Mobiltelefon og lesebrett Telefonjævlene er her!

V

vredensgnag

Gjest
De verste delene av helvete håper jeg er reservert for spammere og de som oppretter selskap som driver med telefonsalg. Det er ikke de ansatte i sistnevnte jeg har noe imot, men selve praksisen.

Heldigvis kunne vi reservere oss mot telefonsalg til privatnummer, men det er fritt frem dersom nummeret er registrert på firma. I tillegg er man begynt å ringe opp fra utlandet, til private, for å omgå begrensningen på å kunne kontakte dem som har reservert seg.

Har du i senere tid fått oppkall der ingen svarer? Og om du sjekker nummeret finner du ut at det er forbundet med markedsundersøkelser eller telefonsalg?

Telefonsalgsentra er begynt å bruke multicall. Dvs at operatørens datamaskin ringer opp til 10 nummer av gangen, hvorpå operatøren kobler til første som svarer. Dermed står mange andre telefoner og ringer, med folk i den andre enden som undrer på hvorfor det er tyst i røret når de tar telefonen.

Min mor i Spania har vært terrorisert av dette i flere år, og jeg måtte skaffe henne en Panasonic trådløs, der man kan blokkere nummer med enkle grep.
Nå er skiten kommet til Norge. Enkelte telefoner (bl.a. iPhone) gjør det lett å blokkere slike oppkall, alternativt kan man kikke på den blokkeringsmuligheten som Panasonics basestasjon gir.

Og ellers bruke mitt standardsvar dersom jeg ringes opp av en telefonselger:

"Ja, det er meg. Er du telefonselger?"
"Ja ..."
"Da regner jeg med at du sitter foran en datamaskin?"
"Ja?"
"Og på den har du mitt navn, min adresse og mitt telefonnummer?"
"Ja?"
"Et eller annet sted på skjermen har du sikkert også et felt der du kan skrive inn en kommentar."
"Ja, det har jeg."
"Fint. Skriv følgende: Denne abonnenten hater telefonsalg, har aldri kjøpt noe gjennom telefonsalg og kommer aldri til å gjøre det. Han vil ikke ha oppkall til alle døgnets tider og det er bortkastet tid å ringe ham."
"Hvorfor vil du ikke ...?"
"Hører du dårlig? Jeg sa: Denne abonnenten hater telefonsalg, har aldri kjøpt noe gjennom telefonsalg og kommer aldri til å gjøre det. Han vil ikke ha oppkall til alle døgnets tider og det er bortkastet tid å ringe ham."

Legger på.

Det virker.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Den skal jeg prøve...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Denne type telefonsalg hører faen til. Skulle vært totalforbudt og forbundet med lange fengselsstraffer. Sist jeg ble oppringt av Telenor kl. 20.00 en kveld truet jeg de med å si opp samtlige private og jobbrelaterte abonnementer.... Lenge siden jeg har hørt noe nå.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Evt. "Hei, ja, vent litt skal bare skru ned potetene .............. er du der enda? fint! vent litt ................ hei du, nei jeg skal ikke ha noe *klikk*" - svigerfars metode.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Tegneseriefiguren "Pondus" bruker denne:
-Du er en deilig mann. En deilig, deilig mann.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Bruker en lignende metode om jeg har tid. Men da spørr og graver jeg, begynner å spørre om helt urelevante ting. Starter med så flott at du ringte. Feks hva skal du ha til middag i dag, har du kjæreste, hva er din favoritt posisjon i sengen, hvor stor er din penis, eventuelt bryster osv osv. Alt på en pen og dannet måte. For så og avslutte med takk for hjelpen, det var nyttig til min spørreundersøkelse, ha det bra.....
De ringer aldri to ganger fra samme firma da;)

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg tar aldri tlf lengre når det er nummer jeg ikke kjenner, selv om jeg har reservert meg mot salg. Det virker.

Husker jeg en gang for lenge siden, før nr. visningen kom, at jeg spurte selgeren om jeg kunne få nummeret hans slik at jeg kunne ringe han opp igjen for jeg var litt opptatt, fikk det ikke men han ringte heller aldri opp igjen.

V

vredensgnag

Gjest
Problemet er disse multi-call strategiene som nå er tatt i bruk i Norge, der de ringer mange nummer samtidig, og lar mange nummer bare stå og ringe etter at de har begynt å snakke med første som svarer. Ganske sikker på at mange her har fått oppkall uten at det er svar i den andre enden - sjekker man nummeret, ser man at det er forbundet med "markedsundersøkelser og telefonsalg."

Eneste effektive måte er å blokkere nummeret, noe som er mulig med ulike smart-telefoner og som sagt med basestasjon for trådløs fra merket jeg nevnte i første innlegg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Burde vært mulig å abonnere på lister over telefonnumre som telefonen blokkerer oppringinger fra, litt på linje med ADblock etc. man bruker i nettlesere.

Nå er jeg svært lite plaget med slike oppringninger, men det kan jo endre seg. Stort sett de eneste som ringer er fra aviser jeg har takket ja til gratisavis fra noen uker, da er det fair at de får ringe en gang og spørre om jeg vil abonnere.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.389
Torget vurderinger
1
Min private telefonterrorliste teller mellom 50 og 100 tlf.nr. som kobles direkte til telefonsvarer. Jeg har enda ikke opplevd at terroristene har lagt igjen melding.

mvh
KJ

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.004
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
herregud gjør som meg

" hei..jeg tar opp denne samtalen til evt. juridisk bruk eller kvalitetssikring"

så hører jeg alltid

"klikk" og summetone ....

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.581
Sted
Sølvbyen
Det er irriterende å bli oppringt, men det går som regel veldig greit å bare si at man er ikke interessert. Gjerne med en gang, jeg pleier å avbryte innledningen på salgspitchet og opplyse om at jeg ikke kommer til å kjøpe noe, og da kapitulerer de aller, aller fleste med et par håpløse unntak.

Men de som aldri gir seg med å ringe gang etter gang er lokalavisen jeg fikk noen uker gratisabo på når jeg flyttet dit jeg bor nå. De er tydeligvis vilt desperate etter å klore til seg abbonennenter, koste hva det koste vil.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.122
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
HVis jeg føler meg litt slem, sier jeg "du- jeg datt ut litt her jeg - kan du ta det fra begynnelsen igjen?" da kan du formelig høre hvordan energien synker i andre enden.
Som oftest er jeg høflig og hyggelig, og forteller de at jeg aldri kjøper noe som helst via telefonsalg, og ber de notere seg det. Resultatet er få gjentagelser.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.244
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ser ikke noen grunn til åvære slem, og avbryter raskt med å spørre: "Prøver du å selge meg noe?" Hvis svaret er ja eller unnvikende: "Dessverre ikke interessert, ha en fin dag." Hvis de maser blir saken plutselig en helt annen... Skader ikke å være høflig mot mennesket i den andre enden.

B

C

Cyber

Gjest
Her om dagen:

*Ring ring*
"Hallo?"
"Hei, der ****. Hvordan står det til hos deg i dag da?"
"Skal du selge noe?"
"Kunne du høre at jeg var selger?"
"Ja, jeg skal ikke ha noe, ha det godt."
"Jeg hadde vel ikke vært noen god selger hadde jeg gitt meg nå, vel?"
"Nei, men jeg satte akkurat middagen på bordet og kjenner en aggresjon begynne å brygge så jeg tror det er lurt om du gjør det."
"Den er god, ha det bra"
"...."

V

vredensgnag

Gjest
Men poenget nå er ikke hvilke samtaler man kan innlede, eller hvilket tålmodighetsnivå man skal legge opp til.
Multi-call strategiene betyr at mange står rundt omkring i kongeriket, hver eneste dag, med en telefon i hånden det kun kommer tom støy fra, fordi en annen var kjappere enn deg til å svare. Det var først under et besøk hos min mor i Spania jeg ble klar over hvor forjævlig dette kan bli, telefonen hennes ringte fem-seks ganger om ettermiddagen,minimum, og alltid uten at det var noen i den andre enden. Sjekk på internett på telefonnumrene førte til en rekke oppbrakte innlegg fra nær desperate abonnenter som tryglet om råd om hva de skulle gjøre med disse svina.

Nå er multicall kommet til Norge, og det bør tas i starten.

(Det handler altså om at man effektiviserer oppringing ved at operatøren ikke ringer én og én abonnent, og kanskje får mange bom, men at datamaskinen ringer 10 i slengen. Straks noen svarer kobler operatøren seg på den samtalen, og de øvrige droppes.)

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Tok en sjekk på Google Play på 'block calls' og det dukket opp en rekke apps som ser ut til å gjøre nytten, så det er mye å velge i for dem som ikke har donaldtelefoner også.

Men det aller kjekkeste hadde vel være å viderekoble dem automatisk til et eller annet usympatisk telefonnummer.

Sist redigert av en moderator:
V

vinyl-jønki

Gjest
Det værste er disse som åpner jovialt med fornavn, da stritter alt:mad:
Var kanskje enklere før, etter litt detektivarbeid fant jeg ut hvem som
var sjef for selskapet, ringte og plaget han på kvelden, hørte alldri noe mer;)
mvh
:)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Multi-call har vært her lenge. "Problemet" dukket opp for ca. 10 år siden.Jeg jobber turnus og er følgelig på jobb endel netter. Vi visste ikke hva dette var, men kona ble engstelig av alle disse anropene. Hun trodde det var noen som sjekket om vi var hjemme før et evt. innbrudd. Alarm ble installert.
Reservasjon mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret gjorde at henvendelsene stoppet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Man kan jo også, når man gidder og har overskudd, snu det hele:

Å så kjekt du ringte. Har du hørt om Jesus .....

Prøve iherdig å selge dem noe eller melde dem inn i bokklubbens nye venner, SV eller fantometklubben.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.244
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men poenget nå er ikke hvilke samtaler man kan innlede, eller hvilket tålmodighetsnivå man skal legge opp til.
Multi-call strategiene betyr at mange står rundt omkring i kongeriket, hver eneste dag, med en telefon i hånden det kun kommer tom støy fra, fordi en annen var kjappere enn deg til å svare. Det var først under et besøk hos min mor i Spania jeg ble klar over hvor forjævlig dette kan bli, telefonen hennes ringte fem-seks ganger om ettermiddagen,minimum, og alltid uten at det var noen i den andre enden. Sjekk på internett på telefonnumrene førte til en rekke oppbrakte innlegg fra nær desperate abonnenter som tryglet om råd om hva de skulle gjøre med disse svina.

Nå er multicall kommet til Norge, og det bør tas i starten.

(Det handler altså om at man effektiviserer oppringing ved at operatøren ikke ringer én og én abonnent, og kanskje får mange bom, men at datamaskinen ringer 10 i slengen. Straks noen svarer kobler operatøren seg på den samtalen, og de øvrige droppes.)
Ach so. Joda, har vært ute for den saken også. Ble færre uønskede anrop da jeg registrerte meg i Brønnøysundregistreret: https://w2.brreg.no/reservasjon/ . Det lille som slipper igjennom nå er til å leve med.

B

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja reservasjon funker svært godt for privatnumre, men det er jo litt bekymringsverdig om det skal dukke opp samtaler fra utlandet som driter i reglene.

C

Cyber

Gjest
Multicall har det da vært lenge, det er flere år siden første gang jeg hadde en periode der det stadig ringte og hvis jeg var sen så fikk jeg bare noen pip i andre enden.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Om man finner ut hvilket firma som bruker multicallsenterne kan man fortsatt kjøre strategien med å ringe opp sjefen i selskapet på 17. mai, julaften etc.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.931
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mye moro man kan ha i samtale med telefonselgere. Nesten så jeg savner det, nå som vi har reservert oss er det bare en og annen meningsmåler som ringer.

Husker med glede den gang jeg var hjemme med farspermisjon , fasttelefon og god tid.
Da en gang holdt jeg en selger over en halv time. Han solgte det siste store norske leksikonverket, svære greier, og jeg var oppriktig interessert. Ja i leksikon altså, men ikke i å kjøpe. Han var overrasket, og ble tydelig irritert da han skjønte at jeg gjorde det med vilje.
En annen gang ringte en kvinnelig selger til min mobil på ettermiddagen, midt under en minnestund vi hadde etter en begravelse i familien. Jeg ventet telefon fra noen andre og skjønte ikke med det samme hva det gjaldt, da det gikk opp for meg forklarte jeg hva vi faktisk holdt på med og at jeg ikke satte lite pris på oppringningen. Hun trodde ikke på meg og ble sint og høyrøstet, hun syntes at dette var noe av det drøyeste hun hadde fått høre. Et kostelig innslag på en ellers sørgelig dag.

V

vredensgnag

Gjest
Da en gang holdt jeg en selger over en halv time. Han solgte det siste store norske leksikonverket, svære greier, og jeg var oppriktig interessert. Ja i leksikon altså, men ikke i å kjøpe. Han var overrasket, og ble tydelig irritert da han skjønte at jeg gjorde det med vilje.
Jeg ser for meg at du ba selger lese fra enkelte oppslagsord, så du kunne vurdere kvaliteten!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.931
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg ser for meg at du ba selger lese fra enkelte oppslagsord, så du kunne vurdere kvaliteten!
Ja, jeg husker vi gikk igjennom mange detaljer. Jeg var opptatt av fysisk geografi, og diskuterte bl.a. kart. Skala, projeksjoner, konturintervall, symboler og fargebruk. Prøvde meg på musikkhistorie også, men der stoppet det ganske fort opp :)

N

nb

Gjest
Et nek fra Hafslund ringte meg her en tid tilbake og lurte på,om jeg var klar over at kun 20% av strømmen vi bruker i Norge kom fra fornybare kilder. Den salespitchen fant jeg så hysterisk morom at jeg, snill som jeg var tok meg tid til en liten leksjon rundt den norske elforsyningen, litt om eksport og importvolumer sett i forhold til totalt forbruk og lignende opplysninger. Det verste var at hun ikke gav seg så jeg måtte bare unnskylde at jeg ikke var tilstrekkelig dum til å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti.

Normalt avslutter jeg samtalen umiddelbart.

V

vredensgnag

Gjest
så jeg måtte bare unnskylde at jeg ikke var tilstrekkelig dum til å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti.
"Dette elektronet skal til Tyskland og gjøre seg grønt, mens dette elektronet skal til Askim."

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.291
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
183
sier; "bare vent litt"............ tar opp "røret" etter en halv time, og da er det faktisk ingen der:cool:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
De få som ringer meg, blitt skjeldent med årene er blitt besvart med en trist stemme som sier at pappa(meg da) er død, og merker på den gufne stillheten i andre enden at de finner dette svært pinlig. De rekker iallefall tydeligvis å slette meg fra listene sine før de innser at jeg lever i beste velgående. Tror ikke jeg har blitt oppringt av telefonselgere på et års tid eller faktisk mer nå.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
I jobben min er del en del som bruker tlf for å booke avtaler. Dette for å komme i kontakt med kunden face to face. Tlf salg er ikke bare strikkeklubber osv. Faktisk må en ha tak i beslutningstagere for å få vurdert et behov. Men generelt sett er det med rent telefonsalg en uting.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Mobilen min er deilig, når ukjent nr dukker opp så Lar vi vær med å svare. Så googler vi det i ettertid og hvis det viser seg å være fra telefonselger så går nummeret inn i den store mappen for telefonselger, så neste gang ser vi hva det er og bare lar være å svare. :p

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg bryter forbindelsen umiddelbart uten noen forklaring når jeg konstaterer at det er en selger. har gjort det konsekvent. det funker

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Norsk Gallup var ekstremt pågående over flere uker her. I hvertfall ett oppkall daglig. Jeg la alltid på uten å ta telefonen, men de bare fortsatte senere.

For å få en slutt på dette begynte jeg å ta telefonen og bare legge den fra meg for å ødelegge eventuelt multicall-funksjonalitet og forhåpentligvis bli fjernet fra den listen jeg nå sto på. Etter to runder med dette sluttet alle oppkall.

Helt greit at Norsk Gallup trenger min mening om noe, men det kan da ikke være nødvendig å prøve igjen og igjen flere titalls ganger over mange uker. Da er det åpenbart at jeg ikke ønsker å delta.

Norsk Gallup befattes ikke av reserveringen, men reserving fikk slutt på det meste av telefonsalg. Det eneste unntaket er tidligere TV-signal- og mobilabbonnementleverandører som bruker smutthullet om at de kan ringe dersom jeg tidligere har hatt et kundeforhold hos dem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Man må jo gripe muligheten når det ringer noen! Her i huset lever vi etter "Pondus" metoden, inspirert av tegneseriefiguren. Alt er tillatt for jeg har da aldri bedt dem ringe og plage meg!;)

"Ring, ring"
"Ja hallo det er hos Spiralis"!
Blid stemme:"Hei er Spiralis der?"
Svarer: "Nei dessverre, han gikk brått bort i går, ja det var virkelig overaskende. Kjente du ham godt? ja vi er et gjeng gamle venner som er samlet her hjemme hos han. Du må så gjerne komme du også......??!"
Deretter tar man den videre ut fra responsen. De fleste blir veldig beklemt!!

"Ring , ring"
Sønn i tenårene svarer: "Ja det er hos Spiralis".
Selger: "Hei det er fra Norsk Barnehjelp..."
Brått avbrudd fra sønn: "NEI, NEI ,NEI!! Det er ikke så galt! Du må ikke høre på naboen! De er slett ikke så ille, og de slår ikke når de er edru, ikke så ofte i allefall!!! Nei jeg vil ikke ha noe hjelp av dere!!"
Selger legger på.......!
Vi hørte forøvrig aldri noe mere fra dem, ikke fra Barnevernet heller.......

Det er KUN fantasien som setter grenser her!! ;)

Topp Bunn