Diverse Tegneserietråden!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    0
    Så noen episoder av Lunch serien på TV2.

Grei nok på sitt enkle vis, men orinalen i stripeformat er100X bedre!

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    0
    Blake & Mortimer var ukjent for meg til du la ut disse forsidene. De ga meg umiddelbart "Tin Tin" vibber. Tegnestilen, tematikken og en del annet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.904
    Torget vurderinger
    1
    Blake & Mortimer ankommet heimen. Dette er fine utgaver. Solid innbundet med mye bakgrunnstoff. Desverre insisterer denne utgiveren på å konsekvent trykke teksten på ryggen opp/ned! Veldig irriterende.

BMGP1478.jpg

BMGP1479.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.904
    Torget vurderinger
    1
    Åtte bind synes å være planlagt. De to neste kommer 24. April.

BMGP1481.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.904
    Torget vurderinger
    1
    Til tider mye tekst i Blake & Mortimer...

BMGP1482.jpg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøper du disse?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.904
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info, ser interessant ut den serien der. Får google litt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Desverre insisterer denne utgiveren på å konsekvent trykke teksten på ryggen opp/ned! Veldig irriterende.
    Det er den kontinentale måten å gjera det på,
    trur eg. Standard på det aller meste eg har av franske og tyske bøker. Ser at det er slik på “Le Tueur” (på fransk) også.

(Ja, det verkar bakvendt på meg også. Kanskje ein logikk bak? Eller kanskje er det berre ein vilkårleg konvensjon, som den britiske venstresidekøyringa)

Dette er vel ein belgisk serie?

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.904
    Torget vurderinger
    1
    Bind 5, 6, 7 og 8 av Blake & Mortimer samlede verk innbundet slippes 19. Mars (5 og 6) og 16. April (7 og 8)

71WdR4rWVfL._SL1500_ (1).jpg

71uf2MjYClL._SL1500_.jpg

71ROudmr1UL._SL1500_.jpg

71w4FhSQV4L._SL1500_.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.904
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig skrives serien fremdeles og bind nr. 31 er sluppet på fransk (ikke på engelsk ennå).

71St1AL5gTL._SL1500_.jpg

91aaRkNMQRL._SL1500_.jpg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Tenkte eg burde svara her, i staden.

Batman Year One har jeg et sted, men de to andre du nevner har jeg ikke lest. Det er såpass lenge siden jeg pleide å lese noe særlig serier at mye har gått litt i glemmeboken, men ting som har festet seg er gjerne de mest kjente Batman: The Dark Knight Returns, V for Vendetta, og Watchmen. Ikke bare amerikanskje superhelter med andre ord. Men jeg har en god del både Batman og Daredevil stående i bokhyllene. Spiderman har jeg vel ikke noe annet enn de første filmene med Tobey Maguire av, dessverre.

Syns forresten at Batman: The Court of Owls og The City of Owls var veldig bra når jeg leste dem, og det tror jeg var omtrent på den tiden jeg sluttet å handle serier.
    Samanlikna med mange andre (som tydeleg i denne tråden) har eg eit veldig flatt/mainstream tilhøve til teikneseriar. Eg voks opp med Donald Duck, og vart litt tilfeldig hekta på Marvel-universet (ei stund, på slutten av 1980-talet, var det ganske mange titlar på norsk som vart distribuerte i «bladhyllene»), og ikkje minst var det ganske billig å kjøpa gamle blad i bruktsjapper. Difor, ein slags kjærleik til Spiderman, Daredevil, Punisher, X-men og særleg The Silver Surfer.

Det er, med andre ord, veldig mykje av revolusjonen på 1990-talet og seinare eg aldri fekk med meg, sjølv om eg var i rollespel- og science fiction/fantasy-milijøet.

Manga har eg aldri greidd å lika.
    Blad som Fantomet, X9, Tex WIller eller Jonah Hex fanga aldri interessa mi.
    Lucky Luke og Asterix: Sjølvsagt las eg eitt og anna album, men vart liksom aldri fan.

Det betyr også at eg heller aldri fekk ferten av dei europeiske teikneserieromanane: Tintin, Corto Maltese osb. Ting eg sikkert ville likt, men aldri las. Eg liker veldig godt teiknestilen i Tintin.

Watchmen snubla eg over ein gong, hugsar eg, eg kan ha vore rundt 11 år, men minnet mitt er først og fremst at eg vart skremd og ikkje forstod (eg trur det var noko med den innskotne forteljinga The Black Freighter). Eg veit at denne er gullstandard, men eg har aldri orka å lesa han.

Så det betyr at det er hyllekilometervis av teikneseriar eg aldri har lese, og i beste fall berre kjenner av omtale. Eg har forresten ikkje følgd Marvel, heller: Eg tykte dei tok historiene så rare vegar, og tværa ut ting eg aldri hadde interesse av.¹

I dag veks jo ungane opp med teikneserieromanar på ein heilt annan måte enn det eg gjorde. Det er tilgjengeleg, tilpassa og ikkje minst akseptert. Tiåringen sluker "nordic manga".

Så ikkje ta mitt ord for noko. Ikkje noko som helst. Eg har verkeleg ikkje peiling, så min fascinasjon for Daredevil: Born Again er som nokon som snakkar varmt om Metallica, fordi Master of Puppets er einaste thrash metal-plata vedkomande har høyrt.

¹ Edit: Eg las litt rundt etter å ha skrive den setninga. Eg trur problement mitt med Marvel siste 30 åra kan oppsummerast med stikkord som «reboots», «sprawling continuities», «interconnected stories» og at ingenting nokon gong tek slutt.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.365
    Sted
    Sølvbyen
    Tenkte eg burde svara her, i staden.

Samanlikna med mange andre (som tydeleg i denne tråden) har eg eit veldig flatt/mainstream tilhøve til teikneseriar. Eg voks opp med Donald Duck, og vart litt tilfeldig hekta på Marvel-universet (ei stund, på slutten av 1980-talet, var det ganske mange titlar på norsk som vart distribuerte i «bladhyllene»), og ikkje minst var det ganske billig å kjøpa gamle blad i bruktsjapper. Difor, ein slags kjærleik til Spiderman, Daredevil, Punisher, X-men og særleg The Silver Surfer.

Det er, med andre ord, veldig mykje av revolusjonen på 1990-talet og seinare eg aldri fekk med meg, sjølv om eg var i rollespel- og science fiction/fantasy-milijøet.

Manga har eg aldri greidd å lika.
    Blad som Fantomet, X9, Tex WIller eller Jonah Hex fanga aldri interessa mi.
    Lucky Luke og Asterix: Sjølvsagt las eg eitt og anna album, men vart liksom aldri fan.

Det betyr også at eg heller aldri fekk ferten av dei europeiske teikneserieromanane: Tintin, Corto Maltese osb. Ting eg sikkert ville likt, men aldri las. Eg liker veldig godt teiknestilen i Tintin.

Watchmen snubla eg over ein gong, hugsar eg, eg kan ha vore rundt 11 år, men minnet mitt er først og fremst at eg vart skremd og ikkje forstod (eg trur det var noko med den innskotne forteljinga The Black Freighter). Eg veit at denne er gullstandard, men eg har aldri orka å lesa han.

Så det betyr at det er hyllekilometervis av teikneseriar eg aldri har lese, og i beste fall berre kjenner av omtale. Eg har forresten ikkje følgd Marvel, heller: Eg tykte dei tok historiene så rare vegar, og tværa ut ting eg aldri hadde interesse av.¹

I dag veks jo ungane opp med teikneserieromanar på ein heilt annan måte enn det eg gjorde. Det er tilgjengeleg, tilpassa og ikkje minst akseptert. Tiåringen sluker "nordic manga".

Så ikkje ta mitt ord for noko. Ikkje noko som helst. Eg har verkeleg ikkje peiling, så min fascinasjon for Daredevil: Born Again er som nokon som snakkar varmt om Metallica, fordi Master of Puppets er einaste thrash metal-plata vedkomande har høyrt.

¹ Edit: Eg las litt rundt etter å ha skrive den setninga. Eg trur problement mitt med Marvel siste 30 åra kan oppsummerast med stikkord som «reboots», «sprawling continuities», «interconnected stories» og at ingenting nokon gong tek slutt.
    Jeg vokste også opp med Donald Duck, men også mye annet. For barn på 70 og 80 tallet var vel kanskje tegneserier mye mer tilgjengelig enn det er for dagens unge, og jeg ble eksponert for mye av det samme som kanskje er litt mainstream ganske tidlig; Asterix, Fantomet, Donald, Bamse, Pellefant, Spiderman, Superman, Lynvingen, Hulk, og Agent X9. Jeg husker de skrekktegneseriene som pleide å komme ut i litt tykkere utgaver i sommerferien også, Iskalde Grøss og Plopp, tror jeg de het. Litt trist at markedet for trykte blader på papir ikke er det samme lenger, sånn at utvalget for dagens unge er så begrenset.

Første gangen jeg leste Watchmen av Alan Moore var når jeg fant det første nummeret i bladhylla på Prix i 1986 oversatt til "Vektere" tror jeg, på norsk. Jeg passet på å kjøpe det hver gang det kom ut de neste 6 månedene, for selv om jeg neppe forstod alle lagene og referansene i historiene som ble vevet sammen, syns jeg det var utrolig fascinerende lesning som 12 åring. Men skjønner jo godt at det kunne bli i meste laget også, Black Freighter historien er ganske mørke greier. Den er vel også med i Director's Cut utgaven av filmen på 4K disc. Jeg syns Watchmen, V for vendetta, og From Hell, alle av Alan Moore, er noe av det mest fascinerende jeg har lest i serieformat. Nå har de jo blitt filmatisert alle tre, så det blir kanskje ikke helt det samme å lese dem for første gang hvis man har sett filmatiseringene (som kanskje ikke er så veldig gode heller).

Jeg syns norske forlag har vært flinke til å hente inn gode og viktige serier fra utlandet og gi dem ut i bladform på norsk her hjemme. Egmont forlag tror jeg det var, prøvde seg jo på å gi ut Neil Gaiman's The Sandman på 90- eller tidlig 2000 tall, men jeg tror det stoppet etter to hefter. Men det vekket interessen nok til at jeg dro inn til Oslo etterhvert og handlet resten av serien i den butikken som lå i Paleet i Oslo, tror den het Avalon. Der fant jeg mye annet rart også, bl.a. The Crow, Cerebus, og ikke minst Arkham Asylum med Batman som hadde en ganske unik tegnestil.

Jeg var forresten aldri all in på Marvel, jeg syns det var litt teit med X-men og en fyr som kalte seg "Jerv" eller "Jerven" eller noe sånt, som jeg tror han ble oversatt til de første gangene han dukket opp. 😅 Mest av alt tror jeg det var fordi jeg ikke hadde lest det selv, men bare blitt fortalt om det av en klassekamerat, og jeg ikke skjønte hypen helt. 👀 Men jeg likte godt Daredevil, Spiderman, Hulk, og The Punisher, da. Ellers var jeg kanskje litt mer team DC. 🤓 Har alltid likt Lynvingen eller Batman, kanskje fordi det føltes mer troverdig med en superhelt som ikke hadde superkrefter, litt som Fantomet? Jeg leste ganske mye Fantomet, så det preget nok synspunktene en del.

Vil på ingen måte si jeg har peiling selv heller, men jeg leste ganske ukritisk alt jeg kom over som barn egentlig.

Hvis du vil catche opp på ting du kan ha gått glipp av så har jeg sett at bibliotekene ofte har ganske gode utvalg av utlånsserier, iallfall der jeg har vært. Husker jeg lånte nesten helle Unwritten og The Boys (The Boys i tegnet form er mye bedre enn tv-serien IMO) seriene på Drammen bibliotek for en del år siden. 🙂

Beklager lang og navlebeskuende nerdepost, men det vekket en del gamle minner å mimre om tegneserier. 🥲

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.494
    Torget vurderinger
    2
    Ser Blake & Mortimer selges hos Tronsmo, denne serien skal sjekkes ut.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.293
    Etter Donald Duck så var det Tempo som regjerte noen år. Ble da kjent med mange legendariske tegneserier. Ved siden av Tempo så ble også Supermann og lignende kjøpt inn, primært DC comics. Marvel fikk jeg aldri helt los på. Mandrake var fast innslag i lokalavisen, sammen med Andy Capp.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Hvis du vil catche opp på ting du kan ha gått glipp av så har jeg sett at bibliotekene ofte har ganske gode utvalg av utlånsserier, iallfall der jeg har vært.
    God idé! Ser at lokalbiblo' har ein god del, skal ta meg ein tur innom. Lånte i si tid Logicomix der (historie om formallogikk og galskap i teikneserieformat); seinare kjøpte eg albumet og gav det vekk.

Tenkte også, i tillegg til det eg nemnde, at eg skulle lesa dei norske seriane Krogh og Krüger og Sabotør (har berre sett litt på dei, og liker veldig godt stilen).

Litt trist at markedet for trykte blader på papir ikke er det samme lenger, sånn at utvalget for dagens unge er så begrenset.
    Ja; men til gjengjeld har teikneserie-romanar for barn/tweens teke heilt av (Amuletten, Nordlys, Drageviking, Edelmot og ein haug greier eg ikkje har oversyn over). Det er på biblioteka, og bibliotekarane og lærarane pushar det ganske hardt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.365
    Sted
    Sølvbyen
    God idé! Ser at lokalbiblo' har ein god del, skal ta meg ein tur innom. Lånte i si tid Logicomix der (historie om formallogikk og galskap i teikneserieformat); seinare kjøpte eg albumet og gav det vekk.

Tenkte også, i tillegg til det eg nemnde, at eg skulle lesa dei norske seriane Krogh og Krüger og Sabotør (har berre sett litt på dei, og liker veldig godt stilen).

Ja; men til gjengjeld har teikneserie-romanar for barn/tweens teke heilt av (Amuletten, Nordlys, Drageviking, Edelmot og ein haug greier eg ikkje har oversyn over). Det er på biblioteka, og bibliotekarane og lærarane pushar det ganske hardt.
    Ja, tiåringen har lest Edelmot og diverse andre som jeg heller ikke har oversikt over. Har tenkt å eksponere han for litt av det som står i bokhyllene hjemme bare han blir litt eldre. :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Her er vi ikkje trege i avtrekket.

Svinsa innom og lånte Brennpunkt: Oslo i dag. Nydeleg, nydeleg tidskoloritt. Fascinerande historiske detaljar. Artig teiknestil. Samtidig gjer ikkje-realismen at eg ikkje heilt greier å engasjera meg heilt i forteljinga.

Vart litt sur fordi plottet var litt for likt med eit “Call of Cthulhu”-scenario (lagt til Oslo, 1953) eg har laga, men ingen er vel eigentleg kreative geni.

Plukka opp to andre album/bøker som kanskje er litt meir meiningsfulle. Ein slags manga. Tittelen på den til høgre tiltala meg.

IMG_3142.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn