Tesla vs. Edison. 40- 60 Hertz, el. 400 Hertz?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Og hvis det følger andre biler med elektrisk løsning må vi halvere rekkevidden i norsk temperatur på vinterstid.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje, men personlig tror jeg ikke det. Batteripakken er væskekjølt (propylenglykol) og det er også et varme-element i den væskesirkulasjonen. Jeg mener å huske at den batterivarmeren er ca 100 W. Batteriet vil holde sånn noenlunde riktig temperatur ned til ihvertfall -20 grader, og når bilen først er i bevegelse, vil varmeutviklingen i batteriet selv bidra til oppvarmingen og varmeelementet kan slås av. Hvis bilen er plugget inn over natten, vil jo batteriet holde arbeidstemperatur fra start og likevel være fulladet. Jeg vet ikke om noen andre elektriske biler med sammenlignbar temperaturstyring av batteripakken. Kulde forlenger forresten levetiden på litium-batterier, sånn at det er mer sannsynlig at en bil som brukes i Norge vil ha god batterikapasitet etter 8-10 år enn at en California-bil vil ha det.

Her er en kalkulator som ikke er offisielt lansert ennå:


Edit: Det viste regenstykket er for 32 grader Fahrenheit, altså 0 C.

Tesla Roadster er en ganske morsom vinterbil (har prøvd!), og det er ikke så mye snakk om redusert rekkevidde:
http://spectrum.ieee.org/energywise...ill-winter-weather-worsen-ev-range-not-hardly
http://www.greencarreports.com/news/1052024_electric-cars-cant-handle-cold-weather-myth-busted
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.291
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Litium ion, Panasonic 3.7 V 18650. Effektiviteten fra stikkontakt til fremdrift er ca 88 %, medregnet tapene i lading, inverter, motor og drivlinje, altså ca 10 % ladetap ved normal lading. For enkelhets skyld regnet jeg 90 % rett ovenfor.
...
Det var jæskla effektivt. Jeg ville kanskje ha forventet meg «best case» 10% tap i laderen alene.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Limer inn Gjestemedlem's innlegg fra dilldall-tråden, siden Tesla (the man) sannsynligvis ville elsket denne:

Gjestemedlem skrev:
Dueling Banjos on musical Tesla Coils

[video]9ovcwnBaOMI[/video]
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Limer inn Gjestemedlem's innlegg fra dilldall-tråden, siden Tesla (the man) sannsynligvis ville elsket denne:

Gjestemedlem skrev:
Dueling Banjos on musical Tesla Coils

[video]9ovcwnBaOMI[/video]
Meget bra, Asbjørn Tesla var nok ingen "hvermansen" :).
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
"Alternativeren" har vært inne med mail om "livs-farlige" H. A. A R. P. sendere. Styrke 100 "ganger nukleær kraft" 3 mill. Watt. Bullshit?

mvh.

oct
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bullshit. Ekte og ufortynnet.

HAARP er et eksisterende system, men i virkelighetens verden er det et forskningsprogram om nordlys:
http://www.haarp.alaska.edu/
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program

Det fungerer ved å sende fasestyrte HF radiobølger opp i ionosfæren for å pirke litt i den og se hvordan den reagerer. Energien fra senderne er 3,6 megawatt, omtrent som en litt voksen TV-sender, men det er en myggefjert sammenlignet med de solstormene vi har hatt de siste par ukene. Det finnes til og med radiostasjoner på mellombølgen med mer enn 2 MW sendereffekt...
http://wattsupwiththat.com/2012/01/24/biggest-solar-storm-since-2005/
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?arnumber=30823

During active ionospheric research, the signal generated by the transmitter system is delivered to the antenna array, transmitted in an upward direction, and is partially absorbed, at an altitude between 100 to 350 km (depending on operating frequency), in a small volume a few hundred meters thick and a few tens of kilometers in diameter over the site. The intensity of the HF signal in the ionosphere is less than 3 microwatts per cm2, tens of thousands of times less than the Sun's natural electromagnetic radiation reaching the earth and hundreds of times less than even the normal random variations in intensity of the Sun's natural ultraviolet (UV) energy which creates the ionosphere. The small effects that are produced, however, can be observed with the sensitive scientific instruments installed at the HAARP facility and these observations can provide new information about the dynamics of plasmas and new insight into the processes of solar-terrestrial interactions.
EISCAT utenfor Tromsø kan sende med 1 GW, så amerikanerne er seriøst outgunned, men de alternative har visst ikke fått med seg EISCAT ennå.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Incoherent_Scatter_Scientific_Association

Arkiver den mailen der den hører hjemme:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_foil_hat
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Fotografisk god gjengivelse av "alternativeren". Takker, men skal visst ikke smiske ;D.

mvh. oct
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
@Asbjørn: 1,0 GW på radaren i Ramfjorden, hvor har du det tallet fra?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tja, ikke lett å si om de har rett, men om jeg ikke husker feil så brukte vi to klystroner á 1.5MW og det er jo et lite stykke unna 1.0GW selv om man tar gain i betraktning...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
"Alternativer" hevder Bernard Eastlund som patent-haver for HAARP. Antageligvis mer "bullshit"

mvh


oct
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke like ren bullshit, men kanskje litt misforstått. Her er ett av de tre patentene til Eastlund, og det er ihvertfall en teknologi som ligner:

5,038,664
This invention is a method and apparatus for creating artificially ionized regions in the atmosphere utilizing ionization trails of cosmic rays and micro-meteors to ignite plasma patterns in electric field patterns formed by ground based electromagnetic wave radiators. The applications are useful for telecommunications, weather control, lightening protection and defense applications. The invention lowers the power requirements for forming artificial ionized regions in the atmosphere by a factor of up to 1600 times lower than those required in existing designs and projections for creation of artificial ionized regions in the atmosphere.
Eastlund var inne på flere anvendelser for et sånt system, alt fra en reflektor for kommunikasjon til å påvirke jetstrømmen og derigjennom værsystemene. HAARP nevnes i forbifarten i patentteksten som et eksempel på en sender med tilstrekkelig effekt til å kunne påvirke jetstrømmen - og som tydeligvis allerede eksisterte da patenten ble skrevet. Det er ingen ting som tyder på at Eastlund er "patent-haver" for HAARP, ihvertfall ikke når jeg bare kikker raskt gjennom dokumentene. HAARP er et forskningsprosjekt, og som sådant er det ganske vide rammer for "fair use". Et patent gir først og fremst retten til kommersiell utnyttelse av oppfinnelsen, men legger ikke all verdens begrensninger på hvordan den kan anvendes akademisk. Eastlund ser også ut til å ha sett for seg en del andre anvendelser for teknologien sin enn bare å poke ionosfæren for nordlysforskning som rent faktisk er hva HAARP holder på med.

Jeg kan også nevne at det finnes ordninger i USA for å sikkerhetsgradere et patent, så hvis det hadde vært noe spooky som foregikk i det prosjektet, så kunne konspirasjonsteoretikerne bare glemme å finne noe om det i den åpne patentlitteraturen. Det ville bare ikke vært offentlig tilgjengelig.

Edit: Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Eastlund før, men et amerikansk patentsøk tar ikke mange sekundene. Jeg forstår ikke helt poenget fra konspirasjonsteoretikeren. Eastlund var en fysiker som tok på seg konsulentoppdrag i en rekke forskjellige industrier og som hadde astrofysikk som hobby. Hvilken forskjell gjør det om han hadde eller ikke hadde noe med den teknologien å gjøre? Jeg ser at andre har stilt seg det spørsmålet tidligere:
http://metabunk.org/threads/248-Debunked-Bernard-Eastlund-and-HAARP
http://www.skeptic.com/eskeptic/10-03-03/#feature
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Utmerket svar Asbjørn, og dette er ike smisking ;D
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan nevne at det var laboratorier assosiert med MIT som jeg ikke fikk lov til å gå inn i, ettersom jeg var utenlandsk statsborger. Der hjalp det ikke engang å ha en NATO Top Secret-klarering. Jeg vet hvordan et gradert forskningsprogram ser ut. Det der er ikke et sånt. De graderte forskningsprogrammene jeg har vært borti har ikke bilder av seg på internett, like lite som at Darth Vader gir autografer.

