Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ingen kan luksusbiler bedre enn europeere men Tesla S er å bli en subsidiert luksusbil til mange perifere eiere på Oslo vest. Dårlig klimapolitikk men gøy for husstander med god inntekt - noe jeg faktisk unner dem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    På TOCN sin Facebook-side er det en som har oppsummert 400 000 kilometer i en 2014 S85. 9000 kroner i service (kun tatt ved 200 000 km) og 131,5k i reparasjoner. Sammenlignet med andre biler i segmentet bør det være bra.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    På TOCN sin Facebook-side er det en som har oppsummert 400 000 kilometer i en 2014 S85. 9000 kroner i service (kun tatt ved 200 000 km) og 131,5k i reparasjoner. Sammenlignet med andre biler i segmentet bør det være bra.
    Får stadig mer lyst til å beholde fossilene. 131 tusen i reparasjoner hørtes jo helt vilt ut. Jeg har ikke reparert for halvparten så lenge jeg har eid biler. (18 år)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med ca 250000 km fordelt på to Model S: Eneste kostnad for min del på bilene er fortsatt et par sett med dekk og en betalt oppgradering til elektrisk innfellbare speil på 2013-modellen. Tesla har nok brukt en god del penger på dem, men det har vært innenfor garanti og serviceavtale (riktignok med behov for bruk av utestemme et par ganger).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De færreste kjører 400 000 på 5 år også. Selv over 18 år skal man kjøre mye for å få den kilometerstanden.

    Blar man litt i annonser for Audi A7, BMW F60 og tilsvarende ser man at 131k er bare 1 år eller 2 med reparasjoner og da har man brukt betydelig med penger på service også.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De færreste kjører 400 000 på 5 år også. Selv over 18 år skal man kjøre mye for å få den kilometerstanden.

    Blar man litt i annonser for Audi A7, BMW F60 og tilsvarende ser man at 131k er bare 1 år eller 2 med reparasjoner og da har man brukt betydelig med penger på service også.
    Jeg er enig i at 400 000 er mye, men likevel syntes jeg 131 tusen var mye. Dog, betryggende at de triller så langt med en del kjærlighet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med ca 250000 km fordelt på to Model S: Eneste kostnad for min del på bilene er fortsatt et par sett med dekk og en betalt oppgradering til elektrisk innfellbare speil på 2013-modellen. Tesla har nok brukt en god del penger på dem, men det har vært innenfor garanti og serviceavtale (riktignok med behov for bruk av utestemme et par ganger).
    Et par sett med dekk på 250 000 km? Hvilket dekkmerke er det? Mine erfaringer med Michelin og Pirelli er lagt i fra så hyggelige, og det med biler med langt mindre dreiemoment enn Tesla S.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    400.000km tilsvarer ca 33 år med gjennomsnittelig kjørelengde. Nå er det jo ikke alt som er en direkte funksjon av kilometer kjørt, men de siste 300k av disse kilometerene er da uten garanti (det er vel kanskje noe lengre garati på drive unit og batteri enn på resten av bilen). Jeg synest å ha kjørt så langt og ha brukt 131k på reparasjoner er svært lite. Ikke fordi det har gått fem år, men fordi det er kjørt veldig, veldig mye på disse årene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Nå er vel ikke høy kmstand på kort tid noe av skryte av; alle biler tåler det - ihvertfall fossilbiler
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men man ser jo hva det koster å kjøre 400 000 med en TMS. Ca 140k for service og reparasjoner. Tar man med med drivstoffkostnader blir regnestykket enda bedre.

    Skal man sammenligne mot en Passat så betaler man såvidt jeg har forstått 3,5 og 12,5 for hver 30k kilometer i service så på 400k betaler man nær 100k bare i servicekostnader.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et par sett med dekk på 250 000 km? Hvilket dekkmerke er det? Mine erfaringer med Michelin og Pirelli er lagt i fra så hyggelige, og det med biler med langt mindre dreiemoment enn Tesla S.
    Ta det med en klype salt, da jeg ikke kan garantere at jeg husker riktig mht antall skift pr bil. Vinterdekkene er vel piggfrie Nokian, sommerdekkene Continental eller Nokian Black. På en bakhjulsdreven Model S bør man bruke best mulige vinterdekk for å unngå logring.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    De færreste kjører 400 000 på 5 år også. Selv over 18 år skal man kjøre mye for å få den kilometerstanden.

    Blar man litt i annonser for Audi A7, BMW F60 og tilsvarende ser man at 131k er bare 1 år eller 2 med reparasjoner og da har man brukt betydelig med penger på service også.
    Aner ikke hva drosjesjåfører typisk legger bak seg, men 80k km i året over fem år kan det da ikke være mange privatbilister som kjører?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    De færreste kjører 400 000 på 5 år også. Selv over 18 år skal man kjøre mye for å få den kilometerstanden.

    Blar man litt i annonser for Audi A7, BMW F60 og tilsvarende ser man at 131k er bare 1 år eller 2 med reparasjoner og da har man brukt betydelig med penger på service også.
    Aner ikke hva drosjesjåfører typisk legger bak seg, men 80k km i året over fem år kan det da ikke være mange privatbilister som kjører?
    Det får vi inderlig håpe. Om vi antar en snittfart på 60km/t (som nok er høyt - spesielt for en elbil som må lades). Så tilsier det at vedkommende er underveis i bil i litt over 3 timer og 30 minutter / dag 365 dager i året. Om snittet er 80 (relativt urealistisk så er det 2 timer og 45 minutter pr dag året rundt). Det er nok en del yrker utover å være transportarbeider som medfører svært mye kjøring - typisk en del jobber innen salg og service. Listen over folk som kjører så mye på privaten tror jeg er ekstremt kort. Jeg vet forresten om en som lå på 60k / år, men det var en kombinasjon av noe jobb og lange privatturer.

    Man må nesten også anta at noen som kjører så mye bil ikke er spesielt keen på å kjør i helger og fereir så det daglige snittet er nok enda høyere.

    Men helt umulig er det forsåvidt ikke - om man dagpendler Oslo - Lillehammer 230 dager i året så blir det 80k bare på jobbpendlingen. Den turen er mulig å gjøre med høy snittfart og uten ladestopp underveis.

    Edit: Jeg spurte forresten en drosjesjåfør i Oslo Taxi en gang, han sa han kjørte rundt 20-25 mil om dagen. Bilen går selvsagt mer da den har flere sjåfører.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De færreste kjører 400 000 på 5 år også. Selv over 18 år skal man kjøre mye for å få den kilometerstanden.

    Blar man litt i annonser for Audi A7, BMW F60 og tilsvarende ser man at 131k er bare 1 år eller 2 med reparasjoner og da har man brukt betydelig med penger på service også.
    Aner ikke hva drosjesjåfører typisk legger bak seg, men 80k km i året over fem år kan det da ikke være mange privatbilister som kjører?
    Det får vi inderlig håpe. Om vi antar en snittfart på 60km/t (som nok er høyt - spesielt for en elbil som må lades). Så tilsier det at vedkommende er underveis i bil i litt over 3 timer og 30 minutter / dag 365 dager i året. Om snittet er 80 (relativt urealistisk så er det 2 timer og 45 minutter pr dag året rundt). Det er nok en del yrker utover å være transportarbeider som medfører svært mye kjøring - typisk en del jobber innen salg og service. Listen over folk som kjører så mye på privaten tror jeg er ekstremt kort. Jeg vet forresten om en som lå på 60k / år, men det var en kombinasjon av noe jobb og lange privatturer.

    Man må nesten også anta at noen som kjører så mye bil ikke er spesielt keen på å kjør i helger og fereir så det daglige snittet er nok enda høyere.

    Men helt umulig er det forsåvidt ikke - om man dagpendler Oslo - Lillehammer 230 dager i året så blir det 80k bare på jobbpendlingen. Den turen er mulig å gjøre med høy snittfart og uten ladestopp underveis.

    Edit: Jeg spurte forresten en drosjesjåfør i Oslo Taxi en gang, han sa han kjørte rundt 20-25 mil om dagen. Bilen går selvsagt mer da den har flere sjåfører.
    Et nattskift var gjerne på 12 timer og 30-40 mil kjørt på sent åttitall, begynnelsen av nittitallet. Så det blir fort noen kilometer på en taxi i løpet av året.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Gangtiden på bilene er nok mye lavere nå. Det et så dyrt at folk kvier seg for å ta drosje så det er få turer pr dag
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Forstår ikke helt drosje i Oslo. Kjører man på taksameter koster det skjorta men tar man taxi til Gardermoen er det grei pris. Taxi til Oslo S og så flytoget fremstår jo nesten meningsløst sammenlignet med taxi rett til Gardermoen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Men man ser jo hva det koster å kjøre 400 000 med en TMS. Ca 140k for service og reparasjoner. Tar man med med drivstoffkostnader blir regnestykket enda bedre.

    Skal man sammenligne mot en Passat så betaler man såvidt jeg har forstått 3,5 og 12,5 for hver 30k kilometer i service så på 400k betaler man nær 100k bare i servicekostnader.
    Taxieiere bruker ofte bare merkeverksted de 2 første årene pga garanti, så servicekostnadene er trolig lavere over 4 år. I eksemplet har Teslaeier droppet serviceintervallene; det kan jo en fossilbileier også gjøre til en viss grad (oljeskift koster ca 2000,- så da er man på 6000,- i året med servicekostnader hvis man kjører 100’ i året.

    Det kan også tenkes høye ladeutgifter for Teslaen om den har gått som taxi da man ikke kan treiglade eller nødvendigvis på superladerne til Tesla. Vet ikke om superladerne er gratis for yrkestransport?

    Å bruke 131.500,- i reparasjoner på en fossiltaxi over 4 år høres mye ut
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om man droppet alle servicer inntil fossilet hadde gått 200k tror jeg reparasjonskostnadene ville blitt ganske høye på den også...

    Jeg tror serviceavtalen på min kostet 23000 for fem år, men jeg husker ikke om det var en km-begrensning på den.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Om man droppet alle servicer inntil fossilet hadde gått 200k tror jeg reparasjonskostnadene ville blitt ganske høye...

    Jeg tror serviceavtalen på min kostet 23000 for fem år, men jeg husker ikke om det var en km-begrensning på den.
    Les igjen; bytt olje 3 ganger i året så kan du kjøre langt..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Bortsett fra motor og girkasse så er det vel ikke så veldig stor forskjell på el-bil eller fossil? Største reparasjonskostnadene ligger normalt på hjuloppheng og bremser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Over 400k km utgjør forskjellene i drivstoffkostnader, selv uten gratis superlading, en relativt voksen mengde penger - og langt mer enn hva vedkommende har brukt på reparasjoner. Sleng på sannsynligvis et lass av bompenger osv og dette konkrete regnetykket er det neppe mulig for noen fossilbil å konkurrere med i Norge.

    På en elbil brukes normalt bremsene svært lite så de burde i utgangspunktet holde lenge. Det er vel et større problem at de brukes for lite - spesielt om vinteren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Om man droppet alle servicer inntil fossilet hadde gått 200k tror jeg reparasjonskostnadene ville blitt ganske høye...

    Jeg tror serviceavtalen på min kostet 23000 for fem år, men jeg husker ikke om det var en km-begrensning på den.
    Les igjen; bytt olje 3 ganger i året så kan du kjøre langt..
    Vi har vært i dialog med NAF siden bilen spiser registerkjeder og vi ønsker motorbytte på 53k. Det at en moderne fossilbil skal gå 400k uten større reparasjoner har jeg ikke tro på. Mye av delene som er byttet på Teslaen som forstilling og fjæring er jo identisk med fossilbilene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Om man droppet alle servicer inntil fossilet hadde gått 200k tror jeg reparasjonskostnadene ville blitt ganske høye...

    Jeg tror serviceavtalen på min kostet 23000 for fem år, men jeg husker ikke om det var en km-begrensning på den.
    Les igjen; bytt olje 3 ganger i året så kan du kjøre langt..
    Vi har vært i dialog med NAF siden bilen spiser registerkjeder og vi ønsker motorbytte på 53k. Det at en moderne fossilbil skal gå 400k uten større reparasjoner har jeg ikke tro på. Mye av delene som er byttet på Teslaen som forstilling og fjæring er jo identisk med fossilbilene.
    Du kjører koreansk? VAG dieselene har lange skifteintervall nå - «Avhengig av modell, motor og kjørestil holder en registerreim i inntil 360 000 km»

    Olja er essential; og tildels luftfilteret. Gjør det, så går de fleste biler langt på 4 år er min påstand

    Edit: Tesla X veier knappe 1 tonn mer enn en fossilbil ift hjuloppheng..
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjører Koreansk ja, mer forutsigbart kostnadsbilde de første 7 årene enn en tysk bil.

    Det at det skal være så rosenrødt med fossilbiler sammenlignet med tallene jeg l frem ser jeg ikke helt, i forhold til en stjernebil er jo VW prisene moderate. En stor Audi diesel bruker jo den summen på kamaksler og automatkasse på halve kjørelengden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke at det skal være noe å krangle om. Det ville være underlig om en elbil ikke skulle ha færre feil i drivlinjen enn en bil basert på fossilt drivstoff. Den har jo knapt nok bevegelige deler. Samtidig ser det jo ut som om det er viktig for elbilfolket å overdrive problemene med "fossilbiler". Jeg hadde knapt noen reparasjoner på drivverket på min SAAB 9000 før den ble kassert etter 23 år (måtte skifte clutch da bilen var 18 år, men det var vel stort sett det). Bremser og hjuloppheng er noe annet, men der stiller jo elbiler og "fossilbiler" ganske likt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Mens etterfølgeren 9-5 med samme motor hadde alvorlige feil grunnet andre stempler som ga utfordringer med veivhusventilasjonen som igjen resulterte i havari. Det var ikke mulig å tegne superforsikring på den grunnet havarifrekvensen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En stor Audi diesel bruker jo den summen på kamaksler....
    Gi meg et hint - hvilken stor Audi spiser kamaksler når nødvendig oljeskift blir utført når man skal?
    My bad, muligens det var den forrige store dieselen som gjorde det.
    Nettopp - ikke bare muligens...
    Sånn går det når man kjøper gammel A6:
    https://www.dagbladet.no/kjendis/virkeligheten-var-ikke-helt-slik-den-fremstar-i-luksusfellen/68728458
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det er helt sikkert ikke vanskelig å finne enkelteksempler. Jeg har aldri hatt store problemer med mine "fossilbiler" (antagelig fordi jeg passer på dem og vet litt hvordan de fungerer). Min BMW 5-serie hadde 2 problemer i de 17 årene jeg hadde den - turboen røk etter en tur på motorveien i Tyskland (noe BMW byttet på garanti selv om bilen var 6 år gammel) og et drivstoffrør som det rustet hull i. Før det hadde jeg en Mazda 323 i 16 år. Ingen problemer med den heller. Minimale vedlikeholdskostnader.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Gammel A6 med diesel trenger ikke være særlig lurt å kjøpe. Men de fleste "oppegående" vet jo dette (og heller kjøper en overhalt hvis man absolutt skal ha en slik...)

    Tenkte jeg at jeg skulle mobbe kompisen som har en ny(ere) Q7. Han "kastet" Teslarakkelet (S) for noen måneder siden pga en del dritt han hadde med den - anskaffet derfor skikkelig bil igjen. Han var ikke "grønn" særlig lenge... ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    På et forum jeg leser var det en som ønsket å bytte sin Tesla X i en Passat GTE. Han skrev ingen ting om hvorfor, men han var tydeligvis ikke spesielt fornøyd med sin Tesla.
    Det var forøvrig et innslag på Dagsrevyen i går om lange ventetider på hurtigladere. Man kunne akseptere å stå 30 min for å lade, men å vente 1,5 t i kø før man så slapp til var visst litt frustrerende...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man finner nok eksempler alle veier når det gjelder hva folk ønsker byttet.

    Personlig har jeg aldri stått i ladekø men jeg har byttet lader mellom type 2 og Chademo på betalingsladere et par ganger for å gi en håndsrekning til Zoe og Leaf sjåfører med mindre fleksibilitet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    På min turne rundt i Norge nå i sommer var det helller ikke noe kø noe sted. Jeg følger ikke så veldig med, men registrerer at det popper opp nye ladestasjoner både her og der på kartet i bilen. Jeg kan vanskelig se at noen må stå i kø særlig lenge på en Tesla-destinasjon. Det er såpass mange ladeplasser at sirkulasjonen er god. På de snart fem årene jeg har hatt bilen synest jeg Tesla har vært flinke til å skalere opp lademulighetene etter hvert som det kommer flere biler på veien. Jeg antar også at det faktum at det ikke er gratis lengre også har gjort sitt.

    Den tommeste jeg bruker er den på Brummundal - grunnet byggearbeider osv krever det imidertid fullt fagbrev i orientering å faktisk finne den...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Så har man jo mulighet for å se på skjermen hvor mange som står på de ulike plassene/ledige plasser så hvis man har tenkt å lade på Lier og det er mange der kan man ta den i Holmestrand som bestandig er nær tom, samme gjelder for Lillehammer/Øyer osv.

    Skjermdump tatt nå fra mobil, bedre visning i bilen hvor man trykker på karet:
    05488F24-28A3-4C6D-8826-A2875B6EDD90.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På et forum jeg leser var det en som ønsket å bytte sin Tesla X i en Passat GTE. Han skrev ingen ting om hvorfor, men han var tydeligvis ikke spesielt fornøyd med sin Tesla.
    Det var forøvrig et innslag på Dagsrevyen i går om lange ventetider på hurtigladere. Man kunne akseptere å stå 30 min for å lade, men å vente 1,5 t i kø før man så slapp til var visst litt frustrerende...
    Etter å ha kjørt Tesla siden 2013 er sammenlagt tid i ladekø noe slikt som ett minutt. Det var ved Solli på vei nordover en søndag kveld for noen år siden da «alle» som hadde vært på hytta skulle lade samtidig. Siden dengang har kapasiteten på Solli blitt bygget ut kraftig og en ny stasjon åpnet på Rygge i tillegg.

    Det Dagsrevy-teamet må ha vært veldig nøye med tid og sted for å kunne lage en slik reportasje. 1,5 time i kø låter også ganske ekstremt når ladetiden er 30-45 min og en typisk ladestasjon har ganske mange båser. Hvor var dette?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Otare sa vel ikke at det var på Tesla-ladere? En slik ventetid på en Tesla SC fremstår for meg som noe nær komplett umulig så lenge laderene faktisk virker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Neida, dette var ikke en Tesla-lader.
    Poenget med reportasjen var at økningen i antall ladestasjoner ikke henger med økningen i antall elbiler og tok utgangspunkt i det at rekkeviddeangst er byttet ut med ladekøangst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn