Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Førstegenerasjons e-Golf? Den oppgis vel til 15 mil rekkevidde - da kommer man vel ikke mer enn 12 når det blir litt kjølig i luften. Dagens e-Golf har NAF testet til å nå ca 22 mil i kjølig vær. Ikke en bil for langtur. Det er jo en stop-gap modell fram til ID-modellene kommer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med EL9.... skilt så har den nok 190km etter NEDC og brutto 24,2 kWh batteri. Da er man på forbruket til en Tesla Model S.

    Teslaen går forøvrig ikke i noe nødmodus ved lav SOC.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Tesla har ikke "årsmodeller" der alt er likt i et helt år, slik andre produsenter ofte har. De endrer og oppgraderer bilene sine hele tiden, så hvis du velger en spesialtilpasset modell er du sikker på å få det nyeste av det nye. Om det er verdt 120K kan helt sikkert diskuteres. Lagerbilene er ofte gode kjøp.

    Det kom en større oppgradering på Model S og X i vår (internt kalt Raven) med ny, mer effektiv frontmotor og adaptive dempere. Denne skal ha bedre rekkevidde og bedre kjøreegenskaper. Siden lagerbilen du ser på har en rabatt på 120K, så er det høyst sannsynlig ikke en "Raven".
    Takker for svar! Jeg var klar over at Tesla hele tiden gjør små endringer. Det er nok årsaken til at da jeg kikket på nye biler forrige uke, synes jeg at kvalitetsinntrykket var noen hakk bedre enn jeg husket det siden sist. Får vel dra innom igjen og spørre. Ser at de fleste bilene er en del billigere og det er jo isåfall en god forklaring på den overraskende store prisforskjellen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ny versjon Model S og X ventes til sommeren. Ser i utgangspunktet ikke ut som dette betyr så mye for folk flest.

    https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/50ekpO/strre-batteripakke-pa-ny-tesla-variant
    Bilene er sannsynligvis dyre og raske nok i utgangspunktet. Innstegsprisen på 790k for en TMS er ganske drøy og med metallic lakk og vinterdekk blir prisen 840. I 2017 betalte jeg 670 for TMS S75D med metallic, hifi, vinterhjul og autopilot.

    Edit. Vil tippe at en Plaid Tesla kommer til å koste 1,2-1,3 MNOK.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Edit. Vil tippe at en Plaid Tesla kommer til å koste 1,2-1,3 MNOK.
    Og bør den også da være momsfri? :)
    Hvorfor ikke? Det er jo den ordinære elbilen med høyest ytelse og lengst rekkevidde når den kommer. Skal man fremme utvikling må man se bort fra sjalusi og påtatt rettferdighetssans.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Edit. Vil tippe at en Plaid Tesla kommer til å koste 1,2-1,3 MNOK.
    Og bør den også da være momsfri? :)
    Hvorfor ikke? Det er jo den ordinære elbilen med høyest ytelse og lengst rekkevidde når den kommer. Skal man fremme utvikling må man se bort fra sjalusi og påtatt rettferdighetssans.
    But, of course. Det jo fortsatt bare et fremkomstmiddel, høyst ordinært, for den gemene hop :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser disse model s’ene begynner å få folkelige priser.
    Hvordan er de å eie når de har passert 5år?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har hatt veldig lite problemer med min som blir 5 år hvert øyeblikk nå. Men så har den heller ikke gått så veldiglangt så hvor representative mine erfaringer er er ikke så godt å si. Jeg hadde ikke hatt noen kvaler med å kjøpe en 5 år gammel, men ville ikke kjøpt noen av de aller første utgavene. Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg nok sett etter en med 4wd, men hadde sikkert droppet performance siden det er litt overkill. Gode seter, hifi og luftfjæringer ville jeg nok også valgt igjen. Selvkjøring bruker jeg aldri, men adaptiv CC er nyttig. Angrer litt på fargevalget (mørk grå med sort interiør). Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg gått for enten sølv metallic med grå seter, eller en mørkeblå med lyse seter for en mer "marin" palett.

    Hadde jeg kunne kjøpt nye bil i dag hadde det sannsynligvis blitt en ny Model S, bortsett i fra at de nå har blitt for dyre for meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.501
    Antall liker
    35.388
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser disse model s’ene begynner å få folkelige priser.
    Hvordan er de å eie når de har passert 5år?
    Min 2013 P85 (en av de aller første i Norge) er langt bedre nå enn da den var ny, etter alle løpende oppdateringer og oppgraderinger. Ingen ting som knirker eller viser tegn på slitasje ennå. Den føles fortsatt fast og fin. Batterikapasiteten er omtrent som den alltid har vært. Barnesykdommene med lading ble kurert etter en programvareoppdatering. Noen skjevheter i karosseriskjøter ble fikset med en tur på karosseriverkstedet på Teslas bekostning. Opprinnelig drive unit ble byttet på grunn av problemet med «klonkelyder». Problemet har ikke kommet tilbake - det virker som Tesla til slutt fant en løsning på konstruksjonssvakheten. Det seneste problemet var feilmeldinger fra dekktrykkssensorene. Første generasjon av sensorene var visst også litt dårlige, så hele systemet ble byttet til nåværende versjon på Teslas bekostning. Har heller ikke vist seg igjen.

    Et gjenvendende problem som Tesla ennå ikke har løst er at den medfølgende ladekabelen ikke tåler konstant utendørs bruk. Det gjelder også de nyeste bilene, så man får skaffe seg en ladestasjon og en Mennekes-kabel for tilfeldig lading fra Schuko-kontakter utendørs.

    Jeg bruker autopiloten stort sett hele tiden, så jeg kjører gjerne den nyere P85D, mens fruen ikke stoler på autopiloten uansett og foretrekker klart å kjøre den eldste bilen fremfor den nyere. Den bakhjulsdrevne føles mer responsiv på veien, med kvikkere reaksjoner på rattet og generelt bedre kjøreegenskaper på tørr vei. Den ekstra tyngden fra motoren foran merkes godt i den firehjulsdrevne. Man får litt følelsen av å ri på et cruise-missil eller på noe skinnegående. Når det blir glatt endrer fruens preferanse seg, derimot. :)

    Som Gjestemedlem anser jeg dette som ganske problemfritt sammenlignet med stort sett alt annet jeg har hatt av bil. Noe er det jo alltid i løpet av 100000 km, men her er veldig mye av det som gjerne steller i stand trøbbel på en fossilbil bare ikke tilstede.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Veldig mange Tesla eiere opplever strupet ladehastighet, defekte dørhåndtak er en gjenganger, lakken slites av rundt hjulbuer bak etc. Er en del småplukk, enkelte skrekkhistorier, mange solskinnshistorier og personlig tror jeg bilen er robust og med potensiale for å holde lenge.

    Tror anbefalingen til Cruiser er god.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg lurer på er hvordan det oppleves å kjøpe en godt brukt Model S som garantien har utløpt på.
    Siden ingen andre får lov til å skru på bilene, hva slags håndtering kan man forvente seg dersom man får et problem, i tillegg til vanlig vedlikehold når man har kjøpt en godt brukt bil uten garanti?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Jeg hadde kjøpt modell 3 idag om jeg skulle kjøpt ny idag.
    Et minus med modell 3 er at den er dårlig støyisolert og i en elektrisk bil blir det til at du hører etter alle andre lyder i forhold til en fosilbil, der støy fra motor tar vekk oppmerksomheten fra veistøy. Modell 3 er garantert den mest driftsikre bilen Tesla har laget
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Null motorstøy og minimal hjulstøy i min Eklasse med akustikkpakke. Opplevde de to Tesla S jeg har kjørt som vesentlig mer støyende i kupeen både når det gjaldt hjulstøy og trafikkstøy fra omgivelsene. Eksklusive avgifter er den bilen 250.000 billigere enn Teslaen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke opplevd E220 som annet enn en basic taxi til tross for at jeg bestandig bruker Oslo Taxi og ofte får den bilen mellom Gardermoen og Bryn.
     
    S

    svk

    Gjest
    Det snakkes mye om teslas problemer. Men er jo ikke akuratt feilfri de andre batteribilene heller.har hørt mye om både asiatisk og tyske elbiler. Steinsprut og lakkslittasje har alle norske biler er jeg redd
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Et minus med modell 3 er at den er dårlig støyisolert og i en elektrisk bil blir det til at du hører etter alle andre lyder i forhold til en fosilbil, der støy fra motor tar vekk oppmerksomheten fra veistøy. Modell 3 er garantert den mest driftsikre bilen Tesla har laget
    Motorstøy er da det miste problemet i dagens biler? I min GTE må jeg se på instrumentpanelet for å finne ut om bensinmotoren går. Man kan vel høre den i raske aksellerasjoner, men ved vanlig kjøring høres ikke motoren i det hele tatt. Det er vei- og vindstøy som høres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.501
    Antall liker
    35.388
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mange Tesla eiere opplever strupet ladehastighet, defekte dørhåndtak er en gjenganger, lakken slites av rundt hjulbuer bak etc. Er en del småplukk, enkelte skrekkhistorier, mange solskinnshistorier og personlig tror jeg bilen er robust og med potensiale for å holde lenge.

    Tror anbefalingen til Cruiser er god.
    Mitt inntrykk er vel «amerikansk kvalitet», hvor det ikke er så nøye med fit & finish rett fra fabrikken som i de beste japanske og tyske, men hvor grunnkonstruksjonen er så overdimensjonert at pålitelighet og holdbarhet over tid blir desto bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.501
    Antall liker
    35.388
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Null motorstøy og minimal hjulstøy i min Eklasse med akustikkpakke. Opplevde de to Tesla S jeg har kjørt som vesentlig mer støyende i kupeen både når det gjaldt hjulstøy og trafikkstøy fra omgivelsene. Eksklusive avgifter er den bilen 250.000 billigere enn Teslaen.
    Hvordan får du til det avgiftsfritaket, da? Driftskostnadene blir vel også ganske forskjellige.

    Ellers enig i at det godt kunne vært lavere dekk- og vindstøy i Model S. Den er ikke spesielt godt støyisolert.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå har de blitt gradvis bedre også uten at det blir annonsert så en 13 modell er ulik en 15 modell som igjen er ulik en 19 Raven
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Null motorstøy og minimal hjulstøy i min Eklasse med akustikkpakke. Opplevde de to Tesla S jeg har kjørt som vesentlig mer støyende i kupeen både når det gjaldt hjulstøy og trafikkstøy fra omgivelsene. Eksklusive avgifter er den bilen 250.000 billigere enn Teslaen.
    Hvordan får du til det avgiftsfritaket, da? Driftskostnadene blir vel også ganske forskjellige.

    Ellers enig i at det godt kunne vært lavere dekk- og vindstøy i Model S. Den er ikke spesielt godt støyisolert.
    Et retorisk spørsmål åpenbart, men poenget er at til den utprisen burde Tesla klare langt bedre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Støy og seter er de to prio 1 når jeg kjøper bil. Det gjør Tesla, som er de eneste som har kontroll på det elektriske, dessverre uaktuelt. Det holder ikke med lave driftsutgifter om ryggen ryker, som en kollega av meg har opplevd. Han måtte bytte til Jaguar iPace før han fikk en elbil kona fungerte i.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En kamerat av meg med XC60 synes setene mine (stoff, 2017 TMS) er meget gode. Litt eldre biler (2015-2016) kan ha såkalt Nextgen som tilvalg som er såvidt jeg har forstått Recaro som har levert de med justering alle veier.

    Baksetene er etter min mening ankepunktet grunnet lav høyde fra sete til gulv, sett bort fra de tidligste utgavene er det ikke dårlige seter..
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Man bør hvertfall unngå 1 gen seter om man er høyere enn 190cm, nextgen sitter lavere i bilen og er bedre på alle andre måter også
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Var passasjer i egen bil i går, en tur på drøye 3 timer og komforten og plassen man faktisk har er meget bra men så lenge man vanligvis kjører selv er det vanskelig å legge merke til det.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det snakkes mye om teslas problemer. Men er jo ikke akuratt feilfri de andre batteribilene heller.har hørt mye om både asiatisk og tyske elbiler. Steinsprut og lakkslittasje har alle norske biler er jeg redd
    Nissan Leaf vil jeg påstå at er noe med det mest driftsikre som finst av biler.

    https://e24.no/teknologi/i/9mJGM9/nissan-leaf-langt-mer-feilfri-enn-konvensjonelle-biler
    Med passiv batterikjøling er rekkevidden så ekstremt ulik i praksis.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.540
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har en 2018 Mod S P100 for tiden og var ute i sted en tur i mørket, det er litt sånn halvtåkete, duggregn ..... altså kort sagt mørkt og trist, MEN det som slo meg at du verden og dårlig fjernlys det er på den.....det skal være xenon lys på den..... er det noe dere andre Tesla eiere har reagert på også ?
    Tok en tur ut med E-Golf'en til kona med bi-xenon lys for og dobbelt sjekke..... og den er det vesentlig bedre lys på, har på følelsen at den lyser opp flere hundre meter lengre forover. Kan det være noe galt med Tesla'en ?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Jeg hadde kjøpt modell 3 idag om jeg skulle kjøpt ny idag.
    Et minus med modell 3 er at den er dårlig støyisolert og i en elektrisk bil blir det til at du hører etter alle andre lyder i forhold til en fosilbil, der støy fra motor tar vekk oppmerksomheten fra veistøy. Modell 3 er garantert den mest driftsikre bilen Tesla har laget
    Hvis man kan si det om en modell som er et år gammel så sier det litt om de andre Teslamodellene.
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg har en 2018 Mod S P100 for tiden og var ute i sted en tur i mørket, det er litt sånn halvtåkete, duggregn ..... altså kort sagt mørkt og trist, MEN det som slo meg at du verden og dårlig fjernlys det er på den.....det skal være xenon lys på den..... er det noe dere andre Tesla eiere har reagert på også ?
    Tok en tur ut med E-Golf'en til kona med bi-xenon lys for og dobbelt sjekke..... og den er det vesentlig bedre lys på, har på følelsen at den lyser opp flere hundre meter lengre forover. Kan det være noe galt med Tesla'en ?
    US biler har vel alltid hatt dårlige lys.særlig de som bare er DOT merket.ikke E merket
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Min (P85D) går ut av garanti nå til våren og har telt litt på knappene hva jeg skal gjøre, men har mer eller mindre bestemt meg for å beholde den. Jeg har byttet 3 dørhåndtak, hatt et løst jordingspunkt og så løsnet en slange eller hva det var på klimaanlegget slik at kupeen ikke fikk kjøling. Om det nå skulle dukke opp ett eller annet i løpet av de neste årene jeg må betale for selv så er økonomien i å beholde bilen rimelig bra, spesielt for meg som bor i Oslo og kjører en del gjennom bomringer både i Oslo og på E6 nordover. Regnestykkene jeg har laget meg tilsier at det koster rundt en tusenlapp mer i måneden å eie og bruke den en hva eksempelvis en generisk brukt stasjonsvogn til ca 250.000 kroner vil koste. Bompenger, årsavgift, drivstoffkostnad og fravær av serviceintervaller drar i positiv retning, mens dekkpriser, større avskriving og forsikring drar i motsatt retning. Service er jo lotteri uansett - kan ha flaks eller uflaks med enhver bil, men akkurat mitt eksemplar av sorten virker greit skrudd sammen og jeg merker ikke noe særlig forskjell på noe fra den var ny. Kjører ikke veldig mye - står på 66k telleren nå.

    Det er også 8 års garanti på drivverket og batteriet, for øvrig.

    Jeg mener at superladingshastigheten har blitt noe lavere, men jeg bruker det såpass sjelden at det uanstet ikke er noen stor sak for min del. Rekkevidden er som opprinnelig, eventuelt minus noen veldig få kilometer. Uansett ikke noe som betyr noe i praksis.

    Den er uansett veldig mye morsommere å kjøre enn hva en generisk familefrakter vil være. Det er veldig rart å gå fra 500+ hestekrefter til 150, men man venner seg vel til det etter en stund også.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Et minus med modell 3 er at den er dårlig støyisolert og i en elektrisk bil blir det til at du hører etter alle andre lyder i forhold til en fosilbil, der støy fra motor tar vekk oppmerksomheten fra veistøy. Modell 3 er garantert den mest driftsikre bilen Tesla har laget[/QUOTE]

    Dette sammenfaller jo ganske bra med min uttalelse:

    https://www.tv2.no/broom/10794813/
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg har en 2018 Mod S P100 for tiden og var ute i sted en tur i mørket, det er litt sånn halvtåkete, duggregn ..... altså kort sagt mørkt og trist, MEN det som slo meg at du verden og dårlig fjernlys det er på den.....det skal være xenon lys på den..... er det noe dere andre Tesla eiere har reagert på også ?
    Tok en tur ut med E-Golf'en til kona med bi-xenon lys for og dobbelt sjekke..... og den er det vesentlig bedre lys på, har på følelsen at den lyser opp flere hundre meter lengre forover. Kan det være noe galt med Tesla'en ?
    Tesla bruker svake Xenon pærer for å unngå kravet til lyktespylere som europeiske biler har
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er man usikker så kan man og kjøre super kasko som dekker diverse maskinskade, men neppe noen vits hvis Tesla gi 2 års fabrikkgaranti ved bruktkjøp og har 8 år på drivverk og batteri - etter det dog...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn