Diverse Tegneserietråden!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg som fremdeles leser tegneserier? Tenkte vi kunne ha en tråd med anbefaling/diskusjon om emnet.

    Blake & Mortimer er en tegneserie som meg bekjent aldri har blitt oversatt til Norsk. Det er synd. Skulle ønske jeg kunne lest den som 12 åring. Den finnes imidlertid på Engelsk og dansk. Rart egentlig da Hjemmet i sin tid hadde rettighetene til serien for trykk i Tempo. Av en eller annen grunn ble den valgt bort.
    Tegneren Jacobs sammarbeidet med Herge om Tintin, noe som er åpenbart. Blake & Mortimer er veldig likt Tintin i stilen. Serien har mye tekst og passer godt for voksne. Fin dialog of fin flyt. Fantastiske tegninger. De fleste albumene har et visst science-fiction preg. Jacobs døde i 1987 og nye tegnere har tatt over. De gjør en fantastisk jobb og serien tegnes fremdeles.
    Anbefales.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    God idé. Mye vakkert som begås i tegneseriegenren. Ved første øyekast trodde jeg det var en Tintin jeg ikke kjente du la inn. Forklaringen fulgte.

    NogegoN av Schuiten er en opplevelse. Frankrike har mye vakkert, spennende og oppfinnsomt å by på.

    Avslører jeg for mye nå?


    NogegoN_page_36-36-.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Leser lit nå for tiden, men var mye mer interessert i ungdommen. Jobbet sogar i et par bruktbutikker for tegneserier en stund.

    Men noe av det som jeg husker jeg likte best var vel ting som dette:

    01_290030261.jpg

    130_764134823.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Var det ikke en serie som het Jeremiah? Har ingen album, men den var vel postapokalyptisk. Leste et par album en gang i tida, likte den godt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Har alltid lest og leser tegneserier med stor interesse. Nevner i forbifarten sorte sider, sprint, viggo, arne and, modesty blaise, adterix, corto maltese, tempo-seriene, Frank Cho sine, tintin, kollektivet, spirit, ernie, M, dunce og en røys andre som ikke er nevnt.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MMmm... Richard Corben, Milo Manara, Moebius, og de andre fra Heavy Metal/ Metal Hurlant.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    "Maus" av Art Spiegelman. Om man spør envher tegneserieviter hva som er de 10 beste seriene noensinne laget er sannsynligheten relativt høy for at denne er på listen til hvemsomhelst av de.
    the-complete-maus.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner godt til det aller meste av dette. Eg er ein stor teikneserieentusiast, og øydela norskkarkateren min på lærarhøgskulen gjennom eit fåfegt forsøk på å lære ein av mine lærarar om teikneseriemediet, og om kor viktig denne sjangeren var for ungdomen. Det førte altså ikkje til noko godt.

    Mine favorittar (går det eigentleg an å ha favorittar?) er nok Hugo Pratt sine svart-kvitt versjonar av Corto Maltese. Det var dei eg såg først.
    svartkvitt.jpg

    Eg likar sjølvsagt fargeversjonane godt også.
    fargar.jpg

    Teikneseriane har endra seg, og dei tidlegare dominerande europeiske teiknarane er stort sett pensjonerte eller det som verre er. Så dei amerikanske skrivestovene har etter mi meining seinka nivået på heile kunstarten. Det same har tendensen til å lage teiknefilmar av gode seriar. La gå med Mummitrollet, det greidde overgang frå Tove Janssons fantastiske strek til japansk industriproduksjon og seinare filmatisering av dei beste forteljingane. Men Asterix på film er triste greier. Det er noko med mediet "teikneserie" som er heilt fantastisk. ei teikneserierute kan ha eit tidsvindaudge på eonar eller eit mikrosekund. Detaljeringsnivået kan vere kva som helst (Moebius er ein annan favoritt eg har)
    Moebius.jpg
    Dei dystopiske science fiction-seriane er altså noko eg likar veldig godt. Men komiseriar er også veldig triveleg, og det heile starta med Donald. Det som etter kvart synte seg å vere Carl Barks, og seinare, då Don Rosa utvikla universet ganske enormt. Disney var nok ein brukbar entreprenør (og ein beinhard sjef), men det var Barks som gjorde jobben med teikneseriar. Uansett, det var Donald Duck & co som lærte meg å lese. I fire-femårsalderen. Hugsar godt då eg hadde lese Donald på eiga hand ei tid - SÅ KOM DONALD MED SMÅ BOKSTAVAR!! Så eg måtte rykke attende til start og lære meg lesinga på nytt. Før dette brukte Donald berre store bokstavar - eintydige og lettleste. Beste Disneyprodukt nokonsinne er:
    skrue.jpg
    Teikneseriar kan vi godt diskutere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Kan også anbefale kanadiske Guy Delisle - han har tegnet / skrevet fantastiske skildringer fra mellom annet Burma, Jerusalem og Pyongyang. De to førstnevnte i forbindelse med at kona (med han på slep) var statsjonert et år for Leger Uten Grenser, mens tilgangen til Pyongyang kom som følge av et samarbeid om animasjonsfilm mellom Frankrike og Nord-Korea.

    Jerusalem.png

    6873537-M.jpg

    9780224096188.jpg
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    ''Den Sorte Ordens Falangister'' gjorde såpass inntrykk at jeg husker den 40 år senere :cool:
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    6.844
    Norsk kvalitetstegneserie med handling lagt til Oslo. De som står bak er Bjarte Agdestein, Endre Skandfer og Ronald Kabíček.
    Foreløpig er det utgitt 2 bøker, men håper inderlig det dukker opp flere etterhvert.

    9788242959966.jpg

    514_1733524139.jpg

    s9.jpg

    spokelsestaken_forside-1068x714.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tegneserier er fint, hadde alle Asterix & Obelix, Sprint, Spiralis, Lucky Luke, Tintin og selvfølgelig mengder av Donald. Solgte alt sammen i 2006. Men tegneseriene var mine trofsste venner helt siden sekstitallet. Men det er en tid for alt.
    Historien om firkanteggene er en klassiker av Carl Barks. Er ikke glad i nynorsk, men hos firkantfolket passer det bra:)
    last ned (2).jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et par andre som er verdt å ta med er The Fabulous Furry Freak Brothers og Fat Freddys Cat. Herlig beskrivelse av deler av hippiekulturen.

    freak.jpg

    Men til noe helt annet og mye senere:

    Junko Mizuno har noen herlige og bizarre serier. En slags manga men på en kawai-måte så litt mer dagens ungdomskultur enn det tradisjonelle.

    Puretrance_large.jpg

    Lone Wolf and Cub serien er jo også fantastisk, og det har blitt laget både filmer og lange tv-serier med disse historiene. Men her er vi mer tilbake i "samuraitiden".

    maxresdefault.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke sett han her på en stund, men det var egentlig ganske bra. Litt sånn film noire, detektiven, Varg Veum, .. tror det holder mål fremdeles, det en genre som ikke går av moten. Sist jeg så dette var i det geniale dataspillet Disco Elysium.

    ... og Belgier. Mye bra derfra innen tegneserie.

    Canardo.jpg

    En til som jeg mener å huske var bra.

