Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    En annen arm som skal være veldig god er Ortofon TA-110. Denne er trolig laget av Jelco på bestilling fra Ortofon, men skal være bedre enn Jelco 750D. Lekker sak.
    TA-110-Tonearm01.jpg


    Så fant jeg en fin omtale om Technics SL-1210 Gold som er verdt å lese:

    Technics SL 1200 GLD
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Spennende lesning om 1200 i blingversjon :) Virker som om han går god for silikonbadet også. Konklusjonen er vel at det er en god spiller som kan sammenlignes med spillere fra 10k og oppover? Jeg vil gjerne ha mer enn det, så jeg satser på at resten av oppgraderingene har gjort susen ;p Ser også ut til at du har gjort et rett pickupvalg :)

    Ortofonarmen ser virkelig lekker ut! Har ikke funnet pris, men regner med at den ikke er gratis. Får se hva det blir til. På AoS blir jeg anbefalt å oppgradere armen for å få utnyttet potensialet i pickupen. Jelco 750 ble anbefalt og en skrev at standardarmen ikke egner seg til PUer dyrere enn Ortofon 2M Blue, noe jeg stiller meg tvilende til. Ikke lett dette. Et skikkelig ilandsproblem.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange kroner koster alle disse oppgraderingene til slutt, og hvilke spillere kan dresultatet sammenlignes direkte med i den aktuelle prisklassen?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tja, det er ikke akkurat blitt noe budsjettspiller. Jeg har ikke finregnet på hvor mye det har blitt, men tror jeg har brukt ca 6000 kr på hele sulamitten. Det er en god slump penger men jeg mener det er verdt det. I mitt tilfelle var spilleren gratis, så alt i alt har jeg betalt lite for i mine ører svært god lydkvalitet. Hvilke andre spillere som en oppgradert SL1210 kan sammenlignes med tror jeg ChrisAndre best kan svare på. Jeg er ikke like belest eller bereist i 1210-verdenen som han.
     
    Sist redigert:

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Takk ragwo.
    Har sittet på gjerdet en stund og lest innleggene her, og funderer på hvilke spillere jeg kan få for pengene ved salg av min fine 1210 + pengene det koster med alle disse oppgraderingene.... :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Spennende lesning om 1200 i blingversjon :) Virker som om han går god for silikonbadet også. Konklusjonen er vel at det er en god spiller som kan sammenlignes med spillere fra 10k og oppover? Jeg vil gjerne ha mer enn det, så jeg satser på at resten av oppgraderingene har gjort susen ;p Ser også ut til at du har gjort et rett pickupvalg :)

    Ortofonarmen ser virkelig lekker ut! Har ikke funnet pris, men regner med at den ikke er gratis. Får se hva det blir til. På AoS blir jeg anbefalt å oppgradere armen for å få utnyttet potensialet i pickupen. Jelco 750 ble anbefalt og en skrev at standardarmen ikke egner seg til PUer dyrere enn Ortofon 2M Blue, noe jeg stiller meg tvilende til. Ikke lett dette. Et skikkelig ilandsproblem.
    Det er uten tvil en god spiller selv fra bunnen av, og med oppgraderinger vet vi hva den er i stand til :)

    På AoS og mange steder gjør de feilen at de dømmer Technics-armen ned og hjem, men det de egentlig kritiserer er armkablene. For de er som vi vet ganske dårlig, og f.eks Cardas kablene viser dette. Med KAB rewire og KAB Fluid demper har nå i hvertfall en PU guru her inne sagt at den fint tåler PUer opp til ca 10.000kr som feks Lyra Delos. Men dyrere PU enn 10k så bør man bytte arm. Skal man få bedre resultat med Jelco enn KAB-armen, så er det litt med hvilken PU en velger, tror jeg. Skal man ha en Ortofon SPU, en Denon DL-103 eller andre som krever en ganske tung arm og PUmed lav compliance, ja da er Jelco knall, tror jeg. Men jeg tror, og vektlegger tror, at velger man PU som feks 2M Black eller Ortofon Cadenza så tipper jeg de er nokså like.

    Min arm har nå ekstra motlodd på hele 22 g, og har 15 g på headshellet. Det låter nå ypperlig med DL-103:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvor mange kroner koster alle disse oppgraderingene til slutt, og hvilke spillere kan dresultatet sammenlignes direkte med i den aktuelle prisklassen?
    Det er jo spørs hvor langt man drar det, men poenget med oppgraderinger (for meg) er at jeg kan bygge en spiller i eget tempo og hva budsjettet tillater. Så er det diskutert opp og ned om sammenligninger, men platespillere har forskjellig lydsignatur ut fra merke. Og jeg legger vekt på at jeg ikke har hørt alt av spillere, men noe. En Linn Sondek LP12 låter helt anderledes enn en Rega RP10. Men hvilken er best? En tung boreplattform låter anderledes enn en lett sak. Hvilken er best? Det jeg vet er at med 1210xx fullt oppgradert så konkurrerer den med hvilken som helst spiller i 20-30.000 kroners klassen. Men fullt oppgradert så ligger også en 1210 på rundt 20.000kr totalt, påmontert en dyrere arm. Audiomodsarmen koster f.eks ca. 10.000 kr. Med 1210 får man et uhyre nøyaktig drivverk som også har en sterk motor og lite avvik. Det gir utslag bl.a i god rytme og timing.

    Så kan man snakke om eierglede i dette prissegmentet, og noe liker veldig godt utseende på sine spillere. Da tror jeg mennesker ofte tillegger noen plusspoeng i underbevisstheten på lyden og:) Jeg tror alt er bra når man bikker 15.000 kr og det hele blir mer smak og behag:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    :)
    Det er uten tvil en god spiller selv fra bunnen av, og med oppgraderinger vet vi hva den er i stand til :)

    På AoS og mange steder gjør de feilen at de dømmer Technics-armen ned og hjem, men det de egentlig kritiserer er armkablene. For de er som vi vet ganske dårlig, og f.eks Cardas kablene viser dette. Med KAB rewire og KAB Fluid demper har nå i hvertfall en PU guru her inne sagt at den fint tåler PUer opp til ca 10.000kr som feks Lyra Delos. Men dyrere PU enn 10k så bør man bytte arm. Skal man få bedre resultat med Jelco enn KAB-armen, så er det litt med hvilken PU en velger, tror jeg. Skal man ha en Ortofon SPU, en Denon DL-103 eller andre som krever en ganske tung arm og PUmed lav compliance, ja da er Jelco knall, tror jeg. Men jeg tror, og vektlegger tror, at velger man PU som feks 2M Black eller Ortofon Cadenza så tipper jeg de er nokså like.

    Min arm har nå ekstra motlodd på hele 22 g, og har 15 g på headshellet. Det låter nå ypperlig med DL-103:)
    Takk for raskt svar :)
    Ortofon skal være en god match til SL1210, så jeg håper det også gjelder de dyrere seriene. Cadenza Blue veier 10,7 gram og er 3,5 gram tyngre enn 2M Bronze. Om den trives best med en lettvektsarm vet jeg ikke. Står i testen fra hifiworld at Rega RB300/301, SME og Ikeda vil være en god match, men det avhenger også av spilleren. Blir en spennende helg!

    Et lite bilde av skjønnheten mens jeg venter på postmannen
    _9265618.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da har jeg fått lyttet litt til Cadenza Blue. Bilder og utfyllende info kommer. Låter fint :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ortofon Cadenza Blue - lytteinntrykk

    Da var det på tide med et par bilder og noen lytteinntrykk av Cadenza Blue.
    Det var med store forventinger og forhåpninger jeg åpnet pakken som kom svært godt emballert i posten. Takk til Rega_man for en hyggelig handel :)
    pakke liten.jpg



    Alt ekstrautstyr var på plass, noe som jeg setter stor pris på da det er et ødeland her oppe i nord med tanke på å få tak i skruer mm.
    pu emb lite.jpg


    Så var det montering neste. Det fulgte med headshellkabler fra Ortofon som jeg valgte å bruke. Jeg tenker at hvis de er gode nok for Ortofon burde de være gode nok for meg. Jeg kommer selvfølgelig til å teste Cardaskablene også, men det får bli senere. Å montere pickupen er ikke hokus pokus men den er visst svært kresen på justeringer og det høres godt hvis den ikke er justert 100%, noe jeg fikk merke. Hvis en har et standard Ortofon headshell kan en til og med justere azimuth, da PUen har en forhøyning på høyre og venstre side som er laget for azimuthjustering på PUer uten mulighet for dette. Technicsheadshellet jeg bruker ikke har samme anleggsflate som Ortofonheadshellene fikk jeg dessverre ikke brukt den funksjonen. En liten finurlighet som jeg oppdaget etter litt prøvespilling er at venstre og høyre kanal på PUen er snudd i forhold til instruksjonsboka og vanlig fargemerkingskutyme. Jeg ser på bilder på nett at dette ikke bare gjelder min PU. Bilde fra nett som illustererer fenomenet:
    wp7dc62aae_05.jpg


    Siden Cadenza Blue veier hele 10,7 gram måtte jeg til med ekstravekt på armen for å lettest mulig kunne utbalansere PU og headshell. Heldigvis hadde jeg liggende et ekstralodd. Jeg justerte stifttrykket til 2,5 gram, som anbefalt fra Ortofon, VTA og satt RIAAen til 100 Ohms motstand. Anbefalt motstand er mellom 50 og 200 Ohm. Umiddelbart kunne jeg høre at Cadenza Blue låt bedre enn 2M Bronze. Det var flere detaljer i lydbildet, bassen strakk seg lengre ned og var fastere, mellomtonen var klarere og mer definert og diskanten strakk seg høyere i registrene og hadde flere mikrodetaljer. Pickupen legger ikke på noe varme i mellomtonen, men er heller ikke overanalytisk. Det låter ikke anemisk men nøytralt, så det er altså ikke pickupen for dem som vil ha den runde vinyllyden.
    Et lite pausebilde for å dele opp teksten ;)
    pu motert 2 lite.jpg


    På direkte sammenligning med flac fra SB Touch via DAC mangler det fortsatt litt både i topp og bunn, men det nærmer seg. Stereoperspektivet og kanalseparasjonen sitter dessverre ikke ordentlig da jeg ikke får justert azimuth. På 2M Bronze er heller ikke azimuth 120% korrekt, men det påvirker kanalseparasjonen og stereoperspektivet i mindre grad enn på Cadenza Blue. Det kan virke som om headshellet jeg bruker på 2M Bronze er mer i vater enn det til Cadenza Blue. Siden OCDen i meg peaket da jeg oppdaget dette måtte jeg sporenstreks gå til anskaffelse av et Sumiko headshell med justerbar azimuth og Hi-Fi News' test-LP for å få justert alt til perfeksjon ;) Det kommer pakke i posten i løpet av kort tid og da regner jeg med at det hele kommer til å sitte som et skudd (så lenge ikke headshellet og PU blir for tungt for motvektene, da må det handles ny, tungre motvekt)
    Så til det store spørsmålet, er 1210 kapabel til å utnytte potensialet til Cadenza Blue? Mitt førsteinntrykk er tja, det er betraktelig bedre enn 2M Bronze men jeg tror det er mer å hente med en bedre arm. Jeg har heller ikke fiklet så mye på riaaen så der kan det også være noe å hente. Tror dette kan bli en laaang føljetong med mye eksperimentering. Så lenge jeg greier å holde fokus på lyttegleden og ikke lar OCDen ta fullstendig overhånd tror jeg Cadenza Blue kan bli en udelt positiv opplevelse.

    Til sist et nærbilde av skjønnheten, i tradisjon tro tatt med et litt dårlig mobilkamera.
    pu motert 3 lite.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette ser jo helt knall ut. Du har nå virkelig fått deg god PU! Men tipper du får bedre lyd ja, med Sumiko HS12 og med Sumiko kablene som pleier å følge med. Det er stivere og mer resonansdødt, sies det, og har den viktige azimut justeringen.

    Men jeg tipper du ville fått en del bedre lyd med ny arm. Sjøl snuser jeg på både Audiomods (men den er så dyr) og på den nye Origin Live Silver mk3.

    Flott at tråden holdes levende:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk for tilbakemelding :) Ser at MF-komboen din ligger på torget, er det ASR på gang?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg fikk teste PålK sin ASR mini mk3 og den låt knall. På fredag har jeg vært så heldig å få låne en Audion Premier Phono rør-Riaa og en Graham Slee Reflex M med PSU1 fra StereoLab. Så det står vel mellom en av de tre. Gleder meg stort til i morra og få testet de to:) Audion er en ganske stor Riaa med kun MM på 46db gain. Jeg har jo min Xindak stepup og neste PU kan bli Ortofon 2M Black. Etter hva jeg leser, så skal man høyt opp i pris på MC for å være merkbart bedre enn 2M Black. Men inntil da så skal jeg nyte DL-103 og Rondo Red.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    :)
    Det er uten tvil en god spiller selv fra bunnen av, og med oppgraderinger vet vi hva den er i stand til :)

    På AoS og mange steder gjør de feilen at de dømmer Technics-armen ned og hjem, men det de egentlig kritiserer er armkablene. For de er som vi vet ganske dårlig, og f.eks Cardas kablene viser dette. Med KAB rewire og KAB Fluid demper har nå i hvertfall en PU guru her inne sagt at den fint tåler PUer opp til ca 10.000kr som feks Lyra Delos. Men dyrere PU enn 10k så bør man bytte arm. Skal man få bedre resultat med Jelco enn KAB-armen, så er det litt med hvilken PU en velger, tror jeg. Skal man ha en Ortofon SPU, en Denon DL-103 eller andre som krever en ganske tung arm og PUmed lav compliance, ja da er Jelco knall, tror jeg. Men jeg tror, og vektlegger tror, at velger man PU som feks 2M Black eller Ortofon Cadenza så tipper jeg de er nokså like.

    Min arm har nå ekstra motlodd på hele 22 g, og har 15 g på headshellet. Det låter nå ypperlig med DL-103:)
    Takk for raskt svar :)
    Ortofon skal være en god match til SL1210, så jeg håper det også gjelder de dyrere seriene. Cadenza Blue veier 10,7 gram og er 3,5 gram tyngre enn 2M Bronze. Om den trives best med en lettvektsarm vet jeg ikke. Står i testen fra hifiworld at Rega RB300/301, SME og Ikeda vil være en god match, men det avhenger også av spilleren. Blir en spennende helg!

    Et lite bilde av skjønnheten mens jeg venter på postmannen
    Vis vedlegget 261139
    Er du sikker på at nåla er ok, Ragnar. Synes bare den virker veldig bratt og at hele pickup-huset har en litt spesiell vinkling ift plata... Jeg ba PålK om å sende meg et foto av hans Cadenza Red (Rega P9). PU-huset ligger nesten helt nedpå plata. Det er bare noen millimeter mellomrom... Du er sikker på at nåla ikke har vært bøyd? Spør i beste mening, her:)
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hmmm, du det vet jeg ikke. Ser at nålen har en annen vinkel. Ved første øyekast kan jeg ikke se tegn til at nålen er bøyd. Jeg må se litt nærmere på det. Takk for tipset :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    ragwo skrev:
    Her en litt bedre vinkel fra din Cadenza Blue. I mine øyne så ser ikke den nåla ut til å være i vinkelen den skal...?

    Men nå har ikke jeg Cadenza sjøl, bare så det er sagt, så jeg kjenner de ikke så godt.
    Har nå spurt meg litt om på AoS og jeg tror ikke PUen er skadet. Nålevinkelen er i bratteste laget når armen er i vater, så løsningen er å senke VTA til nålevinkelen blir korrekt :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg så du stilte spørsmålet og fikk svar. Og det kan godt være at vinkelen på bildet juger litt også. Men når du får Sumiko headshellet og får vatret opp med boblevater, så blir det sikkert mye bedre. Jeg synes det originale Technics shellet er litt håpløst å stille inn, selv om det sikkert låter bra. Men det hjelper lite når en ikke kan justere azimuth på det. Jeg bruker original-shellet på Rondo Red.

    Låner for øvrig to fine Riaa som jeg skriver om i en annen tråde:

    Graham Slee Reflex M/ PSU1.
    Audion Premier Phono.

    Bruker kun MC sammen med Xindak MC-10 og det låter helt fantastisk:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Spennende, litt OT men har du et par linker?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Så tilbake til topic. På visse spor på enkelte plater høres det ut som om 2M Bronze/en annen del av vinylriggen overstyrer. Det merkes best på sibilanter. Først trodde jeg det var Tacten brukt som pre som rotet det til, den tåler ikke alt for høyt inngangssignal, men det ble avkreftet ved å justere ned gain på riaaen. Noen som har peiling på hva som kan være årsaken? Jeg vet at azimuth ikke er 100% spot on, ellers virker ting å være som det skal. SRA greier jeg ikke å se uten mikroskop. Riaaen er stilt inn på standardinnstillinger for Mm, 47 kOhm impedans, 50 pF kapasitans. Stifttrykket er 1,5g målt med kalibrert digital stifttrykksvekt.
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Enkelte spor på visse plater skriver du, prøv å øke stifttrykket til 1.6 el. 1.7g.
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Til info så blir det litt håpløst å sammenligne bilder av de forskjellige Cadenza pickupen. De har alle forskjellige nåltyper og vinkler på disse under avspilling. Bluen har en ganske bratt vinkel. Jeg eier alle
    pickupene i Cadenza serien minus Blue, som jeg solgte og dette er helt normalt. Red f.eks ligger mye mere nedpå. Mener Hi-Fi world kommenterte dette også i sine tester.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Enkelte spor på visse plater skriver du, prøv å øke stifttrykket til 1.6 el. 1.7g.
    Hei.
    Har nå både økt og senket stifttrykket uten spesielt mye hell. Det vrenger fortsatt. Har dog fått justert azimuth. Det viste seg at festet til headshellet på armen ikke var helt i vater. Jeg løsnet skruene på undersiden av armen og fikk vatret opp. Stereoperspektivet er nå mye bedre :) Eneste minuset er at det er klin umulig å få festet de to små skruene tilstrekkelig til at problemet ikke oppstår igjen, uten å demontere hele armbasen. Må nok jevnlig fram med boblevateret.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du må jo få deg et skikkelig headshell. Det har veldig mye å si for lyden. Enten et Sumiko HS12, Oyaide eller et tre-shell fra Ortofon. :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Du må jo få deg et skikkelig headshell. Det har veldig mye å si for lyden. Enten et Sumiko HS12, Oyaide eller et tre-shell fra Ortofon. :)
    Hvis jeg ikke tar helt feil ligger det et HS 12 på posten og venter på meg :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har nå gått til anskaffelse av HiFi News sin test- og justeringsskive og det har dukket opp et potensielt problem. Jeg får ikke rent signal på anti-skatetesten, spor 7 og 8 side 1, uansett innstilling av anti-skaten. Azimuth og stifttrykket er ok, SRA er jeg usikker på, men det låter ikke synål eller bøtte på vanlige skiver. Resonanstesten gikk greit. Bruker fortsatt 2M Bronze da jeg ikke har fått montert Cadenza Blue i nytt headshell ennå. Noen som har gode forslag til løsning? Har forsåvidt liggende en ny anti-skatejusteringsmekanisme men håper å slippe å demontere spiller og arm.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    *Kremt *, kan godt hende at det hele skyldes at undertegnede ikke leser instruksjonene godt nok. Så lenge forvrengningen kommer samtidig på begge høyttalerne et visst alt ok.
    Note to self: Les instruksjonene to ganger.
    Utålmodighet er visst ikke en dyd.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Cadenza Blue og Sumiko HS12 i skjønn forening. Det låter flott, en god oppgradering fra 2M Bronze. Prøvde å få et bedre bilde av vinkling på stiften med VTA vannrett. Synes ikke det ser halvgærnt ut.
    14024836915290.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.901
    Antall liker
    59.938
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så tilbake til topic. På visse spor på enkelte plater høres det ut som om 2M Bronze/en annen del av vinylriggen overstyrer. Det merkes best på sibilanter. Først trodde jeg det var Tacten brukt som pre som rotet det til, den tåler ikke alt for høyt inngangssignal, men det ble avkreftet ved å justere ned gain på riaaen. Noen som har peiling på hva som kan være årsaken? Jeg vet at azimuth ikke er 100% spot on, ellers virker ting å være som det skal. SRA greier jeg ikke å se uten mikroskop. Riaaen er stilt inn på standardinnstillinger for Mm, 47 kOhm impedans, 50 pF kapasitans. Stifttrykket er 1,5g målt med kalibrert digital stifttrykksvekt.

    Innlegget er sletta pga misforståelse/sammenblanding av 2M og Cadenza.
    Håper du blir fornøyd med din Cadenza Blue:)
     
    Sist redigert:

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Noen som har tips til headshell som passer til originalarmen på en sl1210 mk3? Har per i dag disse, men er ikke helt fornøyd med lyden så vil bytte til noe som har bedre lyd da jeg ikke bruker platespillerene til djing lenger.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.802
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har tips til headshell som passer til originalarmen på en sl1210 mk3? Har per i dag disse, men er ikke helt fornøyd med lyden så vil bytte til noe som har bedre lyd da jeg ikke bruker platespillerene til djing lenger.
    Hvilket budsjett har du? Et standard headshell får du billig fra for eksempel Juno i England. Hvis du samtidig kjøper en Audio Technica AT95E fra William Thakker i Tyskland har du en god kombo som gir mye godlyd for pengene :) Et kjapt googlesøk og du finner nettsidene.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Hvilket budsjett har du? Et standard headshell får du billig fra for eksempel Juno i England. Hvis du samtidig kjøper en Audio Technica AT95E fra William Thakker i Tyskland har du en god kombo som gir mye godlyd for pengene :) Et kjapt googlesøk og du finner nettsidene.
    Kan godt spytte inn litt penger (opp mot 500?), men samtidig frister det å heller bruke penger på å kjøpe inn noen oppgraderinger fra KAB, selv om jeg ikke helt vet hvor jeg bør begynne. Folk har så mange meninger om hva slags mods som man bør ha på spilleren at jeg blir svimmel. Men tenker meg en armdemper og kanskje ny arm er et greit sted å starte? (Det er vel ny, original arm med bedre kabling de selger på KAB, slik at man i så fall kan bruke original headshell, osv?)

    Hvordan er det med bestilling fra KAB? Er det håp om å få skrevet ned verdien på pakken, eller blir det mva og andre gebyrer?

    Edit; prøvde meg på den kombinasjonen du foreslo siden det ble ganske rimelig (og alt må være bedre enn det jeg har nå; makan til søppel); £19 inkl frakt for headshell fra Juno, og 260kr inkl frakt for AT95E fra William Thakker sin eBay-side (koster €46 uten frakt via nettsiden deres, så sparte noen kroner der). Kan tenke seg at jeg sender deg en PM med spørsmål om tips til finjustering når jeg har mottatt begge delene!
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Første oppgradering er helt klart KAB arm med Cardas kabling. Da bestiller du samtidig nytt pcb kor/ printkort og ber Kevin hos KAB å ferdiglodde en Cardas Litz phonokabel. Stor oppgradering!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn