Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg synes fortsatt det er litt underlig at flere her ser ut til å ha problemer med den generelle holdningen fra muslimsk side. Den som rett og slett går ut på å fortelle "oss" at disse tegningene var et utslag av dårlig folkeskikk. Jeg mener; så langt er vel alt ok....eller?
    For å ta pp som et tilfeldig valgt eksempel: "de hyler, skriker, brenner flagg og kommer med drapstrusler". Her har jeg trøbbel med sammenhengen.
    Hyling og skriking: Man benytter sin egen stemme til mishagsytring. Dette gjør alle fra babyer til fotballsupportere. (Argumenter om at avstanden mellom babyer og fotballsupportere er farlig kort preller her av...! ;) )
    Brenne flagg: De kjøper evt tegner sitt eget flagg, og kan da gjøre hva de vil med det. Symbolikken er åpenbar, men såpass kan vi så menn tåle.
    True: Dette er IKKE akspetabel fremmgangsmåte i en holdningsdiskusjon. Verden og historien er dessverre uhyrlig full av groteske eksempler på hva vold, trusler og mishandling fører til av menneskelige tragedier.
    Så jeg skulle bare ønske også debattantene her klarer å skille litt snørr og barter. Det er ikke opptil oss å forstå HVORFOR noen blir fornærmet. Vi må bare akseptere at sånn er det, og forholde oss deretter. Fornærmelser deles ut bare i den grad det har et tungtveiende motiv, noe jeg ikke kan se at det har i den aktuelle sak. Men vi skal uansett ikkke akseptere trusler som mot-"argument". Det er på det planet utfordringene ligger, IKKE på meningsforskjellen.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Fra de er små, blir muslimer opplært til å tro at de er herrefolket. Et folk som er overlegne alle andre.
    Og hvor har du disse opplysningene fra? Hvordan foregår denne opplæringen? Hvilke metoder benyttes? Gleder dette ALLE muslimer i alle deler av verden? Hvis ikke; hvor stor andel? Er det noe som kan peke i retning av at lignende ting også foregår i enkelte andre religiøse miljøer?

Alle vantro blir sett på som undermålere, som best kan sammenlingnes med hunder og griser. Det er så ille, at i den muslimske verden (ikke alle steder) så er kristne utestengt fra de mest atraktive jobbene, samt at de må betale en ekstraskatt for å få lov å være i fred.
    Mulig jeg har lest liitt feil her og der i denne samt i veldig mange andre tilsvarende diskusjoner rundt denne saken. Jeg har ofte sett den at den generelle betegnelsen av muslimer har fått forskjellige dyrenavn, og går ut fra at vi finner like fantasiløst og skammelig tankeløse mennesker i begge leire, ja. Men tanken om at dette er veldig mye verre hos "dem" er meg liitt fremmend etter å ha lest en del utsagn fra "godt oppdradde" etniske nordmenn.
    Hva angår arbeid; Hvor stor er arbeidsledigheten blant muslimske innvandrere i Norge, f. eks? Og hvilke jobber blir de tilbudt? Har du sett noen diskusjoner rundt dette med pålegg om å innkalle folk med fremmedartede navn til intervju dersom de er faglig kvalifisert? Noen tanker om hvorfor dette er aktuelt?

Når de da opplever at undermålerne tillater seg å trykke bilder av profeten, så skjønner jeg godt at de blir fornærmet.
    Vel? Det virker slett ikke slik på din argumentasjon. Den bærer virkelig preg av at du ikke begriper stort av hele greia, og ikke aksepterer folks rett til å være uenige i noe som for deg virker meget fremmedartet

Det er ikke dette de mener med underkastelse slik koranen foreskriver.
    Hvilke vers i Koranen sikter du til her? Hvem er det som skal underkaste seg, og hvem skal de underkaste seg for?

Ellers er det stadig verdt å merke seg i alt snakket om moderat islam, at over 60% av den jevne pakistaner støtter ytterliggående islamister.
    Det er mer enn annenhver pakistaner du møter på gata det.
    Hvor fant du denne statistikken? Gjelder det Norge elller Kashmir? Hvordan er statistikken laget, og av hvem? Hva er ditt motiv for å spre denne "kunnskapen"?

Honkey

A

Affa

Gjest
    Nå må du stanse surret.

Jeg bryr meg ikke det bøss om de blir fornærmet.
    Jeg driter i dem.
    De gjør som de vil, men ikke her.
    Vi skal ikke la oss presse til noe som helst av disse undermålerne.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Nå må du stanse surret.

Jeg bryr meg ikke det bøss om de blir fornærmet.
    Jeg driter i dem.
    De gjør som de vil, men ikke her.
    Vi skal ikke la oss presse til noe som helst av disse undermålerne.
    Dette visste jeg forsåvidt Affa :)
    Jeg bryr meg heller ikke så mye om hva ekstremister som "deg" (eller aller helst "figuren" Affa) egentlig mener, i det det er så på siden av alt som minner om folkeskikk, forstand og kunnskap.
    Men jeg imøteser alltid dine innlegg. Selv om jeg i den senere tid synes du har mistet så alt for mye av din kulør og kreativititet. Gi jernet, gamle ørn! Du har skjemmet meg bort med et tilsnitt av språklig "schwung" som nå drukner i sure oppstøt og selvfølgeligheter; jeg ønsker mer moro!! :D

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det var da jævlig til positiv holdning. Er du medisinert?
    Ikke er jeg medisinert
    Ei en gang er jeg animert
    dog kan det tenkes jeg er suggerert

Mens Affa er tydelig alterert
    på alle han mener er uskolert
    De skulle helst ha vært utradert

Så la oss alle bli uniformert
    og 100 % rett fokusert
    Så oprettes roen garantert

Honkey!!

A

Affa

Gjest
    Hør, hør! Nå ble jeg i godt humør. Artige rim hadde vi for 62 år siden også: Denne lærte jeg av en Major som hadde tjent hos Ritter von Thoma:
    Heiß über Afrikas Boden die Sonne glüht,
    Unsere Panzermotoren singen ihr Lied.
    Deutsche Panzer im Sonnenbrand
    stehen im Kampf gegen Engeland !
    Es rasseln die Ketten, es dröhnt der Motor !
    Panzer rollen in Afrika vor !

Ja, det var nesten fredeligere der nede den gangen!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nei så trivelig, er vi begynt å bli poetiske igjen...? ;D
    Nu ble alt så meget bedre, rim og rytme kanskje ikke helt på topp, men så lenge viljen er til stede må man være fornøyd.

Dette lover godt, stå på, skal hive meg med hvis insirasjonen kommer tilbake, lenge siden sist, jeg er litt ute av dikt-modus... ;)

A

Affa

Gjest
    Hyggelig at høre i fra Dem igjen lille Frue. Jeg ser frem til at lese de artige digter De tryller ut av Deres unge hode.

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    56
    Jeg synes fortsatt det er litt underlig at flere her ser ut til å ha problemer med den generelle holdningen fra muslimsk side. Den som rett og slett går ut på å fortelle "oss" at disse tegningene var et utslag av dårlig folkeskikk. Jeg mener; så langt er vel alt ok....eller?
    For å ta pp som et tilfeldig valgt eksempel: "de hyler, skriker, brenner flagg og kommer med drapstrusler". Her har jeg trøbbel med sammenhengen.
    Hyling og skriking: Man benytter sin egen stemme til mishagsytring. Dette gjør alle fra babyer til fotballsupportere. (Argumenter om at avstanden mellom babyer og fotballsupportere er farlig kort preller her av...! ;) )
    Brenne flagg: De kjøper evt tegner sitt eget flagg, og kan da gjøre hva de vil med det. Symbolikken er åpenbar, men såpass kan vi så menn tåle.
    Klart vi tåler det. De må bare brenne flagg og hva annet de måtte ønske. Har ikke sagt noe annet. Men det er jo en relativt dårlig og ufornuftig måte å vise sine følelser på, i og med at det symboliserer død, krig og hat overfor hele nasjoner, framfor de avisene som trykket tegningene.

De må gjerne skrike og hyle så mye de vil, i likhet med hooligans og små babyer. Imidlertid består denne skrikingen ofte av drapstrusler og tilnærmet krigserklæringer mot hele nasjoner, og det synes jeg ikke blir riktig.

Når de i tillegg brenner ambassader og angriper skandinaver med det formål å skade og drepe, da burde de selv skjønne at det er en gal måte å avreagere på.

Alle disse handlingene og aksjonsformene må de ta ansvar for sjøl. Det er ingen andre som er skyld i hvordan de oppfører seg, selv om aviser i Skandinavia har trykket noen tegninger som muslimene føler seg krenket av.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Det som bekymrer meg i dagens situasjon er at det er så mange som ikke klarer å se at dette ikke har noe som helst med karrikaturer å gjøre. Tegningene er bare et påskudd ! Bak dette bråket ligger en politisk agenda, en meget farlig politisk agenda ! I allefall hvis man trives med vårt sekulære frie vestlige levesett.

Men Herregud, har man lyst til å leve i et mørkt religiøst diktatur er det vel greit nok det som skjer i dag ! For min egen del trodde jeg vi hadde forlatt de middelalderske tilstander for lenge siden uten planer om å vende tilbake !

.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Enig med Spiralis; dette er ikke mye relatert til tegninger. Men vi må håpe og arbeide hardt for at disse ekstremister ALDRI får fotfeste blant massene.
    Vi hjelper dem dessverre ved å gå ned på deres nivå og benytte skjellsord og spre misforståelser i alle fora. Vårt mantra må være DIALOG, for på den måten få det alt overveiende flertallet tenkende muslilmer til å ha felles mål med oss. Frihet for tanker og gjerninger.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vårt mantra må være DIALOG, for på den måten få det alt overveiende flertallet tenkende muslilmer til å ha felles mål med oss. Frihet for tanker og gjerninger.

Honkey
    Dialog 1. omgang: 0-1

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jammen var det vanskelig å finne ord som rimer på ambassade, flagg, islam, muhammed... osv... :-/

Vel her er mitt lille poetiske bidrag, ikke helt fornøyd men det får holde så lenge....

Vi må visst unnskylde oss,
    for vi liker ei å sloss.
    Hvis vi legger oss helt ned,
    får vi kanskje atter fred?

De som vi har gitt moske,
    penger og beskyttelse.
    Hørte vi et lite ”takk”
    før de i oss kniven stakk?

Hva var det vi lærte nå?
    Tegne? NEI!, men greit å slå...
    Vi har krenket krenkerne.
    Hvordan kunne dette skje?

Vold, det fører til respekt.
    Da er snart all motstand knekt.
    Vi som helst vil være snill,
    bør nok bare tie still.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Uff, Komponenten. Selv om du er en god rimsmed, så gjør du saken så jævla trist med å dytte alle de gale handlingene på den gjennomsnittlige norske muslim. Slik jeg ser det har pinadø de norske muslimer benyttet det norske demokratiet akkurat slik vi har tenkt det benyttet. De har brukt de lovlige og aksepterte kanaler, sagt fra hva de misliker, snakket om respekt og dialog, kort sagt vært høflige og korrekte. Dessverre ser jeg et urovekkende antall nordmenn som ikke vil høre hva de sier, men derimot argumenterer mot de hundrer spik spenna gærene folka som branner ambassader. De som har kritisert brenning av norske flagg er jo de norske muslimene, de fleste nordmenn trekker på skuldrene av det, mens noen av oss setter fleggbrennning og ambassadebrenning i samme bås, av en eller annen årsak.
    Og mitt inntrykk er at den gjennnomsnittlige norske muslim har vært betydelig mer høflig enn den gejnnomsnittlige "kristne" nordmann.
    Nei, Komponenten, nå ble jeg lei meg. Jeg likte virkelig ikke diktet ditt. Det virket nesten krenkende på meg.... :(

Honkey

P

Parelius

Gjest
    Vårt mantra må være DIALOG, for på den måten få det alt overveiende flertallet tenkende muslilmer til å ha felles mål med oss. Frihet for tanker og gjerninger.
    Det er vel her vi går feil; dialogen som mantra. Det holder ikke! Den må bli en politisk realitet. Da må en snakke med folk som vet hva en dialog er.

Danskene synes å ha forstått det.

A

Affa

Gjest
    Selv synes jeg det var riktig fint. Du må forsøke å forstå det. Lære å akseptere.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    For balansens skyld iler jeg til for å berømme Komponenten for et epos som viser de underliggende konfliktene i en fastlåst situasjon.
    Glitrende håndverk, fra en klar og reflektert hjerne. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er vel her vi går feil; dialogen som mantra. Det holder ikke! Den må bli en politisk realitet. Da må en snakke med folk som vet hva en dialog er.

Danskene synes å ha forstått det.
    Jeg kan ikke akkurat være uenig i dette, Parelius, men det var i grunn mest for å poengtere at vi ikke må glemme hvilken vei som fører frem. Langsomt, med tilbakeslag og skuffelser, men dog.
    Men mantraer alene hjelper ingen annen enn de som sier dem. Og knapt nok det! :)

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Uff, Komponenten. Selv om du er en god rimsmed, så gjør du saken så jævla trist med å dytte alle de gale handlingene på den gjennomsnittlige norske muslim. (...) Dessverre ser jeg et urovekkende antall nordmenn som ikke vil høre hva de sier, men derimot argumenterer mot de hundrer spik spenna gærene folka som branner ambassader.
    Ved å stadig gjenta at det bare dreier seg om noen få individer, bagatelliserer du det som i realiteten er et betydelig, - potensielt eksplosivt, - kulturelt og politisk problem. Det tror jeg ikke er i noens interesse.

Faktum er at over én milliard mennesker lever i en samfunnsstruktur hvor religion, politikk og lovverk griper inn i hverandre på en måte som for oss er helt utenkelig. De kommer fra patriarkalske føydalsamfunn med normer, verdier og tankesett helt forskjellige fra våre, samfunn der totalitære politiske regimer har religiøst fundert blankofullmakt til å håndheve drakonisk styre. Videre er det et faktum at man har en betydelig strøm av mennesker fra disse landene til våre og også at de er i ferd med å etablere lignende samfunnsstrukturer på lokalt plan her.

Europa er inne i en demografisk utvikling som mangler sidestykke i verdenshistorien. Et kulturelt eksperiment uten presedens, som ingen riktig vet hva vil medføre. Det eneste man kan si sikkert er at det vil bli konflikter, trolig betydlige, spørsmålet er på hvilket nivå.

Første lille skritt for å finne en holdbar løsning på ethvert problem er erkjennelsen av at problemet eksisterer. Det er bekymringsfullt at flertallet av norske politikere tilsynelatende ikke evner å ta dette. Og enda mer bekymringsfullt om erkjennelsen skal gjøres til et tabu i den normale samfunnsdebatt.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    509
    Sted
    Bergen
    Her har Honkey et godt poeng:

[ Edit: mens jeg skrev her kom en drøss med innlegg, poenget hans finner dere på forrige side :) ]

Vi må skille det politiske islam fra den personlige religiøse tro og identitet.

Det tjener kun ekstremistene å presse den jevne norske muslim til å ha dem som talsmenn.

Men det er også det som motparten til Honkey sier i denne diskusjonen:

Ikke la islamistene få lov til å bli talsmenn. En iman har ingenting å gjøre med straffeutmåling eller dømming.  Jfr denne danske imanen som ville straffe dørvakten som i selvforsvar drepte en angripende muslim.  Den danske stat bøyde vistnok av og godttok at han måtte betale en erstatning tilsvarende en kamel!!  Det står et lysende intellekt bak artikkel i Jyllands Posten og han har vist seg som en knallhard talsmann for ytringsfriheten, nå og tidligere.  Den danske stats tidligere snillisme slår nå tilbake når et slikt forsiktig kremt vekker slike reaksjoner.

I Norge: her har den dilletantiske redaktører Selbekk sågar fått "beskyttelse". Det provoserer meg.  En iman eller islamsk organisasjon har ingenting med å gjøre å gi en "beskyttelse".  Beskyttelse mot hvem!?; dette er velkjent mafiataktikk.  I Frankrike har det sekulære samfunn nektet å la islamske organisasjonen få representere den jevne muslim (i motsetning til Danmark og Norge)  Det var en av grunnene til opprørene i høst, der islamistene var ivrige i å komme til topps ved å kunne være dem som kontrollerte opprøret.  Tiden får vise om Frankrige gikk i fellen eller holder fast ved sin sekulære linje.

