Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ikke hvis du kjører en plug-in hybrid. Hvis du står parkert i 2 timer på et kjøpesenter eller i byen lader du ca 20 km rekkevidde. Det kan være nok til at du rekker hjem på strøm og slipper å fyre opp bensinmotoren. Økonomisk betyr det lite og man kommer seg jo hjem uansett, men hele poenget er vel å kjøre mest mulig elektrisk?
    Kan plug-in hybrid-biler parkere og lade på el-bil plasser på samme måte som rene el-biler?
    Kun hvis det er skiltet "ladbar motorvogn" og ikke "el-bil"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Beklager - innlegget mitt hørte vel hjemme i elbil-tråden og ikke i Tesla-tråden. For elbiler med store batterier og lang rekkevidde er disse ladestasjonene ved kjøpesenter og lignende mest av symbolsk betydning.
    Hvis poenget er å kjøre mest mulig på strøm burde jo plug-in hybrider bli prioritert ved slike ladestasjoner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvor lang rekkevidde har man utenom planlagt tur egentlig?

    Det er ikke sånn med Tesla at man lader til den er full og har rekkevidden uansett. Skånsom bruk er å holde batteriet mellom 20 og 70% i det daglige.
    Lading med vekselspenning er mer skånsomt for batteriet enn hurtiglading med likespenning, det betyr litt hvis man har tenkt å ha bilen noen år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg pleier å lade den til 80% og da står det ca 350 km på telleren. Plugger vanligvis i igjen når den faller under 100, men det hender jeg glemmer det. Har ikke bydd på problemer så langt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg kunne ønske at flertallet som eier Tesla kunne hatt ditt tankesett, men slik er det dessverre ikke.
    Det jeg ser er at Tesla bilene forsvant fra ladeplassene i byen her den dagen det ble innført betaling.
    Jeg tror ladeplassene først og fremst var gratis langtidsparkering og ikke først og fremst gratis lading. Å kunne stå gratis i timesvis i sentrum er en veldig god deal, litt gratis energi på toppen er neppe det viktigste for mange. Selv har jeg aldri sakteladet på offentlig sted utover en gang i dyreparken i Kristiansand og da hadde jeg behov for det.

    Men jeg registrerer at folk også koper på hurtigladere fordi det er gratis. Det skjønner jeg virkelig ikke at folk vil bruke en halvtime av livet sitt på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hvor lang rekkevidde har man utenom planlagt tur egentlig?

    Det er ikke sånn med Tesla at man lader til den er full og har rekkevidden uansett. Skånsom bruk er å holde batteriet mellom 20 og 70% i det daglige.
    Lading med vekselspenning er mer skånsomt for batteriet enn hurtiglading med likespenning, det betyr litt hvis man har tenkt å ha bilen noen år.
    Jeg holder meg i området 40-70% til daglig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er stort sett mellom 40-70% jeg også og synes det er greit å saktelade der hvor det passer enten jeg er på jobb, tur eller shopping.

    En bil med lang rekkevidde bør være like velkommen som en med kortere rekkevidde på alt av ladere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tro at det er mange som vil stå i kø for å kjøpe ladenettverket til Tesla dersom det skulle skje, for å tilby den eksisterende kundemassen hurtiglading for en "passelig pris"
    Sannsynligvis vil det også inkludere andre kunder enn Tesla-eiere også. Så ingen fare for at ladenettverket legges ned. Men kundene som har forhåndsbetalt for "evig strøm" vil nok bli litt skuffa når de må betale på nytt til en ny aktør for den samme tjenesten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sett at de går konk så kan det hende at de blir plukket opp av en stor aktør utenfor bilbransjen. Aksjen er jo stivt priset, produserer 1/100 av GM og nær lik verdi på børs så en korreksjon er neppe noen overraskelse.

    Hvem vet, Google+Tesla kunne sikkert blitt en plagsom konkurrent til de fleste store....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvordan vil det gå med Tesla? På et eller annet tidspunkt må de jo begynne å tjene penger. Når man starter opp må man forvente tap i begynnelsen, men nå har de holdt på såpass lenge at de må begynne å tjene penger. 2 milliarder i minus (var det $ eller NOK?) i fjor er jo ikke akseptabelt. Enten må Musk konsentrere seg mer om firmaet, eller så må han trekke seg ut og overlate firmaet til noen andre, men det kan jo ikke være hvem som helst (man husker jo hvordan det holdt på å gå med Apple da Jobs forsvant og Sculley overtok). Man trenger noen med vyer, men som samtidig fokuserer på firmaet og ikke alt mulig annet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor skal de kaste Musk all den tid markedet har trua på selskapet og man ikke har noen problemer med å hente inn kapital? Man er jo også ganske nærme masseproduksjon av sin første bil, som er hva man skal tjene penger på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Jeg snakker ikke om å kaste Musk, men at han bestemmer seg for hva han vil gjøre. Da Apple kastet Jobs holdt det på å gå rett i dass (de overlot firmaet til "bean counters" uten teknologisk innsikt eller vyer), men da han kom tilbake og fokuserte hele sin tid og kreativitet på Apple, bedret det seg.
    Enten fokuserer Musk på Tesla, eller så bør han trekke seg og overlate selskapet til noen som vil bruke sin tid på det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo lite som tyder på at han ikke fokuserer på selskapet. Han ville blitt lempet ganske fort om så ikke var tilfellet. Du skal heller ikke se bort fra st oppmerksomheten rundt hans sideprosjekter bidrar til teslas muligheter for å hente kapital.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Det er mulig, men jeg leser jo om folk som headhuntes til Tesla fra andre firma og som slutter etter ganske kort tid fordi de opplever firmaet som lite fokusert med mange svært lite realiserbare drømmer. Man kan jo håpe.
    (Ikke be meg lete fram referanser, dette ligger en stund tilbake i tid og jeg tviler på at jeg klarer å finne referansene nå)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Helt sikkert misfornøyde ansatte i Tesla også, som hos alle andre. Referanser er unødvendig. Men det er litt morsomt at disse diskusjonene dukker hver gang en forvalter med store short posisjoner i selskapet snakker det ned.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Her var det ikke snakk om misfornøyde ansatte, men folk med spesialkompetanse som når de fikk se hva som skjedde på innsiden opplevde firmaet som ufokusert og dårlig drevet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg setter en tier på at det er folk med spesialkompetanse ansatt der som ikke er enig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da noterer jeg meg for min andre (og tredje) feil med min Model S. Første var et løst jordingspunkt som ble fikset kjapt. Bilen funket som den skulle, men gav en rekke irriterende feilmeldinger. I følge Tesla var eneste praktiske konsekvens at jeg ikke ville fått full effekt på superlading da bilen ville trodd at batteriet var for varmt. Før påske røk håndtaket på ene bakdøren, dvs det kommer ikke ut som det skal og døren kan kun åpnes innenfra. Nå i påsken skjedde det samme på førerdøren som er hakket mer kritisk. Ringte Tesla onsdag i påsken og kunne fått det fikset på dagen om jeg var i Oslo - noe jeg ikke var, så tar det i morgen heller. Får da byttet begge på samme service som strengt tatt er en fordel. Usikker på om dette er en av de ideene som er bedre i sunny California enn i vinter-Norge.... så at en på SC Elverum hadde samme greia - han omtalte dørhåndtakene som noe nær forbruksvare, hans teori var at dørene tålte dårlig å bli lukket for kraftig. Noe som forsåvidt rimer greit - på min bil er det rimelig nok førerdøren som er mest brukt og den andre som har røket er den ene ungen går inn og ut av selv, uten at jeg kan si at jeg noen gang har reagert på at hun smeller med dørene.

    Dersom alle dørhåndtakene ryker innenfor kort tid - noe som forsåvidt er svært lite sannsynlig - så er eneste måte å komme seg inn i bilen på å gå inn gjennom bagasjerommet. Noe som forsåvidt funker i nødstilfelle, men ikke hos meg siden vi har barneseter og ikke kan legge ned baksetene uten å ta ut barnestetene. En operasjon som ikke er mulig fra bagasjerommet da våre sitter med Iso-fix.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ser de produserer >2000 Model 3 i uka nå så sett at de ikke får eskalert produksjonen ytterligere så vil de allikevel totalt produsere >200 000 biler pr år. Ikke dårlige tall, halvparten av Volvo og med en betydelig ordrereserve.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "En av de fremste bekymringene for potensielle elbilkjøpere er hvor mye de må regne med at batteriet taper seg etter hvert som bilen – og batteriet – brukes.

    Nå melder Electrek om en gjeng Tesla-eiere i Belgia og Nederland som har samlet inn data for rundt 350 Model S og X fra hele verden, og statistikken deres er oppløftende. "

    https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

    "De innsamlede dataene viser nemlig at Tesla-batteriene virker å miste omtrent fem prosent av kapasiteten i løpet av de første 100 000 kilometerne. Deretter flater kurven ut, og det kan virke som om det skal svært mye til for å miste mer enn 10 prosent av batterikapasiteten før du har kjørt minst 300 000 kilometer."

    ---

    Det er jo betryggende. Selv har jeg ikke opplevd registrerbart tap, men så har jeg heller ikke kjørt mer enn ca 35K.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ikke noe merkbart tap her heller etter ca 45k. Jeg er flink til å ikke lade fullt elle oa det gå nesten tomt særlig ofte, men hvor mye det faktisk har å si vet jeg jo ikke. Er andre deler av bilen jeg bekymrer meg mer for. Dørhåndtakene ser som nevnt ut til å være et svakt punkt. Fikk inntrykk av at det var ganske hyppig de røk. Har byttet to av fire. På garanti, så mest hassle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen merkbar degradering av batterikapasitet her heller. Ca 70k på en 2013-modell, 90k på 2016-modellen.

    Heller ingen problemer med dørhåndtak, men ladekabler er en historie for seg på den bilen som vanligvis står parkert utendørs.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hadde reklamasjonsreparasjon nummer 2 i dag, får håpe fyllmaterialet mellom inner og yttertak forblir lydløst fremover.

    Fantastisk service på Skodje. Kjøretur med mekaniker, tilbud om lånebil (Tesla), vask, støvsug, påfyll av spylevæske som service. Lounge hvor man kan nyte kaffe eller forfriskninger mens man jobber en liten time før bilen er ferdig.

    Kjøpsprosessen var også særdeles hyggelig, fått prøvekjøre i flere omganger uten noen form for mas og fått flere tilbud på inventorybiler før jeg endte opp med å bestille.

    En tabbe jeg gjorde var å droppe luftfjæring, tenkte jeg skulle ha bilen lenge med minst mulig problemer men jeg har mistet noe komfort til fordel for en sportslighet jeg ikke har behov for.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.648
    Antall liker
    15.729
    Torget vurderinger
    2
    Mye flash fra Musk. Kanskje slutte å love så mye, så tidlig. Mer enn en rusten bolt man sliter med, snart. Linken går til "Yesterday", nederst.

    https://arstechnica.com/cars/2018/0...ng-before-its-ready-could-backfire-for-tesla/

    October, 2016:

    As of last week, all new Teslas include the hardware required for the cars to drive autonomously. That ability is likely years away, but the company wants its current cars to be able to drive themselves when the software is ready in 5-10 years. The company is even including the hardware in all the cars free of charge — though if you want to actually use it, it’ll cost you a good chunk of change: $8,000 if you pay for it up front, rising to as much as $10,000 if you decide to unlock it later.

    The new “Enhanced Autopilot” — basically more advanced version of the current Autopilot system (well, it will be eventually, once Tesla finishes testing it) — is a $5,000 option on the Model X and the Model S at purchase, rising to $6,000 if you enable it after delivery. Tesla says it will be able to match the car’s speed to traffic conditions, automatically change lanes without driver input, drive from one freeway to another, and even exit the freeway when your destination is near.

    Then there’s “Full Self-Driving Capability,” which will cost $3,000 at delivery or $4,000 later. It requires Enhanced Autopilot and will, according to Tesla, eventually allow the car to drive itself in all conditions. The car will be able to drive itself to your destination, wherever it is, determining the optimal route and handling everything from stop signs and traffic lights to roundabouts and streets without lane markings. Then it’ll be able to drop you off at your destination and go find a parking spot.


    January, 2017:

    It's only a matter of time until Teslas become fully autonomous—three to six months, according to CEO Elon Musk.

    That's the timeline that Musk gave on Twitter when asked, "At what point will 'Full Self-Driving Capability' features noticeably depart from 'Enhanced Autopilot' features?"



    October, 2017:

    There are more than 90,000 vehicles on the road worldwide that feature Autopilot 2.0. According to data uncovered by Electrek via an anonymous source, some 77 percent of owners bought the Enhanced Autopilot package, while around 40 percent opted for the Fully Self-Driving Capability.


    Yesterday:

    None of these "full self-driving" capabilities are available yet. "Self-Driving functionality is dependent upon extensive software validation and regulatory approval, which may vary widely by jurisdiction," the page says. "It is not possible to know exactly when each element of the functionality described above will be available, as this is highly dependent on local regulatory approval."
    But the big reason full self-driving isn't available yet has nothing to do with "regulatory approval." The problem is that Tesla hasn't created the technology yet. Indeed, the company could be years away from completing work on it, and some experts doubt it will ever be possible to achieve full self-driving capabilities with the hardware installed on today's Tesla vehicles.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg las også en sak om at Tesla sliter med AI rett og slett fordi de ikke har kompetanse til å bygge de massive datasenterene som trengs. Dette er visstnok svært vanskelig og beherskes kun av et ganske lite antall aktører som Amazon, Google, Facebook, Microsoft osv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel bare Tesla blodfans som mener at autopilot er det helt store. Sannsynligvis de samme som mener at ultra hifien er en benchmark innen lyd i bil og at de kjører en supersportstbil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Autopilot kommer snarere enn vi er klar over, men vi er ikke der ennå. Slik jeg tenker det vil om noen år Hovedveiene være forbeholdt AIer og noen med spesielle lisenser til å kjøre der, sideveiene vil være litt blandet. Anbefalt autokjøring men lovlig med manuell styring. Videre utover er vi i et område der manuell kjøring ikke bare er lov men påkrevet. Jeg er derfor skeptisk til biler som legger opp til full auto uten å en gang ha ratt.

    Når det kommer til Teslaen så er jeg bruker av adaptiv CC så det rekker, kjører alltid med denne om jeg kan, men auto ... nesten aldri utenom når man skal vise noen at det går an.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Husk på at eksempelvis Google har og har hatt i flere år en bil som faktisk kjører seg helt selv, endatil i kompleks storbytrafikk. Dette er veldig, veldig mye vanskeligere enn Teslas tilnærming som langt på vei er en glorifisert cruisecontroller. En bil som stort sett skal kunne kjøre seg selv må funke kanskje 99%. En som faktisk skal kjøre seg selv må funke 99.99999% eller noe deromkring.

    Tesla har fått mye pr for sin autopilot, men det er veldig mye som tyder på at Google ligger mange år foran i utviklingen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Godt mulig, Teslaen sin auto er ikke brukendes til noe praktisk. Selv om du vil bruke den så er det skriking og hyling før minuttet er passert at du må holde i rattet. Dette er ikke en gang betatesting, vi er i alfaland så det rekker.
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Vurderer å kjøpe en Modell S 70D eller 75D. Hva er erfaringsmessig rekkevidde om vinteren på disse?

    Kjører til hytta på vinteren, ca 120 km og 600 høydemeter, samt noen mindre høyder og en undersjøisk tunnel på veien. Er dette innafor, eller bør en kjøpe med 85 kWh batteri? Har mulighet for å lade på hytta.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    En vei går helt uten problemer. Jeg klarer akkurat 230k og 700 høydemeter med stappfull bil, skiboks på taket,en god del 110-sone på veien og ti minus ute med 85kWh. Jeg vil også anta frem og tilbake går om vinteren - men ikke med særlig margin under maks ugunstige forhold. Kan du lade på hytta? Er det noe motorvei på strekningen?

    Tror for øvrig den reelle forskjellen på 75 og 85 er mindre enn det høres ut - Tesla har en "interessant" måte å oppgi kapasitet på.

    For øvrig er det nesten bare nette høydeforskjell som spiller noen rolle - regenereringen er temmelig effektiv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Burde ikke være noe problem. Hastighet påvirker rekkevidden mer enn noe annet, så et motorveistrekk ved 120-130 km/t drar uforholdsmessig mye mer strøm enn landeveier med 60-70 km/t. Jeg ville tippet praktisk rekkevidde rundt 200 km under pessimistiske vinterforhold.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjørte Kristiansund - Ålesund på en av de kaldeste vinterdagene i år med forbruk på under 200 wh/km. En undersjøisk tunnell og to fjell på den strekningen men bar asfalt og 80 som høyeste fartsgrense gir lavt forbruk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg kjører en del E6 nordover fra Oslo sommer som vinter - når det er slutt på 4-feltsveien der man tar av til Riksvei 3 har jeg sommerstrid brukt et sted rundt 200Wh/km. En kald vinterdag med skiboks på taket kan jeg være oppe i 270-280Wh/km. Så det kan variere mye. Det går visstnok hardt utover rekkevidden om det er slapseføre, men det har jeg knapt noen gang kjørt i siden de er ganske hissige på saltingen på østlandets hovedveier.

    En annen ting som spier mye rekkevidde er turer om vinteren med hyppige stopp der kupeen rekker å bli kald flere ganger, da går det bra med energi på å få den varm igjen mange ganger.

    Skiboks har for øvrig nesten ingen betydning så lenge man kjører mindre enn ~80km/t. Den gir selvsagt mer luftmotstand, men det er temmelig marginalt. På motorvei i 110-120 merker man det ganske godt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Elon Musk på skandale-podcast i går i USA:


    For den ekstremt interesserte ligger hele greia her (over to timer lang..)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn