The Atl skrev:
Komponenten skrev:
[...]Jeg er en forferdelig intolerant rasist og kulturimperialist [...]
Når det gjelder Irak så er det selvsagt de dumme amerikanernes skyld at ikke irakerne kan samarbeide og bruke en gylden mulighet til å få et velfungerende demokrati på fote. Nå har de blitt kvitt en av tidenes verste diktatorer med utallige liv på samvittigheten, dette feires med å drepe sine landsmenn og muslimske brødre. Hvorfor tenkte ikke vi på det samme etter krigen? Hvorfor bygget vi opp landet vårt, vi kunne jo heller ha drept hverandre for fote.
Jeg så for øvrig et innslag fra de kurdiske områdene i Irak nylig. Der blomstret det på alle måter, de bygget seg opp og det var stor optimisme og fremgang, og amerikanerne vare de store heltene. Alt er ikke så beksvart som media liker å fremstille det som, mange har faktisk fått det bedre også, men det er ikke like kjekt å snakke om. At de dreper hverandre der nede er trist, tragisk og uforståelig, men det er da faktisk ikke amerikanernes skyld det og, hvorfor skal man legge skylden på dem i stedet for de som faktisk driver på med denne galskapen?
Det er rart det der. Jeg mener hvordan et folk klarer å styre sin begeistring for en intervensjon som til å begynne med er rettsstridig, ledet av et land som har finansiert det samme tyraniet de mener å skulle befri dem fra, innført handelsblokader som har ført til mange hundre tusener av døde barn, bombet landet dere til ruiner, nedslaktet landsbyer, torturert til døde og seksuellt misbrukt fanger (Abu Grahib), væpner landets sunnimuslimer i blind tro på at de på den måten vil bekjempe Al Qaeda - ikke bidra til borgerkrigen (idioti), som i tillegg påfører dem en oljelov som gjør at to tredjedeler av oljeresursene blir privatisert og som konstant overkjører deres såkalte demokratiske "selvstyre", samt vurderer på løpende bånd heller å innsette et nytt diktatur hvor det viktigste uttalte mål er at det vil adlyde amerikanske interesser (jevnfør tidligere tråd jeg postet), og som oppererer med 130000 private leiesoldater følgelig oppererende utenfor krigslov da de er privatpersoner - en mengde av dem er latinamerikanere som tidligere har tjent som f.eks. torturister under amerikanskstøttede despoter, og som har gjort grep som har ført til videre spredning av utstyr til å produsere massesødeleggelsesvåpen som de selv i første omgang forsynte Saddam med? Etc (tro meg denne listen kan gjøres lang).
Før to tusen og tre fantes det ingen Al Qaeda eller selvmordsaksjonister i Irak, kankje en av grunnene til at fenomenet har opptått nå er at de ønsker koloniherrene av jorden sin?
Finner det forøvrig direkte fordummende at du søker å fraskrive vestlig intervensjonisme og imperialisme alt ansvar for så å antyde at miseren utelukkende er selvforskylt og kulturelt betinget. Det er i mine øyne viktig å unngå ansvarsfraskrivelse fra begge parter. Nå har du altså (sikkert for endte gang) blitt fremstilt for et lite omriss av noen av USAs forbrytelser i Irak, det du her søker å fornekte. Håper, blant annet for folk som har blitt preget av konflikten, at en i fremtiden kan slippe å måtte bivåne slik blatant ignoranse fra sine medmennesker. Det er greit å være uenig om ting og å diskutere. Men å fornekte slike grove overtramp av internasjonal lov og menneskerettigheter vil jeg appelere til at vi må klare å styre unna. Det blir rett ut for dumt å portretere USA og Irak krigen som en utelukkende altruistisk geskjeft for å redde Iraks sivilbefolkning fra Saddam, uten feilskjær som sådann. For det er virkelig slik du fremstiller det. Total ansvarsfraskrivelse og svartmaling av muslimer. Skjerp deg.
Det er også et rart fenomen hvordan flyktningstrømmen går samme vei som pengestrømmen og ikke motsatt?
Hvorfor gidder jeg? Innlegget vil bli besvart med at jeg er en selvhater og kontret med ytterligere rasistisk føleri. (Eller rett og slett hoppet over til fordel for kaskader av videre rasistisk føleri og nye Hege Storhaug referanser.)
Mvh
Atle "never giving up" K
Du trenger ikke gjenta deg selv Atle, jeg leste det forrige innlegget ditt. Jeg blir bare litt matt av slike som alltid ser den store satan ( USA) som den eneste grunnen til alt som er ille i verden. Om det er Latin-Amerika eller Midtøsten så er det ett fett, USA kan få skylden for det meste, og samtidig avskriver man andre for ha noe ansvar for den vanskelige situasjonen.
Kan grunnen til at vi ikke vet mer om hva som skjedde i Irak under Saddam kanskje ha en sammenheng med de manglende mulighetene for journalister til å rapportere hva som faktisk foregikk der? Tror du ikke det skjedde mye, mye verre overgrep i Abu Graib før amerikanerne dukket opp, uten at man av den grunn skal unnskylde det amerikanerne er ansvarlig for? Er det greit at en diktator holder et helt land i tømme med terror, trusler, tortur og drap, det kan se ut som noen mener det, for det er visst helt glemt nå hvilken grusom mann Saddam var, det kan se ut som om mange mener at irakerne hadde det bedre under en grusom diktator, og at det bare kunne ha fortsatt sånn.
Handelsblokadene var altså grunnen til døde barn, ikke diktatoren som styrte landet, for en total ansvarsfraskrivelse.
Før to tusen og tre fantes det ingen Al Qaeda eller selvmordsaksjonister i Irak, kankje en av grunnene til at fenomenet har opptått nå er at de ønsker koloniherrene av jorden sin?
og hva er grunnen til angrepene på USA, London, Madrid osv., skal de også her fjerne koloniherrene? Og er det bare koloniherrene de rammer i Irak, etter hva jeg kan se går de i minst like stor grad etter sine egne landsmenn.
Total ansvarsfraskrivelse og svartmaling av amerikanerne fra din side er vel neppe bedre enn det du beskylder meg for, og dine patetiske forsøk på å stemple meg som rasist er atter en gang bare latterlige. Hvorfor gidder jeg
vi må jo leve på hver vår planet så total forskjellig virkelighetsoppfatning som vi to har.
Om flyktningestrømmen går samme vei som pengestrømmen, hvorfor ser vi da ikke en kjempestrøm av muslimer mot Saudi-Arabia hvor de at på til har sitt helligste sted? Hadde det ikke vært mer naturlig å søke seg til sine egne, kan det kanskje være at deres egne ikke vil ta imot dem?
Og ellers:
Det spørs om det går rette veien for Tyrkia nå..
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166659
For øvrig er det et stort problem i Europeiske land med æresdrap på tyrkiske kvinner, det er nok langt ifra så rosenrødt som dere vil ha det til.
Godt du aldri gir opp Atle, du skal i alle fall ha for det..

:-*