Til venstreradikale som støtter de svake:

fortsett med det, men ikke gift dere med den mest fascistiske, rikeste, største og mest brutale organisasjon/ideologi/politiske organisasjon siden nazistene.  

En historisk anekdote: da Stalin var alliert med Hitler, saboterte amerikanske kommunister amerikansk industriproduksjon (spesielt militært materiale)  Det var mange generalstreiker og kampanjer.  Først etter at Tyskland gikk til angrep mot Sovjet stilte de opp i kampen mot nazismen.

Der er viktig å skille muslimer fra islamister.

Det er rart at vi i vår sløve del av verden, smellfeit og selvgod, nå faktisk må skjerpe sansene litt og være klar for å forsvare den sivilisasjon og samfunn våre tidligere generasjoner har slitt og kjempet for.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Uff, Komponenten. Selv om du er en god rimsmed, så gjør du saken så jævla trist med å dytte alle de gale handlingene på den gjennomsnittlige norske muslim.

Nei, Komponenten, nå ble jeg lei meg. Jeg likte virkelig ikke diktet ditt. Det virket nesten krenkende på meg.... :(

Honkey
    Vel, det var satt litt på spissen, trodde du forstod det, og det gikk ikke kun på de norske muslimene, men generelt de fanatikerne som tyr til vold...
    Du må ikke være lei deg, men at du føler deg litt krenket er greit, for det føler jeg meg også ganske ofte når man ser hvordan vi blir fremstilt her i Vesten, vi er virkelig ikke så ille som du og endel andre vil ha det til.
    I mine øyne er islamistene de største krenkerne, men der blir vel du og jeg aldri enig.

Så,så, tørk tårene og stå på, tror nok at du er en kjekk kar i grunn... ;)

Jeg skal prøve å skrive et litt koseligere dikt ved en annen anledning...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    I henhold til reporterne på stedet under demonstrasjonene, Ivar, var det lave antall demonstranter i forhold til saker som betyr noe for den jevne mann i gata. Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å hause opp en stemning mot alle som er brunøyde. Meget farlig vei å gå. Jeg synes slett ikke Ivar argumenterer med tilnærmelsesvis like stor presisjon i slike saker, som i saker han besitter spisskompetanse. Og når han fremmer sine holdninger med sitt gode språk, fremmer han samtidig frykt.
    Jeg er igjen enig i at ingen tjener på å lukke øynene for det som skjer, samtidig som vi røyker ut ÅRSAKENE til motsetningene som ser ut til å øke i omfang. Man skal være skrekkelig naiv for å tro at dette er et enveisfenomen. Vi må altså forsøke å unngå menneskets svøpe; nemlig den at vi desperat går løs på symptomene med alle midler, mens årsakene las i fred. Ikke så rart, for så vidt; i det vi innser at årsakene er fasetterte, må vi også gå i oss selv. Det er vi ikke gode på her i Vest, og spesielt ikke i Noreg. Det er nemlig typisk norsk å være god. Hilsen Gro.

Honkey

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Gå i oss selv?  Vi kan rett og slett ikke akseptere at ytringer møtes med vold.  Vold er rett og slett ikke akseptert som ytring.  Det gjelder uansett.  Tror du vi aksepterer det selektivt, så kan du jo se på hvordan vi har håndtert både nynazister og blitzere når de har tatt til gatene med køller og/eller stein opp gjennom årene.  Da har de blitt møtt med fast hånd.  Sånn må det være også for innvandrere.  Det tjener ingen at de strykes medhårs når de hisser seg opp så lenge etniske nordmenn møtes med politistyrker når de tyr til voldelig demonstrasjon. Loven i Norge skal være lik for alle.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Gå i oss selv?  Vi kan rett og slett ikke akseptere at ytringer møtes med vold.  Vold er rett og slett ikke akseptert som ytring.  Det gjelder uansett.  Tror du vi aksepterer det selektivt, så kan du jo se på hvordan vi har håndtert både nynazister og blitzere når de har tatt til gatene med køller og/eller stein opp gjennom årene.  Da har de blitt møtt med fast hånd.  Sånn må det være også for innvandrere.  Det tjener ingen at de strykes medhårs når de hisser seg opp så lenge etniske nordmenn møtes med politistyrker når de tyr til voldelig demonstrasjon.  Loven i Norge skal være lik for alle.
    Hør hør !!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    De problemene vi her diskuterer er små i forhold til de problemene vi får når vi er i mindretall i de store byene i Norge.
    Selv SSB postulerer flertall innen ca 50 år i Oslo.

Da er det forsent å knesette prinsipper som vi nå ikke kan snakke om uten å bli stigmatisert som undermålere eller rasister.

Selv Bjarne Håkon Hansen ler rått når han blir konfrontert med dette i TV-debatter. Man vil ikke diskutere det. Da heller stikke hodet i sanden.

Før eller senere MÅ vi ta fakta innover oss, og diskutere det med åpent sinn.

Og når lokalpolitikere i Oslo ber om en innvandringspause, for å utrede konsekvensene av av gettodannelsen i områder i Groruddalen, ja da kommer hylekoret, stigmatiseringen, korsfest, korsfest.

Hvis man tar fakta innover seg: Om noen 10-år er det muslimsk flertall i Oslo, så må man vel kunne diskutere det med en viss grad av realisme. Eller er man mest opptatt av å benekte fakta, fordi det kan skade "dialogen"?

P

Parelius

Gjest
    Jeg er igjen enig i at ingen tjener på å lukke øynene for det som skjer, samtidig som vi røyker ut ÅRSAKENE til motsetningene som ser ut til å øke i omfang. Man skal være skrekkelig naiv for å tro at dette er et enveisfenomen. Vi må altså forsøke å unngå menneskets svøpe; nemlig den at vi desperat går løs på symptomene med alle midler, mens årsakene las i fred. Ikke så rart, for så vidt; i det vi innser at årsakene er fasetterte, må vi også gå i oss selv. Det er vi ikke gode på her i Vest, og spesielt ikke i Noreg. Det er nemlig typisk norsk å være god. Hilsen Gro.
    Mener du med dette å si at politisk islam ikke er en årsak, men et symptom?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    De problemene vi her diskuterer er små i forhold til de problemene vi får når vi er i mindretall i de store byene i Norge.
    Selv SSB postulerer flertall innen ca 50 år i Oslo.

Da er det forsent å knesette prinsipper som vi nå ikke kan snakke om uten å bli stigmatisert som undermålere eller rasister.

Selv Bjarne Håkon Hansen ler rått når han blir konfrontert med dette i TV-debatter. Man vil ikke diskutere det. Da heller stikke hodet i sanden.

Før eller senere MÅ vi ta fakta  innover oss, og diskutere det med åpent sinn.

Og når lokalpolitikere i Oslo ber om en innvandringspause, for å utrede konsekvensene av av gettodannelsen i områder i Groruddalen, ja da kommer hylekoret, stigmatiseringen, korsfest, korsfest.

Hvis man tar fakta innover seg: Om noen 10-år er det muslimsk flertall i Oslo, så må man vel kunne diskutere det med en viss grad av realisme. Eller er man mest opptatt av å benekte fakta, fordi det kan skade "dialogen"?
    Vel Oddgeir; Dette hørte jeg om på radioen i morges; SSB gikk slett ikke god for disse regnestykkene du her viser til. Kunne du være så snill å verifisere påstandende? Du har heller ikke svart på NOEN av mine spørsmål mpå side 39; du leverer mengder med påstander, jeg oppfordrer deg til å sannsynliggjøre noe av det.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Åpenbart. Det er et symptom på mange ting som har gått galt, på en verden i drift i feil retning. Symptomet begynner så åpenbart å bli en plage av anseelige dimensjoner. For å bøte på dette, ja for å orke å ta det inn, kreves at man går dypt inn i hva mennskeheten i prinsipp har som mål. Vi jobber iherdig for å øke forskjeller. Vi jobber for å etablere hakkeorden. Vi SIER vi bedriver U-hjelp mens pengestrømmen går motsatt vei. Det er DYPE kløfter og stadig fallende interkulturell forståelse. Utfordringene er så formidable at vi ikk ØNSKER å se dem lengre. Vi VIL ha korte en-stenings forklaringer og løsninger. Da får partier som Frp og presidenter som Bush meget gode kår.
    Jeg forventer ikke å få mange positive tilbakemeldinger på dette innlegget. Jeg vet at folk ikke orker å ta inn realitetene i dette. Det er faen meg så komplisert og krever så gjennomgripende endringer at det er farlig nær utopisk.
    Men den som tror at utfordringene våre kan løses med svart og hvitt, hardt mot hardt, bomber mot brann, de tar feil. Kort og ugreit.

Honkey

A

Affa

Gjest
    Dette blir ikke noe problem hvis vi ved lov forbyr søskenpuling i dette landet. Da dør de ut av seg selv. Sa jeg de? Jeg mente vi.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vel Oddgeir; Dette hørte jeg om på radioen i morges; SSB gikk slett ikke god for disse regnestykkene du her viser til. Kunne du være så snill å verifisere påstandende? Du har heller ikke svart på NOEN av mine spørsmål mpå side 39; du leverer mengder med påstander, jeg oppfordrer deg til å sannsynliggjøre noe av det.

Honkey
    Vel, statistikken er vist her i tråden av Ivar Løkken.
    Noe finner du med et enkelt søk på BBS sine sider, og resten finner du via Google.

Ellers må du vente til i kveld en gang.
    Jeg må jobbe litt innimellom også vet du.

B

bamsemann

Gjest
    Var det riktig med en beklagelse? Jeg syns nei! Dette var et knefall for de muslimske verdiene... Har vi gitt dem fingern nå? Kommer de og tar hele hånda ved neste korsvei?

Bamsemann........

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Åpenbart. Det er et symptom på mange ting som har gått galt, på en verden i drift i feil retning.
    Du snakker som om politisk islam og fundamentalisme er noe nytt; kalifatet er jo hundegammelt, det har bare unntaksvis vært annet enn totalitært islamsk styre i midtøsten de siste tusen år.

Også vestlige/kristne land var styrt av herskere (som oftest konger) på religiøst mandat en gang i tiden. Vi har heldigvis beveget oss vekk fra dette. Verden driver ikke i feil retning, men i riktig, det har den gjort siden renessansen. Vi lever i opplysningstiden. Problemet er at den islamske verden ikke har drevet med, de er fortsatt fastkjørt i mørkealderen.

J

jekri

Gjest
    Det er bekymringsfullt at flertallet av norske politikere tilsynelatende ikke evner å ta dette. Og enda mer bekymringsfullt om erkjennelsen skal gjøres til et tabu i den normale samfunnsdebatt.
    Det er godt vi har en ung mann her som vet bedre enn flertallet av norske politikere ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Politikere er stort sett åndslammet av statistikkoverdoser, partiprogrammer og valgløfter, - de fleste av oss vet bedre enn flertallet av norske politikere.

J

jekri

Gjest
    Du er vel ikke helt fremmed for å bruk statistikk selv heller ;D
    Jeg håper ikke at politikerene er så dumme at de fleste av oss vet bedre, spesielt ikke den delen som sender SMS meldinger til "Holmgang" og lignende.

T

Thomas_Lutro

Gjest
    Det som bekymrer meg i dagens situasjon er at det er så mange som ikke klarer å se at dette ikke har noe som helst med karrikaturer å gjøre. Tegningene er bare et påskudd ! Bak dette bråket ligger en politisk agenda, en meget farlig politisk agenda ! I allefall hvis man trives med vårt sekulære frie vestlige levesett.
    Jeg tillater meg å være uenig med deg her, Spiralis. Mye av dette handler i høyeste grad om karikaturene. Karikaturene er åpenbart et verktøy som brukes til å manipulere av ekstremister. Der har du helt rett. Likevel, det er et verktøy som som ekstremistene har har fått servert på sølvfat av vestlige borgere.

Hvis "nyttige idioter" er disse redaktørene da?
    Hvis "nyttige idioter" ønsker de å være?

Se nå situasjonen som er under utvikling i Iran. Timingen er nesten perfekt, fordi et angrep på Iran nå i mye sterkere grad vil sees som et angrep på Islam og muslimer generelt. Det samme mener jeg at krigen i Irak har bidratt til. Gjennom taktløshet og tankeløshet bidrar vi til å gjøre våre fienders allianser større, mektigere, og mer sammensveisede. Vi handler stikk i strid med mester Suns prinsipper.

