T
Thomas_Lutro
Gjest
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/05/456867.html
Bare sånn for å tydeliggjøre at "there's one in every crowd"
Bare sånn for å tydeliggjøre at "there's one in every crowd"
Beklager men der tar du feil.Svært mange innvandre som bor i Norge er topp utdannet fra hjemlandet sitt, og mange sitter på kompetanse som ikke finnes her. Likevel kjører de drosje, fordi utdannelsen deres ikke blir godkjent av norske myndigheter.
For en glimrende innfallsvinkel. De liker ikke likestilling heller, la oss sette oss ned å diskutere, se om de kan imøtekommes. De vil at utroskap skal straffes med døden, - la oss diskutere, kanskje vi kan møtes på halvveien (20 år i fengsel eller noe sånt). De setter islamsk lov over nasjonal lov, - la oss diskutere, på noen områder er det sikkert greit. Demokrati og ytringsfrihet er ikke kompatibelt med totalitært islam, - la oss diskutere, vi må vel kunne gi etter littegrann. De betrakter ikke-troende som legitime mål, - la oss diskutere. De vil ha patriarkalske familiestrukturer, - la oss diskutere.Etter muslimsk tro er det ikke lov å lage tegninger av Mohammed. Men hva du vil om det, men aksepter fakta, og møt muslimer med respekt for deres syn. Så kan vi sitte ned med dem og diskutere disse tingene...
"Mitt kjære USA"? Jeg ser ikke på USA annerledes enn jeg ser på hvilket som helst annet vestlig, demokratisk land. Demoniseringen av landet og den irrasjonelle antiamerikanismen betrakter jeg imidlertid som ris på egen bak.Grunnen til at ditt kjære USA har blitt så sterkt som det er (og et såpass bra land) er at de har kunnet skumme kremen av arbeidskraft verden over.
Poenget mitt var ikke hvilken plass Norge ligger på på en eller annen liste, og jeg har heller ikke lest noen statistikk på dette. Men de finnes. Jeg synes ikke det er bra at vi misbruker kompetanse i det hele tatt, selv om vi selvfølgelig, i yrker som for eksempel leger, skal ta hensyn til kriterier som språk og annet som må være aktuelt.Beklager men der tar du feil.
For en tid tilbak ble det presentert en statistikk på dette
Det er USA som tar de best utdannade immigrantene, leger, realister, advokater,ingeniører.
Norge lå langt ned på listen ,med en stor andel analfabeter og "folk uten fagbrev"...
Understøttes av følgende:Islam som styringsfrom og politisk bevegelse er totalitær og sterkt facistisk, det er en ideologi jeg ikke vil se her.
Beklager Løkken, men du skjønner overhodet ikke hva jeg mener. Det virker som du ønsker en endelig konfrontasjon med Islam, og presse dem til "innrømmelser". Du får heldigvis ikke viljen din, da styresmaktene i så godt som alle land i verden ser ut til å sette dialog i førersetet, og jobber intensivt for å roe gemyttene rundt omkring.For en glimrende innfallsvinkel. De liker ikke likestilling heller, la oss sette oss ned å diskutere, se om de kan imøtekommes. De vil at utroskap skal straffes med døden, - la oss diskutere, kanskje vi kan møtes på halvveien (20 år i fengsel eller noe sånt). De setter islamsk lov over nasjonal lov, - la oss diskutere, på noen områder er det sikkert greit. Demokrati og ytringsfrihet er ikke kompatibelt med totalitært islam, - la oss diskutere, vi må vel kunne gi etter littegrann. De betrakter ikke-troende som legitime mål, - la oss diskutere. De vil ha patriarkalske familiestrukturer, - la oss diskutere.
En slik holdning er nettopp det som har ført oss inn i det uføret vi ser i Frankrike og Danmark nå. På noen områder er det ikke rom for diskusjon. Islam som styringsfrom og politisk bevegelse er totalitær og sterkt facistisk, det er en ideologi jeg ikke vil se her.
Ja, en 1400 år gammel sykdom....Dette begynner å bli sykt........
![]()
Og sjukere skal det bli...Dette begynner å bli sykt........
![]()
Såvidt jeg har forstått, jobber myndighetene i de fleste muslimske land hardt for å roe ned gemyttene. Så det du sier her er i så fall ikke riktig.Hvis det er slik at de fleste muslimer ønsker fredelig sameksistens, så betyr den situasjonen vi ser at de fleste muslimer har spilt falitt. Så lenge de islamske lederne egger til strid, og de fleste muslimer ikke gjør noe med det, så kan man vel si at muslimene tier og samtykker.
Egentlig er hele situasjonen paradoksal. Muslimene kjenner ikke begrepet ytringsfrihet, og tror at vestlige land er skrudd sammen på samme måte som de muslimske, altså at lederne har kontroll med religion og presse. Dermed er det naturlig for dem å forlange at lederne i Norge og andre tegningtrykkende land unnskylder. De skjønner ikke den frie situasjonen borgere i vestlige land har i forhold til ytringsfrihet.
Jeg synes ikke noe om boikott, men synes egentlig at så lenge lederne i muslimske land (som faktisk HAR diktatorisk kontroll med sine borgere) tillater aggresjonen vi nå ser, så skjønner jeg ikke hvorfor vi skal ha noe mer å gjøre med dem. Å bryte diplomatiske forbindelser og slutte med bistand til muslimske land der det brennes konsulater er helt på sin plass i den situasjonen vi ser nå.
Noen synes det kan virke som 3dje verdenskrig er nær, og ber oss besinne oss. Vel, når en kultur brenner konsulater og truer med drap og terrorhandlinger på grunn av skriblerier i et magasin, så er det på tide å IKKE besinne seg. Vi kan besinne oss inn i døden og la islam ta over, eller vi kan ta grep og avvise en kultur som bygger sin kontroll over sine medlemmer og andre på vold.
For meg har det alltid vært klart at islam er svært langt fra å bygge på toleranse. Men jeg har håpet at nettopp flertallet av muslimer på sikt ville se at toleranse og fred var veien å gå. Og det er godt mulig at det er slik, men da bør den menige muslim fortelle lederne sine dette. For ellers blir den jevne muslim en viljeløs robot styrt av presteskapet. En kulturell fase som også vesten har gått gjennom og lagt bak seg. Islam trenger en revolusjon, og den bør komme innenfra. Vi andre land bør nå trekke oss ut og bort. Islam må selv vise seg tolerant nok til sameksistens med andre kulturer.
Her er jeg faktisk langt på vei enig! Men for at dette skal kunne fungere over lang, lang tid, må visse ting gjøres i tillegg til dette, ellers vil dette få en boomerang-effekt som kan svi hardt en gang i fremtiden, hvis man løsner på grepet.En total konfrontasjon er knappest nødvendig, men siden du implisitt ber om et kynisk svar, så skal du få et kynisk svar: Vi må først og fremst sørge for å bevare dagens verdensorden, hvor vesten har økonomisk, politisk og militært overherredømme. Deres avhengighet av oss utgjør vår sikkerhet. Dernest burde vi i større grad utnytte bistanden som pressmiddel, for å forme deres politiske landskap etter vårt forgodtbefinnende. Kustus er nøkkelordet. Hvis man kan innføre vestlig-vennlige regimer militært, og dette anses som kritisk, må også det vurderes.
Det er midtøsten. Den reelle trusselen kommer selvsagt ikke derfra, men innenfra. Det har opptøyene i Frankrike og nå også Danmark vist. Den demografiske utviklingen i Europa er uten presedens i verdenshistorien, situasjonen er helt unik og potensielt ekstremt eksplosiv. Skal man holde lokk på dette må man være fast, forlange total underkastelse for nasjonalt lovverk som absolutt betingelse for innvilget opphold. Lovbrudd=utvisning. Man burde også se på ulike tiltak for å redusere innvandringen betraktelig. Dessverre tror jeg det allerede har kommet så langt, at konfliktnivået ikke kan snus. Islamske organisasjoner begynner å få politisk makt og de utgjør en betydelig del av folkeopinionen. Dette vil eskalere og konflikter mellom vestlig og islamsk kultur vil dukke opp på flere og flere områder. Når konflikten blir total frykter jeg at man får omfattende rasesegregering i Europa, et permanent kvasi-portforbud for enkelte minoriteter og tilstander lignende de i Tyskland på 30-tallet. Anslår et tidsperskeptiv på 50 år før mye av dette er realiteter. Mulige måter jeg ser for å utsette det er å skru på en skikkelig innvandringsbrems og muligens på lang sikt undergrave, sågar forby, organisering av Islam i Europa, slik man gjør med den ideologisk nærliggende facismen.
Ja dette er sykt, islam er sykt.....Dette begynner å bli sykt........
![]()
Hvilke land da?Såvidt jeg har forstått, jobber myndighetene i de fleste muslimske land hardt for å roe ned gemyttene. Så det du sier her er i så fall ikke riktig.Men her må jeg legge inn et lite forbehold.
Vår kultur tillater da fotballkamper der hooligans møtes, drikker seg drita, ramponerer, slåss og tildels dreper. Alt som ledd i ritualistiske "kamper" hvor "oss" og "dem" er sentrale elementer. Betyr det at vi som kultur er dødfødt og middelaldersk, eller at de som begår disse konkrete handlingene fortjener straff???Jeg tror vel de fleste forstår hva som skjer. Dagens kobling mellom stat og religion i muslimske land er temmelig lik det grepet katolsk kirke hadde i middelalderen. Når en intolerant religion får statsmakt, så er det tydelig hva som skjer.
Jeg synes det er ganske klart at vi nå står ved et veiskille. Den vestlige verden har strukket sin toleranse langt. Men når skriblerier møtes med vold, da er ting helt ute av proporsjon. Slik kan man ikke ha det.
Vi må skille mellom handlinger som er støttet av lover, regler og det utøvende maktapparatet og handlinger man forsøker å hindre så godt man kan. Det er gjort ganske mye i vestlige land for å begrense hooligans-kulturen. Jeg har vel ennå ikke sett statsledere stå fram og forsvare voldelige hooligans. Hooligans er ikke hevet over lover og regler, og fortjener straff når de bryter reglene.Vår kultur tillater da fotballkamper der hooligans møtes, drikker seg drita, ramponerer, slåss og tildels dreper. Alt som ledd i ritualistiske "kamper" hvor "oss" og "dem" er sentrale elementer. Betyr det at vi som kultur er dødfødt og middelaldersk, eller at de som begår disse konkrete handlingene fortjener straff???
Argumenterer du med at brenning av ambassader og voldstrussler mot skandinaver er støttet av lover, regler og utøvende maktapparat i midt-østen? Hvilke statsledere har stått fram og forsvart disse handlingene?Vi må skille mellom handlinger som er støttet av lover, regler og det utøvende maktapparatet og handlinger man forsøker å hindre så godt man kan. Det er gjort ganske mye i vestlige land for å begrense hooligans-kulturen. Jeg har vel ennå ikke sett statsledere stå fram og forsvare voldelige hooligans. Hooligans er ikke hevet over lover og regler, og fortjener straff når de bryter reglene.
Her impliserer du en sidestilling av vår kultur og den islamske som du vet ikke stemmer, hvis du fortsatt snakker om herværende tema. Men jeg skjønner at det er fristende for enkelte å snu hver stein for å finne negative trekk hos oss for å forsvare det som skjer i den muslimske verden akkurat nå. Etter min mening er dette i beste fall uredelig debatt-teknikk. Man gjør det samme ved å trekke fram Magazinets forhistorie og eventuelle tvilsomme motivasjon for å trykke de omstridte tegningene, egentlig har ikke det (eller burde ikke ha) noe med diskusjonen om ytringsfrihet kontra varsomhet overfor kontroversielle forhold å gjøre. Men det er jo godt egnet til å flytte fokus!Vår kultur tillater da fotballkamper der hooligans møtes, drikker seg drita, ramponerer, slåss og tildels dreper. Alt som ledd i ritualistiske "kamper" hvor "oss" og "dem" er sentrale elementer. Betyr det at vi som kultur er dødfødt og middelaldersk, eller at de som begår disse konkrete handlingene fortjener straff???
De jeg siterer er i stor grad representanter for de muslimske intellektuelle, altså de vi kaller "moderate", og de er allerede er invitert inn i både den politiske og organisatoriske varmen.Enten du tror det eller ei så ønsker de fleste muslimer fredelig sameksistens med alle her på jorden, uavhengig av hva slags religion andre måtte ha. Det er disse kreftene man må sette seg ned og snakke med. De som har laget de skriveriene du viser til vil ikke bli invitert.
Ingen vil ha konfrontasjon, men nå utsettes vi for et ensidig angrep på våre samfunnsnormer fra islamsk hold. Da mener jeg det er vår rett, sågar vår forbannede plikt, å forsvare oss selv.Den konfrontasjonen du ønsker vil føre til et uutholdelig klima over hele verden, og faren for en tredje verdenskrig vil være svært stor. Er det slik du vil ha det?
Kommer ikke til å skje dersom man ikke utrydder islam som politisk bevegelse.Måten vi kan sikre oss mot dette på er:
Sørge for at alle kvinner over hele verden blir utdannet. Det er et av de beste tiltakene man kan få til for å få bukt på den ekstreme fattigdommen som finnes så mange steder.
Det uttalte målet til det politiske islam er å få så mange barn som mulig, så de kan ta over makten på ren demografisk omveltning.Det vil også stagge befolkningsveksten betraktelig, da utdannede kvinner får færre barn enn ikke utdannede kvinner.
Hvis Ali setter sine ben i en islamsk styrt stat blir hun arrestert eller henrettet øyeblikkelig, som så mange andre menneskerettsforskjempere i midtøsten har blitt før henne. Og ikke bare det, hun må også leve under kontinuerlige drapstrusler selv her i "frie" Europa.Få i gang en skikkelig religionsdebatt over hele verden. Folk som Ayaan Hirsi Ali kan reise rundt og opplyse folk.
Still deg opp på en kasse og rop ut det hvor som helst i midtøsten, du vil bli arrestert eller lynsjet og drept umiddelbart.Agendaen kan for eksempel være: Menneskeheten er viktigere enn religion.
Linket tidligere til en lærer som ble kastet i fengsel for å uttale noe lignende til sine elever i Saudi-Arabia.Der hvor religion kommer i konflikt med menneskehetens interesser, må de menneskelige hensyn komme foran.
Slike uttalelser vil føre til samme reaksjon i midtøsten som Muhammed-tegningene; opprør, lynsjing, arrestasjon, henrettelse. Det du sier over er blasfemi i groveste form for en muslim.La oss holde fast ved det som er bra i de religiøse skrifter, og fjerne det som kan føre oss inn i konflikter. På tide at disse skriftstedene blir historiepensum.
Verdens desidert mektigste militærmakt har store vansker med å kontrollere ett enkelt land, hvordan i all verden skal du fremskaffe ressurser til å kunne kontrollere alle verdens militærkonflikter? Lei for å si det, men man må nok pent "prioritere".Vi må gå inn og stanse alle militære konflikter over hele verden, ikke bare konflikter i land hvor USA eller et europeisk land har interesser.
Ingen tvil om at det er et verdig tiltak, men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Sultkatastrofer har for det meste rammet Afrika, det er ikke de som angriper oss nå. De som angriper oss kommer fra fattige land som Afganistan såvel som styrtrike land som Saudi-Arabia og Bahrain, fattigdom er ikke fellesnevneren, det som er fellesnevneren er at de styres av politisk islam.Forebygge sultkatastrofer. Jeg har hele tiden hørt at sultkatastrofer blir annonsert på forhånd. Kan det vær mulig å gå inn og forhindre disse før de er et faktum?
FN kan aldri bli enige om noe som helst, derfor vil de i all fremtid i praksis være fullstendig handlingslammet. Det er alt for mange motstridende interesser i en så bred organisasjon som FN.For å gjennomføre alt dette, og flere tiltak, kan det være en ide å bygge opp et sterkt FN. FN jobber jo allerede for noen av disse sakene. Og ikke minst må USA bli med og støtte FN hundre prosent.
Hva?? Er det god debatt-teknikk å kritisere andres debatt-teknikk bare fordi man er uenig? (Jeg vet jeg skyter meg selv i foten med denne setninga)Her impliserer du en sidestilling av vår kultur og den islamske som du vet ikke stemmer, hvis du fortsatt snakker om herværende tema. Men jeg skjønner at det er fristende for enkelte å snu hver stein for å finne negative trekk hos oss for å forsvare det som skjer i den muslimske verden akkurat nå. Etter min mening er dette i beste fall uredelig debatt-teknikk. Man gjør det samme ved å trekke fram Magazinets forhistorie og eventuelle tvilsomme motivasjon for å trykke de omstridte tegningene, egentlig har ikke det (eller burde ikke ha) noe med diskusjonen om ytringsfrihet kontra varsomhet overfor kontroversielle forhold å gjøre. Men det er jo godt egnet til å flytte fokus!
Argumenterer du med at brenning av ambassader og voldstrussler mot skandinaver er støttet av lover, regler og utøvende maktapparat i midt-østen? Hvilke statsledere har stått fram og forsvart disse handlingene?
Idrettens posisjon i norge viser at vi også har behov for "gudedyrkelse" og at noen av oss er villige til å ty til vold når de føler at guden sin er krenket. Andre reagerer i raseri over finsk presse som kan finne på å antyde at kanskje norske utøvere er dopet...
-k
Da tror jeg ærlig talt ikke det er noe håp. Kina kan påberope seg samme friheter som USA for å "rette opp" ting de ser på rom urettferdig (som den irriterende utbryterkolonien Taiwan). Iran kan ganske så legitimt påberope seg samme retten som supermaktene til å ha atomvåpen. Etc.FN kan aldri bli enige om noe som helst, derfor vil de i all fremtid i praksis være fullstendig handlingslammet. Det er alt for mange motstridende interesser i en så bred organisasjon som FN.
Straffelovens paragraf 142Forresten: Noen som har en lenke til blasfemiparagrafen? En slik paragraf vil jo være en begrensning av ytringsfriheten, og ordlyden i denne paragrafen er jo svært aktuell i denne saken. Har forsøkt å søke på lovdata.no, men ordet blasfemi forekommer ikke i noen lov...