Det er vanvittig mange artikler om de få brannene som har vært. De jeg kjenner til er:
- 1 oktober 2013, Kent, Washington: Kjørte på en metallgjenstand i veibanen og fikk sprettet opp batteriet nedenfra. Parkerte trygt etter at bilen begynte å vise feilmeldinger på displayene: "Pull over safely." Det ble spektakulære bilder, men brannen trengte aldri inn i kupeen.
- 18 oktober 2013, Yucatan, Mexico: Fyllekjører som først krasjet i en murvegg, så
gjennom en annen murvegg og deretter krasjet i et tre, noe som førte til at batteripakken sprakk. Tullingen hoppet ut av bilen og løp før politiet kom. Tesla fikk etterhvert kontakt med ham:
“He is appreciative of the safety and performance of the car and has asked if we can expedite delivery of his next Model S.”
- 6 november 2013, Smyrna, Tennessee: Kjørte på en metallgjenstand i veibanen og fikk sprettet opp batteriet nedenfra. Deja vu all over again.
Etter de to tilfellene av "kjørte over metallgjenstand i veibanen" ble det sendt ut en softwareoppdatering til alle biler som gjør at de ikke setter seg riktig så lavt i motorveihastighet.
I tillegg til de tre vet jeg at det har vært en garasjebrann med en Tesla inni. Det var i Irvine, California 15 november 2013. Brannen startet i den elektriske kontakten som bilen var plugget inn i, enten i støpsel eller plugg, og spredte seg derfra til en stabel pappesker som sto oppetter veggen. Bilen fikk bare litt røykskader, så det teller kanskje ikke som en bilbrann når bilen ikke brant. Etter det ble det sendt ut nye strømadaptere med innebygget temperatursensor til amerikanske kunder som har den bestemte typen kontakt, og det ble sendt ut en ny softwareoppdatering til alle biler som drar ned ladestrømmen hvis motstanden i kursen begynner å øke. Det kan tyde på varmgang, og da er det like greit å dra ned belastningen. Formelt var dette en "voluntary recall", selv om ingen biler trengte å besøke verksted.
Sist var det denne brannen i Toronto 1 februar 2014, som ble nevnt i VG i dag. Det var en ny hendelse ulik de foregående. Vi får se hva den skyldes og hvilke endringer som blir gjort. Disse folkene er ganske kjappe på ballen.
Tilsammen må disse hendelsene ha generert spaltekilometre med artikler. Hvis du vet om fler er jeg interessert i å høre om dem. Det er verdt å merke seg at eksakt
ingen av brannene skyldes ustabilitet i batteripakken under lading, slik vi har sett i forskjellige andre anvendelser av litium-batterier. Ingen.