Terra-skandalen

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Sånn går det når amerikanske finansbanditter slipper til i naive Norge.

O

OldBoy

Gjest
Strengt tatt er det vel NORSKE finansbanditter som har sluppet til blant naive kommunale investorer.

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
1
Sted
Narvik
Bare som en litt morsom digresjon i denne saken; bor selv i Narvik kommune og skatteoppkreveren her har prestert å sende meg et rentekrav med forfall umiddelbart, med det enorme beløpet til forfall, kr 1,-

Det er flott at de skal ha inn pengene sine, men kostnaden med å kreve inn beløpet skulle jeg likt å fått vite. Etter min oppfatning er det med på å underbygge mangel på økonomistyring når de kan bruke mere på å kreve inn et beløp enn de får inn.

Til saken: Synes dessverre det er for lettvint av bankene å fraskrive seg ansvaret her, selv om aksjeloven "frikjenner" dem, er det etisk i en gråsone at Terra kan tillate en slik ukultur som har foregått i datterselskapet Terra Securities over tid, og som eiere som har mottatt store økonomiske bidrag fra denne virksomheten bare bruke en konkurs for å bli kvitt ubehagelighetene.
Helt klart er det store overtramp fra Terra Securities, spesielt representert ved enkelte meglere, men politikere som har vært med på å ta avgjørelsene som har ledet til dette bør ikke frikjennes de heller.

Synes forsåvidt synd på et par av ordførerne som ikke har sittet i stolen mere enn 6-7 ukers tid har fått denne skandalen i fanget, er vel ikke beste måten å starte i ny jobb!

G

Gjestemedlem

Gjest
T2000 skrev:
Til saken: Synes dessverre det er for lettvint av bankene å fraskrive seg ansvaret her, selv om aksjeloven "frikjenner" dem, er det etisk i en gråsone at Terra kan tillate en slik ukultur som har foregått i datterselskapet Terra Securities over tid, og som eiere som har mottatt store økonomiske bidrag fra denne virksomheten bare bruke en konkurs for å bli kvitt ubehagelighetene.
Det er helt som det skal være. Man kan jo heller ikke saksøke den norske stat for estratninger hvis oljefondet har kjøpt aksjer i Hottentottoil og selskapet går konk og arbeiderene ikke har fått lønn siden 1972.

Helt klart er det store overtramp fra Terra Securities, spesielt representert ved enkelte meglere, men politikere som har vært med på å ta avgjørelsene som har ledet til dette bør ikke frikjennes de heller.
Hvis meglerene har gjort feil må selskapet de er ansatt i stå til rettes. Ikke andre selskap som har et navn som ligner eller som hadde akjser i selskapet før de ble verdiløse.

Synes forsåvidt synd på et par av ordførerne som ikke har sittet i stolen mere enn 6-7 ukers tid har fått denne skandalen i fanget, er vel ikke beste måten å starte i ny jobb!
Ja de er jo ikke å klandre. Men pent lite de kan gjøre i ettertid. De får belage seg på statlig administrasjon noen år til de er i balanse igjen. Eller selge unna kommunale eiendeler hvis de har noen da. De har vel allerede brukt de neste 15 årene med kraftinntekter som garantier.

Selv om Terra Secs meglere har opptrådd klanderverdig, så kan ikke politikerene fraskrive seg ansvaret for at de har skuslet bort inbyggerenes penger på produkter de ikke viste hvordan virket.

Det er jo de samme som å sette millionene på travbanen og saksøke rikstoto når Gottegampen galloperte i innspurten og hele bongen gikk ad undas.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
OldBoy skrev:
Strengt tatt er det vel NORSKE finansbanditter som har sluppet til blant naive kommunale investorer.
Ja, det også. Men disse hedgefondene var jo amerikanske.

Det kom fram at kommunene ikke hadde fått fullstendig info om risikoen ved disse fondene. Info-plikten ved kjøp og salg er jo streng, så kommunene har en sak. Men når Terra er konk så hjelper det kanskje ikke. De kan muligens gå til sak mot boet?

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
OldBoy skrev:
Det er ikke noe galt med produktet i seg selv, men det forutsetter at dem som er villige til å kjøpe det forstår hva det handler om og er villig til å ta rissikoen i bytte for potensiell gevinst. Ikke noe for mannen i gata, eller ordførere i nord.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Jeg synes at slike finansielle triks er galt jeg. Etter at Reagan innførte reaganomics med kunstig oppblåst finanssektor har real verdiskaping tapt mot fikse triks. Dusteøkonomi. Mye dritt på børsen også. Når det går galt må vi alle betale med høyere renter på hus- og studielån, som på slutten av 80-tallet.

O

OldBoy

Gjest
Gjest skrev:
OldBoy skrev:

Det kom fram at kommunene ikke hadde fått fullstendig info om risikoen ved disse fondene. Info-plikten ved kjøp og salg er jo streng, så kommunene har en sak. Men når Terra er konk så hjelper det kanskje ikke. De kan muligens gå til sak mot boet?
Jeg ser på det som at "noen", i dette tilfelle Terra Securities har valgt å "importere" et amerikansk (finans)produkt, ikke ulikt det en bilimportør gjør når han velger å importere amerikanske biler, eller en norsk hi-fi-importør gjør når han velger å importere amerikanske hi-fi-produkter.

At importøren, i dette tilfelle Terra Securities, viste seg å være en kjeltring, kan vel ikke amerikanerne klandres for. Deres finansprodukt er tross alt lovlig "over there", det er bare her det er ulovlig, og sånn sett er det Terra Securities som har brutt norsk lov, og som er kjeltringer.

Når det gjelder boet, kan muligens det saksøkes, men det blir ikke mer utbetalinger av den grunn. De krav som det ikke finnes dekning for i boet, blir ikke dekket. Derimot kan man muligens komme til at man finner å kunne saksøke styremedlemmene i Terra Securities for klanderverdig styrearbeid, og i så fall kan det enkelte styremedlem bli dømt til å betale erstatning. Men i så fall spørs det jo om de dømte styremedlemmene har midler så de kan bidra så det monner. Vi snakker tross alt om hundrevis av millioner kroner. Så jeg har mine tvil.

G

Gjestemedlem

Gjest
Blir det samme om du lånefinansierer opsjoner med pant i huset, og saksøker Oslo Børs hvis du ender på hospits. Hjelper lite om en alle annen luring fortalte deg at gevinstpotensialet var stort.

Man det er vel lettere å være uforsiktig når det er andres penger som står på spill.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Jeg synes at slike finansielle triks er galt jeg. Etter at Reagan innførte reaganomics med kunstig oppblåst finanssektor har real verdiskaping tapt mot fikse triks. Dusteøkonomi. Mye dritt på børsen også. Når det går galt må vi alle betale med høyere renter på hus- og studielån, som på slutten av 80-tallet.
Sannelig fant du en amerikansk president å anklage. Hva med George? Er ikke han brukende til syting lenger?
;D ;D ;D

Når en naiv kommunepolitiker møter en skruppelløs fondsselger må det gå til helvete. Produktet i seg selv går for å være en sikker investering, derav navnet, hedge, men at bunnen skulle ramle ut av boligmarkedet der borte var ikke lett å se for 5 år siden.

Men, Reagan kan ikke lastes, ikke Bush heller. ;D ;D ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Pipa hadde vel fått en annen låt om det var bærum komune som hdde spekulert seg til fant tenker jeg...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
Sannelig fant du en amerikansk president å anklage. Hva med George? Er ikke han brukende til syting lenger?
;D ;D ;D

Når en naiv kommunepolitiker møter en skruppelløs fondsselger må det gå til helvete. Produktet i seg selv går for å være en sikker investering, derav navnet, hedge, men at bunnen skulle ramle ut av boligmarkedet der borte var ikke lett å se for 5 år siden.

Men, Reagan kan ikke lastes, ikke Bush heller. ;D ;D ;D
Fortell oss hva du vet om "reaganomics", så får vi se om det er hold i det du skriver.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Utrolig historie. En spesiell side ved saken er også at det er rådmennene og ordførerne, de samme som frontet forslagene om investeringene, som selv følger opp dette i kommunikasjonen med media, kommunikasjonen med Terra, vurdering av erstatningstilbudet fra Terra m.v.

Det har tydeligvis ikke falt mange kommunepolitikere inn at disse nødvendigvis kan ha en blandet formål: asscovering, når det rapporteres risikoen til kommunestyret (først etter valget ?) samt den fortsatt naive troen på at det skal ordne seg. Selv på TV i kveld snakket Narvik-ordføreren om dialog og minnelig ordning med Terra-gruppen og/eller sparebankene som er eiere. En objektiv/uavhengig person ville forlengst sett skriften på veggen og anmodet om at fylkesmannen overtok styringen av økonomien mens saken ble gransket. Det er høyst forståelig at man vil håpe/unngå å innse nederlaget, men risikoen for at man ikke er objektiv burde selvsagt ført til at andre håndterte dette.

