Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forsåvidt ikke brukt plast dingsen fra Technics, men det blir ikke enklere, greiere og kjappere enn 52 mm fra «kragen» på bajonettfatningen til nåletuppen, og ellers rett og pent i headshellet. Til denne metoden har jeg brukt et head-shell-stativ og lineal. Mye kjappere og mer presist enn noen protractor.

    På den andre siden er ikke noe stort poeng med micrometer presisjon i oppsettet av en PU i en radial arm - det blir uansett kun perfekt i to punkter på plateradien, alle andre steder handler det om å vekte og redusere feil. Jf «tonearm alignment» kalkulatoren på Vinyl engine :
    https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php

    De nevnte 52 mm er selvfølgelig gitt armens geometri. Dersom en ønsker å eksperimentere med andre geometrier så er det vanskelig å komme uten om en protraktor til formålet og der er Conrad Hoffmans Arc Template Generator helt fortreffelig - gitt at en kjenner armens monteringsavstand - da kan en eksperimentere etter hjertens lyst med Løfgren A / Bearwald, Løfgren B eller Stevenson og ulike lead inn og lead out radiuser - f.eks. egen geometri til 7" eller 10" dersom en spiller mye av det. En kan også sette opp egen geometrier for plater som har relativt stor lead out radius (12" og noen moderne 45 rpm 12" pressinger med to tre låter pr side)

    mvh
    KJ
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Etter X måneder med venting fikk jeg omsider AT-VM95SH/H og AT-VM95ML/H i posten denne uken. Printet ut Berwaldprotakor'en fra Vinyl Engine og fant fort ut at PU'en (VM95SH, i alle fall) er ganske bra stilt inn rett ut av boksen (hvis man bruker original 1210-arm, vel og merke). Sjekket alle punktene og det var så og si spot on så droppet i å justere noe annet enn høyde, vekt og antiskate. På første vinylen nå og det låter ganske så fett (spesielt sammenlignet med Stanton TRACKMASTER II-RS PU'en jeg hadde fra før - skal neppe så mye til for å låte bedre enn den).

    Får se om jeg får opp den andre spilleren en dag og kan montere AT-VM95ML/H på den og sammenligne, men tipper, lat som jeg er, at den blir en backup-PU i tilfelle jeg skulle klare å ødelegge AT-VM95SH/H, haha.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Siden jeg er selve definisjonen på treg trønder, tar ting tid hjemme hos meg. Men nå tester jeg ut Denon DL-A110 som jeg kjøpte på Hifi-Klubben i sommer. Jeg kjøpte denne mest for å få litt erfaring med MC low-output, siden jeg har etterhvert levd noen tiår med MM og andre high-output PU-er.

    Denon DL-A110 er ferdig montert på headshell i Japan, så det var råenkelt å sette den på spilleren. Det eneste jeg gjorde var å justere vekta på stifttrykket. Ellers ingenting. Etter å ha lyttet noen uker synes jeg PU-en har mye dynamikk i mellomtonen; det er stor forskjell på lave og høye partier i musikken (sånn sett burde den fungere bra til klassisk musikk som jeg spiller lite av). Her er den en god del bedre enn f.eks. Ortofon 2M Bronze i mine ører. Men på mitt oppsett får jeg en følelse av at PU-en holder litt igjen både i toppen og i bunnen av lydbildet. Litt som å kjøre en bil med litt for liten motor - går stort sett bra, men noen ganger skulle jeg hatt litt mere power (nåvel, dårlig sammenligning). Men dette kan jeg tippe kan oppleves annerledes i andre oppsett.

    Jeg har (fortsatt) også en Hana ML low liggende, som jeg har tenkt å ta med til Mala for oppsett og justering (ting tar som sagt tid hos meg), siden jeg slet med å montere denne selv. Nå er det over et år siden jeg prøve å spille på Hana ML, men slik jeg husker den er den i en helt annen klasse lydmessig. Men så koster ML også 4 ganger så mye som en Denon DL-103 uten headshell. Så det hadde vært pinlig for Hana hvis Denon var like bra i dette tilfellet :)

    Dårlig mobilbilde under (legg merke til plastikkhylsen bak head-shellet. Denon anbefaller å ikke ta bort den):

    denon_pu_small.jpg
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har kjørt mange pu på Technics SL12xx. Denon DL103R var helt fantastisk på dynamikk og nærvær. Har og eid Lyra Delos mc, som er i en helt egen klasse; både lydmessig og pris. Kjørte den innimellom på Technics, men den hørte egentlig til min forrige platespiller (Rega RP10).

    Den pickupen jeg har vært mest fornøyd med og som jeg ikke har planer om å bytte ut er Nagaoka MP200. Virkelig highend MM med gode magneter og boron nålefane. Men den krever en god MM-riaa for å få frem det som bor i denne pickupen. Den har egentlig alt en MM kan ha. Dynamikk, varme og oppløsning. Ikke en type oppløsning mange MM-pickuper jukser seg til (les lys klangbalanse). Er nok en grund til at Technics leverer Nagaoka med de nye spillerne som combo.
     

    Neogenic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    73
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått montert på en Origin Live Zephyr mk4 arm på min Technics SL-1200MK5. Førsteinntrykk etter justering er tightere bass, bedre stereoperspektiv og en litt hardere mellomtone. Absolutt verdt investeringen.
    IMG_20220323_191254.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Neogenic: Burde passe , det.. Kanskje du heller har en mer informativ mellomtone? Hard kan den da aldri være med den kombinasjonen??
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Gjensyn med min gode gamle SL-1200mkii nå i påska (trigget av videoen i forrige innlegg). Denne har stått ubrukt i "arkivet" de siste 5-6 årene, etter at andre spillere kom i hus.
    Satte på AT150MLX MM pickup, og snurra i gang. Først ut et par maxi singler. Første umiddelbare inntrykk: Oi, dæven dette låter jo fett, her er det et solid driv og høy morofaktor :D
    Og så er det noe med dette brukerinterfacet da. Enkelhet, opplevd kvalitetsfølelse, soliditet og respons fra spilleren (som omtalt i nevnte video), som treffer meg.
    Nei dette var jo morsomt, Technicsen blir nok stående framme heretter, for her er det mer moro å hente :giggle:

    Dette eksemplaret berget jeg forøvrig fra el-returen i Florø en maidag i 2012 (allerede 10 år siden :oops:) Jeg skrudde den i molekyler og totalrenoverte den høsten samme år.
    Og i dag fant jeg jaggu ut spillerens produksjonsdato også, basert på serienr, den er produsert i Juni 1981. Sjekk her: serial-number-decoder.co.uk

    Snart 41 år gammel 1200mkii, still going strong :)
    C2F5E6CF-9196-4088-AEFE-F471D7E3E807.jpeg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Sendte en mail til Stereofil om eg fikk legge inn en pre-order og det fikk eg, kom i butikk i dag.
    Dei skulle få ett eksemplar av den blå, veit dei har fått en sølv tidligere.
    Fått spilleren?

    Noen bilder hadde vært fint 🤩
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Grattis, synes den så veldig bra ut med den fargekombinasjonen 🥳
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.805
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Kjempefin spiller @HeyHo ! Hvilken pu skal du ha på den? Og bare et velmenende tips. Bruk aldri lokket som "hylle" da det blir så fort slitt og stygt. 😉👍
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Har en smule erfaring med SL-1210 mk2. Til de pengene jeg har lagt ut for spilleren og sammenlignet med tilsvarende prisede Rega, Clearaudio og ProJect-spillere kommer ikke disse i nærheten når det gjelder lydkvalitet.

    Min spiller er lett modifisert, og modifisert tilbake igjen. I tillegg til Sound Hifi er www.kabusa.com en utmerket leverendør av tilbehør og modding. Armbaser til andre armer leveres også av Origin Live og Funk Firm (disse har mye snadder til SL-1201).

    Jeg har vært innom en Rega RB250 arm til spilleren, montert på armbase fra Origin Live. Det løftet ikke lyden hos meg, men det kan ha sammenheng med at jeg bruker en Denon DL103R, som gjerne krever en godt dempet arm. I andre kombinasjoner kan dette være OK.

    Et must dersom du bruker orginal arm er å montere en arm-demper fra Kabusa. Dette løfter lyden betraktelig, fasthet i bassen og oppløsning i mellomtonen. (sender for øvrig varene som prøver til $25). Har også god erfaring med platematte fra Herbies Audiolab. Meget god matte med passende blanding av fasthet og demping. Føtter fra Isonoe ser råstilige ut og skal være gode dersom du har noen problemer med tilbakekobling. Har ikke det selv, så jeg har dette fra annen hånd.
    Gikk fra rega p6 md aniya mc(6000kr for pickup alene) til 1210mk2 fra 1988.
    og lyden er bedre selv uansett om smaken er som baken.
    samtidig føles ikke technics spillere som dem går i stykker om en ikke behandler dem med silkehansker.
    altså. En Rega P6 til 19.000kr kommer med plasthengsler til lokk, alt laget i plast.. er ikke akseptabelt.
    hadde en project classic før det, og den eller regaen var ikke bedre en min rimelige jvc fra 1978. Og en 1210mk2 knuser jvcen

    F04CD22D-E084-417E-A75B-646FE576FC21.png
    C49DD11B-4FC8-4C4B-A188-66E1C7D91738.png
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med flott spiller👍 Ja jeg har sagt det lenge her inne at Technics sine spillere er noe helt spesielt. Jeg gikk først fra en modifisert Technics SL1210M5G til en vannvittig mye dyrere Rega RP10. Etterhvert solgte jeg RP10 og fikk heldigvis tak i en omtrent ny 1210M5G som er modifisert av KAB USA. Den spiller rett og slett bedre i mine ører😊

    Nå har jeg akkurat solgt Graham Slee Accession M settet. Blir spennende prosess med å skaffe ny Riaa…
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    SL-1210GR uten PU er bestilt. Skal bruke en DV10x5 foreløpig.
    Spent på sammenligning med Rega RP3 m/div. oppgraderinger og samme PU.
    DV10x5 testet og sammenlignet med Rega Exact på 1210GR i går og i dag. Exact noe fyldigere og rundere i toppen. DV’n hardere i toppen, men med god trøkk nedover. Da må jeg se etter en som er lik disse to med en mellomting mellom de to i topp og bunn. Og helst med en fantastisk mellomtone.
    Leser meg skakk på tips i div forum, men det er mye synsing uten at folk har hørt hverken spiller eller PU’er.
    Lykkeønskninger og tips mottas med takk.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg kjenner ikke DV, men det er det sikkert andre som gjør her inne. Men neppe meningen at den skal være hard i toppen? Kanskje justering og/eller innkjøring av PU hjelper?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Jeg kjenner ikke DV, men det er det sikkert andre som gjør her inne. Men neppe meningen at den skal være hard i toppen? Kanskje justering og/eller innkjøring av PU hjelper?
    Justert og innkjørt. Har nok noe med tinnitus å gjøre. Så beskrivelsen er min egen, «målt» av egne ører. Den hadde blitt helt annerledes om jeg hadde beskrevet den for noen år siden. Da husker jeg den som king of rock.

    EDIT: Og tro det eller ei. Jeg liker å spille høyt. Og det er da DV’n blir for skarp.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn