Noen som vet om butikker i Oslo som fører Telarc sine utgivelser?
Enig. Selv om det også er grunn til å være selektiv med Naxos, så har de blitt ufattelig mye bedre jevnt over de siste 10 år eller så.Telarc synes jeg er oppskrytt, spesielt lydmessig. Man kan finne ting på Naxos til 39 kr som låter bedre enn mange Telarc innspillinger, og som oftest med bedre tolkninger også.
Et spørsmål helt uten ironi, skjult agenda eller retoriske hundekunster: Vil du at dette innlegget skal tas på ramme alvor?De utgivelsesannonseringene til DG, Decca og EMI understreker mitt poeng nøyaktig, Zimerman og Rattle utgir Brahms første konsert (kjempegjesp!), gjenutgivelse av gammel Mozart, nyinnspilling av Mozart, Askhenazy spiller WTC, Sarah Chang og Rattle spiller Shostakovich fiolinkonsert. Alle disse har vi hørt før! Og gjenutgivelse på gjenutgivelse, ofte er det jo disse som er mest spennende. Simon Rattle spyr formelig ut mer eller mindre likegyldige plater. Men man kan jo leve i troen på at Sarah Chang bringer noe livsviktig nytt til Shostakovich, eller man kan spille Oistrakh om igjen og bruke pengene på noe annet. Elvis Costello er jo faktisk den mest interessante artisten i stallen til DG!
Og hva har Hyperion gitt ut i samme periode:
- The Romantic Violin Concerto, Vol 6 - Hubay
- Whitacre: Cloudburst
- Lassus: Penitential Psalms
- Berwald: Chamber Music
- Anerio: Requiem
+ mange, mange flere
For å sette det litt på spissen er jeg overbevist at det går an å bygge en fullkomment relevant platesamling uten en eneste DG/Decca/EMI-utgivelse fra de siste 25 årene.
Om det er meg du sikter til så tror jeg du kan ha glede av å lese mine begrunnende innlegg lengre opp.Omtalen av Telarcs klassiske innspillinger ender opp med en summarisk avvisning uten forbehold eller noe reelt forsøk på en balansert eller drøftende tilnærming. Den må derfor oppfattes som en rent personlig meningsytring uten allmenn interesse eller validitet. .
Dette fikk meg til å tenke på en anmeldelse Eksentrikerens død og oppstandelse som Magnus Andersson (MS) skrev i Morgenbladet (Årgang 187 (2005) nr 12, s. 24). MS skriver at «sannsynligvis har fonogrammets drøyt århundrelange historie medført en kraftig forbedring av tekniske kvaliteter i musikalske fremføringer.» «Feil og mangler blir permanente i innspillingen, ...» noe ikke de store plateselskapene er interessert i, påstår MS. Videre skriver MS at «[fonogrammet] har høynet standarden fra et teknisk perspektiv, men samtidig er fortolkningskunsten blitt mer standardisert og trendfølsom enn noen gang tidligere.» (Min utheving.) MS sammenligner dagens innspillinger med eldre «hvor musikerne valgte uortodokse tempi og tenkemåter». Ifølge MS forsvant dette med fonogrammets «påtvingende ensretting». Jeg skal ikke gå god for alt MS skriver. Det er unntak, men jeg mener at han peker på noe viktig som kanskje har forsvunnet. Heldigvis er det håp. «Det mest spennende i fortolkningskunsten skjer for tiden i tidligmusikkbevegelsen», hevder MS.Støtter nb i anbefalinger om klassikere. Etterhvert som man blir mer bevandret i det klassiske landskap (i all beskjedenhet) så blir man mer og mer opptatt av tolkninger og musikalsk/artistisk nivå, og mindre og mindre fokusert på lydkvalitet.
Jeg kan sitte å høre Kreisler fra før krigen og ha stor glede av hans artisteri, men setter jeg på en døll tolkning med superlyd etterpå så forsvinner lyttegleden som dugg for sola..
Noe å tenke på.
Mvh Vidar P
Beklager, jeg overså innlegget ditt tidligere, i et anfall av travelhet. Og jeg beklager at jeg avvek fra temaet, men her har du svar: Ja! Jeg stiller spørsmål ved livsberettigelsen til de store klassiske selskapene slik de driver virksomheten sin i dag, og når jeg leser dine egne plateanbefalinger, så observerer jeg at det veldig ofte er plater fra 50-, 60 og 70-tallet som dominerer, så kanskje er du ikke fullstendig uenig? Uansett er det jo pengene som til sist kommer til å avgjøre saken. Jeg gråter ikke akkurat om Anne Sophie Mutter får lønnskutt.Et spørsmål helt uten ironi, skjult agenda eller retoriske hundekunster: Vil du at dette innlegget skal tas på ramme alvor?
Dette var da visserlig en spissformulering på subjektiv bakgrunn.. det var iallefall ment slik...en katalog med musikk av liten interesse, og artister av om mulig enda mindre interesse, med en lydtype som får selv Beethoven # 5's 1. sats til å låte laidback, comfy og avslappende kan da umulig være gjenstand for såpass stor entusiasme blant musikkinteresserte...?"
Takker for oppklarende svar. Vi har vilt divergerende syn og smak omkring de siste 25 års klassiske musikkindustri, nålevende utøvere og musikalske interessefelter. Det må selvsagt være helt utmerket.Beklager, jeg overså innlegget ditt tidligere, i et anfall av travelhet. Og jeg beklager at jeg avvek fra temaet, men her har du svar: Ja! Jeg stiller spørsmål ved livsberettigelsen til de store klassiske selskapene slik de driver virksomheten sin i dag, og når jeg leser dine egne plateanbefalinger, så observerer jeg at det veldig ofte er plater fra 50-, 60 og 70-tallet som dominerer, så kanskje er du ikke fullstendig uenig? Uansett er det jo pengene som til sist kommer til å avgjøre saken. Jeg gråter ikke akkurat om Anne Sophie Mutter får lønnskutt.
Det som engasjerer meg av nyere plateutgivelser er 1) periodemusikk og 2) neglisjerte komponister. Det meste annet har vært gjort bedre og med mer karakter enn det dagens artister presterer. Ikke at man er dårligere nå til dags, men tingene har ganske enkelt blitt sagt før. Med den rådende oppfatningen, som er at det er musikken som er nedskrevet på papiret som skal få tale, så skulle det jo logisk sett følge at en eneste vellykket innspilling av det slaget burde være tilstrekkelig.
Og her er det ikke slik at jeg ønsker at artistene skal lide, de kan tross alt leve godt av konserter, som allerede er hovedinntektskilden deres, men det er selve ideen om at absolutt alle som har et berømt navn skal forsøke å si noe nytt om f.eks. Mozart, noe et fåtall klarer på en overbevisende måte. Mange andre dummer seg ut.
På Mozart eller Beethovens egen tid dvelte man ikke ved verker. At vi gjør det i dag er etter mitt syn en romantisk villfarelse, og for å ta dyrkingen av Mozart i inneværende år som eksempel, så grenser den nærmest mot religion.