånt, skulle vi nok fått skikk på sakene.. Håper sidene lar seg ordne - jeg skulle lese omtalene av høyttalerne mine, audiovector Mi3 Signature, og de store fra samme produsent - samt p.u.-omtalene.. vel, jeg overlever nok.Då er eg offtopic, eg og.....har ikkje eingong Tesla høyrelurar, men hadde føre meg 6klassepensum, der Tesla er nemnt for gamle læreplanen av 97..Bort sett fra at jeg er lykkelig eier av Beyerdynamic T1 ( tesla ) hodetelefon, er mitt inserat fullstendig O.T.....Arve, hvordan kommer man seg inn på audiophile.no? Det ligger massevis av omtaler og stoff der, som har stor interesse. er det ikke mulig å gjøre sånn som med p.u.-lista til Rudi, få den linka hit til HFS?Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.
Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Jau, Vilhelm, eg fekk hyggjeleg hjelp som viste meg ein måte til å kunne få tak i stoffet (minus foto). Lenge trudde eg det måtte rekonstruerast frå våre ulike datamaskiner, ettersom til og med tekstfilar er øydelagde av ukjende hakkegutar. Men så finnest det altså backup, slik at Rudi har fått orden på sine vinylrelaterte ting. Men eg har så dårleg tid og ork til denslags dugnadsarbeid...men når eg finn ein rik sponsor (og er ferdig med eit lite 15 studiepoengsopplegg eg har på gong for tida), skal eg prøve å ordne opp...
Elles kan du kose deg med nokre videosnuttar du finn på youtube om du søkjer "audiophileno"