    822_1745024128.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Løytnant Blueberry - ingen over, ingen ved siden.
    Bernard Prince - her er det naturkreftene som spiller hovedrollen i Hermanns fantastiske tegninger. Synes denne er mye bedre enn Hermanns Jerimiah som etter hvert har tynnere og tynnere historier. Og sammenlign Hermanns tegnestil på Bernard Prince vs. Jeremiah - man skulle tronet var to forskjellige tegnere her.
    Så har vi jo Carl Barks da, finnes i utallige utgaver på norsk men jeg synes at den nye Fanthagraphics-utgaven er den beste. For det første får du den på originalspråket og ikke minst er fargene mye mer behagelig og dusere her enn de norske utgavene som kan være litt glorete i fargene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Løytnant Blueberry - ingen over, ingen ved siden.
    Bernard Prince - her er det naturkreftene som spiller hovedrollen i Hermanns fantastiske tegninger. Synes denne er mye bedre enn Hermanns Jerimiah som etter hvert har tynnere og tynnere historier. Og sammenlign Hermanns tegnestil på Bernard Prince vs. Jeremiah - man skulle tronet var to forskjellige tegnere her.
    Så har vi jo Carl Barks da, finnes i utallige utgaver på norsk men jeg synes at den nye Fanthagraphics-utgaven er den beste. For det første får du den på originalspråket og ikke minst er fargene mye mer behagelig og dusere her enn de norske utgavene som kan være litt glorete i fargene.
    Enig i at Blueberry er fantastisk, men synes at den mistet flyten et stykke ute i serien. Har forøvrig komplett Blueberry i hardback som Egmont ga ut for noen år siden.
    Fanthagraphics utgaven av Carl Barks kjenner jeg ikke til. Er forøvrig en av de som har praktverket Carl Barks samlede verk i hylla....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Og ikke minst Franquin’s sorte sider til halv pris. Samme link som over.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Løytnant Blueberry - ingen over, ingen ved siden.
    Bernard Prince - her er det naturkreftene som spiller hovedrollen i Hermanns fantastiske tegninger. Synes denne er mye bedre enn Hermanns Jerimiah som etter hvert har tynnere og tynnere historier. Og sammenlign Hermanns tegnestil på Bernard Prince vs. Jeremiah - man skulle tronet var to forskjellige tegnere her.
    Så har vi jo Carl Barks da, finnes i utallige utgaver på norsk men jeg synes at den nye Fanthagraphics-utgaven er den beste. For det første får du den på originalspråket og ikke minst er fargene mye mer behagelig og dusere her enn de norske utgavene som kan være litt glorete i fargene.
    Enig i at Blueberry er fantastisk, men synes at den mistet flyten et stykke ute i serien. Har forøvrig komplett Blueberry i hardback som Egmont ga ut for noen år siden.
    Fanthagraphics utgaven av Carl Barks kjenner jeg ikke til. Er forøvrig en av de som har praktverket Carl Barks samlede verk i hylla....
    Ja, Carl Barks samlede verk er flott dersom du liker de litt skarpe og glorete fargene. En annen ting som irriterer meg ved de norske disney utgivelse er at det brukes maskintekst på plakater, postkasser, aviser, etc. Dette virker unaturlig og teksterne klarer aldri å midtstille teksten. Ta gjerne og studere hvordan navn på postkasser, tekst på plakater og i aviser fremstår så skjønner du hva jeg mener.
    Tror det var Don Rosa som framsatte krav om at slike ting ikke skulle oversettes eller forandres men tror ikke han fikk gjennomslag på dette.

    Og Viggo er jo genial, ville nok tatt med den på mine topp 5.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    6.844
    Vil bare informere om at Egmont har Viggo komplett innbundet og i stort format på tilbud for tiden. Prisen er satt ned fra 1995,- til 998,-. Fikk den her om dagen. Verdt penga....
    Takker også for tipset. Bestilling lagt inn.
    Blir forhåpentligvis moro å lese Viggo igjen :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jepps og jeg liker den knusktørre humoren, minner meg om:

    XKCD .. det er alltid flere lag her og du må ha en grad i IT for å få med deg referansene, men på tross av det er det på en rar måte morsomt selv om man ikke får alt med seg. Det er en sjelden kunst å kunne være ultranerd og universal på samme tid-

    x.png

    Man kan diskutere om en tegneserie skal være en "graphic novel" eller en stripe.. jeg vil inkludere begge. Mange av tegneseriebladene var jo bare episoder også.. så den ny kategori der.

    Men over til noe annet. England har en plass i mitt hjerte og to seriehefter som har gledet meg er:

    il_570xN.1859252032_bd67.jpg

    og

    1559808904DAP_1.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Teikneseriar, ut over webcomics eller typiske stripar over ein kopp kaffi, har eg aldri kome meg heilt inn i.

    Men eg liker godt Logicomix, som gjer litt av det same for logikken som “Språkets 7. funksjon" gjer for poststrukturalismen og "Rosens navn" gjer for mellomalderteologi.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Takk for mange gode tips. Jeg ble inspirert. Er det noen som har et godt utvalg tegneserier i dag?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn