Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, da er jeg jo spent:) Og forresten, så er det stor forskjell på MN bearing og org lager; nytt eller ei:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nei, da er jeg jo spent:) Og forresten, så er det stor forskjell på MN bearing og org lager; nytt eller ei:)
    Det tviler jeg ikke på, prisforskjellen er også stor. Det står på gjøremåls/ønskelisten, men blir nok ikke på denne siden av sommeren.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Noen som vet om butikker/importører som selger Achromat SL1200 her i landet til en levlig pris? (Eventuelt om butikker i utlandet som kanskje gidder å skrive ned verdien på pakken? Blitt så mange pakker med moms og avgift i det siste at jeg blir sprø).

    Og hvordan er det med bruk av den type matter? Legger man vinylen rett på de, eller har man type standard slipmatter over de igjen?

    Funderer på en sånn "disc stabilizer" også; bør vel kanskje gå for en som ikke krasjer med tonearmen når den nærmer seg sentrum? Ser det er mange som er like store som hele center-labelen på vinylen, må jo resultere i kræsj og hva enn det medfører?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hei. Jeg kan anbefale platevektene til Bo Larsen. De er pene, godt laget og rimelige. Ikke krasjer de med pickupen heller.

    Angående Achromat, den originale Filtmattene og egentlig alle matter legger du platene rett på matten uten filtmatte. Filtmattene gjør definitivt ikke godt for lyden men fungerer bra til scratching ;)
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Hei. Jeg kan anbefale platevektene til Bo Larsen. De er pene, godt laget og rimelige. Ikke krasjer de med pickupen heller.

    Angående Achromat, den originale Filtmattene og egentlig alle matter legger du platene rett på matten uten filtmatte. Filtmattene gjør definitivt ikke godt for lyden men fungerer bra til scratching ;)
    Hvor finner du denne Bo Larsen? Googlet etter navnet sammen med stikkord jeg tror er relevante, men finner ikke noe som gir mening. ;)

    Tenkte meg at platene skal rett på Achromat, men måtte høre først. Per nå bruke jeg bare de originale filtmattene, men siden jeg verken scratcher eller noe som helst kan jeg like greit bytte de ut med noe som forbedrer lyden. :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Beklager manglende teasere og oppdateringer i løpet av helgen. Det er rett og slett for varmt for intensiv hifinerding. Det er fortsatt vinylsmeltende hett her i nord, men mellom svettebygene kommer følgende hint: Oppgraderingen er fra Japan og involverer bruk av skrujern :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, svarer fra 33.000 fots høyde i Norwegian: kan det være ny arm...
    Tydeligvis ingen høydesyke selv i 10000 meters høyde, du har helt rett :)
    En Jelco 750D med oppgradert Cardaskabling og Eichmann bullet plugs ligger pent innpakket og venter på første regnværsdag. Jeg flesket til med en oppgradert arm collar i samme slengen. En ubetydelig brukt Denon DL 103, som jeg tror du kjenner til, ligger også og venter på spilletid. Kommer til å bli en test med både Cadenza Blue og DL 103 på både den gamle og nye armen. Utbroderinger og bilder kommer, det mangler som sagt bare regnvær.

    En ny Larsen clamp er også på vei da jeg trodde den jeg har veide mindre enn den gjør. Jeg veide selvfølgelig ikke clampen før bestilling, men stolte på en tydeligvis litt lite pålitelig hukommelse. Resultatet er da to platevekter med samme vekt, ca 460g. Da jeg ikke mottar mange brev og derfor ikke trenger en pen brevpresse i form av en Larsen Clamp, ryker nok en av dem ut på børsen i løpet av uka.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehe, svarer fra 33.000 fots høyde i Norwegian: kan det være ny arm...
    Tydeligvis ingen høydesyke selv i 10000 meters høyde, du har helt rett :)
    En Jelco 750D med oppgradert Cardaskabling og Eichmann bullet plugs ligger pent innpakket og venter på første regnværsdag. Jeg flesket til med en oppgradert arm collar i samme slengen. En ubetydelig brukt Denon DL 103, som jeg tror du kjenner til, ligger også og venter på spilletid. Kommer til å bli en test med både Cadenza Blue og DL 103 på både den gamle og nye armen. Utbroderinger og bilder kommer, det mangler som sagt bare regnvær.

    En ny Larsen clamp er også på vei da jeg trodde den jeg har veide mindre enn den gjør. Jeg veide selvfølgelig ikke clampen før bestilling, men stolte på en tydeligvis litt lite pålitelig hukommelse. Resultatet er da to platevekter med samme vekt, ca 460g. Da jeg ikke mottar mange brev og derfor ikke trenger en pen brevpresse i form av en Larsen Clamp, ryker nok en av dem ut på børsen i løpet av uka.
    Utrolig moro! Dette blir veldig spennende å følge!!! For blir det stor forskjell mellom KAB arm m/ fluid damper og Jelco så blir det ille vanskelig å ikke oppgradere her også:):) Gleder meg og til å lese om opplevelsene av DL-103 og Cadenza Blue! Gratulerer så mye:) Og husk at bilder er obligatorisk!!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Aner vi en verdig arvtager til SL1210?
    Håper Pioneer har kjøpt rettighetene til tegningene av 1210 og videreutviklet disse. Virker hvertfall mer lovende enn de andre klonene på markedet.

    PLX-1000 | DJ TURNTABLE | Pioneer DJ Global

    Mer info:
    Born again: Pioneer DJ releases the PLX-1000 high-torque direct drive professional turntable

    Vis vedlegget 271038
    Ja, jeg har sett den Pioneer-spilleren, men det er lite teknisk å spore. Patentene til 1200-1210 er frigitt etter hva jeg har skjønt, men det er stort sett kopiene fra OEM-spillerne som er litt like av utseende. Tenker på Numark, AT etc. Innvendig og kvaliteten på resten er langt unna en ekte 1210. Panasonic og Pioneer har tette bånd fra før. Panasonic kjøpte opp de fleste patentene til Pioneer Kuro. Kanskje det var et bytte her, hvor Pioneer fikk alt av tekniske patenter fra Panasonic/ Technics.

    Det hadde vært utrolig gøy om Pioneer kom med en skikkelig flott spiller ala 1210M5G og med enda bedre tekniske detaljer. Gjør de det, vil den nok kanskje koste litt. Men dæven så moro det hadde vært. Lekker sak. Så et Youtube klipp av den på en messe.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Klikket på Pioneer-linken din nå, Ragnar. Så ikke den med en gang:) Sist jeg sjekket var det ingen data, men nå var det jo masse. Det ser lovende ut, men det er skuffende langt unna Wow & flutter data til 1210 på 0,025%. Pioneer og alle DJ-spillerne har W&F på 0,1%. På en del typer musikk er det nok ikke hørbart, men det sies at det er hørbart på instrumenter som piano og blåseinstrumenter. Lekker sak er Pioneeren og sikkert topp kvalitet. Skulle jeg kjøpt en ny DJ-type spiller i dag (siden jeg liker Technics designet) så måtte det blitt en Pioneer. Resten av spilleren så ganske habil ut.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser ut til at det er en OEM-spiller som selges under mange merkenavn. AOS har en egen tråd om temaet. Trasig hvis Pioneer har tatt en snarvei og ikke gjort jobben ordentlig.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    ragwo: hva kom arm+kabler på i pris? Og hvor bestilte du fra?
    Jeg kjøpte en pent brukt arm fra Danmark. Kom på knappe 3500 kr alt i alt. I følge tidligere eier kostet kabeloppgraderingen ca 2000 kr. Cardaskablingen er i sølv. Det fulgte med et headshell og to motvektslodd, så tror jeg gjorde en grei deal. Ny collar og armbase kommer i tillegg. Blir spennende å høre hvordan det låter :)
     
    Sist redigert:

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    En ny Larsen clamp er også på vei da jeg trodde den jeg har veide mindre enn den gjør. Jeg veide selvfølgelig ikke clampen før bestilling, men stolte på en tydeligvis litt lite pålitelig hukommelse. Resultatet er da to platevekter med samme vekt, ca 460g. Da jeg ikke mottar mange brev og derfor ikke trenger en pen brevpresse i form av en Larsen Clamp, ryker nok en av dem ut på børsen i løpet av uka.
    Hvor mye skal du ha for den? Er ikke utenkelig at jeg kan bytte penger mot en pen brevpresse. ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    En ny Larsen clamp er også på vei da jeg trodde den jeg har veide mindre enn den gjør. Jeg veide selvfølgelig ikke clampen før bestilling, men stolte på en tydeligvis litt lite pålitelig hukommelse. Resultatet er da to platevekter med samme vekt, ca 460g. Da jeg ikke mottar mange brev og derfor ikke trenger en pen brevpresse i form av en Larsen Clamp, ryker nok en av dem ut på børsen i løpet av uka.
    Hvor mye skal du ha for den? Er ikke utenkelig at jeg kan bytte penger mot en pen brevpresse. ;)
    Hei. Den er alt solgt, beklager.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da er shootouten i gang :)
    Jeg starter med Denon DL 103 vs Ortofon Cadenza Blue på standardarm med Cardaskabling og silikonbad. Begge har et HS 12 headshell med medfølgende headshellkabling. Da jeg er mest nysgjerrig på DL 103 starter jeg med den. Førsteinntrykket er meget bra. Stort, luftig, oppløst og detaljert lydbilde med masse dynamikk. Stereoperspektivet er bra og instrumentene sitter der de skal. Stua mi er definitivt ikke ideell med tanke på høyttalerplassering og bredden i lydbildet lider under det, uansett kilde. I direkte sammenligning med flac fra disk er det ørsmå forskjeller, det mangler kanskje litt definisjon i bunn samt noen cm på bredden i lydbildet med DL 103. Det låter i mine ører virkelig bra. Har Cadenza Blue fått seg en verdig utfordrer?
    Her er et lite actionbilde av DL 103 før del 2 av testen kommer.
    14063833192200.jpg
     
    Sist redigert:

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    En ny Larsen clamp er også på vei da jeg trodde den jeg har veide mindre enn den gjør. Jeg veide selvfølgelig ikke clampen før bestilling, men stolte på en tydeligvis litt lite pålitelig hukommelse. Resultatet er da to platevekter med samme vekt, ca 460g. Da jeg ikke mottar mange brev og derfor ikke trenger en pen brevpresse i form av en Larsen Clamp, ryker nok en av dem ut på børsen i løpet av uka.
    Hvor mye skal du ha for den? Er ikke utenkelig at jeg kan bytte penger mot en pen brevpresse. ;)
    Hei. Den er alt solgt, beklager.
    Var verdt et forsøk. Får høre med dansken selv da! :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Del to av shootouten er godt i gang og Cadenza Blue får kjørt seg i sommervarmen. Akkurat nå er den et lite hestehode foran DL 103. Oppløsningen er litt bedre, ellers er det lite forskjell. Må igjen si at DL 103 imponerer. Det kan godt hende at originalarmen ikke er god nok, selv med ny kabling og silikonbad, til å yte Cadenza Blue rettferdighet. Det får bli del tre av testen. Med dagens oppsett og i mine ører ville jeg gått for DL 103 da forskjellene er så små at prisdifferansen ikke kan rettferdiggjøres. Konklusjonen må være at Cadenza Blue er best men gå for en DL 103 :)

    Del tre av testen får komme i morgen. Nå er jeg såpass sliten i både hodet og ørene etter timevis med finlytting at jeg neppe kan gi noe vettuge tilbakemeldinger på standardarm vs Jelco 750d uten en god pause først. Armen skal jo også monteres. Heldigvis trenger jeg ikke friske ører for den jobben :)

    Til sist et lite bilde av Cadenza Blue i arbeid. DL 103 blir ganske stutt og kjedelig til sammenligning.
    14063947596810.jpg

    Takk til Bo Larsen for nok en svært pen platevekt :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det kan se ut til at del tre av testen kommer til å drøye. Standardmotvekten er blitt modifisert, dvs noen har frest vekk 28g. Den veier altså kun 98g. Det tilsier at den er alt for lett for vanlige pickuper og headshell. Den tyngste vekta er dertil for tung. Jeg oppnår maks 1g stifttrykk noe som definitivt ikke fungerer. Jeg kommer fra et overmøblert hjem der høy banning over lengre tid ikke er god kotyme, men det frister å bryte ut i et par tretten nordnorske gloser akkurat nå :mad: Får håpe forrige eier ordner opp.
    Her et ventebilde av armen. Monteringen var enkel, heldigvis er det ikke rakettforskning å demontere spilleren og montere standardarmen.
    14064075152730.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Google er min venn. Som nødløsning kan det tyngste motvektsloddet snues og dermed er jeg reddet til jeg får et ordentlig standardlodd. I morgen blir det testing :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette var moro lesning, ragwo:) Og dine opplevelser av DL-103 er nøyaktig lik det jeg sjøl opplevde. Veldig interessant også at DL-103 er såpass nær Cadenza Blue, som tross alt koster mange ganger mer! Det jeg kan si er at de gode kvalitetene til DL-103 videreføres med DL-103R. Men 103R har mer oppløsning, enda litt luftigere og strammere og dypere bass. Ikke enorme forskjeller så klart, men klart merkbare. Så i mitt hode kan fort DL-103R overgå Cadenza Blue. Og jeg er helt enig i det du sier; DL-103 er en pickup som gir utrolig mye lyd pr krone!

    Synd at Jelco-armen med vekt ikke var helt i orden, da. Føler med deg, for slikt er utrolig kjipt når en har sett frem til noe nytt. Men det ordner seg sikkert. Det blir desto mer spennende å vente på test av de to PUer på Jelco 750D.

    Flott skrevet og fine bilder! Fint at Denon DL-103 du kjøpte av meg fungerer. Den var nok ikke innspilt en gang da du kjøpte den:):)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Flott skrevet og fine bilder! Fint at Denon DL-103 du kjøpte av meg fungerer. Den var nok ikke innspilt en gang da du kjøpte den:):)
    Takker og selv takk :) Den er nok ikke innspilt enda, jeg har kun brukt den i 3 timer. Det er virkelig en svært god pickup til prisen. DL 103 skal være en veldig god match til Jelcoarmen så det blir spennende å se hva morgendagen bringer. Hvor kjøpte du forresten din 103R?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.193
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er denne armen bedre enn originalen - Hvorfor ?

    På meg ser den ganske lik ut originalene og ingeniøren i meg sier at opphenget på den originale er bedre.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er denne armen bedre enn originalen - Hvorfor ?

    På meg ser den ganske lik ut originalene og ingeniøren i meg sier at opphenget på den originale er bedre.
    I følge den store interweben skal armen være bedre. Opphengt skal være svært bra og kablingen bedre enn 1200-armen. Om jeg kommer til å merke forskjell vet jeg ikke, da jeg alt har oppgradert armkablingen på standardarmen. Armen selges under flere forskjellige merkenavn der fellesnevneren er at prisen er skrudd kraftig opp. Skal se om jeg finner tråden her på sentralen.

    Edit: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/66158-jelco-armer.html
    Har ikke vært noe aktivitet der på en stund
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da spiller Jelcoarmen :)
    Litt mer plunder å stille inn VTA enn på standardarmen men ellers veldig greit. Førsteinntrykket er at alt blir løftet et lite hakk sammenlignet med standardarmen. Det er ikke natt og dag men en forskjell er det, og heldigvis til det positive. Jeg har kun testet DL 103 da finværet setter en stopper for nerdingen innendørs. Fortsettelse følger.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det var jo både bra og synd at Jelco-armen låt bedre enn Technics-armen med Cardas/ Fluid Damper:) Er det noe spesielt som stikker seg ut som bedre med Jelcoen? Klarere mellomto? Strammere bass etc?

    Ang hvor jeg kjøpte DL-103R så er den fra Ebay.

    Ser at Mains Cables R Us selger en pimpet Jelco 750D fra IsoKinect. Litt dyrere er den. Men jeg er innmari usikker hva min neste arm blir. Etter DL-103R så kommer jeg ikke til å gå for noen vanlig MC. Skal jeg ha en MC som spiller vesentlig bedre og med samme gode dynamikk og mellomtone så tror jeg det blir veldig dyrt. Jeg har fattet litt interesse for London Decca Super Gold. Skal ha en dynamikk og mellomtone som overgår de fleste MCer. Så armene jeg lukter på er enten Jelco 750D eller en Audiomods versjon 5. Men sistnevnte er veldig dyr. Vi får sjå:)

    Det neste du må skaffe deg nå ragwo er Mike New bearing. Den flytter 1210 inn i high end skiktet, uten tvil. Du som har gjort så mye med 1210'n din vil ha stort utbytte av bearingen! Flott at armbyttet ble vellykket:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det var jo både bra og synd at Jelco-armen låt bedre enn Technics-armen med Cardas/ Fluid Damper:) Er det noe spesielt som stikker seg ut som bedre med Jelcoen? Klarere mellomto? Strammere bass etc?

    Ang hvor jeg kjøpte DL-103R så er den fra Ebay.

    Ser at Mains Cables R Us selger en pimpet Jelco 750D fra IsoKinect. Litt dyrere er den. Men jeg er innmari usikker hva min neste arm blir. Etter DL-103R så kommer jeg ikke til å gå for noen vanlig MC. Skal jeg ha en MC som spiller vesentlig bedre og med samme gode dynamikk og mellomtone så tror jeg det blir veldig dyrt. Jeg har fattet litt interesse for London Decca Super Gold. Skal ha en dynamikk og mellomtone som overgår de fleste MCer. Så armene jeg lukter på er enten Jelco 750D eller en Audiomods versjon 5. Men sistnevnte er veldig dyr. Vi får sjå:)

    Det neste du må skaffe deg nå ragwo er Mike New bearing. Den flytter 1210 inn i high end skiktet, uten tvil. Du som har gjort så mye med 1210'n din vil ha stort utbytte av bearingen! Flott at armbyttet ble vellykket:)
    Det hadde vært hyggelig for lommeboka om det ikke var forskjell på armene, men siden ørene har siste ordet kan det nok hende at økonomen i meg må vike :)
    Jeg har ikke fått finlyttet noe særlig men det virker som om separasjonen av instrumentene samt definisjonen er bedre. Dynamikken er også hakket hvassere. Dette er etter kort tids lytting med DL 103, Cadenza Blue har jeg ikke fått testet ennå. Jeg kommer med flere detaljer så snart jeg har fått lyttet mer. Er enig med deg i at Denonen gir svært mye godlyd for pengene. Får se om Cadenza Blue ryker ut på torget? Har ikke bestemt meg ennå, det sitter langt inne å kvitte seg med den. Det blir uansett utførlig testing før jeg eventuelt bestemmer meg. Å ta en Ole Brumm er heller ikke utenkelig. Kunne du forresten sendt meg link til selger av DL 103R på PM?

    Angående ny spindel fra Australia står den høyt på ønskelisten, men jeg synes den er svært dyr, derfor holder jeg litt igjen. Får se hvor mye som er igjen av feriebudsjettet i september. Må også ha plater å spille :)
    Hvis du virkelig vil fleske til med en knallarm ligger det en Origin Live-arm på torget nå. Koster det hvite i øyet men hvem trenger vel annet enn irisen? ;p

    Forhåpentligvis kommer jeg med en oppdatering i løpet av formiddagen i morgen. Gleder meg til å ta på autismehatten og grave meg ned i detaljene i rillene :)
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Litt lytting ble det tid til før jobb selv om sola skinner og preampen trengte et plutselig rørbytte. Vinyl er moro når det låter såpass som det gjør nå :)
    Jeg har fortsatt kun lyttet til DL 103. Det er litt mer driv i Jelco-armen enn standardarmen. Det er mer ro i lydbildet og mellombassen er svært god. Jeg er glad i litt punch så det skader definitivt ikke. Sammenlignet med flac er nå forskjellene forsvinnende liten. Det er litt mer fylde i bunn med flac, det tror jeg kan tilskrives den gode bassgjengivelsen til irDACen. Vinylen hadde nok vært foretrukket hvis jeg fortsatt hadde Tact RCS 2.0AA. Når det oftest ikke er samme mastringene på vinyl og cd er kanskje sammenligningene litt irrelevante, men jeg synes det er en grei måte å høre forskjeller på. Jeg husker lettere forskjellene mellom cd og pickup 1 og cd og pickup 2 ved direkte bytting mellom kildene under avspilling enn forskjellene mellom pickup 1 og 2, da skifte av pickup, justeringer osv tar for lang tid til at audiohukommelsen min er til å stole på, så lenge forskjellene ikke er himmelvide.

    Angående motvektsproblematikken har forrige eier, som han høflig har påpekt, opplyst om at motvekten var modifisert i salgsannonsen. Hvordan det har gått meg hus forbi vet jeg ikke, men jeg sitter igjen med en litt flau smak i munnen. Selger er uansett så snill at han sender meg et ekstra lett headshell som skal kompensere for modifikasjonene. Snakker om god service! Må bare ta av meg hatten for mannen :)

    Flere utgreiinger kommer i morgen, nå venter jobb.
    Til slutt et actionbilde av nyarmen i bruk
    14066366404401.jpg
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kort innpå bare: med lettere headshell vil jo den totale armmassen bli lavere, og du vil få litt andre resonanstall (arm/PU). DL-103 liker litt masse i headshellet. Er det ikke heller mulig å kjøpe ett nytt tyngre motvektslodd? Jeg hadde heller gjort det, enn å gått på lettere headshell...Fin beskrivelse du gir og fint bilde!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn