Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jeg vet jo ikke om det faktisk stemmer at den er tynnere enn vanlig, men han baserte det på at de fikk inn flere enn de burde med steinsprutskade.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet jo ikke om det faktisk stemmer at den er tynnere enn vanlig, men han baserte det på at de fikk inn flere enn de burde med steinsprutskade.
    Fikk vite det samme hos Hurtigruta selv, men han mente at dette var en trend hos flereprodusenter nå for å spare vekt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og kostnader. Og tjene litt penger. Billigere bil og mer delesalg, i noen grad betalt av forsikringsselskapene. Husk på at det er i salget av reservedeler de største inntektene ligger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Setene ble det vel orden på fra 2015 men med tanke på støy ligger de et stykke etter tysk premium selv om det gradvis har blitt forbedringer. Det finnes jo mange kroppsfasonger og få tilvalg på seter så at man faller lettere utenfor hos Tesla ser jeg ikke bort fra.

    Det er forskjeller mellom modellene også hvor S er den mest stille mens X og spesielt Model 3 er så som så. Model 3 i siste med varmepumpe skal ha forbedret støydemping men den utgaven har jeg aldri prøvd, kommende model S skal få større forbedringer/støykansellering.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo mange kroppsfasonger og få tilvalg på seter så at man faller lettere utenfor hos Tesla ser jeg ikke bort fra.
    Det er sikkert riktig. Seter er noe av det vanskeligste om man skal sitte i de 10 timer i dei løpet av en 12 timers dag. I den Model S jeg har sittet i ble jeg sittende for hardt og med bena for rett frem med for lite støtte under lårene og jeg klarte ikke å få til en justering som passet meg. Aner ikke årsmodell. Det siste er drepen på lange turer.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har sett eller prøvd den versjonen av model s man får ved bestilling nå?

    Jeg vurderer den seriøst, i alle fall om det blir mva fra 2022. Long range- versjonen i så fall. Synes fremdeles Model S ser ut til å være i en egen klasse hva gjelder kombinasjonen av rekkevidde, ladenettverk, passasjer- og bagasjeplass mm. Jeg synes interiøret i forrige versjon var langt fra premium sammenliknet med min tyske bensinbil, men det nye ser jo langt freshere ut. Og så det rattet da...

    Prisen er høy, den kommer på nær 1,1 mill med oppgradert interiørfarge, lakk, større hjul. Må vel ha vinterhjul også. Er den verdt det, mon tro?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det utvidede autopilotgreiene hadde jeg i alle fall ikke betalt for, det er ikke en snøballs sjanse i helvete for at det blir tillatt brukt i Norge så lenge du skal ha bilen i alle fall.

    På ladenettverk vinner fortsatt Tesla hands down og det er faktisk det viktgste om man skal kjøre en del lengre turer. Jeg er og har vært godt fornøyd med min nå 6 år gamle Model S, men jeg kommer neppe til å bruke så mye penger på bil en gang til (jeg gav 828k i sin tid) men det er jo en individuell vurdering. Interiøret er enkelt og funksjonelt, men definitivt mye plastic fantastic på den jeg har. Synes ikke det nye ser spesielt premium ut heller basert på bildene forsåvidt. Passasjerplassen er god for fire personer i bilen, men det er trangt med noen i midtsetet bak, selv om bilen er stor er den ikke spesielt bred baki der.

    Jeg har ikke sett eller prøvd ny versjon så det vet jeg ingen ting om.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Setene på gen1 var jo kirkebenk, setene nå er veldig gode og komfortable. Ellers syns jeg enkelt og funksjonelt er det nye premium, man slipper hvertfall å sitte i et quilta horehus fra mercedes
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Basert på bildene liker jeg interiøret i den nye godt. Baksetene ser veldig gode ut for 2 som holder for meg. Er det noen endringer på eksteriøret? Synes det ser ut som sorte lister rundt vinduene i stedet for blanke? Fine hjul, spesielt 21-tommerne.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Basert på bildene liker jeg interiøret i den nye godt. Baksetene ser veldig gode ut for 2 som holder for meg. Er det noen endringer på eksteriøret? Synes det ser ut som sorte lister rundt vinduene i stedet for blanke? Fine hjul, spesielt 21-tommerne.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sett eller prøvd den versjonen av model s man får ved bestilling nå?

    Jeg vurderer den seriøst, i alle fall om det blir mva fra 2022. Long range- versjonen i så fall. Synes fremdeles Model S ser ut til å være i en egen klasse hva gjelder kombinasjonen av rekkevidde, ladenettverk, passasjer- og bagasjeplass mm. Jeg synes interiøret i forrige versjon var langt fra premium sammenliknet med min tyske bensinbil, men det nye ser jo langt freshere ut. Og så det rattet da...

    Prisen er høy, den kommer på nær 1,1 mill med oppgradert interiørfarge, lakk, større hjul. Må vel ha vinterhjul også. Er den verdt det, mon tro?
    jeg tror ikke den kommer til Norge i 2021 utfra det jeg har fått med meg på elbilforum.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    jeg tror ikke den kommer til Norge i 2021 utfra det jeg har fått med meg på elbilforum.
    Stemmer. Ved bestilling nå er levering Q1 2022. Ved bestilling i 2021 slipper man vel uansett unna en evt elbil-mva som måtte bli innført fra 2022.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Gjør man det?
    Trodde det var ved betaling at mvh ble utløst og ikke ved bestilling?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gjør man det?
    Trodde det var ved betaling at mvh ble utløst og ikke ved bestilling?
    Skal ikke si det helt sikkert, men jeg tror det er bestillingsdatoen som er avgjørende. Når Tesla leverer bestillingen er muligens ikke avgjørende så lenge betaling er avtalt. Jeg mener jusen (avtalerett) er ganske klar på dette. Ingen kan vel endre prisen etter at prisen er avtalt. Trur eg…
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Pris avgifter kan vel endres når som helst. Elbil leverandørene er kanskje ikke til å angi nettopris ut + avgifter som er vanlig for fossilbil er, men trå forsiktig her er mitt råd.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg kjøper/bestiller en bil i dag er jeg ganske sikker på at jeg også da har rett til å betale den i dag til den prisen som avtales skriftlig, uavhengig av når den blir levert. Men det vil vise seg, jeg gjør jo ikke en avtale om kjøp uten at dette er avklart. En ting som i alle fall er sikkert er at Model S vil få verdige konkurrenter ila 2022, Audi A6 etron feks. Model S long range vil lett komme på 1,2 mill om det innføres mva over nok 600`.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    De endrer jo ikke prisen på bilen, det er avgiften som endres. Jeg tviler på at man får medhold i at forhandler må betale mva og kunden slipper unna
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan godt hende at du slipper mva om du forhåndsbetalt alt i dag. Det er jo ikke vanlig med forskuddsbetaling ved forbrukerkjøp, men det er mulig det er en vei ut. Og det følger jo alltid risiko ved forskuddsbetaling.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    De endrer jo ikke prisen på bilen, det er avgiften som endres. Jeg tviler på at man får medhold i at forhandler må betale mva og kunden slipper unna
    Selvsagt. Her må det nødvendigvis komme avklaringer da dette i så fall kan bli ganske ubehagelig for en del mennesker. Veldig mange attraktive biler er åpne for bestilling med levering i 2022.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det kan godt hende at du slipper mva om du forhåndsbetalt alt i dag. Det er jo ikke vanlig med forskuddsbetaling ved forbrukerkjøp, men det er mulig det er en vei ut. Og det følger jo alltid risiko ved forskuddsbetaling.
    Krever ikke Tesla at du tar stilling til finansiering ved bestilling?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke. Men det er forskjell på finansiering og betaling. Kommer beløpet til betaling etter at mva er innført er jeg ganske sikker på at staten vil avkreve Tesla Norge mva. Jeg har holdt på med mvaregnskap for eget firma og mener det er et kontantprinsipp som følges for mva, dvs ikke når avtalen ble inngått eller forpliktelsen inntrådte, men når betalingen faktisk skjedde. Men jeg er ingen spesialist.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke. Men det er forskjell på finansiering og betaling. Kommer beløpet til betaling etter at mva er innført er jeg ganske sikker på at staten vil avkreve Tesla Norge mva. Jeg har holdt på med mvaregnskap for eget firma og mener det er et kontantprinsipp som følges for mva, dvs ikke når avtalen ble inngått eller forpliktelsen inntrådte, men når betalingen faktisk skjedde. Men jeg er ingen spesialist.
    Jeg driver også eget firma, og fører regnskapet selv. Normalt vil jeg si det er fakturadatoen som teller. Når betalingen av fakturaen finner sted, påvirker vel egentlig ikke noe som helst utover at det i balansen vil stå en fordring i stedet for kontantbeholdning. Men skal ikke være påståelig da jeg selvsagt ikke har noen erfaring med «plutselig» endring i avgifter.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.480
    Torget vurderinger
    4
    Jeg driver også eget firma selv. Jeg fakturer jo for nov/des i samme år mens betaling av kunde gjerne er 1-2 måneder etterpå mens i regnskapet regnes det ifra faktura dato. Endringer i avgifter etc neste år påvirker ikke dette. Hvis mva etc endres påfølgende år så gjelder reglene for faktura dato det året.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Porsche eller hvem det er tilbyr nå kunder å dekke (deler av) mva på beløp over 600k om det blir innført før levering. Mva osv er en forskrift og kan endres på dagen så vidt jeg vet. Får altså ikke nødvendigvis så mye forvarsel.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.480
    Torget vurderinger
    4
    Porsche eller hvem det er tilbyr nå kunder å dekke (deler av) mva på beløp over 600k om det blir innført før levering. Mva osv er en forskrift og kan endres på dagen så vidt jeg vet. Får altså ikke nødvendigvis så mye forvarsel.
    Ja men det har vel ikke tilbakevirkende kraft

    Edit Men det ser ut som det er registrerings dato som betyr noe for avgiftene ble da usikker på MVA da avgiftene ikke endrer seg. De vil vel gi beskjed hvis det blir mva
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat ja, reg.dato…jeg følger en gruppe som er interessert i BMW i4 da jeg har vurdert den selv. De fleste velger den feteste utgaven med masse utstyr og forventer å betale rundt 800`. Lurer på om de har tatt høyde for en mulig/sannsynlig ekstraregning på 50`ekstra…det er kun et fåtall som får levert bil i 2021, de fleste i 2022, og det er bestilt veldig mange biler.
    Edit; kan forhandler forhåndsregistrere bestilte biler? Og oppbevare skiltene til bilene leveres…?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Hvis man planlegger bil til nærmere en million, og det står finansielt å vipper på om det mva eller ikke, så er kanskje bilen egentlig over budsjettet ditt..?

    Forøvrig kun i Norge man ser den lokale Remakjøpmannen har Porsche Macan som dagligbil
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spørsmål :
    Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man planlegger bil til nærmere en million, og det står finansielt å vipper på om det mva eller ikke, så er kanskje bilen egentlig over budsjettet ditt..?

    Forøvrig kun i Norge man ser den lokale Remakjøpmannen har Porsche Macan som dagligbil
    Nei, det står ikke finansielt om den differansen. Men det vil jo være attraktivt å handle før nyttår om man vurderer en elbil i den klassen, fremfor å vente feks til
    sommeren. Det sagt blir det jo flere biler å velge mellom snart. Tesla vil ikke lenger være i egen klasse hva gjelder rekkevidde om vi ser et år eller to frem. Om det viser seg at det er reg.datoen som er avgjørende for mva er det uansett ingen grunn til å stresse for min del. Vi har en Polestar til småkjøring og en BMW 5-serie til langkjøring, og det er sistnevnte som er aktuell å bytte med en elbil, forutsatt god plass, rekkevidde osv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler faller i pris, og Tesla har etter hvert en rekke fullgode konkurrenter til sammenlignbare eller ofte lavere priser. I stadig større grad er det bare akselerasjonen og ladenettverket som gjør at Tesla stikker seg ut som et selvsagt valg i de fleste priskategorier.

    Jeg kan egentlig ikke se annet enn ladenettverket som etter hvert kan favorisere en modell S fremfor feks en rimeligere BMW i4.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Elbiler faller i pris, og Tesla har etter hvert en rekke fullgode konkurrenter til sammenlignbare eller ofte lavere priser. I stadig større grad er det bare akselerasjonen og ladenettverket som gjør at Tesla stikker seg ut som et selvsagt valg i de fleste priskategorier.

    Jeg kan egentlig ikke se annet enn ladenettverket som etter hvert kan favorisere en modell S fremfor feks en rimeligere BMW i4.
    Teslas ladestasjoner blir snart tilgjengelige for andre merker. Vet ikke hvilke ennå, og det blir garantert ikke gratis. Men det er klart Tesla-dominansen snart blir utfordret fra alle kanter. I4 blir knallfin, men er nok mer en konkurrent til TM3 enn TMS pga størrelsen.
    Men jeg må si TMS holder seg godt utseendemessig, og med det nye interiøret synes jeg den har tatt et steg opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Spørsmål :
    Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?
    En stund siden jeg så på det men det er ca dobbelt så dyrt som å lade hjemme tror jeg. Det skulle tilsi ca 250 kroner give or take litt. Det avhenger også en del av når man faktisk lader, så vidt jeg vet er prisingen noe dynamisk etter bruksgrad og tid for lading. I følge Tesla Owners Club Norway var snittprisen i juli 2021 like under 3 kroner pr kWh og null til fullt skulle tilsi i underkant av 80 kWh ladet så et sted rundt 250 i snitt. Alle biler har visstnok 400 kWh inkludert pr år, men ta det med en klyp salt siden jeg har "free, forever" og aldri har foholdt meg til prisingen etter det ble innført.

    3 kroner / kWh skulle tilsi 6 kroner mila så ikke så veldig angt unna hva det koster med bensin / diesel. I Norge utenom vinteren så ligger man et sted rundt 2 kWh/mil på lengre turer, betydelig høyere på småkjøring og spesielt om vinteren. På motorvei vinterstid med skiboks på taket er mitt forbruk ca 40% høyere enn om sommeren.

    Jeg trodde for øvrig at alle biler pre 2017 hadde gratis superlading så årsmodell har nok en hel del å si.

    Det er også en "idle fee" som er temmelig høyt om du ikke flytter bilen når den er ferdigladet. Det tror jeg at også jeg eventuelt må betale, men har aldri vært borti det i praksis.

    Fra Teslas nettside:

    Hvor mye koster Supercharging?
    Spesifikk prissetting for hver Supercharger-plassering vises på popup-en av den valgte nålen i navigasjonsapplikasjonen på berøringsskjermen i bilen.
    Når du Supercharger, vises øktens totalbeløp på Teslaens berøringsskjerm.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Teslas ladestasjoner blir snart tilgjengelige for andre merker. Vet ikke hvilke ennå, og det blir garantert ikke gratis. Men det er klart Tesla-dominansen snart blir utfordret fra alle kanter. I4 blir knallfin, men er nok mer en konkurrent til TM3 enn TMS pga størrelsen.
    Men jeg må si TMS holder seg godt utseendemessig, og med det nye interiøret synes jeg den har tatt et steg opp.
    EQS starter under millionen, sikkert med en enkel motorisering. Og det er nok minst like delte meninger om designet på den som på Model S. Uansett, konkurransen blir hard fremover.

    Skulle ønske innkrevd mva ble øremerket til utbygging av ladere. Det er der utfordringen blir fremover etterhvert som utvalget av gode biler har blitt så godt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål :
    Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?
    Støtter weld77 her. Så vidt jeg vet: Free. Forever. Årsmodell har noe å si. Jeg har aldri betalt noe for å superlade min 2016-modell , og jeg tror det følger bilen for resten av dens levetid. Har ikke engang registrert noe betalingskort. Vet ikke helt hvordan man får tak i en 2014-modell uten inkludert superlading.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Hvis bilen har vært innom Tesla så sletter de free supercharging. Det gjør de også i USA ved privatsalg, da free forever følger eier, ikke bil
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål :
    Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn