Tesla vs. Edison. 40- 60 Hertz, el. 400 Hertz?

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Hvorfor tror du markedsdirektøren for Tesla skulle selge bilene her i Norge for reel export pris og kun et forhandler påslag ?
Vel, jeg sa ganske tydelig hvordan jeg tipper at de vil prise den ut fra en nøktern forretningsmessig vurdering. Jeg venter på å høre hva de faktisk bestemmer seg for, og så tar jeg stilling til det når jeg vet sikkert.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Takker for innsikkts-fulle svar, men bare et spørsmål på tampen. Er Tesla kabler eksisterende? Og er de noe "tess" ;D?
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er en produktserie hos Synergistic Research som kalles Tesla:
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-overview/
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-technologies/
http://www.soundstage.com/equipment/synergistic_research_tesla_apex.htm
http://www.acoustictuning.com/synergistic-research-ic.html

Greia er visst at man kan plugge inn forskjellige “Enigma Bullets” for å fintune lyden (dvs filtermoduler med forskjellige EQ-profiler i). Produsenten strør om seg med både kvantefysisk mumbojumbo om mystiske innbrenningsprosesser og kabelpoesi om magiske forbedringer i lydkvalitet. De er ikke helt billige, heller.

Jeg sier som Ebenezer Scrooge: "Bah! Humbug!" ::)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Det er en produktserie hos Synergistic Research som kalles Tesla:
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-overview/
http://www.synergisticresearch.com/tesla-series/tesla-series-technologies/
http://www.soundstage.com/equipment/synergistic_research_tesla_apex.htm
http://www.acoustictuning.com/synergistic-research-ic.html

Greia er visst at man kan plugge inn forskjellige “Enigma Bullets” for å fintune lyden (dvs filtermoduler med forskjellige EQ-profiler i). Produsenten strør om seg med både kvantefysisk mumbojumbo om mystiske innbrenningsprosesser og kabelpoesi om magiske forbedringer i lydkvalitet. De er ikke helt billige, heller.

Jeg sier som Ebenezer Scrooge: "Bah! Humbug!" ::)
Takker så meget til deg Asbjørn. Du gir alltid gode svar til oss "tullinger", som starter tråder som vi ikke har peiling på :).
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde nok ikke så mye peiling jeg heller for fire tusen innlegg siden eller deromkring. Har lært det meste gjennom diskusjonene her inne, pluss ved å prøve å lese meg opp etterhvert som jeg har blitt nysgjerrig på ting.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Jeg hadde nok ikke så mye peiling jeg heller for fire tusen innlegg siden eller deromkring. Har lært det meste gjennom diskusjonene her inne, pluss ved å prøve å lese meg opp etterhvert som jeg har blitt nysgjerrig på ting.
Da skal jeg prøve å følge i dine fotspor. Er også nysgjerrig på ting som ikke alltid inkluderer eget fag-område.(hi-fi, er ikke mitt fag).


mvh. oct
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Asbjorn, har du spesifikasjonene paa rekkevidden, ladetid og ladestrom?
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jepp, det vil bli tilbudt tre forskjellige batteristørrelser. Største alternativ er 85 kWh, og da er oppgitt rekkevidde 300 miles ved 55 mph. Direkte omregnet blir det 483 km ved 88 km/t. Det er også to alternativer på lading, 10 eller 20 kW ladekapasitet. Største lader fyller det batteriet på litt over fire timer, hvis stikkontakten i veggen kan levere nok strøm.

Med vanlig 230 volt og 16 ampere blir det bare 3,68 kW ut av stikket, og i så fall vil det jo ta nesten ett døgn å lade opp et flatt batteri. Bilen kan også lades på tre-fase 380 volt, hvis man har tilgang til en sånn rød stikkontakt, og Tesla snakker om å utstasjonere ladestasjoner med likestrøm som vil være i stand til å "replenish 160 miles of travel in about 30 minutes". De leverer noe sånt som 90 kW og grusomt mange ampere ved 400 V DC. Vet ikke om det planlegges å sette opp sånne i Norge, men jeg tror ikke lading blir noe stort problem.

I praksis vil jeg nok bare plugge den inn på kvelden og toppe opp batteriet til neste morgen, og det er ganske sjelden jeg kjører mer enn et par hundre kilometer på en dag, så netto "ladetid" blir de få sekundene det tar å plugge den inn når jeg parkerer og plugge den ut igjen neste morgen. I gjennomsnitt er bilen oppgitt å bruke 0,188 kWh per kilometer, så den lader med ca 20 km rekkevidde pr time den er plugget inn i et vanlig 16 A stikk.

De 0,188 kWh pr kilometer tilsvarer energien i 1,8 liter bensin pr 100 km, forresten. Noe sånt som 95 % av den norske kraftproduksjonen er utslippsfri vannkraft, så det blir ikke mye CO2-utslipp av en tur til butikken med den der, men hvis vi legger til grunn gjennomsnittlig europeisk kraftmiks, med mye kullkraft og 375 g CO2-utslipp pr kilowattime, så blir det 70 g CO2-utslipp pr kilometer, noe som igjen tilsvarer CO2-utslippene fra en forbrenningsmotor som forbruker 3 liter bensin eller diesel pr 100 km. Til sammenligning vil jeg personlig slippe ut ca 25 g CO2 hvis jeg jogger en kilometer, så dette er ganske lave tall.

http://www.teslamotors.com/models/features#/battery
http://www.teslamotors.com/models/facts
 

KJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
9.555
Antall liker
1.131
Asbjørn skrev:
...
Med vanlig 230 volt og 16 ampere blir det bare 3,68 kW ut av stikket, og i så fall vil det jo ta nesten ett døgn å lade opp et flatt batteri. Bilen kan også lades på tre-fase 380 volt, hvis man har tilgang til en sånn rød stikkontakt, ...
Lithium-xxx(?) batterier? Hva er effekttapet ved lading av disse? 30-40%?
jf NiMH og NiCad som ofte har et effekttap ved hurtiglading på nærmere 80-100%, og rundtomkring 50-60% ved normal-ladding.

dvs 3,68 kWH for å lade 85kWH vil fort ende opp med noe i overkant av et døgn - om lag 30 timer med 30% effekttap.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Litium ion, Panasonic 3.7 V 18650. Effektiviteten fra stikkontakt til fremdrift er ca 88 %, medregnet tapene i lading, inverter, motor og drivlinje, altså ca 10 % ladetap ved normal lading. For enkelhets skyld regnet jeg 90 % rett ovenfor.

Jeg regnet engang ut at det er ca 50 % effektivitet fra potensiell energi i vannmagasinet via turbin, generator, overføringsnett, lading, motor og drivlinje til fremdrift.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
1
Og hvis det følger andre biler med elektrisk løsning må vi halvere rekkevidden i norsk temperatur på vinterstid.
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje, men personlig tror jeg ikke det. Batteripakken er væskekjølt (propylenglykol) og det er også et varme-element i den væskesirkulasjonen. Jeg mener å huske at den batterivarmeren er ca 100 W. Batteriet vil holde sånn noenlunde riktig temperatur ned til ihvertfall -20 grader, og når bilen først er i bevegelse, vil varmeutviklingen i batteriet selv bidra til oppvarmingen og varmeelementet kan slås av. Hvis bilen er plugget inn over natten, vil jo batteriet holde arbeidstemperatur fra start og likevel være fulladet. Jeg vet ikke om noen andre elektriske biler med sammenlignbar temperaturstyring av batteripakken. Kulde forlenger forresten levetiden på litium-batterier, sånn at det er mer sannsynlig at en bil som brukes i Norge vil ha god batterikapasitet etter 8-10 år enn at en California-bil vil ha det.

Her er en kalkulator som ikke er offisielt lansert ennå:


Edit: Det viste regenstykket er for 32 grader Fahrenheit, altså 0 C.

Tesla Roadster er en ganske morsom vinterbil (har prøvd!), og det er ikke så mye snakk om redusert rekkevidde:
http://spectrum.ieee.org/energywise...ill-winter-weather-worsen-ev-range-not-hardly
http://www.greencarreports.com/news/1052024_electric-cars-cant-handle-cold-weather-myth-busted
 

KJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
9.555
Antall liker
1.131
Asbjørn skrev:
Litium ion, Panasonic 3.7 V 18650. Effektiviteten fra stikkontakt til fremdrift er ca 88 %, medregnet tapene i lading, inverter, motor og drivlinje, altså ca 10 % ladetap ved normal lading. For enkelhets skyld regnet jeg 90 % rett ovenfor.
...
Det var jæskla effektivt. Jeg ville kanskje ha forventet meg «best case» 10% tap i laderen alene.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Limer inn Dephnot's innlegg fra dilldall-tråden, siden Tesla (the man) sannsynligvis ville elsket denne:

Dephnot skrev:
Dueling Banjos on musical Tesla Coils

[video]9ovcwnBaOMI[/video]
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Limer inn Dephnot's innlegg fra dilldall-tråden, siden Tesla (the man) sannsynligvis ville elsket denne:

Dephnot skrev:
Dueling Banjos on musical Tesla Coils

[video]9ovcwnBaOMI[/video]
Meget bra, Asbjørn Tesla var nok ingen "hvermansen" :).
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
"Alternativeren" har vært inne med mail om "livs-farlige" H. A. A R. P. sendere. Styrke 100 "ganger nukleær kraft" 3 mill. Watt. Bullshit?

mvh.

oct
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bullshit. Ekte og ufortynnet.

HAARP er et eksisterende system, men i virkelighetens verden er det et forskningsprogram om nordlys:
http://www.haarp.alaska.edu/
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program

Det fungerer ved å sende fasestyrte HF radiobølger opp i ionosfæren for å pirke litt i den og se hvordan den reagerer. Energien fra senderne er 3,6 megawatt, omtrent som en litt voksen TV-sender, men det er en myggefjert sammenlignet med de solstormene vi har hatt de siste par ukene. Det finnes til og med radiostasjoner på mellombølgen med mer enn 2 MW sendereffekt...
http://wattsupwiththat.com/2012/01/24/biggest-solar-storm-since-2005/
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?arnumber=30823

During active ionospheric research, the signal generated by the transmitter system is delivered to the antenna array, transmitted in an upward direction, and is partially absorbed, at an altitude between 100 to 350 km (depending on operating frequency), in a small volume a few hundred meters thick and a few tens of kilometers in diameter over the site. The intensity of the HF signal in the ionosphere is less than 3 microwatts per cm2, tens of thousands of times less than the Sun's natural electromagnetic radiation reaching the earth and hundreds of times less than even the normal random variations in intensity of the Sun's natural ultraviolet (UV) energy which creates the ionosphere. The small effects that are produced, however, can be observed with the sensitive scientific instruments installed at the HAARP facility and these observations can provide new information about the dynamics of plasmas and new insight into the processes of solar-terrestrial interactions.
EISCAT utenfor Tromsø kan sende med 1 GW, så amerikanerne er seriøst outgunned, men de alternative har visst ikke fått med seg EISCAT ennå.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Incoherent_Scatter_Scientific_Association

Arkiver den mailen der den hører hjemme:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_foil_hat
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Fotografisk god gjengivelse av "alternativeren". Takker, men skal visst ikke smiske ;D.

mvh. oct
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
2.652
Antall liker
76
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
@Asbjørn: 1,0 GW på radaren i Ramfjorden, hvor har du det tallet fra?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
2.652
Antall liker
76
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tja, ikke lett å si om de har rett, men om jeg ikke husker feil så brukte vi to klystroner á 1.5MW og det er jo et lite stykke unna 1.0GW selv om man tar gain i betraktning...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
"Alternativer" hevder Bernard Eastlund som patent-haver for HAARP. Antageligvis mer "bullshit"

mvh


oct
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke like ren bullshit, men kanskje litt misforstått. Her er ett av de tre patentene til Eastlund, og det er ihvertfall en teknologi som ligner:

5,038,664
This invention is a method and apparatus for creating artificially ionized regions in the atmosphere utilizing ionization trails of cosmic rays and micro-meteors to ignite plasma patterns in electric field patterns formed by ground based electromagnetic wave radiators. The applications are useful for telecommunications, weather control, lightening protection and defense applications. The invention lowers the power requirements for forming artificial ionized regions in the atmosphere by a factor of up to 1600 times lower than those required in existing designs and projections for creation of artificial ionized regions in the atmosphere.
Eastlund var inne på flere anvendelser for et sånt system, alt fra en reflektor for kommunikasjon til å påvirke jetstrømmen og derigjennom værsystemene. HAARP nevnes i forbifarten i patentteksten som et eksempel på en sender med tilstrekkelig effekt til å kunne påvirke jetstrømmen - og som tydeligvis allerede eksisterte da patenten ble skrevet. Det er ingen ting som tyder på at Eastlund er "patent-haver" for HAARP, ihvertfall ikke når jeg bare kikker raskt gjennom dokumentene. HAARP er et forskningsprosjekt, og som sådant er det ganske vide rammer for "fair use". Et patent gir først og fremst retten til kommersiell utnyttelse av oppfinnelsen, men legger ikke all verdens begrensninger på hvordan den kan anvendes akademisk. Eastlund ser også ut til å ha sett for seg en del andre anvendelser for teknologien sin enn bare å poke ionosfæren for nordlysforskning som rent faktisk er hva HAARP holder på med.

Jeg kan også nevne at det finnes ordninger i USA for å sikkerhetsgradere et patent, så hvis det hadde vært noe spooky som foregikk i det prosjektet, så kunne konspirasjonsteoretikerne bare glemme å finne noe om det i den åpne patentlitteraturen. Det ville bare ikke vært offentlig tilgjengelig.

Edit: Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Eastlund før, men et amerikansk patentsøk tar ikke mange sekundene. Jeg forstår ikke helt poenget fra konspirasjonsteoretikeren. Eastlund var en fysiker som tok på seg konsulentoppdrag i en rekke forskjellige industrier og som hadde astrofysikk som hobby. Hvilken forskjell gjør det om han hadde eller ikke hadde noe med den teknologien å gjøre? Jeg ser at andre har stilt seg det spørsmålet tidligere:
http://metabunk.org/threads/248-Debunked-Bernard-Eastlund-and-HAARP
http://www.skeptic.com/eskeptic/10-03-03/#feature
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Utmerket svar Asbjørn, og dette er ike smisking ;D
 

Vedlegg

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan nevne at det var laboratorier assosiert med MIT som jeg ikke fikk lov til å gå inn i, ettersom jeg var utenlandsk statsborger. Der hjalp det ikke engang å ha en NATO Top Secret-klarering. Jeg vet hvordan et gradert forskningsprogram ser ut. Det der er ikke et sånt. De graderte forskningsprogrammene jeg har vært borti har ikke bilder av seg på internett, like lite som at Darth Vader gir autografer.

Hemmelighetskremmeri om forskningsresultatene? Ser ikke sånn ut:
http://europa.agu.org/?view=results&simp=1&q=haarp

Adgangskontroll? Ikke som jeg kan se:


Hvis det var noe hemmelig der, ville det vært mye enklere å bare gjøre hele greia "deep black" enn å holde på med en såpass omfattende dekkhistorie med publikasjoner i akademiske journaler osv. Konspirasjonsteoretikeren bør skaffe seg andre interesser.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
"K-teoretikeren" plager vettet av meg. Han er mislykket hoved fags student i fysikk.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Slettet et innlegg pga. skrive-feil. Min mening slettes ikke.

mvh. oct
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.698
Antall liker
7.394
Sted
Oslo
Slettet forklaring på bildet av nabo-bygget.Det er CIENS, Forskningsparken. Mye kompetanse der og, men ikke så lett å få svar som her inne. Ingen smisking, ingen gjemt, ingen glemt.

mvh.

oct
 

Vedlegg

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.831
Antall liker
12.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjenoppliver tråden, fordi jeg tror Nikola Tesla (mad genius) ville likt denne:


Dette er filmet fra bakvinduet på en Tesla Model S sedan. Den røde bilen som blir mindre og mindre er en Dodge Viper. Etter lyden å dømme prøver den så godt den kan, stakkars. Ihvertfall helt til den gir opp ved ca 1:20. Kvartmila gikk på 12,4 sekunder, forresten, med 177 km/t (122 mph) over målstreken. Det tok 3,9 s å komme til 60 mph (96 km/t).

Her er slaktofferet en Mercedes E63 biturbo:

Hva med en BMW M5?

Joda, den tingen går ganske bra...
 
Sist redigert:
Topp Bunn