Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Nokså forutsigbart, egentlig, Det var opplagt at janteloven ville slå inn ganske fort når disse begynte å erstatte Buddy og Think i kollektivfeltene. Politikere er lydhøre for folkemeningen når det handler om å øke skatter og avgifter, så jeg turte ikke vente. At fordelene videreføres helt til 2017 er ren bonus.
    Ja det var vel sikkert en drøm endel fotformskoaktivister hadde drømmer om å erstatte dagens trafikk med en flåte av donaldbiler i trabantklassen. Tanken om at dette kanskje ikke ble realitet og folk ville etterspørre biler av kvalitet med denne teknologien også ble nok tung å erkjenne for mange. Da er det viktig å forlange høye skatter og avgifter for å straffe dem som ikke delte den sosialistiske drømmen om jevnt fordelt armod.
    spet9824XcopyX9_1195557946_1195557961.jpg

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Orker ikke lese alle sidene siden sist jeg var innpå her , men av det jeg leser så slår det meg at Tesal fanatikerene er omtrent akkurat som kabel fanatikere og spesielt de Eple-troende. Skylapper store som låvedører som bortimot utelukker alt som kan være negativt med produktet og fremhever det på en frelserens sky av tilfredshet.

Det er litt som enten er du for eller så er du imot. Selv er jeg nok litt sånn midt i mellom . Jeg har kjørt flere av de , og for by-folk så er det nesten en økonomisk no-brainer. Miljøaspektet med den driter jeg i da det rett og slett ikke er så relevant , men som jeg skrev tidligere en gamechanger absolutt. Og måten Musk og Tesla driver på er særdeles interessant. Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg lett dratt for å høre på Musk jeg også.

Nå tilhører jeg en av de som ikke bruker bil til og fra Arbeid og foruten en arbeidsbil som jeg bruker til å hente varer m.m til mine byggprosjekter e.l når jeg er hjemme så blir de andre bilene kun tatt ut når været er bra og jeg skal kose meg, og da er det kun bensin som gjelder selvfølgelig og helst noe fra tidlig 90 til 70 tallet.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har ikke fått med deg at jeg har skrevet om alt fra ladeproblemer til klønete plassert vindusspylerpåfyller, manglende lyktespylere og et dusin andre små og store irritasjonsmomenter? Likevel er det ikke nødvendig å legge seg helt flat hver gang folk hiver seg på en eller annen bagatell som har blitt blåst opp i media, synes jeg.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Nei det har jeg ikke , men har lest litt på Facebook siden. Er litt sånn halleluja stemning der ;)
    Brannstatistikken til Tesla har jo forbedret seg vesentlig , mye pga av økningen i antall solgte biler og mest pga deres direkte tilnærming til å løse problemer.
    Det meste av apperat med Li.on batteri har hatt utfordringer med å få til en kombinasjon av hurtig lading og trygg bruk av batteriet , så det blir spennende å se fremover hvordan de vil holde seg etter en tids bruk. Ikke at det er noe å bekymre seg over for forbrukeren . For så lenge en har sysakene i orden så har de garanti på slikt.

Så foresten Bmw sin "flode" i går kveld, og herregud for en stygg kreasjon.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Smaken er som baken. Jeg synes i3 er riktig lekker. En bil som er anderledes og som ikke er redd for å vise det. Jeg synes Nissan Leaf er utrolig stygg. Det er også et eller annet med hekken på Teslaen som jeg synes er direkte stygt. Minner litt om Porsche Panamera som jo er blitt kritisert for utseende. Jeg synes i3 er vesentlig mer vellykket utseendemessig enn både Tesla og Leaf.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Ja godt er det at smaken er litt forskjellig , selv liker jeg helst en litt mer Italiensk tilnærming til linjeføringen om du skjønner ;)
    Dette gir meg slike Pontiac Aztek vibber med så mange elementer som slettes ikke passer i sammen i det hele tatt . Vil nok tro de kunne tonet det ned noe med å kutte ut 2-tone fargene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Ingen tvil om at i3 har et ganske spesielt utseende. Det er et utseende man enten liker godt eller misliker sterkt. Jeg liker den.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    838
    Hmmmm, litt for mye preg av motorisert rullestol.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.639
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes Nissan Leaf er utrolig stygg.
    Nå har jo Nissan et forferdelig øggly-bøggly designspråk på en del modeller. Note og Micra er fæle, mens Juke tar kaka. Hadde Juke vært et kvinnfolk, hadde det vært en double bager... (Når dama er så stygg at du må ha papirpose over hodet på henne, og papirpose over ditt eget hode, i tilfelle hennes faller av...)

