V
vredensgnag
Gjest
De verste delene av helvete håper jeg er reservert for spammere og de som oppretter selskap som driver med telefonsalg. Det er ikke de ansatte i sistnevnte jeg har noe imot, men selve praksisen.
Heldigvis kunne vi reservere oss mot telefonsalg til privatnummer, men det er fritt frem dersom nummeret er registrert på firma. I tillegg er man begynt å ringe opp fra utlandet, til private, for å omgå begrensningen på å kunne kontakte dem som har reservert seg.
Har du i senere tid fått oppkall der ingen svarer? Og om du sjekker nummeret finner du ut at det er forbundet med markedsundersøkelser eller telefonsalg?
Telefonsalgsentra er begynt å bruke multicall. Dvs at operatørens datamaskin ringer opp til 10 nummer av gangen, hvorpå operatøren kobler til første som svarer. Dermed står mange andre telefoner og ringer, med folk i den andre enden som undrer på hvorfor det er tyst i røret når de tar telefonen.
Min mor i Spania har vært terrorisert av dette i flere år, og jeg måtte skaffe henne en Panasonic trådløs, der man kan blokkere nummer med enkle grep.
Nå er skiten kommet til Norge. Enkelte telefoner (bl.a. iPhone) gjør det lett å blokkere slike oppkall, alternativt kan man kikke på den blokkeringsmuligheten som Panasonics basestasjon gir.
Og ellers bruke mitt standardsvar dersom jeg ringes opp av en telefonselger:
"Ja, det er meg. Er du telefonselger?"
"Ja ..."
"Da regner jeg med at du sitter foran en datamaskin?"
"Ja?"
"Og på den har du mitt navn, min adresse og mitt telefonnummer?"
"Ja?"
"Et eller annet sted på skjermen har du sikkert også et felt der du kan skrive inn en kommentar."
"Ja, det har jeg."
"Fint. Skriv følgende: Denne abonnenten hater telefonsalg, har aldri kjøpt noe gjennom telefonsalg og kommer aldri til å gjøre det. Han vil ikke ha oppkall til alle døgnets tider og det er bortkastet tid å ringe ham."
"Hvorfor vil du ikke ...?"
"Hører du dårlig? Jeg sa: Denne abonnenten hater telefonsalg, har aldri kjøpt noe gjennom telefonsalg og kommer aldri til å gjøre det. Han vil ikke ha oppkall til alle døgnets tider og det er bortkastet tid å ringe ham."
Legger på.
Det virker.
Heldigvis kunne vi reservere oss mot telefonsalg til privatnummer, men det er fritt frem dersom nummeret er registrert på firma. I tillegg er man begynt å ringe opp fra utlandet, til private, for å omgå begrensningen på å kunne kontakte dem som har reservert seg.
Har du i senere tid fått oppkall der ingen svarer? Og om du sjekker nummeret finner du ut at det er forbundet med markedsundersøkelser eller telefonsalg?
Telefonsalgsentra er begynt å bruke multicall. Dvs at operatørens datamaskin ringer opp til 10 nummer av gangen, hvorpå operatøren kobler til første som svarer. Dermed står mange andre telefoner og ringer, med folk i den andre enden som undrer på hvorfor det er tyst i røret når de tar telefonen.
Min mor i Spania har vært terrorisert av dette i flere år, og jeg måtte skaffe henne en Panasonic trådløs, der man kan blokkere nummer med enkle grep.
Nå er skiten kommet til Norge. Enkelte telefoner (bl.a. iPhone) gjør det lett å blokkere slike oppkall, alternativt kan man kikke på den blokkeringsmuligheten som Panasonics basestasjon gir.
Og ellers bruke mitt standardsvar dersom jeg ringes opp av en telefonselger:
"Ja, det er meg. Er du telefonselger?"
"Ja ..."
"Da regner jeg med at du sitter foran en datamaskin?"
"Ja?"
"Og på den har du mitt navn, min adresse og mitt telefonnummer?"
"Ja?"
"Et eller annet sted på skjermen har du sikkert også et felt der du kan skrive inn en kommentar."
"Ja, det har jeg."
"Fint. Skriv følgende: Denne abonnenten hater telefonsalg, har aldri kjøpt noe gjennom telefonsalg og kommer aldri til å gjøre det. Han vil ikke ha oppkall til alle døgnets tider og det er bortkastet tid å ringe ham."
"Hvorfor vil du ikke ...?"
"Hører du dårlig? Jeg sa: Denne abonnenten hater telefonsalg, har aldri kjøpt noe gjennom telefonsalg og kommer aldri til å gjøre det. Han vil ikke ha oppkall til alle døgnets tider og det er bortkastet tid å ringe ham."
Legger på.
Det virker.