Sun Zi, redigert utdrag fritt etter hukommelsen:

Det beste er å holde fiendens stat inntakt, bare nest best å ødelegge den.

Det beste er å holde fiendens hær inntakt, bare nest best å ødelegge den.

Det beste er å holde fiendens kompanier inntakte, bare nest best å ødelegge dem.

o.s.v.

Å kjempe hundre slag og vinne hundre seire er ikke toppen av dyktighet. Å ikke kjempe, og legge fiendens styrker under seg er toppen av dyktighet.

Derav følger at den beste formen for krigføring er å angripe fiendens planer, deretter hans allianser, deretter hans hær. Den dårligste form for krigføring er å angripe fiendens befestede byer.

Etter mitt syn er denne mannens skriverier omkring krigføring fortsatt høyst aktuelle og ikke minst meget velfunderte, selv etter ca. 2500 år.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Full støtte til Danmark. Naturligvis ingen unnskyldninger fra Fogh Rasmussen. Jeg handler nå dansk når det er mulig; ost, øl, forsterker, CD-spiller og høyttalere. Danskene vil ikke la seg kue som Stolten og Gahr. Danskene har også styrker i Irak, ca 500 stk. Her har Norge noe å lære. Vi skal ikke "forstå" at islamistene er blitt krenket, vi skal ikke "komme dem i møte" eller annet tøv. Islamistene skal behandles som det de er, nemlig nemlig selvhøytidelige, pompøse, potensielle voldsmenn. Ordet "krenket" bør tas ut av vokabularet for en lang periode. Bruk "fornærmet" og "sur". Ingen blir "krenket" av noen vittighetstegninger. Islamistene bør møtes med humor. La oss le av dem. Mullaløftet av Krekar er noe av det mest geniale som er gjort i Norge de siste årene. Humor og latter den beste måten å avsløre islamistenes fjollete selvhøytidelighet. Vold skal naturligvis møtes med de maktmidler landet råder over. Vi vil vinne!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg håper ikke at politikerene er så dumme at de fleste av oss vet bedre, spesielt ikke den delen som sender SMS meldinger til "Holmgang" og lignende.
    Det er begrenset hvor mye man får sagt med en SMS, og det er jo ofte slik at de som brøler høyest har minst å si. Men i ærlighetens navn; jeg finner debatter som denne og tilsvarende på HFS (tidvis) mer informativ og reflektert enn noen politisk debatt jeg hører på radio eller TV.

T

Thomas_Lutro

Gjest
    Det er begrenset hvor mye man får sagt med en SMS, og det er jo ofte slik at de som brøler høyest har minst å si. Men i ærlighetens navn; jeg finner debatter som denne og tilsvarende på HFS (tidvis) mer informativ og reflektert enn noen politisk debatt jeg hører på radio eller TV.
    Enig med deg her Ivar. Det er ikke stort man får sagt i en SMS, og de som har minst å si roper ofte veldig høyt. (Eller lirer av seg sine "gullkorn" med en klagende, hes og raspende rullingsrøst på TV-debattenes avslutningssekvens..)

Men det er noe av den samme mekanismen som gjør at politikerne høres så mye mindre reflekterte ut enn mange av dem faktisk er. TV-debatter er et komprimerende og punchline-orientert medie. Prøver man seg på kardinalsynden å utvikle et sammenhengende resonnement blir man avbrutt. Om ikke de andre deltakerne gjør det, så står programlederne alltid parat.

Når det gjelder HIFI-sentralen er jeg helt enig. Våre debatter er ofte meget lærerike affærer. Her har vi faktisk anledning til å vise oss fra vår beste side, alle sammen. At vi ikke alltid bruker denne muligheten er en annen sak. Unnskyld for noen av mine ufine leggspark til deg i denne tråden forresten.  :-[

Jeg elsker også å løse verdensproblemer over øl (ingen teller hvor mange). Desverre drikker man gjerne politikk med folk man er enig med. Dermed mister man muligheten til å lære av folk med grunnleggende forskjellig syn på tingene. Dette får man jo i rikt monn her...

Skryt til debattantene på Sentralen. Her kommer det frem mye vettugt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn