- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 947
Sånn går det når amerikanske finansbanditter slipper til i naive Norge.
Det er helt som det skal være. Man kan jo heller ikke saksøke den norske stat for estratninger hvis oljefondet har kjøpt aksjer i Hottentottoil og selskapet går konk og arbeiderene ikke har fått lønn siden 1972.T2000 skrev:Til saken: Synes dessverre det er for lettvint av bankene å fraskrive seg ansvaret her, selv om aksjeloven "frikjenner" dem, er det etisk i en gråsone at Terra kan tillate en slik ukultur som har foregått i datterselskapet Terra Securities over tid, og som eiere som har mottatt store økonomiske bidrag fra denne virksomheten bare bruke en konkurs for å bli kvitt ubehagelighetene.
Hvis meglerene har gjort feil må selskapet de er ansatt i stå til rettes. Ikke andre selskap som har et navn som ligner eller som hadde akjser i selskapet før de ble verdiløse.Helt klart er det store overtramp fra Terra Securities, spesielt representert ved enkelte meglere, men politikere som har vært med på å ta avgjørelsene som har ledet til dette bør ikke frikjennes de heller.
Ja de er jo ikke å klandre. Men pent lite de kan gjøre i ettertid. De får belage seg på statlig administrasjon noen år til de er i balanse igjen. Eller selge unna kommunale eiendeler hvis de har noen da. De har vel allerede brukt de neste 15 årene med kraftinntekter som garantier.Synes forsåvidt synd på et par av ordførerne som ikke har sittet i stolen mere enn 6-7 ukers tid har fått denne skandalen i fanget, er vel ikke beste måten å starte i ny jobb!
Ja, det også. Men disse hedgefondene var jo amerikanske.OldBoy skrev:Strengt tatt er det vel NORSKE finansbanditter som har sluppet til blant naive kommunale investorer.
Det er ikke noe galt med produktet i seg selv, men det forutsetter at dem som er villige til å kjøpe det forstår hva det handler om og er villig til å ta rissikoen i bytte for potensiell gevinst. Ikke noe for mannen i gata, eller ordførere i nord.Gjest skrev:Ja, det også. Men disse hedgefondene var jo amerikanske.OldBoy skrev:Strengt tatt er det vel NORSKE finansbanditter som har sluppet til blant naive kommunale investorer.
Jeg ser på det som at "noen", i dette tilfelle Terra Securities har valgt å "importere" et amerikansk (finans)produkt, ikke ulikt det en bilimportør gjør når han velger å importere amerikanske biler, eller en norsk hi-fi-importør gjør når han velger å importere amerikanske hi-fi-produkter.Gjest skrev:Ja, det også. Men disse hedgefondene var jo amerikanske.OldBoy skrev:Strengt tatt er det vel NORSKE finansbanditter som har sluppet til blant naive kommunale investorer.
Det kom fram at kommunene ikke hadde fått fullstendig info om risikoen ved disse fondene. Info-plikten ved kjøp og salg er jo streng, så kommunene har en sak. Men når Terra er konk så hjelper det kanskje ikke. De kan muligens gå til sak mot boet?
Sannelig fant du en amerikansk president å anklage. Hva med George? Er ikke han brukende til syting lenger?Gjest skrev:Jeg synes at slike finansielle triks er galt jeg. Etter at Reagan innførte reaganomics med kunstig oppblåst finanssektor har real verdiskaping tapt mot fikse triks. Dusteøkonomi. Mye dritt på børsen også. Når det går galt må vi alle betale med høyere renter på hus- og studielån, som på slutten av 80-tallet.
Fortell oss hva du vet om "reaganomics", så får vi se om det er hold i det du skriver.oddgeir skrev:Sannelig fant du en amerikansk president å anklage. Hva med George? Er ikke han brukende til syting lenger?Gjest skrev:Jeg synes at slike finansielle triks er galt jeg. Etter at Reagan innførte reaganomics med kunstig oppblåst finanssektor har real verdiskaping tapt mot fikse triks. Dusteøkonomi. Mye dritt på børsen også. Når det går galt må vi alle betale med høyere renter på hus- og studielån, som på slutten av 80-tallet.
;D ;D ;D
Når en naiv kommunepolitiker møter en skruppelløs fondsselger må det gå til helvete. Produktet i seg selv går for å være en sikker investering, derav navnet, hedge, men at bunnen skulle ramle ut av boligmarkedet der borte var ikke lett å se for 5 år siden.
Men, Reagan kan ikke lastes, ikke Bush heller. ;D ;D ;D
Et bilde kan si mer enn tusen ord. ;DGjest skrev:Fortell oss hva du vet om "reaganomics", så får vi se om det er hold i det du skriver.
oddgeir skrev:Trøndersk danseband?Gjest skrev:Fortell oss hva du vet om "reaganomics", så får vi se om det er hold i det du skriver.
Du har en utrolig evne til å se helt annerledes på verden enn meg.Gjest skrev:Sånn går det når amerikanske finansbanditter slipper til i naive Norge.
Jeg blir med å spleiser på "dum dum" kuler ;DBoffen skrev:Kommunepolitikerne må byttes ut.
Og jeg stemmer for nakkeskudd til Terradirektørene.
Politikere er som folk flest: naive og godtroende. Finansfolk finnes det mange sorter av. I denne saken har det vært underslått informasjon. Vi har også fått vite at noen av Terra-toppene prøvde å berike seg de siste dagene. Finansfolkene kjenner sitt eget produkt og er i stand til å "selge" litt av hvert - om de er av rette sort (Det er det som er jobben). Min sympati er hos politikerene.knutinh skrev:Du har en utrolig evne til å se helt annerledes på verden enn meg.Gjest skrev:Sånn går det når amerikanske finansbanditter slipper til i naive Norge.
Dumme meg som konkluderte med at "sånn går det når man slipper løs bevissløse kommunepolitikere".
-k
JA!Espen R skrev:Ser denne mannen ut som en sleip glatt dresskledd megler? ;D
Gjest skrev:Politikere er som folk flest: naive og godtroende. Finansfolk finnes det mange sorter av. I denne saken har det vært underslått informasjon. Vi har også fått vite at noen av Terra-toppene prøvde å berike seg de siste dagene. Finansfolkene kjenner sitt eget produkt og er i stand til å "selge" litt av hvert - om de er av rette sort (Det er det som er jobben). Min sympati er hos politikerene.
Hvis de er så dumme så burde de kanskje finne seg noe annet å gjøre enn å være politikere?Gjest skrev:Politikere er som folk flest: naive og godtroende. Finansfolk finnes det mange sorter av. I denne saken har det vært underslått informasjon. Vi har også fått vite at noen av Terra-toppene prøvde å berike seg de siste dagene. Finansfolkene kjenner sitt eget produkt og er i stand til å "selge" litt av hvert - om de er av rette sort (Det er det som er jobben). Min sympati er hos politikerene.
Er ikke dette et argument for å:Gjest skrev:Dette handler ikke om dumskap, men om kunnskapsløshet. Det handler om politikere på kommunalt nivå som jobber som kassadame, fisker, butikkansatt osv. Når slike møter en finansmann med 6 år på NHH og mange år i bank som bakgrunn så blir det et ikke lett å gjennomskue de tvilsomme prospektene som vedkommende presenterer på powerpoint og på trykk.
Spørsmålet er i mine øyne ikke om lovbrudd skal straffes. Det er mye viktigere å fokusere på hva vi ønsker at kommunepolitikere skal få lov til, og hvem som skal ta smellen for denne saken.Vi har en markedsføringslov i dette landet. Les §§ 1,2 og 3. Den ligger på lovdata.no.
Svindel er ikke lov, om den kommer fra Nigeria eller USA. Jeg synes det hadde vært noe annet om disse politikerene hadde falt for den typen svindel.
Jeg er ikke så sikker på det. Jeg er tilhenger av åpenhet, frihet og ansvar. Dersom velgerne prioriterer å velge inn politikere som gjør fornuftige investeringer med kommunens skattepenger så ser jeg det ikke som mitt ansvar å nekte dem dette. Husk at forventningsverdien av avkastningen kan gjøres mye høyere enn det høyrentekonto i sparebanken kan gi. De som håper på stor avkastning (kommunens innbyggere) må selvsagt da ta smellen dersom risikoen fører til negativt resultat.Jeg synes at kommunene ikke skal ha anledning til å spekulere med skattepengene. De skal stå i banken.
På hvilken måte er han dum? Kynisk, kanskje. Uheldig kanskje.Dumme finansfolk har vi mange av, f.eks han som måtte gå i Terra. Han fikk vel 5 mill med seg? Ikke synd på han, nei.
Klart de som var ansvarlige i disse kommunene har vært dumme. De har forvaltet betydelige midler uten å ha anskaffet nødvendig finansekspertise.Gjest skrev:Dette handler ikke om dumskap, men om kunnskapsløshet. Det handler om politikere på kommunalt nivå som jobber som kassadame, fisker, butikkansatt osv. Når slike møter en finansmann med 6 år på NHH og mange år i bank som bakgrunn så blir det et ikke lett å gjennomskue de tvilsomme prospektene som vedkommende presenterer på powerpoint og på trykk.
Vi har en markedsføringslov i dette landet. Les §§ 1,2 og 3. Den ligger på lovdata.no.
Svindel er ikke lov, om den kommer fra Nigeria eller USA. Jeg synes det hadde vært noe annet om disse politikerene hadde falt for den typen svindel.
Jeg synes at kommunene ikke skal ha anledning til å spekulere med skattepengene. De skal stå i banken.
Dumme finansfolk har vi mange av, f.eks han som måtte gå i Terra. Han fikk vel 5 mill med seg? Ikke synd på han, nei.
Problemet for en del av disse kommunene var vel nettopp at de IKKE hadde noen penger å sette i banken. Derfor LÅNTE de penger, med sikkerhet i fremtidige inntekter, for å plassere i fond med så høy avkastning at de kunne sitte igjen med litt cash etter at de hadde betalt renter på de lånte pengene.BT skrev:Det er bedre å sette pengene i banken enn å gamble med dem, men bankinnskudd gir lav avkastning, så det er mye mer lønnsomt å plassere deler av dem på børsen, men da trenger man som sagt finansekspertise for å få en fornuftig risikoprofil på slike plasseringer.
Først og fremst er ikke dette produktet en svindel. Har ikke satt meg inn i hva det dreier seg om, men så vidt jeg forstår er det et amerikansk produkt som er gearet opp og solgt til Norge. Da har man 3 hovedrisikoer:Gjest skrev:Dette handler ikke om dumskap, men om kunnskapsløshet. Det handler om politikere på kommunalt nivå som jobber som kassadame, fisker, butikkansatt osv. Når slike møter en finansmann med 6 år på NHH og mange år i bank som bakgrunn så blir det et ikke lett å gjennomskue de tvilsomme prospektene som vedkommende presenterer på powerpoint og på trykk.
Vi har en markedsføringslov i dette landet. Les §§ 1,2 og 3. Den ligger på lovdata.no.
Jeg synes at kommunene ikke skal ha anledning til å spekulere med skattepengene. De skal stå i banken.
Dumme finansfolk har vi mange av, f.eks han som måtte gå i Terra. Han fikk vel 5 mill med seg? Ikke synd på han, nei.
Det har du rett i. Det ville nok vært liten vits i å ansette en finansekspert siden en slik ville sagt at man låner bare ikke penger for å investere i finansmarkedene, og dermed hadde de ikke hatt mer bruk for ham.OldBoy skrev:Problemet for en del av disse kommunene var vel nettopp at de IKKE hadde noen penger å sette i banken. Derfor LÅNTE de penger, med sikkerhet i fremtidige inntekter, for å plassere i fond med så høy avkastning at de kunne sitte igjen med litt cash etter at de hadde betalt renter på de lånte pengene.BT skrev:Det er bedre å sette pengene i banken enn å gamble med dem, men bankinnskudd gir lav avkastning, så det er mye mer lønnsomt å plassere deler av dem på børsen, men da trenger man som sagt finansekspertise for å få en fornuftig risikoprofil på slike plasseringer.
Grådighet kombinert med uforstand er en dårlig kombinasjon.
..En god start!Espen R skrev:Hva kaller du 10 Terra-meglere lenket sammens på havets bunn for ?
Han var tilstede da Vik forsøkte seg på dette. Ble innrapportert for 5 år siden at han mente det var en ulovlig investering. Saken gikk helt til departemanget som ikke ga revisoren medhold.oddgeir skrev:Et annet spørsmål, hvor i h........... har kommunerevisjonen vært? Det bør vel komme noen reaksjoner i forhold til deres rolle også?
Ja revisoren pekte på at siden avtalen var at kommunen fikk utbetalt en stor pengesum mot at de betalte tilbake årlige avdrag i form av forventede kraftinntekter på sin konsesjon så var dette å regne som et lån og ikke en investering. Og kommunen har ikke anledning til å oppta lån for å å bruke dem til finansielle investeringer. Saken havnet som nevnt hos departementet.Greven skrev:Han var tilstede da Vik forsøkte seg på dette. Ble innrapportert for 5 år siden at han mente det var en ulovlig investering. Saken gikk helt til departemanget som ikke ga revisoren medhold.oddgeir skrev:Et annet spørsmål, hvor i h........... har kommunerevisjonen vært? Det bør vel komme noen reaksjoner i forhold til deres rolle også?![]()
Såvidt jeg har forstått er det ikke så mye skriverier m dette da kommunen ikke har tapt alt ennå, men en lang reportasje om saken på NRK Alltidnyheter.
Er vel ingen som motsier deg i dette?Gjest skrev:Ja, nå viser NRK at Terra har svindlet. Prospektene var delvis løgn, slik jeg sa. Jeg har mine ord i behold: finansbanditter!
![]()