Hemmelighetskremmeri om forskningsresultatene? Ser ikke sånn ut:
http://europa.agu.org/?view=results&simp=1&q=haarp

Adgangskontroll? Ikke som jeg kan se:


Hvis det var noe hemmelig der, ville det vært mye enklere å bare gjøre hele greia "deep black" enn å holde på med en såpass omfattende dekkhistorie med publikasjoner i akademiske journaler osv. Konspirasjonsteoretikeren bør skaffe seg andre interesser.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
"K-teoretikeren" plager vettet av meg. Han er mislykket hoved fags student i fysikk.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Slettet et innlegg pga. skrive-feil. Min mening slettes ikke.

mvh. oct
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Slettet forklaring på bildet av nabo-bygget.Det er CIENS, Forskningsparken. Mye kompetanse der og, men ikke så lett å få svar som her inne. Ingen smisking, ingen gjemt, ingen glemt.

mvh.

oct
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjenoppliver tråden, fordi jeg tror Nikola Tesla (mad genius) ville likt denne:


Dette er filmet fra bakvinduet på en Tesla Model S sedan. Den røde bilen som blir mindre og mindre er en Dodge Viper. Etter lyden å dømme prøver den så godt den kan, stakkars. Ihvertfall helt til den gir opp ved ca 1:20. Kvartmila gikk på 12,4 sekunder, forresten, med 177 km/t (122 mph) over målstreken. Det tok 3,9 s å komme til 60 mph (96 km/t).

Her er slaktofferet en Mercedes E63 biturbo:

Hva med en BMW M5?

Joda, den tingen går ganske bra...
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du går ut fra en dollarkurs på 5,65 og de kunngjorte prisene i USA, så burde vel prisen i Norge gått fra rundt 325k til 480k, uten moms og avgifter. Vanlige norske avgifter på vekt og motoreffekt blir rundt 720k pluss moms, så en avgiftbelagt tilsvarende bil ville kostet mellom 1,3 og 1,5 millioner, altså ca en million i avgifter på toppen av hva bilen koster i USA. Det er hva konkurrenter som Porsche Panamera og BMW M5 faktisk koster i Norge.

Jeg vil bli veldig overrasket (og kansellere bestillingen) hvis Tesla velger å prise bilen oppunder halvannen million, altså å ta hele avgiftslettelsen selv. Da får de ikke mange kunder når alle vet at den bilen er avgiftsfri. Da vil det også være gunstig å kjøpe en i USA og importere den selv. En bilimportør har ikke lov til å nekte service etc på parallellimporterte biler, så en slik ågerprising blir dårlig butikk for Tesla. Derfor må de bestemme seg for en pris som er såpass høy at de tar inn en del av betalingsvilligheten i det norske markedet, men ikke så høy at kjøperne ser seg tjent med å parallellimportere i stedet. Jeg tipper at påslaget i prosent blir omtrent som for Roadsteren, kanskje litt høyere, siden denne bilen er mye mer anvendelig enn en Roadster.

Da lander jeg på et guesstimate på 500-700k avhengig av utstyr, men vi får jo se hva de bestemmer seg for. Den prisen betyr i så fall at avgiftslettelsen på en million kroner deles omtrent 80/20 i kundens favør.
Gjentar meg selv her, men den gjettingen min var nokså spot-on. Bilen som kjører fra Viper, M5 og E63 i videoklippene koster ca 600000 på veien i Norge. Startprisen med 60 kW batteri ble 446600 og prisen for "full pakke" er 679000. Felles pris for hele Europa, sånn at bilen er vesentlig dyrere i Sverige (med moms) enn i Norge (momsfri). Muhahahaha...

Tesla Model S-prisene er klare - Motor - Hegnar Online
Tesla S: Denne nybilen er mye billigere i Norge enn i Sverige!
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.

Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.

Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Bort sett fra at jeg er lykkelig eier av Beyerdynamic T1 ( tesla ) hodetelefon, er mitt inserat fullstendig O.T.....Arve, hvordan kommer man seg inn på audiophile.no? Det ligger massevis av omtaler og stoff der, som har stor interesse. er det ikke mulig å gjøre sånn som med p.u.-lista til Rudi, få den linka hit til HFS?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.

Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Bort sett fra at jeg er lykkelig eier av Beyerdynamic T1 ( tesla ) hodetelefon, er mitt inserat fullstendig O.T.....Arve, hvordan kommer man seg inn på audiophile.no? Det ligger massevis av omtaler og stoff der, som har stor interesse. er det ikke mulig å gjøre sånn som med p.u.-lista til Rudi, få den linka hit til HFS?
Då er eg offtopic, eg og.....har ikkje eingong Tesla høyrelurar, men hadde føre meg 6klassepensum, der Tesla er nemnt for gamle læreplanen av 97..

Jau, Vilhelm, eg fekk hyggjeleg hjelp som viste meg ein måte til å kunne få tak i stoffet (minus foto). Lenge trudde eg det måtte rekonstruerast frå våre ulike datamaskiner, ettersom til og med tekstfilar er øydelagde av ukjende hakkegutar. Men så finnest det altså backup, slik at Rudi har fått orden på sine vinylrelaterte ting. Men eg har så dårleg tid og ork til denslags dugnadsarbeid...men når eg finn ein rik sponsor (og er ferdig med eit lite 15 studiepoengsopplegg eg har på gong for tida), skal eg prøve å ordne opp...
Elles kan du kose deg med nokre videosnuttar du finn på youtube om du søkjer "audiophileno"
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.

Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Joda, det var ild og vann, minst. Vi var innom det tidligere i tråden også.

Den "Tesla-generatoren" ble beskrevet som en gratis energikilde som skulle høste ubegrensede energimengder fra universet i form av elektromagnetisk bakgrunnsstråling og omsette den til brukbar elektrisitet. Består av en radioantenne og to dioder, omtrent. Det virker, men leverer ikke spesielt mye energi. Noen regnet ut at du trenger en "innsamler" på 32 kvadratkilometer for å drive en alminnelig lyspære. En annen versjon skulle hente mer konsentrert stråling fra solen. Det virker også. Nåtildags kaller vi sånt et fotovoltaisk solcellepanel.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Eg har høyrt (må nok leite ei stund for å finne kjelda) at det var store kulturskilnadar mellom Edison og Tesla. Som serbar (?) var for Tesla eit ord eit ord, og eit handtrykk like bindande som ei skriftleg kontrakt. Då han oppdaga at Edison hadde ei heilt anna forståing og snytte han, vart han rasande.

Men var det ikkje noko interssante patent der han skulle utnytte jordrotasjon, gravitasjon eller noko sånt til å drive generatorar?
Bort sett fra at jeg er lykkelig eier av Beyerdynamic T1 ( tesla ) hodetelefon, er mitt inserat fullstendig O.T.....Arve, hvordan kommer man seg inn på audiophile.no? Det ligger massevis av omtaler og stoff der, som har stor interesse. er det ikke mulig å gjøre sånn som med p.u.-lista til Rudi, få den linka hit til HFS?
Då er eg offtopic, eg og.....har ikkje eingong Tesla høyrelurar, men hadde føre meg 6klassepensum, der Tesla er nemnt for gamle læreplanen av 97..

Jau, Vilhelm, eg fekk hyggjeleg hjelp som viste meg ein måte til å kunne få tak i stoffet (minus foto). Lenge trudde eg det måtte rekonstruerast frå våre ulike datamaskiner, ettersom til og med tekstfilar er øydelagde av ukjende hakkegutar. Men så finnest det altså backup, slik at Rudi har fått orden på sine vinylrelaterte ting. Men eg har så dårleg tid og ork til denslags dugnadsarbeid...men når eg finn ein rik sponsor (og er ferdig med eit lite 15 studiepoengsopplegg eg har på gong for tida), skal eg prøve å ordne opp...
Elles kan du kose deg med nokre videosnuttar du finn på youtube om du søkjer "audiophileno"
Det var skikkelig dumt...var ikke klar over at det lå sånn an. Hadde jeg bare vært eier av Aker RGI eller noe sånt, skulle vi nok fått skikk på sakene..:rolleyes: Håper sidene lar seg ordne - jeg skulle lese omtalene av høyttalerne mine, audiovector Mi3 Signature, og de store fra samme produsent - samt p.u.-omtalene.. vel, jeg overlever nok.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Vil bare meddele at bandet Tesla har laget et par gode album også, f.eks. bust a nut som har et meget artig cover poster/blad i Teslas ånd...
 
Topp Bunn