Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel heller det at innvendingene blir vel malplasserte og hyppig repetert. Burde være en egen tråd for gleden ved 2 liter diesel og få pauser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja, når noen har sand i forhuden og blir provosert av at noen syns at over 700k er for mye å betale for en bil uansett merke, så blir det slik.
    Problemet er vel heller at veldig mange her bare antar at alle har samme behov, forutsetninger og prioriteringer som en selv.
    Det er visst best å la fanboys'n ha tråden for seg selv...Tesla skal ikke diskuteres ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor ikke? de fleste av oss har jo vært ganske ærlige på feil og mangler ved bilene våre, samt serviceproblemene de har hatt. Fikk til og med nettopp tilsnakk for at jeg syns 700k+ var for mye penger for en modell s(og/eller bil generelt) . Det man derimot ikke trenger å diskutere for nte gang i denne tråden er VW, Mercedes og Praha. Det kan man diskutere til man blir blå i andre tråder.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vel, i og med at han gambler på andres ulykke, og til og med prøver å snakke de ned, så synes jeg egentlig ikke så synd i han.

    Selvgjort er velgjort er et fint uttrykk,

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En del av ene bremseklossen bak på min Model S har løsnet og fallt av (!). Oppdaget det vet at det kom en ulyd fra ene siden og så en liten bit som lå løs inne i det tynne dekselet på innersiden. Kan ikke si jeg merker noen faktisk forskjell i funksjonaliteten til bremesene og hadde ikke oppdaget dette uten den nevnte ulyden, men skal selvsagt få det fikset.

    Dette er jo helt standard bremser og ethvert bilverksted burde kunne fikse det vil jeg tro - er det noen som vet om noen i Oslo-området som gjør slikt og hva det evt koster? Skal sjekke med Tesla også men antar de ikke er de billigste i byen. Garantien er gått ut på bilen.
     
    S

    svk

    Gjest
    Det går nok fint,så lenge en ikke trenger spesialverktøy til elektronisk håndbrekk.
    Men er jo amerikansk,så da er det vel bremseklosser ned gjennomgåendes bolter,slik at en slipper å demontere calipper.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Elektroniske håndbrekket slipper når man setter bilen i «Tow mode».
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da vedder jeg en tier på at du klarer å fikse dette selv
    Ja jeg har forsåvidt lest at det ikke er veldig komplisert men da jeg aldri har agert bilmekaniker i mitt liv tenkte jeg at bremsene ikke skal være der jeg starter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    ^Fornuftig, men hold deg fast når du får vite prisen. Husk at du må ta begge sider og det skader sikkert ikke å gi bremsene foran en overhaling samtidig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    En del av ene bremseklossen bak på min Model S har løsnet og fallt av (!). Oppdaget det vet at det kom en ulyd fra ene siden og så en liten bit som lå løs inne i det tynne dekselet på innersiden. Kan ikke si jeg merker noen faktisk forskjell i funksjonaliteten til bremesene og hadde ikke oppdaget dette uten den nevnte ulyden, men skal selvsagt få det fikset.

    Dette er jo helt standard bremser og ethvert bilverksted burde kunne fikse det vil jeg tro - er det noen som vet om noen i Oslo-området som gjør slikt og hva det evt koster? Skal sjekke med Tesla også men antar de ikke er de billigste i byen. Garantien er gått ut på bilen.
    Se siste fra Rich Rebuilds så skjønner du hvorfor; 11:17 handler om bremseklossene:

    https://youtu.be/YqpVWvwV-Ds
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En del av ene bremseklossen bak på min Model S har løsnet og fallt av (!). Oppdaget det vet at det kom en ulyd fra ene siden og så en liten bit som lå løs inne i det tynne dekselet på innersiden. Kan ikke si jeg merker noen faktisk forskjell i funksjonaliteten til bremesene og hadde ikke oppdaget dette uten den nevnte ulyden, men skal selvsagt få det fikset.

    Dette er jo helt standard bremser og ethvert bilverksted burde kunne fikse det vil jeg tro - er det noen som vet om noen i Oslo-området som gjør slikt og hva det evt koster? Skal sjekke med Tesla også men antar de ikke er de billigste i byen. Garantien er gått ut på bilen.
    Se siste fra Rich Rebuilds så skjønner du hvorfor; 11:17 handler om bremseklossene:

    https://youtu.be/YqpVWvwV-Ds
    Takk for den, jeg er faktisk ganske bevisst på å bruke bremsene langt mer enn jeg "må" med elbil og spesielt om vinteren, men det har tydeligvis gått galt uansett.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    De bremsene er ikke spesielt holdbare uansett hvordan du går frem.
    Det fins imidlertid flere leverandører som skaffer mye billigere deler enn Tesla selv.
    De diskuteres støtt og stadig på gruppene på Facebook.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har stilt bremsene ned fra normal til low. Håper det hjelper litt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å smøre en gang i året som anbefalt for å unngå problemet? Enten ved å gjøre det selv ved dekkomlegging eller betale 1500-2500 kroner til et dekk eller bilverksted?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har gått ned fra normal til medium på regen, tror det kan være bra for bremsene.

    Mener det før var en mulighet til å slå de av men den tydeligvis fjerner... så nå er valget mellom litt og mye. Jeg har valgt litt for å se om det sparer litt bremser og kalipper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Redusere "arbeidsmengden" til bremsene er det dummeste du kan gjøre. Resultatet over tid er fastrustede calipere, svidde skiver og utslitte bremseklosser.

    https://www.dinside.no/motor/dette-elbil-problemet-kan-koste-deg-10000-kroner-ekstra/70551567
    Å redusere regen som Deffe har gjort øker arbeidsmengden til bremsene. Med full regen kan man kjøre omtrent uten å bruke bremsene i det hele, noe som ikke er smart. Jeg har full regen, men er bevisst på å bruke bremsene en del når jeg kunne klart meg uten.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Hvorfor regen i hele tatt egentlig? Kan forstå det ned en lang bakke men hvorfor ellers?

    På fossilbil kan man kjøre 150-200’ km før klosser og skiver er ferdige. Og det uten noe form for vedlikehold underveis. Det handler bare om å se litt fremover, og gå av gassen tidsnok. Nedover lange bakker er det bare å gire ned og bruke motorbrems.

    Vil ikke elbilen «coaste» med regen avslått? Skulle tro mer energi gikk tapt med å utlade, lade, utlade kontra utlade, coaste?

    Ikke billige bremser heller; på videoen er det 4 stemplers kalipper og store ventilerte rotorer. Er å be om dyre reparasjoner/vedlikehold
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    I prinsippet enig. Nå har jeg skiftet plenty bremsedeler på bensinbiler også, men på elbiler blir det mye klabb og seiling er mer energieffektivt. Ideelt sett skulle jeg gjerne utelukkende brukt regen til bremsing fordi prinsippet gir så enormt mye mer mening. Ingen deler som slites, ingen partikkelforurensing, ingen (nåja..) tapt energi.. Men å selge biler uten bremser er nok ikke så enkelt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med full regelen kjører man på en pedal og det er veldig komfortabelt når man blir vant til det. Spørsmålet er jo hvor effektivt det er å seile, uten noen form for motorbrems blir fartsgrenser håpløst.

    Bremsene bør jo vare evig dersom man smører de opp ved hvert bytte til sommerhjul.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Redusere "arbeidsmengden" til bremsene er det dummeste du kan gjøre. Resultatet over tid er fastrustede calipere, svidde skiver og utslitte bremseklosser.

    https://www.dinside.no/motor/dette-elbil-problemet-kan-koste-deg-10000-kroner-ekstra/70551567
    Å redusere regen som Deffe har gjort øker arbeidsmengden til bremsene. Med full regen kan man kjøre omtrent uten å bruke bremsene i det hele, noe som ikke er smart. Jeg har full regen, men er bevisst på å bruke bremsene en del når jeg kunne klart meg uten.
    Jeg jeg har blitt alt for godt vant med enpedalskjøringen, og selv om jeg er oppmerksom på problemet så har jeg allerede måttet skifte alle bremsedingsene fordi bremsene ble for lite brukt. Den eneste måten jeg tror jeg kan bedre på dette er å redusere regen for å tvinge meg til å bruke bremsene mer aktivt. De er laget for å brukes, og om de ikke blir det kan man få rare problemer med dem.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor regen i hele tatt egentlig? Kan forstå det ned en lang bakke men hvorfor ellers?

    På fossilbil kan man kjøre 150-200’ km før klosser og skiver er ferdige. Og det uten noe form for vedlikehold underveis. Det handler bare om å se litt fremover, og gå av gassen tidsnok. Nedover lange bakker er det bare å gire ned og bruke motorbrems.

    Vil ikke elbilen «coaste» med regen avslått? Skulle tro mer energi gikk tapt med å utlade, lade, utlade kontra utlade, coaste?

    Ikke billige bremser heller; på videoen er det 4 stemplers kalipper og store ventilerte rotorer. Er å be om dyre reparasjoner/vedlikehold
    Full overhaling av bremsene kostet meg ca 5000 og det er vel egentlig ingen upris slik jeg ser det, mener jeg betalte like mye for bytte av klosser på Fiaten jeg hadde sist (som også hadde røde bremser) på et tilfeldig verksted.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Moderne elbiler har helt eliminert problemet med bremser som "forvitrer" og har også mye smartere regen enn Tesla.

    Deph, betalte du 6k for fullt skifte av skiver/calipre/klosser på Teslaen har du antagelig kun betalt for arbeid eller så.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes Tesla sin regen/enpedal er å foretrekke og klarer ikke helt å se at andre har kommet så mye lengre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg synes Tesla sin regen/enpedal er å foretrekke og klarer ikke helt å se at andre har kommet så mye lengre.
    Jeg og, det er en musikalsk måte å kjøre på. Det og det plutselige i å kunne utlade batteriet på kort tid i f.eks. en rundkjøring.

    Men den mekaniske bremsepedalen ruster i møte med elektrodynamisk motstand. Er den en anakronisme allerede?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I min søken etter bremseklosser kom jeg over en diskusjon der en fyr lurte på hvilket lim han skulle bruke for å lime på igjen bremseklossen som hadde løsnet fra platen den satt på. Han fikk en del bra svar som alle var en variasjon over "ikke vær så dum, kjøp nye", men noen av de var ganske bra:

    No More Nails is pretty good stuff or if cash is a problem a stiff flour and water mix might hold

    i have had people come in here with pads held together with insulating tape .

    carpet tape you know the really expensive stuff £3 a roll might work, it's proper sticky...


    I'm going to try my staple gun, sounds like a good idea to get the pads to stick to the back plate


    My wife swears by Blu Tac for repairing leaking pipes, give it a go.

    I have used wallpaper paste with great results in the past.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Bremsedeler er generelt billig; prøvde en tilfeldig Model S og alle klosser framaksle havner på 500,- pluss mva.

    783B907E-EF98-45C0-BD18-2666ADE970DE.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg fikk pris på 2300 inkl mva for arbeid og deler for å bytte begge sider bak (lærte også at når man bytter må begge sider tas...)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vi leker med tanken å bytte ut den ene bilen til en Tesla, kikker på brukt - men drøye 400K for en fem år gammel bil er mye penger. Hva må jeg se etter? Eller ville dere ikke anbefale å kjøpe en relativt gammel modell S?

    F. eks denne;

     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en 2015 Model S som jeg har eid siden den var ny. Jeg er veldig fornøyd med bilen og har opplevd svært få problemer. Den har utrolig god plass til en familie på 4.
    Det du må tenke på er at garantien går ut i år og at dyr bil = dyre deler. Tesla har også justert ned ladehastigheten på 85KWh-bilene, slik at ladestopp tar litt lenger tid en tidligere. For oss som kjører langtur med barn, så er ikke det noe problem siden spising, toalettbesøk og leking tar lenger tid en lading uansett, men dersom det er fullt på laderne, så bør bilen flyttes etter at man har fått nok strøm til å nå neste destinasjon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    For 400k bør man nærme seg en -17 Model S. For egen del hadde jeg vært godt fornøyd med 450 skulle jeg solgt min fra september -17.

    Personlig hadde jeg lett droppet større felger og dekk enn originale 245/45r19 og skal man være fornuftig dropper man performance også.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja er kanskje dyrt. Billigste 2017 modell på finn (som blir solgt av forhandler) ligger på 449K og har gått over 100K. Er litt skeptisk til å bruke så mye penger på en bil som har gått såpass langt.


    Får jo nesten en 2019 model 3 for samme prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn