Interessant. ("Renault Confidential"?) Uansett, disse grafene fra rapporten viser det jeg har sagt tidligere: at utslippene i produksjon er noe høyere og utslippene i bruk er vesentlig lavere for en elbil enn for en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Og dette er med fransk og britisk kraftmiks, ikke norsk vannkraft eller dansk vindkraft.
Spetalen på NRK2 kl 2030:
Tesla er en dyr sportsbil for rikinger i Oslo Vest, uten passasjer- og bagasjeplass og uten kapasitet til å kjøre særlig rundt i Norge.
Har mannen vært fullstendig nedsnødd siste året...?
"Miljøvinklingen" er ren svindel og propaganda. Det totale utslippet fra den norske bilparken er vel fullstendig irrelevant i den større sammenhengen. .
Hvis vi skal dra den logikken litt videre så er husholdningsavfallet du produserer irrelevant i den store sammenhengen. Derfor kan du slenge det fra deg hvor du vil??
Spetalen på NRK2 kl 2030:
Tesla er en dyr sportsbil for rikinger i Oslo Vest, uten passasjer- og bagasjeplass og uten kapasitet til å kjøre særlig rundt i Norge.
Har mannen vært fullstendig nedsnødd siste året...?
Sist jeg så etter var det jo baksete i den, mulighet for to ekstra barneseter i bagasjerommet, 745 liter bagasjeplass med baksetet oppe, 1645 liter med setet nede, og 150 liter til i bagasjerommet foran. Det er mye mer plass i Tesla'n med baksetet oppe enn i en M-B E-klasse stasjonsvogn (695 liter). Og den går for å være romsligste stasjonsvogn på markedet. Først med nedfelte bakseter har drosjevogna litt mer plass enn Model S. (1950 liter vs tilsammen 1795 liter)
Spetalen melder høyt om ting han ikke vet noe om, men det er ikke helt uvanlig, det.
"Miljøvinklingen" er ren svindel og propaganda. Det totale utslippet fra den norske bilparken er vel fullstendig irrelevant i den større sammenhengen. .
Hvis vi skal dra den logikken litt videre så er husholdningsavfallet du produserer irrelevant i den store sammenhengen. Derfor kan du slenge det fra deg hvor du vil??
"Miljøvinklingen" er ren svindel og propaganda. Det totale utslippet fra den norske bilparken er vel fullstendig irrelevant i den større sammenhengen. .
Hvis vi skal dra den logikken litt videre så er husholdningsavfallet du produserer irrelevant i den store sammenhengen. Derfor kan du slenge det fra deg hvor du vil??
"Miljøvinklingen" er ren svindel og propaganda. Det totale utslippet fra den norske bilparken er vel fullstendig irrelevant i den større sammenhengen. .
Hvis vi skal dra den logikken litt videre så er husholdningsavfallet du produserer irrelevant i den store sammenhengen. Derfor kan du slenge det fra deg hvor du vil??
Av de norske brunostene foretrekker jeg ren geitost. Den er mer skarp og distinktiv i smaken. Mager mysost er vel kun for anemiske småbarn. Noen av dem kan få et snev av voksaktighet og er ikke så gode da.
Det er mye snakk om Tesla for tiden, og dette er en bil som jeg har ønsket å prøve siden dagen den ble lansert på norske veier. Jeg fikk låne en Performance utgave som har over 400hk, og som skal gjøre 0-100 km/t på under 5 sekunder. Forventningene var mildt sagt høye, og hvem ønsker ikke en superrask bil som ikke bruker bensin, og som er helt avgiftsfri?
Tesla S Performance 85
Her ser dere et bilde av bilen som jeg fikk prøve, og den kom så og si rett fra samlebåndet. Den hadde gått ca 500 km, batteriene var nyladet, og klar for en skikkelig tortur-test.
Jeg tok bilen rett ut på motorveien for å teste akselerasjonen, og det er liten tvil om at denne bilen reagerer fort når pedalen dyttes inn. Hvis du ligger i 80-100 km/t og ønsker å gi på, så tar det ikke lang tid før du når 130-140 km/t. Her går det unna, men det første jeg savnet var brølet fra motoren. Teslaen gir fra seg en svosje-lyd som kan minne om lyden fra en fremtidsbil i en sience fiction film. Dette er bare en vanesak, men det er noe med fart og lyd kombinert som får hårene til å reise seg. Det kan nesten sammenlignes med å se på en film på storlerret uten bass og svakt lydnivå.
Tesla Performance 85 har over 400 hk, og det er for meg naturlig å sammenligne den ytelsesmessig med biler som BMW M3 (ca 400 hk) eller Audi S4 (ca 400 hk). Hvis en ser bort fra pris og miljø, så opplever jeg en helt annen kjøreglede i både BMW M3 og Audi S4. Begge disse har en voldsom motorlyd og langt høyre toppfart. På norske veier har en vel strengt tatt ikke behov for en bil som kan nå 300 km/t, men dette har stor betydning for akselerasjonen fra 150-160 km/t og oppover. Teslaen er oppgitt til en maksfart på 210 km/t, og når en kommer over 150 km/t, så føles ikke lenger samme presset i seteryggen som de tyske beistene.
De aller fleste har ikke behov for en bil som går over 200 km/t, og dermed vil Teslaen mest sannsynlig imponere med sin svært kjappe gassrespons. Når lyset ble grønt i lyskrysset så forsvant bilen bak fort fra speilglasset, og her er det ikke mange som vil holde følge.
Teslaen har gode kjøreegenskaper, men på trange småveier, så merker du at dette er en nokså tung bil og jeg synes bilen "fløt" litt på veien. Den har relativt god styring, men når jeg ga på litt ekstra gjennom svinger så følte jeg ikke samme kontroll og veigrep som f.eks. BMW M3/M5 (som også har bakhjulstrekk). Teslaen er derimot svært behagelig på norske småveier, og vil nok gjøre den kjedelig kjøreturen til hytta til en ny opplevelse. Hvis du opplever å ligge bak en sinke, så trenger du ikke lenger 2 km rett strekning for å kjøre forbi.
Med en rask bil er det også viktig med gode bremser. De fleste som har satt seg bak rattet på en Porsche, Ferrari e.l. vil oppleve at bremseeffekten er like rå som akselerasjonen. Teslaen har gode bremser, men ikke slik jeg forventer av en bil med 400 hk. Jeg kom litt fort inn mot en rundkjøring, og når jeg trykket hardt på bremsen, så endte jeg med å kaste bilen rundt midtrabatten i rundkjøringen. Det er mulig jeg stiller høye krav til bilen, men både BMW M3 og Audi S4 kan hamle opp med langt bedre bremser enn dette, og enten så har låneeksemplaret mitt behov for en bremsekontroll, eller så er bremsene underdimensjonert i forhold til bilens vekt og ytelse. Ved normal kjøring så synes jeg bremsene fungerte helt greit, og dette gjelder kun ved hard nedbremsing.
Utseendemessig er bilen ganske lekker, men den gjør ikke så mye ut av seg i trafikken. Jeg så et par andre Teslaer på veien når jeg var ute på tur, og de stakk seg ikke spesielt ut. Hadde jeg ikke vist at det var en Tesla, så hadde jeg nok ikke snudd meg på samme måte som jeg gjør når jeg ser enkelte andre bilmerker. Noen ganger kan en se reklamemateriell og bilder som fremstiller enkelte biler som rålekre, og når en ser samme bilen i trafikken så gjør den ikke samme inntrykk. Med en gang Teslaen blir litt møkkete og det er litt skumring ute, så ser den ut som hvilken som helst bil. Personlig synes jeg dette er helt greit da jeg ikke har noe behov for at alle skal snu seg, men hvis dette er viktig, så er kanskje ikke Tesla riktig valg. Dette var selvfølgelig en subjektiv betrakning, og her kan det tenkes at andre mener noe helt annet.
Interiør:
Tesla har et moderne og stilrent interiør. Personlig så synes jeg interiøret var litt kaldt og upersonlig, og alle flatene i bilene er nokså harde. Setene er helt ok, men jeg hadde ikke hatt imot litt mer støtte på alle sider. Det var veldig uvant med den store skjermen i midten, og det er mye som lyser opp her og der. Det er enkelte ting jeg gjerne skulle kunne skrudd helt av ved kjøring, som f.eks. visning av opp- og nedlading av batteri. Dette er en indikator på skjermen som går opp og ned mens du kjører, og strengt tatt noe jeg ikke trenger å vite til enhver tid.
Suveren dataskjerm
Endelig en bil som kan vise full-size størrelse av Hifisentralen midt i dashbordet. Dette er grunn nok alene til å kjøpe bilen, og her kan du diskutere kabler eller sjekke bruktbørsen mens du sitter i kø på vei til jobben eller raser avgårde i 170 km/t på motorveien. Kjempebra!
Nyvasket og klar til tilbakelevering
Etter vel endt testing så gikk bilen gjennom vaskeautomaten, og skulle nå tilbake til lading. Det viste seg å bli mitt største ankepunkt mot bilen da jeg rett og slett ikke fikk den til å lade ordentlig før etter ca 20 forsøk. Det har være mye skriverier om dette velkjente problemet, og håper dette blir løst for alle som skal ha nyladet bil på vei til jobb. Jeg holdt på i nesten en time med dette, og da var jeg mildt sagt irritert, men utover dette så er Tesla en svært spennende bil.
Konklusjon:
Jeg ble litt skuffet over bremser og trøblete batterilading, men bortsett fra dette, så ble dette hovedsaklig et positiv bekjentskap. Tesla er nokså rimelig i forhold til bensinbiler med tilsvarende spesifikasjoner, men en el-motor med 400 hk er ikke helt det samme som en forbrenningsmotor med samme antall hk. Det er forøvrig greit å tenke grønt, og der scorer Tesla høyt.
Tesla har god bagasjeplass foran og bak, er veldig rask og svært behagelig å kjøre. Det blir spennende å se om den får noen konkurrenter som kan skilte med samme eller bedre spesifikasjoner.
Dette var skrevet kun som et personlig inntrykk av bilen, og da kan jeg vel sammenligne mot hva jeg vil.
Jeg antar at prisen på Tesla med avgift ikke ville vært langt unna prisen på BMW M3 og Audi S4, og alle sammen er ment å selges til vanlige forbrukere, så hvorfor ikke sammenligne biler med samme oppgitte hestekrefter?
Dette var skrevet kun som et personlig inntrykk av bilen, og da kan jeg vel sammenligne mot hva jeg vil.
Jeg antar at prisen på Tesla med avgift ikke ville vært langt unna prisen på BMW M3 og Audi S4, og alle sammen er ment å selges til vanlige forbrukere, så hvorfor ikke sammenligne biler med samme oppgitte hestekrefter?
Tesla er en nokså annerledes bil, og det er ikke så enkelt å sammenligne den mot f.eks. en annen miljøbil (ihvertfall ingen som jeg har prøvd), og det er sikkert enkelte (inkludert meg selv), som lurer på hvordan en elbil med 400hk føles å kjøre sammenlignet med en bensinbil med 400hk.
Tesla isolert sett er en glimrende bil i mine øyne, og jeg skulle gjerne eid en.
Jeg syns det er mer nærliggende å sammenligne tesla med s klasse, 7 serie, s8, 600h osv, da dette er tilsvarende store sedaner og nogenlunde lik effekt selvom teslaen er noe dårligere utstyrt
Fin reportasje. Personlig synes jeg bilen kommer bedre ut i den flotte rød fargen de tilbyr. De andre fargene og spesielt sort blir vel anonymt med Teslaen. Alikevel enig at det finnes biler med råere design. F.eks BMW i8.
Jeg har også lest at disse bilene er upålitelige skapninger med masse feil og problemer. Det var følgebilen (minibuss med reservesjåfører) som havarerte midt i Sør-Dakota, ingen av Teslaene.
Og så har jeg lest at disse bilene får rekkeviddeproblemer på vinterstid og ikke er egnet for bruk på vinterføre. Les bloggen fra dag to og dag tre.
Min personlige opplevelse er derimot at dette er en utmerket vinterbil, nå som de meget omtalte ladeproblemene synes å være løst for min del.
På onsdag hadde jeg forresten vært på jobb i Oslo og skulle videre til Gardermoen og utlandet. På Gardermoen var alle el-bilplassene opptatt, så jeg parkerte på en vanlig plass. Kom tilbake sent torsdag kveld og kjørte hjem. Da jeg kom hjem var det fortsatt nok rekkevidde til at jeg kunne ha kjørt til jobb på fredag og hjem igjen, for så å lade i helgen. Uproblematisk, hele veien. Joda, bilen bruker noe mer strøm på vinterstid enn tidlig på høsten, men i praktisk bruk gjør det ingen forskjell.
Gleder meg fortsatt stort til denne upålitelige haugen av en bil, som ikke kan brukes på vinteren og attpåtil er sponset med milliarder og det som verre er av staten dukker opp i oppkjørselen ja.
Må si diskusjonene i lunsjen tok seg opp etter siste debatter på tv. Lenge leve janteloven.
Det skremmende nå er at temaet har vridd seg over fra de hinsides bilavgiftene vi har her i steinrøysa til at noen få slipper avgifter.
Nokså forutsigbart, egentlig, Det var opplagt at janteloven ville slå inn ganske fort når disse begynte å erstatte Buddy og Think i kollektivfeltene. Politikere er lydhøre for folkemeningen når det handler om å øke skatter og avgifter, så jeg turte ikke vente. At fordelene videreføres helt til 2017 er ren bonus.
Jeg har 8500 km på Tesla'n nå etter fem måneder, allerede før jeg har brukt den noe særlig på langkjøring. Det tyder på at jeg vil ha kjørt et sted rundt 100000 km i den før sommeren 2017. Bompengefritt, alt sammen.
Jovisst.. Det er såkalte aerofelger. Skal snurre lengre på samme strømmen.
At de ser ut som noe som er funnet på Biltema sitt restlager får visst være en annen sak.
Nokså forutsigbart, egentlig, Det var opplagt at janteloven ville slå inn ganske fort når disse begynte å erstatte Buddy og Think i kollektivfeltene. Politikere er lydhøre for folkemeningen når det handler om å øke skatter og avgifter, så jeg turte ikke vente. At fordelene videreføres helt til 2017 er ren bonus.
Ja det var vel sikkert en drøm endel fotformskoaktivister hadde drømmer om å erstatte dagens trafikk med en flåte av donaldbiler i trabantklassen. Tanken om at dette kanskje ikke ble realitet og folk ville etterspørre biler av kvalitet med denne teknologien også ble nok tung å erkjenne for mange. Da er det viktig å forlange høye skatter og avgifter for å straffe dem som ikke delte den sosialistiske drømmen om jevnt fordelt armod.