Bil, båt og motorsykkel Tesla - Forsikring

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Kjenner jeg blir lettere frustrert når jeg sjekker forsikring på en 85KW Tesla EL-bil. Med 3 bilforsikringer i Gjensidige alle innenfor 75% over 5år forventet jeg en premie under 10K og IKKE 15K som de skal ha. Prøver og diskutere prisen med kundebehandler men nytteløst, selv han syntes premien er for høy er det dette han kan tilby. På tide å slutte å være lojal ovenfor ett selskap jeg har benyttet i mange år.

Noen forslag til kundevennlige forsikringselskaper som faktisk kan prise EL-biler til en fornuftig pris ?

Sist redigert:

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Du sparer ingenting på å være lojal hos et forsikringsselskap. Jeg forespør på forsikring på forskjellige forsikringsbyrå hvert annet år, og har byttet (nesten) hver gang. Jeg sender samme epost til alle (samme epost, så de kan se at jeg forespør hos alle). Så sender jeg igjen med kopi på billigste/beste til de som var dyrere. Veldig ofte får jeg da et enda bedre tilbud.

Men når det er sagt, har jeg nå hatt Storebrand i 4 år, da ingen har klart å komme med bedre pris eller matche prisen jeg har hos de.
De har også best vilkår for meg.

Mvh
Kjetil

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Da legger jeg storebrand til listen som ett potensielt selskap.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Hvorfor skal en el-bil være billigere å forsikre enn andre biler?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg hadde kasko og ansvar på min Mercedes S 320 (riktignok med forhøyet egenandel) -solgt i vår - og betalte vel ikke mer enn 5-6000 i året.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Hvorfor skal en el-bil være billigere å forsikre enn andre biler?

Ikke billigere men förnuftig priset sett utifra tidligere skadeforhold, bonuser og antall forsikringspremier i samme selskap. Og ikke minst at det er voksne mennesker som skal kjøre den - Les, ingen førere under 30 år.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bytt selskap. Jeg har årspremie 6743,- i If med 20000 km/år og 75 % bonus, kasko med leiebildekning, egenandel 6000, ingen førere under 24 år. Jeg er faktisk i ferd med å bytte tilbake til If fra Nemi fordi If ga vesentlig bedre pris på Tesla'n. Ring litt rundt til selskapene, be om beste pris, og gjør det klart at du vil flytte hele forsikringspakken din til det selskapet som gir best vilkår (pris og dekning).

Min erfaring er forresten at alle forsikringsselskaper opererer med lokkepriser og så skrur prisen langsomt opp i løpet av 3-4 år. Hvis du ikke har byttet selskap på 5 år betaler du sannsynligvis altfor mye, antagelig med mange tusen kroner pr år.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Bytt selskap. Jeg har årspremie 6743,- i If med 20000 km/år og 75 % bonus, kasko med leiebildekning, egenandel 6000, ingen førere under 24 år. Jeg er faktisk i ferd med å bytte tilbake til If fra Nemi fordi If ga vesentlig bedre pris på Tesla'n. Ring litt rundt til selskapene, be om beste pris, og gjør det klart at du vil flytte hele forsikringspakken din til det selskapet som gir best vilkår (pris og dekning).

Min erfaring er forresten at alle forsikringsselskaper opererer med lokkepriser og så skrur prisen langsomt opp i løpet av 3-4 år. Hvis du ikke har byttet selskap på 5 år betaler du sannsynligvis altfor mye, antagelig med mange tusen kroner pr år.
Takker Asbjørn - skal sjekke ut IF. Hadde jo håpet å komme ned til rundt omkring den prisen du skisserer der. Du har 85KW utgaven ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Takker Asbjørn - skal sjekke ut IF. Hadde jo håpet å komme ned til rundt omkring den prisen du skisserer der. Du har 85KW utgaven ?
Jepp, P85.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.001
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Sjekk hva de skal ha for MC også (hvis du har den enda), kona fikk mye bedre deal med IF enn Enter på sin sykkel.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lokketilbud er en uting...Og nytegningsrabbater for å få inn nye kunder brukes av flere store...Bla IF, Gjensidige, SP1... Tryg er vel værste gutten i klassen...

Tror ikke bransjen helt har funnet nivået Tesla skal ligge på...Men å eie en bil til en sådan verdi å ha premie under 7-8 k er neppe realistisk...På tross av Asbjørn...Og prisen i IF har nok steget om et år.. ;-)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Lokketilbud er en uting...Og nytegningsrabbater for å få inn nye kunder brukes av flere store...Bla IF, Gjensidige, SP1... Tryg er vel værste gutten i klassen...

Tror ikke bransjen helt har funnet nivået Tesla skal ligge på...Men å eie en bil til en sådan verdi å ha premie under 7-8 k er neppe realistisk...På tross av Asbjørn...Og prisen i IF har nok steget om et år.. ;-)
Tja, Gjensidige prøvde seg med lokketilbud på min Fireblade RR Honda, dvs jeg byttet over til de og 8 måneder senere la de på 3K på sykkelen. Jeg ringte de og fortalte de akkurat hva jeg mente om den saken og beholdt den opprinnelige premien i flere år etterpå minus noen småpromille med stigninger i året.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Sjekk hva de skal ha for MC også (hvis du har den enda), kona fikk mye bedre deal med IF enn Enter på sin sykkel.
Sykkelen er nå long gone, det skal sies at alle R syklene jeg har hatt har vært ett mareritt å forsikre - kanskje ikke så rart når jeg tenker meg om :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13

Jepp, P85.
Tøøft, hvilken farge valgte du om jeg for spørre...

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Tryg er vel værste gutten i klassen...
Her har du misforstått totalt, Tryg har ikke nytegningsrabbater, lojalitet skal ikke straffe seg i Tryg. ( jeg jobber i Tryg)
Tryg tok en valg for mange år siden, det skal ikke straffe seg å ha forsikringene sine i Tryg over tid.
Nå forsikrer ikke Tryg Tesla så jeg stopper her.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Enter forsikring gir type rimelige forsikringer en liten periode og de er eid av Tryg forsikring.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Her har du misforstått totalt, Tryg har ikke nytegningsrabbater, lojalitet skal ikke straffe seg i Tryg. ( jeg jobber i Tryg)
Tryg tok en valg for mange år siden, det skal ikke straffe seg å ha forsikringene sine i Tryg over tid.
Hehehe...Skal ikke si noe mer om Tryg... Er å blir det det alltid har vært...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Jepp, P85.
Tøøft, hvilken farge valgte du om jeg for spørre...
Sølv med svart skinninteriør. Du finner bilder av den her på HFS hvis du leter litt på off-topic.

Men seriøst: Å legge ut forsikringene sine på "anbud" med noen få års mellomrom er ekstremt lønnsomt. Jeg reduserte årlig premie med godt over ti tusen ved å bytte fra If til Nemi for noen få år siden, og sparer nå femten tusen i året ved å flytte dem tilbake til If. Det er så mye "lojalitetspremien" på forsikringer slår ut med på tre-fire år. "Trofaste" kunder blir flådd, sånn er det bare.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Har forsikret min jag xkr 2009 hos if til ca9k for 12000km. Egentlig ganske ok. Høyeste tilbud fra Gjensidige som skulle ha 34k, så der er store forskjeller.
jakr

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Litt off topic, men når det kommer til forsikringsselskaper er det ikke bare prisen som teller for meg. Har hatt IF i noen år, og de er absolutt konkurransedyktige på pris. Samtidig har jeg hatt behov for å bruke forsikringen noen ganger, og det har vært en utrolig fin opplevelse hver eneste gang. Ene gangen var det en Audi S2 som ble kondemnert. Ikke noenting tull, alt ble ordnet og jeg fikk full oppdatering og spørsmål om hvordan jeg ille ha oppgjr, om jeg ville beholde vraket eller ha full utbetaling. Hadde et barnesete i bilen om ble erstattet uten spørsmål selv om det ikke var i bruk under kollisjonen. En annen gang var det en liten bulk i en støtfanger på en ny Touran, samme saken. Ringte inn skaden, fikk pris og fikk en oversiktlig og fin uregning på total pris med bonustap og hele pakken, med anbefaling om videre behandling av saken. De ringer jevnlig for å gå gjennom forsikringene våre, for å sjekke at vi får det vi trenger. Her en kveld satt vi på nettsiden deres og kikket på forsikringene våre ifm budsjett for 2014, og gjorde en liten endring via nettsiden. Mindre enn 5 minutter senere ringte en kar fra IF (Dette var om kvelden, tipper rundt 20.00) og anbefalte oss en annen løsning som ble litt billigere men ga omtrent samme dekning.

Har hatt andre forsikringsselskap tidligere som har vært billigere, men ved skade eller annet så har det IKKE vært verd det!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har også bare hatt gode erfaringer med If og Nemi ved skadeoppgjør. Ryddig og ordentlig.

Gjenstridige har derimot vært en helt annen historie med innsendte sakspapirer som åpenbart ikke har blitt lest, rekommanderte brev (nytt forsøk på å nå frem med sakspapirene) som kom i retur som uavhentet, og generelt inntrykk av rot og inkompetanse. Det er lenge siden jeg har hatt forsikringer der, så de har forhåpentligvis fått bedre orden på seg siden det, men de står fortsatt på min "aldri mer"-liste.

C

Cyber

Gjest
Jeg skal ihvertfall over på Tryg om en stund. Langt rimeligere enn det jeg har idag og gode betingelser.

Men til syvende og sist er jo det viktigste med et forsikringsselskap om det er greit å få utbetalt det man har krav på.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Jeg har også bare hatt gode erfaringer med If og Nemi ved skadeoppgjør. Ryddig og ordentlig.

Gjenstridige har derimot vært en helt annen historie med innsendte sakspapirer som åpenbart ikke har blitt lest, rekommanderte brev (nytt forsøk på å nå frem med sakspapirene) som kom i retur som uavhentet, og generelt inntrykk av rot og inkompetanse. Det er lenge siden jeg har hatt forsikringer der, så de har forhåpentligvis fått bedre orden på seg siden det, men de står fortsatt på min "aldri mer"-liste.
Jeg har hatt 2 skader hos Gjensidige på 2 år. Lynnedslag som tok elektronikk og viltpåkjørsel og begge gangene har oppgjøret vært hurtig og saksbehandlerne har vært forståesesfulle.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Hvordan kommer da Trygs forsikringskalkulator frem til en pris på kr. 16659 pr. år for en Tesla Model S?
Se der ja, det var nytt for meg, beklager misvisende ord fra meg, jeg har sjekket på nytt, Tryg forsikrer Tesla, Enter forsikring
som er datter selskap av Tryg har definert Tesla som sportsbil og forsikrer ikke Tesla.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Enter forsikring gir type rimelige forsikringer en liten periode og de er eid av Tryg forsikring.
Tryg eier Enter forsikring, det er riktig. Enter forsikring er rabattert som du sier, men dette er en merke forsikring som forplikter begge veier
for at det skal bli riktig. Med andre ord så kan ikke du som privat person ringe til Enter å si at du ønsker å forsikre din bil. Den må kjøpes av et
firma som har avtale med Enter forsikring om bil forsikring. Forsikringen er rabattert til eier, samtidig forplikter eier å følge service på bil til
forhandler hvor bilen er kjøpt. det er en rabatt de 3 første årene, deretter en ny 3 års periode med lavere rabatt ( jeg er ikke selger.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Hehehe...Skal ikke si noe mer om Tryg... Er å blir det det alltid har vært...
Det det alltid har vært ??

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim

Jeg har hatt 2 skader hos Gjensidige på 2 år. Lynnedslag som tok elektronikk og viltpåkjørsel og begge gangene har oppgjøret vært hurtig og saksbehandlerne har vært forståesesfulle.
Det tror jeg så gjerne, alle de store selskapene i Norge er gode trygge selskap som vet hva de holder på med.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Det har du nok rett i, først når selskapene har nok data til å vite gjennomsnittsskaden opp mot andre bilmerker vil vi se nivået premien kommer til å ligge på.
Det er f.eks kun et karosseri verksted i Norge som har avtale om å reparere karosseri skader på tesla.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja, og hvorfor skal en "Sportsbil" som normalt ville kostet kanskje 2 mill i Norge, være billig å forsikre? Selv om staten har tatt bort importavgiften, vil det ikke si at den er tilsvarende rimelig å reparere, spesielt hvis den må fraktes landet rundt for den minste skramme.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ved å bruke prissammenligningsverktøy som f.eks finansportalen.no vil du jo få en indikasjon på hva du kan forvente å måtte betale. 15k høres jo helt vilt ut. Ville antatt rundt 6-7k pr år, noe som ser ut til å stemme. If oppgir 6140,- DNB 7339,-

Sparte nylig 1500 på å skifte selv, så det lønner seg å være bevisst, og høre litt rundt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, og hvorfor skal en "Sportsbil" som normalt ville kostet kanskje 2 mill i Norge, være billig å forsikre? Selv om staten har tatt bort importavgiften, vil det ikke si at den er tilsvarende rimelig å reparere, spesielt hvis den må fraktes landet rundt for den minste skramme.
For eksempel fordi det ikke er helt enkelt å tjuvkoble den og kjøre til Moldovia. Ihvertfall ikke uten å bli sporet hver meter av veien. "Find my Tesla" - there's an app for that.

Småbulker og andre karosseriskader vil være dyre å fikse, på samme måte som andre biler med aluminiumskarosseri, men parkeringssensorer og ryggekamera er glimrende for å unngå sånt. Stabilitetskontrollen gjør det trivielt enkelt å kjøre på glatta. Denne bilen trenger faktisk ikke firehjulstrekk på vinterføre. Og den passive sikkerheten er glimrende. En ting er kollisjonstestene med tidenes beste resultat i alle delmomenter, men i praktisk bruk har hittil ingen blitt drept eller alvorlig skadd i en slik.

Stapp det opp i forsikringsbransjens premiekalkulatorer og se hva du får.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Småbulker og andre karosseriskader vil være dyre å fikse, på samme måte som andre biler med aluminiumskarosseri .
Enig med det.

Topp Bunn