Tankekors dette, se følgende artikkel (http://e24.no/makro-og-politikk/article1783567.ece):

"For 15 år siden hadde Bærum en kommunal pensjonskasse som tok altfor stor risiko i obligasjonsmarkedet. Da renten gikk feil vei tapte kommunen 230 millioner kroner, som tilsvarer nær 300 millioner i dagens pengeverdi. Skandalen førte til bot og betinget fengsel for lederen av pensjonskassen..."

Skandalen for 15 år siden er ikke glemt i kommune-Norge (og heller ikke av de som rådgir kommuner!), den er jo en klassiker på total inkompetent (men velmenende) investeringer av andres penger. Det er bare at slikt skjer ikke oss.... -Den klassiske Bærumsmellen kjenner nok også de aktuelle Terraordførerne; de var jo mer opptatt av å forklare hvor rundlurt de visstnok var enn å forklare den faktiske situasjonen.

Mvh
Knut

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Fortell oss hva du vet om "reaganomics", så får vi se om det er hold i det du skriver.
Et bilde kan si mer enn tusen ord. ;D

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Du har en utrolig evne til å se helt annerledes på verden enn meg.

Dumme meg som konkluderte med at "sånn går det når man slipper løs bevissløse kommunepolitikere".

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Boffen skrev:
Kommunepolitikerne må byttes ut.
Og jeg stemmer for nakkeskudd til Terradirektørene.
Jeg blir med å spleiser på "dum dum" kuler ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
knutinh skrev:
Gjest skrev:
Du har en utrolig evne til å se helt annerledes på verden enn meg.

Dumme meg som konkluderte med at "sånn går det når man slipper løs bevissløse kommunepolitikere".

-k
Politikere er som folk flest: naive og godtroende. Finansfolk finnes det mange sorter av. I denne saken har det vært underslått informasjon. Vi har også fått vite at noen av Terra-toppene prøvde å berike seg de siste dagene. Finansfolkene kjenner sitt eget produkt og er i stand til å "selge" litt av hvert - om de er av rette sort (Det er det som er jobben). Min sympati er hos politikerene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Politikere er som folk flest: naive og godtroende. Finansfolk finnes det mange sorter av. I denne saken har det vært underslått informasjon. Vi har også fått vite at noen av Terra-toppene prøvde å berike seg de siste dagene. Finansfolkene kjenner sitt eget produkt og er i stand til å "selge" litt av hvert - om de er av rette sort (Det er det som er jobben). Min sympati er hos politikerene.

Det forekommer meg litt pussig at bifaller politikeres rett til å sette kommunale midler i ekstremrissikoprosjekter uten noen form for ekstern vurdering annet enn selgerens, eller en portefølje som sprer rissikoen på forskjellige produkter i det minste. Ville jo nesten tippet at du var tlihenger av en mer sober offentlig forvaltning.

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Hvis de er så dumme så burde de kanskje finne seg noe annet å gjøre enn å være politikere?

Evt skaffe seg rådgivere hvis lønn ikke avhenger av dealen de skal gi råd om?

Hvis det ikke er mulig å finne en eneste oppegående person i Hemnes kommune som er villig til å bli politiker så må selvsagt kommune-byråkratiet legges ned, kommunen legges under Nordland fylke, og sparte penger brukes til brus og godteri til innbyggerne.

Noen avklarende spørsmål:
1. Dersom kommunepolitikerne hadde satt inn samme penger i en Nigeria-svindel, hadde det endret ditt syn på noen ting?
2. Dersom denne dealen hadde gitt solid avkastning (noe som vel var umulig, men bear with me), hadde du da syntes synd i stakkars markedet som ble utbyttet av griske Hemnes-inger? HAdde du villet at staten skulle inndra ulovlig spekulert gevinst?

Det finnes helt sikkert dumme finans-folk også. Er din sympati hos dem? Eller heier du alltid på det tapende laget?

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Dette handler ikke om dumskap, men om kunnskapsløshet. Det handler om politikere på kommunalt nivå som jobber som kassadame, fisker, butikkansatt osv. Når slike møter en finansmann med 6 år på NHH og mange år i bank som bakgrunn så blir det et ikke lett å gjennomskue de tvilsomme prospektene som vedkommende presenterer på powerpoint og på trykk.

Vi har en markedsføringslov i dette landet. Les §§ 1,2 og 3. Den ligger på lovdata.no.

Svindel er ikke lov, om den kommer fra Nigeria eller USA. Jeg synes det hadde vært noe annet om disse politikerene hadde falt for den typen svindel.

Jeg synes at kommunene ikke skal ha anledning til å spekulere med skattepengene. De skal stå i banken.

Dumme finansfolk har vi mange av, f.eks han som måtte gå i Terra. Han fikk vel 5 mill med seg? Ikke synd på han, nei.

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Dette handler ikke om dumskap, men om kunnskapsløshet. Det handler om politikere på kommunalt nivå som jobber som kassadame, fisker, butikkansatt osv. Når slike møter en finansmann med 6 år på NHH og mange år i bank som bakgrunn så blir det et ikke lett å gjennomskue de tvilsomme prospektene som vedkommende presenterer på powerpoint og på trykk.
Er ikke dette et argument for å:
1. Frata kommunepolitikere reelt ansvar og handlingsrom
2. Kreve at de aktuelle politikerne går av
3. Overføre mer reell makt fra lokalpolitikk til sentral politikk

Dessuten å henstille til velgere om å prøve å finne folkevalgte som ser egne begrensninger. Evt kan velgerne velge å gå for de mest fargerike politikerne, men samtidig leve med risikoen for at slikt gjentar seg.
Vi har en markedsføringslov i dette landet. Les §§ 1,2 og 3. Den ligger på lovdata.no.

Svindel er ikke lov, om den kommer fra Nigeria eller USA. Jeg synes det hadde vært noe annet om disse politikerene hadde falt for den typen svindel.
Spørsmålet er i mine øyne ikke om lovbrudd skal straffes. Det er mye viktigere å fokusere på hva vi ønsker at kommunepolitikere skal få lov til, og hvem som skal ta smellen for denne saken.
Jeg synes at kommunene ikke skal ha anledning til å spekulere med skattepengene. De skal stå i banken.
Jeg er ikke så sikker på det. Jeg er tilhenger av åpenhet, frihet og ansvar. Dersom velgerne prioriterer å velge inn politikere som gjør fornuftige investeringer med kommunens skattepenger så ser jeg det ikke som mitt ansvar å nekte dem dette. Husk at forventningsverdien av avkastningen kan gjøres mye høyere enn det høyrentekonto i sparebanken kan gi. De som håper på stor avkastning (kommunens innbyggere) må selvsagt da ta smellen dersom risikoen fører til negativt resultat.

Så lenge ingen bryter loven, informasjonen er tilstrekkelig og alle parter vet hva de begir seg inn på så ser jeg ikke noe problem med det.

Å lage en sandkasse rundt dette som nekter politikere å spekulere med _framtidige_ inntekter er muligens fornuftig, men dette har vi vel allerede.
Dumme finansfolk har vi mange av, f.eks han som måtte gå i Terra. Han fikk vel 5 mill med seg? Ikke synd på han, nei.
På hvilken måte er han dum? Kynisk, kanskje. Uheldig kanskje.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Gjest skrev:

Klart de som var ansvarlige i disse kommunene har vært dumme. De har forvaltet betydelige midler uten å ha anskaffet nødvendig finansekspertise.

Det er omtrendt som at de skulle utført hjernekirurgi uten å anskaffe en dyktig kirurg, og når det går galt unnskylde seg med at jeg er jo bare bare en fisker.

Stiller man til valg i en kommune så tar man på seg et betydelig ansvar, omtrendt like mye som om man tok på seg ved å ta et styreverv i Terra Securities.

Det er bedre å sette pengene i banken enn å gamble med dem, men bankinnskudd gir lav avkastning, så det er mye mer lønnsomt å plassere deler av dem på børsen, men da trenger man som sagt finansekspertise for å få en fornuftig risikoprofil på slike plasseringer.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.586
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
O

OldBoy

Gjest
BT skrev:
Det er bedre å sette pengene i banken enn å gamble med dem, men bankinnskudd gir lav avkastning, så det er mye mer lønnsomt å plassere deler av dem på børsen, men da trenger man som sagt finansekspertise for å få en fornuftig risikoprofil på slike plasseringer.
Problemet for en del av disse kommunene var vel nettopp at de IKKE hadde noen penger å sette i banken. Derfor LÅNTE de penger, med sikkerhet i fremtidige inntekter, for å plassere i fond med så høy avkastning at de kunne sitte igjen med litt cash etter at de hadde betalt renter på de lånte pengene.

Grådighet kombinert med uforstand er en dårlig kombinasjon.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.023
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:

Først og fremst er ikke dette produktet en svindel. Har ikke satt meg inn i hva det dreier seg om, men så vidt jeg forstår er det et amerikansk produkt som er gearet opp og solgt til Norge. Da har man 3 hovedrisikoer:
Produktets risiko: Altså om det underliggende går bra - det har det jo åpenbart ikke gjort.
Gearing - altså at man har lånt penger i tillegg for å oppnå høyere avksatning - gir også større tap.
Valutarisiko - det kan se ut som om man ikke har tatt noen valutasikring på dette produktet. Og siden dollaren nå står i 5,4 i forhold kroner - så sier det seg selv at dette ikke har gått bra...

Det er for meg ganske åpenbart at man har solgt et produkt med en ganske høy/veldig høy risiko.

Hvis Megelren åpenbart har fordekt dette - er det både uetisk og straffbart - rettsvesenet går sin gang. terra gruppen har allerede tapt sin inskutte egenkapital i Terra Securties så de har også tapt.

Når kommunene har valgt å investere flere hundre millioner så er det flere ting som kan bemerkes:
Trolig har de brutt kommuneloven som forbyr slike investeringer.
Bør man ikke skjønne hva man kjøper når man handler for flere hundre millioner...?
Bør man ikke inhente en nøytral part for å vurdere tilbudet..?
Bør man ikke sjekke ryggraden (altså egenkapitalen) til et firma man legger igjen noen hundre millioner hos..?

Når disse pengene er tapt - hvorfor skal kommunene ha større rettsikkerhet for sine tap en det Olga på 80 har når hun blir lurt av en håndverker, eller det Ola Normann har når han kjøper varer av en hvilken som helst annen bedrift som går konkurs!

Nei Gjest - det blir for lettvint å skylde på økonomnene og amerikanerne. Det blir som å si at Afganerene har skyld i alle narkoprobleme fordi det er de som dyrker den, at amerikanerne er skyld i alle bilulykkene som skjer på norske veier med amerikanske biler og ikke minst at blårussen har skyld i at du takket ja til et tilbud om Kabel TV for å få NRK 2/3 slik at du kunne se på Maiitn Kolberg døgnet rundt!

mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
OldBoy skrev:
BT skrev:
Problemet for en del av disse kommunene var vel nettopp at de IKKE hadde noen penger å sette i banken. Derfor LÅNTE de penger, med sikkerhet i fremtidige inntekter, for å plassere i fond med så høy avkastning at de kunne sitte igjen med litt cash etter at de hadde betalt renter på de lånte pengene.

Grådighet kombinert med uforstand er en dårlig kombinasjon.
Det har du rett i. Det ville nok vært liten vits i å ansette en finansekspert siden en slik ville sagt at man låner bare ikke penger for å investere i finansmarkedene, og dermed hadde de ikke hatt mer bruk for ham.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Jeg synes ikke at politikerene har vært smarte, men siden kompetanse og kunnskap er så ulikt fordelt mellom de to partene vil jeg legge det meste av ansvaret på Terra m/bakmenn. Juridisk sett er det riktig - etter lov om markedsføring - og jeg synes denne loven må gjelde her som ellers. Det er en grunn til at adm dir gikk på tirsdag.

Terra visste hva de solgte, men kommunene visste ikke hva de kjøpte. De fikk ikke fullstendig info, det gikk fram av en radioreportasje at sentral info som var i det engelske salgsmaterielletvar utelatt i det norske.
Ingen forventer vel at en kommune skal sitte på finansiell ekspertise på samme måte som en bank. Da blir det et ulikt forhold, med forskjellig ansvar på de to partene. Slik har det vært i vår lovgiving ellers (kjøpsloven) og det må også gjelde her.

O

OldBoy

Gjest
På dette punktet er jeg enig med BT: Man trenger ikke å være finansekspert, eller ekspert på noe som helst, for å skjønne at man ikke bruker penger man har lånt og ikke har råd til å tape til spekulasjoner man ikke forstår seg på.

En kommune er å anse som en såkalt "profesjonell" innkjøper. Det vil si at man kan forvente at en kommune setter seg inn i hva den kjøper, enten det er en bro eller en pengeplassering. Kommunenes innkjøp er regulert av lover og regler, som omhandler hvordan man skal sette opp kravspesifikasjoner, hvordan man skal velge tilbydere og leverandører av varer og tjenester, og så videre. De kommunene som nå føler seg lurt, har ganske enkelt ikke gjort jobben sin.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Det er klart Terra Scurities har skyld her. De har utvilsomt brutt loven, og har på grunn av dette mistet konsesjonen og gått konkurs, og aksjekapitalen har gått tapt for eierne. Men eierne har ikke ansvar utover aksjekapitalen, dog kan styret stilles ansvarlig dersom de har gjort noe klanderverdig.

Men når disse kommunene har gamblet for mye større kapital enn egenkapitalen til Terra Scurities så er det ikke stort å hente derfra når alt gikk galt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.023
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er det ikke også åpenbart at man må forvente litt mer av en kjøper som handler for 100 millioner enn for noen som skal investere noen titusener.

Det virker jo som at uttrykk som "gearing" og "valutarisiko" er ukjente! Og det er jo litt rart synes jeg da. Sier også en gang til at dette ikke er et svindelprodukt - det er et investeringsprodukt med risiko - og det innebærer at av og til så går ikke markedet slik man tror/håper på - derav risiko - og muligheten for til dels store tap slik man ser nå...

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.456
Hva kaller du 10 Terra-meglere lenket sammens på havets bunn for ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hadde disse investeringene gått bra, og gitt rimelig god avkastning, hadde jo disse politikerne blitt genierklært, og ingen hadde stilt spørsmål, selv om det de har gjort er like ulovlig for det.

Et annet spørsmål, hvor i h........... har kommunerevisjonen vært? Det bør vel komme noen reaksjoner i forhold til deres rolle også?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
oddgeir skrev:
Et annet spørsmål, hvor i h........... har kommunerevisjonen vært? Det bør vel komme noen reaksjoner i forhold til deres rolle også?
Han var tilstede da Vik forsøkte seg på dette. Ble innrapportert for 5 år siden at han mente det var en ulovlig investering. Saken gikk helt til departemanget som ikke ga revisoren medhold. :eek: :eek:

Såvidt jeg har forstått er det ikke så mye skriverier m dette da kommunen ikke har tapt alt ennå, men en lang reportasje om saken på NRK Alltidnyheter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
oddgeir skrev:
Han var tilstede da Vik forsøkte seg på dette. Ble innrapportert for 5 år siden at han mente det var en ulovlig investering. Saken gikk helt til departemanget som ikke ga revisoren medhold. :eek: :eek:

Såvidt jeg har forstått er det ikke så mye skriverier m dette da kommunen ikke har tapt alt ennå, men en lang reportasje om saken på NRK Alltidnyheter.
Ja revisoren pekte på at siden avtalen var at kommunen fikk utbetalt en stor pengesum mot at de betalte tilbake årlige avdrag i form av forventede kraftinntekter på sin konsesjon så var dette å regne som et lån og ikke en investering. Og kommunen har ikke anledning til å oppta lån for å å bruke dem til finansielle investeringer. Saken havnet som nevnt hos departementet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
947
Ja, nå viser NRK at Terra har svindlet. Prospektene var delvis løgn, slik jeg sa. Jeg har mine ord i behold: finansbanditter!
:mad:

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Gjest skrev:
Ja, nå viser NRK at Terra har svindlet. Prospektene var delvis løgn, slik jeg sa. Jeg har mine ord i behold: finansbanditter!
:mad:
Er vel ingen som motsier deg i dette?

Det uforståelige for meg er:

1) At noen i det hele tatt vurderer å gå inn med store summer i produkter man ikke forstår.
2) At man gearer en investering
3) At man gambler med kommunens økonomiske fremtid
4) At man ikke kontakter eksterne eksperter ved finansell planlegging av store summer

Ved i tillegg å kombinere disse opptrer man på en måte som er helt hårreisende. Dette burde være, og er vel også, ulovlig og bør straffeforfølges.

Topp Bunn