Johan-Kr

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Prøvde mellommodellen av Tesla igår, hvor Tesla eier prøvde min i3.
    Han ble imponert over smidigheten og hvor godt bilen var skrudd i sammen (noe BMW jo er kjent for).
    Tesla har selvsagt mer av alt og oppførte seg stødigere på veien, men hvis det er en ting i3 var bedre på var det gassresponsen.
    Tesla hadde piggdekk på, så jeg mistenker at anti-spinn gav noen begrensninger og dermed forårsaket noen forsinkelser.
    i3 kommer voldsomt kjapt opp i fart (linær respons) og reagerer lynhurtig på gasspådraget fra stillestående.
    Her kan selvsagt vekt spille inn, men med max dreiemoment fra stillestående så skulle det ha mindre å si.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det skal ganske mange flere branner i Tesla til før den ender opp likt med fossilbilene, så det er vel liten grunn til bekymring ennå...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel den fjerde totalt av over 20000 produserte biler, og de tre foregående var resultat av høyhastighetskollisjoner, så det er ihvertfall ikke noe mønster her. Dette tilfellet er annerledes enn de tre første, og det blir interessant å høre hva årsaken var.

"Dealing with occasional fires is something that every car company has to do, as no vehicle is completely fireproof under all circumstances. What matters is the number of such incidents per car, and it is worth noting that gasoline car companies experience an average of five to ten times more fires per car than Tesla. Also extremely important is the fact that there has never been a serious injury or death in a Model S as a result of a fire or any other cause. The Model S continues to have the best safety track record of any vehicle in the world. In this particular case, we don’t yet know the precise cause, but have definitively determined that it did not originate in the battery, the charging system, the adapter or the electrical receptacle, as these components were untouched by the fire."
    http://www.businessinsider.com/february-1st-toronto-tesla-fire-2014-2

Det utelukker stort sett alle "el-bil-systemer". Det som står igjen er kortslutning i sånt som stereoanlegg, klimaanlegg, belysning, og lignende komponenter som også finnes i andre biler. Det blir bare spekulasjon nå, vi får svaret om noen dager.

Sist redigert:

Larstroxler

Fersking
    Ble medlem
    04.04.2013
    Antall liker
    1
    Opplegget til Tesla virker helt fantastisk, og jeg selv som har bakgrunn fra bilbransjen syntes det er kanskje litt for godt til å være sant.

Tesla stiller ikke krav til at du skal følge service intervaller for å oppretteholde garantien. Det bestemmer du selv. Servicene er faste priser. Visst du må bytte bremser, styringsdeler, slitedeler etc i tillegg så går det ikke utover den fasteprisen. Er prisen for servicen satt til 6500kr så koster den det. Alt inkludert!

Bremsene er produsert av Brembo
    Støtdempere og fjærer av Bilstein
    Vindusheis brytere er levert av Mercedes

Resten er det Tesla selv som produserer, som lar igjen lar forhandlere føre stor lager beholdning. Forsto det sånn at de alltid skulle ha en bil i deler på lager.

Batteripakken er det 8 års garanti på fikk jeg opplyst.

Ellers var mitt inntrykk at høye personer har lav takhøyde i baksete, litt knirk og dårlig byggelvalitet, men igjen. Det er fortsatt ett nytt merke i utvikling.

Bilen er bygget veldig enkelt opp, og er veldig vedlikeholdsvennlig.

Spennende!

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Vel , et kort søk gav mange flere en 4 branner. Uansett så snakker vi en relativt liten del av bilparken her. Isolert sett så hadde jeg vært veldig bekymret om den var Fransk . For alle vet jo at franske biler brenner mest ;)

Vi snakker om en batteriteknologi og ladesystem som er helt i utviklingsfasen der en har tydelige problemer på ALLE andre applikasjoner med så nær som tilsvarende type batteri. At en gjør hva en kan for å feie det under teppet kan jeg godt forstå da det er skadelig for buisness ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanvittig mange artikler om de få brannene som har vært. De jeg kjenner til er:

- 1 oktober 2013, Kent, Washington: Kjørte på en metallgjenstand i veibanen og fikk sprettet opp batteriet nedenfra. Parkerte trygt etter at bilen begynte å vise feilmeldinger på displayene: "Pull over safely." Det ble spektakulære bilder, men brannen trengte aldri inn i kupeen.

- 18 oktober 2013, Yucatan, Mexico: Fyllekjører som først krasjet i en murvegg, så gjennom en annen murvegg og deretter krasjet i et tre, noe som førte til at batteripakken sprakk. Tullingen hoppet ut av bilen og løp før politiet kom. Tesla fikk etterhvert kontakt med ham:
    “He is appreciative of the safety and performance of the car and has asked if we can expedite delivery of his next Model S.”
    - 6 november 2013, Smyrna, Tennessee: Kjørte på en metallgjenstand i veibanen og fikk sprettet opp batteriet nedenfra. Deja vu all over again.

Etter de to tilfellene av "kjørte over metallgjenstand i veibanen" ble det sendt ut en softwareoppdatering til alle biler som gjør at de ikke setter seg riktig så lavt i motorveihastighet.

I tillegg til de tre vet jeg at det har vært en garasjebrann med en Tesla inni. Det var i Irvine, California 15 november 2013. Brannen startet i den elektriske kontakten som bilen var plugget inn i, enten i støpsel eller plugg, og spredte seg derfra til en stabel pappesker som sto oppetter veggen. Bilen fikk bare litt røykskader, så det teller kanskje ikke som en bilbrann når bilen ikke brant. Etter det ble det sendt ut nye strømadaptere med innebygget temperatursensor til amerikanske kunder som har den bestemte typen kontakt, og det ble sendt ut en ny softwareoppdatering til alle biler som drar ned ladestrømmen hvis motstanden i kursen begynner å øke. Det kan tyde på varmgang, og da er det like greit å dra ned belastningen. Formelt var dette en "voluntary recall", selv om ingen biler trengte å besøke verksted.

Sist var det denne brannen i Toronto 1 februar 2014, som ble nevnt i VG i dag. Det var en ny hendelse ulik de foregående. Vi får se hva den skyldes og hvilke endringer som blir gjort. Disse folkene er ganske kjappe på ballen.

Tilsammen må disse hendelsene ha generert spaltekilometre med artikler. Hvis du vet om fler er jeg interessert i å høre om dem. Det er verdt å merke seg at eksakt ingen av brannene skyldes ustabilitet i batteripakken under lading, slik vi har sett i forskjellige andre anvendelser av litium-batterier. Ingen.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Etter de to tilfellene av "kjørte over metallgjenstand i veibanen" ble det sendt ut en softwareoppdatering til alle biler som gjør at de ikke setter seg riktig så lavt i motorveihastighet.
    Blir litt skremt av slike muligheter. Hva hvis NSA sender en softwareoppdatering som gjør at din bils bremser og ratt ikke virker i over 200KMh eller noe slikt? Tror du Edward Snowden våger å kjøre Tesla?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt skremt av slike muligheter. Hva hvis NSA sender en softwareoppdatering som gjør at din bils bremser og ratt ikke virker i over 200KMh eller noe slikt? Tror du Edward Snowden våger å kjøre Tesla?
    Tja, du får spørre ham. Den klassiske metoden for etterretningstjenester og brysomme personer er å dirke opp bilen, legge en sprengladning under førersetet, og koble den til tenningsnøkkelen. Effekten blir omtrent den samme, men vi går jo ikke tilbake til hest og vogn av den grunn. Varianten med en liten sprengladning i portabelt headset til mobiltelefon har også blitt brukt. Organisasjoner som NSA vet uansett hvor du er, så lenge du har en smarttelefon i lommen.

Den andre siden av den mynten er at eksakt ingen Model S er meldt stjålet, heller. Den "Find my car"-appen med mulighet for å skape litt oppmerksomhet rundt bilen (tute, blinke med lysene, rulle ned vinduene, ...) er ikke noe biltyver liker. Jeg antar at hvis bilen skulle bli stjålet kan jeg få Tesla til å kutte strømmen til motoren også. Den funksjonen er ikke i min app.

Siden biltyver sjelden er de skarpeste knivene i skuffen, vil de vel ha nok problemer bare med å ta seg inn i en ulåst Model S som står med dørhåndtakene inntrukket og nøkkelen liggende synlig på dashboardet.

Derimot virker det som om det er en designfeil i programinterfacet. Det var lovt at API'en skulle åpnes til tredjeparts programvareutviklere i høst, men det ble veldig stille. Kan ha noe med dette å gjøre: Authentication Flaws in the Tesla Model S REST API

Sist redigert:

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8

Her er de beste nybilkjøpene - DN.no

Artig at det faktisk er "billigere" å legge på noen hundre tusen for å kjøpe en X5 fremfor en Tesla :)
    Det ER ikke billigere, men det KAN bli billigere DERSOM antagelsen om svært lav bruktverdi slår til. Foreløpig er det ikke så mye som tyder på det, men man vet jo ikke hva som skjer med batteriteknologien om noen år. Det kan jo også hende at bruktverdien på dieselbilene faller som en stein dersom det blir alvor av å forby dieselbiler i bykjernene eller dersom det kommer nye elbiler med samme ytelse og rekkevidde, men til lavere pris.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Ja selvfølgelig LemonDog . Jeg kunne selvfølgelig skrevet at om analysene gjort av et av de største selskapene i bransjen slår til så vil det være billigere... osv . Nå er det vel ingen som vurderer X5 og Tesla mot hverandre heller, men og det var kun som en samenlingning ;) .
    Forøvrig skal de bomme ganske mye før det jamner seg ut , og Jeg vil tro Autolease har et ganske mye bedre grunnlag en de fleste andre når det gjelder å regne på slikt.

Dessuten er det jo kjent at mange av de store vil komme med nyere modellere i samme segment , noe som vil føre til større konkurranse. Batteriteknologien har en rivende utvikling som du nevner og så har en jo det faktum at det politisk nå er mange som allerede vil fjerne en del av de fordelene en har i dag med El-Bil noe som vil føre til en høyere totalkost for eieren.

Det skal bli moro å se om man om noen år kan plukke opp en S85 for 300k :D

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det skal bli moro å se om man om noen år kan plukke opp en S85 for 300k :D
    Da sitter ihvertfall jeg klar med penger. :)
    Med mindre det viser seg at kvaliteten på Teslaene er like dårlig som på andre amerikanske biler og fører til hyppige og høye verkstedregninger...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er de beste nybilkjøpene - DN.no
    Artig at det faktisk er "billigere" å legge på noen hundre tusen for å kjøpe en X5 fremfor en Tesla :)
    Jeg så også den sammenligningen og tror ikke på den et sekund. Autolease har allerede begynt å padle vekk fra sine tidligere beregninger om bruktbilverdier:
    I likhet med flere andre har også Autolease anslått at Tesla Model S vil falle mer over en tre års periode enn gjennomsnittlige «vanlige» biler i samme klasse.

- Det usikkerhet knyttet til teknologiutvikling og bruktmarkedet for elbiler er fortsatt umodent. I tillegg har vi de norske elbilfordelene som, når de endres, vil kunne påvirke bruktprisene. Blir det for eksempel moms på elbiler, vil det slå positivt på bruktprisene, sier Marthinsen, og fortsetter:

- Når vi skal garantere for en verdi tre år frem i tid, vil vi være på den sikre siden. Sannsynligheten for at bruktprisene på elbiler blir bedre enn Autoleases forsiktige anslag, er absolutt til stede. Om det skulle bli et vesentlig bedre utfall enn det vi har lagt til grunn, har vi ulike former for deling av gevinsten med kundene, sier Marthinsen.
    Brukt Tesla koster mer enn ny bil - VG Nett om Bil og miljø

Med mindre det viser seg at kvaliteten på Teslaene er like dårlig som på andre amerikanske biler og fører til hyppige og høye verkstedregninger...
    Det er grenser for hvor mye som kan gå i stykker. Motoren har bare én bevegelig del og girkassen er en fast tannhjulsforbindelse uten noen form for clutch eller girveksling. Hvor mange bevegelige deler er det som kan slites i en 5,7 liters smallblock V8 med fire-trinns Turbo-hydramatic girkasse? Klassikerne eksosanlegg og bensininnsprøytning er heller ikke der, og det er ikke helt enkelt å få aluminiumskarosseriet til å ruste.

Jeg forhåndsbestilte service for fire år, i et slags veddemål på at de svære Brembo-bremsene ihvertfall kom til å ruste i saltsørpa og at det ville bli dyrt når de må byttes. Ingen tegn til rust hittil, og i går fikk jeg en mail fra Tesla om at både garantien og den fireårige serviceavtalen er forlenget til fem år. Tydeligvis er det mindre vedlikeholdsjobb å gjøre på bilene enn hva Tesla selv har regnet med. Årlig service er anbefalt, men er fortsatt ikke et krav for at garantien skal gjelde. Dessuten er prisen på både årlig service og den nå femårige serviceavtalen satt ned med tilbakevirkende kraft, og jeg vil få tilbakebetalt differansen mellom ny pris og hva jeg betalte for et halvår siden. Ett år ekstra varighet, og noen tusenlapper refundert. Jeg hører gjerne om andre bilmerker som har gjort noe tilsvarende. :)

Sist redigert:

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Autolease :

3 års leasing uten innskudd med utstyret den er anbefalt. Bergen er nærmeste for meg.

Tesla S, 85 KWH S Performance 10 584,00
    Fabrikkmontert ekstrautstyr 1 896,00
    Ettermontert ekstrautstyr 406,00
    Forsikring Egenandel kr 10 000,00 764,00
    Levering Hordaland 73,00
    Service med erstatningsbil 501,00
    Total pris (Ekskl. mva) 14 222,00

Pris per kjørt km (Ekskl. drivstoff) 11,38
    Skattemessig listepris 727 000,00
    Leien inkluderer leveringskostnader, årsavgift og valgte tilleggsytelser. Levering utenfor Oslo er ikke inkludert såfremt ikke riktig fylke er valgt.

Resultat er : 640 000kr og ingen bil etter 3 år . Det er ihvertfall ingen god deal :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Jeg har et spørsmål til skeptikere her inne.
    Har alle kritikerene egentlig prøvd en elektrisk bil (Tesla)?
    Det virker på meg som det flommer over av fordommer og forutinntatte oppfattelser!
    Men det er kanskje greiere å kunne konkludere med 'hva var det jeg sa' enn å se eget tips gjordt til skamme gjennom teknologiske fremskritt......

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Jeg står på liste for en BMW i3. Teslaen er for stor - 99% av min kjøring er i by og for langkjøring har jeg en annen bil. Så så veldig skeptisk er jeg vel ikke, selv om batteriteknologien i disse el-bilene er den samme som man finner i smarttelefoner der man vel har hørt en del historier om slike batterier som tar fyr helt plutselig.

Når det gjelder bruktprisen er det vel 2 effekter som trekker i hver sin retning. Etter som batteripakken blir slitt og det nærmer seg tid for utskifting av batteriet må jo prisen for en ny batteripakke tas med i betraktning, og dermed vil det ikke være mulig å få så mye somman vil ønske for en brukt el-bil, men så kan det jo være at myndighetene slutter å subsidiere bilene og legger på avgift på dem, noe som vil sende nybilprisen til himmels (og dermed også bruktprisene).

Jeg synes det er rart at myndighetene ikke gjør noe med avgiftene på plug-in hybrider. Det er mer allround biler, og miljøeffekten av en avgiftsreduksjon på slike vil være enorm.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg står på liste for en BMW i3. Teslaen er for stor - 99% av min kjøring er i by og for langkjøring har jeg en annen bil. Så så veldig skeptisk er jeg vel ikke, selv om batteriteknologien i disse el-bilene er den samme som man finner i smarttelefoner der man vel har hørt en del historier om slike batterier som tar fyr helt plutselig.

Når det gjelder bruktprisen er det vel 2 effekter som trekker i hver sin retning. Etter som batteripakken blir slitt og det nærmer seg tid for utskifting av batteriet må jo prisen for en ny batteripakke tas med i betraktning, og dermed vil det ikke være mulig å få så mye somman vil ønske for en brukt el-bil, men så kan det jo være at myndighetene slutter å subsidiere bilene og legger på avgift på dem, noe som vil sende nybilprisen til himmels (og dermed også bruktprisene).

Jeg synes det er rart at myndighetene ikke gjør noe med avgiftene på plug-in hybrider. Det er mer allround biler, og miljøeffekten av en avgiftsreduksjon på slike vil være enorm.
    Det er jo ikke sikkert at motivet er å redde verden, men å sope inn penger :p

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norske bilavgifter er stort sett der for å sope inn penger til statskassen, ja. Det er grenser for hvor høy inntektsskatt, formuesskatt, bedriftsskatt osv kan bli før det blir ekstremt lønnsomt å vri seg unna, og det har vært politisk umulig å beskatte eiendom på en fornuftig måte. Så bil har blitt et takknemlig skatteobjekt.

Så vidt jeg vet, arbeides det med en fullstendig gjennomgang av avgiftssystemet for biler. Jeg vil tro at de egne fritakene for elektriske biler forsvinner og blir erstattet med regler som er basert på mer objektive kriterier som CO2-utslipp, effekt, vekt, osv. Det spesielle med elektriske biler er at utslippene stort sett kommer under produksjon, ikke ved bruk. Det er motsatt av fossilbiler, som slipper ut absolutt mest når de brukes. En noenlunde rasjonell skattleggingsmodell for elektriske biler bør inneholde en ganske stor registreringsavgift for å "straffe" unødvendig store eksemplarer, mens det vil være rasjonelt å stimulere til mest mulig bruk når bilene først er på veien. Bruk av elektrisk bil har også store fordeler for lokal forurensning i storbyene. Der er det også noen grunner til å stimulere til økt bruk.

Jeg tipper at det ihvertfall innføres moms på nye biler og en eller annen form for registreringsavgift som beregnes fra samme formel for ulike typer bil, men at en del incentiver for bruk av elektriske biler (f eks bompengefritak) videreføres. Vi får se hva som skjer i 2017.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Huff og huff :(

- Apple vil kjøpe opp elbil-gigant | ABC Nyheter

http://e24.no/digital/apple-i-hemmelig-moete-med-tesla/22771091

Triste nyheter om dette stemmer.

Da blir det nok bråstopp på kundevennlighet, ekstraservice og greie priser om det råtne selskapet Apple, teknologiverdenes svar på Monsanto, skal sluke Tesla og gjøre bilen om til pengeslukende leketøy for tekniske analfabeter med åpent visakort.

Dette er vel det verste som kunne skjedd elbilmarkedet.

Jeg som hadde forhåpninger til donaldbilen de skulle komme med om et par år...

Sist redigert av en moderator:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Huff og huff :(

- Apple vil kjøpe opp elbil-gigant | ABC Nyheter

- Apple i hemmelig møte med Tesla - Digital - E24

Triste nyheter om dette stemmer.

Da blir det nok bråstopp på kundevennlighet, ekstraservice og greie priser om det råtne selskapet Apple, teknologiverdenes svar på Monsanto, skal sluke Tesla og gjøre bilen om til pengeslukende leketøy for tekniske analfabeter med åpent visakort.

Jeg som hadde forhåpninger til donaldbilen de skulle komme med om et par år...
    Trist ja, og nå som jeg hadde begynte å vurdere - da slipper jeg å tenke mer på den saken om det går den veien.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    de to gangene familien (inkludert svigerbrorsan) har hatt behov for eplehjelp, har de gått langt utover hva andre norske importører av elektronikk jeg kjenner til ville gjort. USA-kjøpt utstyr byttet på flekken uten mikkMAc. Så kundevennlighet kan være så mangt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.485
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rene spekulasjoner i media, alt ut fra at det visstnok har vært ett møte på høyt nivå mellom de to selskapene for et års tid tilbake. Et års tid er lenge i teknologi-bransjen. Oppkjøp gir forholdsvis lite mening, men man kan jo godt tenke seg den midtkonsollen som en kanal for Apple's økosystem av produkter og tjenester. Det hadde ikke vært bare feil å ha en iTunes-app der. Uten å vite noe som helst om hva som ble diskutert, ville jeg tippe at det kunne være vel så interessant tema som et potensielt oppkjøp.

Junior er også veldig godt fornøyd med Apple's service. Det er et hardt liv å være iPod for en punker, men han har fått den byttet minst en, kanskje to ganger uten kostnad når den ikke ville mer.

N

nb

Gjest
    Apple er et av de få firmaene jeg har vært i kontakt med ifm elektriske duppedingser som klikker. Ett eller annet ble byttet på garanti på min MacBook Air (skjermen var plutselig sort). Hva som var galt vites ikke, men sannsynlig forklaring på feilen var "lite barn river den ned fra vinduskarmen og den går i gulvet". For ethvert firma som har mange kunder vil noen ha hatt dårlige opplevelser. Disse skriker ofte ganske høyt om det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn