Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Når årets mørkeste dag går mot slutten er det vel ingenting som passer bedre enn mørk alternativ musikk. Jeg har funnet fram igjen et band jeg blei kjent med gjennom noen lugubre musikkgrupper jeg er med i på Facebook. Det er vel ikke mye som slår meksikansk gothic rock på årets mørkeste kveld 🤩

    mekrokiev.jpg


    Forresten er det herlig å se at den gode gamle hanekammen fortsatt holdes i hevd! Hanekammen er et flott innslag som pynter opp i kulturlandskapet. Samfunnet blir fattigere uten denne :)

    Jeg tenkte at en sang som handler om å stole på seg selv og ikke sammenligne seg så mye med andre kunne være en fin inngang til julehøytida. Så med dette herlige drivet fra Mexico City vil jeg ønske dere alle ei riktig god jul!

     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.770
    Antall liker
    5.568
    God jul!🎅🏻 Mekrokiev vert nok ingen gjengangar her, men det er energiske karar!🤘🏻
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ha ein strålande høgtid, musikken kan jeg ikkje noko med 😂🥹👍
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk takk, @motoren og @TT. :love: Hjemme hos meg selv kjører jeg samme stil som dere; altså ikke et spor av julepynt eller noe som helst av andre remedier som kan minne om jul ;)

    Men nå er jeg inne i Hardanger hos min gamle mor, og her holdes de gamle tradisjonene vedlike. I den gamle nordiske juletradisjonen skal ikke lysene på juletreet tennes før kirkeklokkene ringer jula inn. Det er visst kl. 17.00 på julaften, så det er ennå litt tid i mørket igjen 😛

    Ha en flott lørdagskveld, enten det blir på puben eller med Helga i armkroken (eller kanskje begge deler? :eek:) :giggle::love:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Siden sola har snudd og det har blitt et nytt år, skulle man jo tro at det går mot lysere musikalske tider også. Det er vel litt usikkert om akkurat det er tilfelle her, men for de som er glad i Syden kan jeg jo opplyse om at jeg nå har bevega meg helt sør i Mexico. Denne gangen skal vi nemlig til Oaxaca der vi finner min nyeste musikalske oppdagelse. Bandet Vacíos Cuerpos har ikke like bøs hanekam-image som Mekrokiev, men det kompenserer de for med en ganske ekkel musikkvideo.


    Og for de som måtte lure: Ja, jeg er for ung til å ha opplevd den ordentlige pønkens gullalder, så jeg må ta til takke med etter-pønk. Er det midtlivskrisa som har slått inn? Aner ikke, men det kan jo kanskje være litt bekymringsfullt at jeg aldri før har hørt så mye på ny etter-pønk som de siste par åra.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har hørt mye verre punklåter enn dette. Videoen derimot, 🤮 Godt den ikke var i farger 🤨
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, @TT. Videoen skal nok reflektere teksten, og jeg skal ikke gå i detaljer på hva den handler om ;) Jeg burde nok heller ha delt denne som bedre får fram gleden i pønken :) Dog ikke i farger denne heller da, men vi kan vel ikke ta helt av heller...

     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fra rykende fersk etter-pønk kunne kontrastene neppe vært større, men ved inngangen til dette nye året har jeg påtatt meg et ansvar som konservator. Så da blir det jo en del gammel musikk også da:

    cd-samling.jpg


    For drøye sju år siden døde far min, og etter det har cd-ene hans bare blitt stående urørt i hylla. Mor mi bruker nå kun en kjøkkenradio som spiller nonstop evangeliske sanger fra P7 Kristen Riksradio. Dette dekker hele hennes musikalske behov, så da fant jeg ut at jeg kunne forbarme meg over cd-platene. Etter sju magre år er det da mitt ansvar å sørge for at cd-platene nå får sju feite år :)

    Her en kveld gikk denne på en snurr:

    mozart-cd.jpg


    Faktisk husker jeg da denne blei kjøpt. Far min hadde fulgt meg til Bergen siden jeg skulle få installert tannregulering i kjeften, og da vi vandret gatelangs i Bergen etterpå traff vi på en cd-pusher. Dette var på nittitallet i cd-ens gullalder og da kunne man faktisk risikere å bli prakka på klassisk musikk midt på lyse dagen ute på åpen gate. Og denne inneholder jo selve mor-sviska blant de klassiske sviskene, nemlig Andante fra Mozarts pianokonsert nr. 21 i C-dur, den såkalte "Elvira Madigan".

    Alle sviskenes mor var vel egentlig det minst interessante ved gjenhør av denne cd-plata. For her var det jo så mye annet spennende å høre! Dere må jo huske på at det var med SBS.1 jeg nå hørte denne. Selv om denne har surra og gått jevnt og trutt opp gjennom åra i barndomsheimen var det som noe jeg aldri hadde hørt før. Jo, jeg hadde jo hørt musikken før, men aldri på detta viset! Det låt jo så ekte, akkurat som om jeg satt og hørte på ekte instrumenter!

    For de som nå får en følelse av at "dette har jeg jo lest før", så er det helt korrekt. Selv om jeg hadde blitt advart da jeg satte på Leif Ove Andsnes sin Beethoven-reise, så hadde jeg ikke lært. Nøyaktig det samme gjentok seg. Det var seint på kveld og jeg skulle egentlig bare høre litt, men endte opp med lukka øyne i sweet spot og blei sittende der til cd-plata stoppa av seg selv. Heldigvis varte den bare i 69 minutter.

    Nettsida til Sigberg Audio kommer jo med en bemerkning om nettopp dette:

    nettside-sbs1.JPG


    Men jeg syns den burde vært enda tydeligere, og gjerne merka med rød skrift. Noe sånt som dette hadde vært fint: Advarsel! Pass på hvilken tid på døgnet du setter på et album, for har du først begynt på et album klarer du neppe å stoppe underveis!

    Etter dette har jeg ikke våget å røre de andre cd-platene, for hvem veit hvor lenge jeg da blir sittende?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kunne godt tenkt meg å prøvd meg på klassisk musikk, men aner hvor jeg skal begynne. Joda, jeg vet om de kjente verkene, men det er jo et hav av fremføringer. Lettere å gi balla og sette på Black Sabbath og nyte gamle svisker🤪
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det der høres veldig kjent ut, @Sevald :) Jeg er vel egentlig også sånn, men jeg fikk litt klassiske impulser fra far min i oppveksten. Stort sett bare svisker da, og så har jeg utvida terrenget litt underveis. Men jeg er ikke på langt nær noen hardcore klassisk-junkie som for eksempel @Valentino som spiser klassisk til frokost, middag og kvelds 😍

    Det er vel noe med hva man får inn i de tidlige år. For min del var det en far som spilte Mozart og en eldre bror som spilte W.A.S.P. ;) Da var veien lagt - det bare måtte bli symfonisk metal på meg :ROFLMAO:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tja, det er jo ikke sånn at alt fra en komponist er noe man automatisk liker. Men siden Mahler er nevnt så er jo Adagietto fra symfoni nr. 5 veldig kjent, og det med god grunn. Her er det mye følelser i sving. Liker man denne, kan man jo utforske Mahler videre.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk morsomt å lese gjennom tråden din og reisen mot SBS.1! Uten tvil årets HFS-høydare å oppdage denne tråden! Jeg gleder meg til fortsettelsen, og må innrømme at dine beskrivelser av SBS.1 og Inkognito gjør at det frister veldig å låne et øre til høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det der høres veldig kjent ut, @Sevald :) Jeg er vel egentlig også sånn, men jeg fikk litt klassiske impulser fra far min i oppveksten. Stort sett bare svisker da, og så har jeg utvida terrenget litt underveis. Men jeg er ikke på langt nær noen hardcore klassisk-junkie som for eksempel @Valentino som spiser klassisk til frokost, middag og kvelds 😍

    Det er vel noe med hva man får inn i de tidlige år. For min del var det en far som spilte Mozart og en eldre bror som spilte W.A.S.P. ;) Da var veien lagt - det bare måtte bli symfonisk metal på meg :ROFLMAO:
    Min far spilte for det meste The Shadows. Husker bare hvor drit lei jeg var av Apache😆 Ellers så er jeg vel oppvokst med mye 70-talls rock fra en eldre bror. Klassisk har aldri blitt spilt. Tror det der viktig med et anlegg med stor kapasitet og som funker på alle lytte volumer, på klassisk. Ellers så faller det gjennom. Malher som nevnt er sikkert et godt tips. Prøver der😀
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Klassisk musikk er jo så mangt, og det kan være smart å lese seg litt opp på hva som kjennetegner de ulike epokene og retningene, for å ha noen knagger å henge ting på. Det er jo et enormt felt å sette seg inn i, og en kan vel bare håpe på å pirke i overflaten med mindre en går all in. Selv liker jeg godt musikken fra begynnelsen av 1900-tallet og komponister som Debussy og Ravel. Stravinsky har jeg også hørt på en del i høst, og han synes jeg er veldig spennende. Masse dynamikk, dissonans og store akkorder.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Jeg vil slenge meg på og rose tråden her - trivelig å lese!

    Du skriver "far min" og "mor mi" - er du fra Mjøstraktene?

    Jeg er jo i samme båt som deg - entusiastisk eier av SBS.1 med sub fra Siggen Lyd AS. (Jeg har glemt hvilken sub du har; her er det en Inkognito 12 som gjemmer seg, men allikevel fyller ut akkurat som den skal.) Og jeg er enig i at Siggen sjøl har helt rett i det han skriver på nettsidene; siggenlyden er av den typen som får meg til å høre hele albumet. Og anlegget egner seg som du skriver meget godt til all dynamikken som gjerne er i klassisk musikk. Dessverre for meg er det ikke mulig å dyrke Siggen om kvelden, for da sover barna. Dermed har jeg havna litt på øretelefonkjøret, og har planer om å dykke litt inn i Wagner på kveldstid i tiden som kommer.

    Hvorfor Wagner? Jeg er også i den båten som sikkert mange er i, den som driver rundt på måfå langt utaskjærs uten å klare å holde stø kurs i det klassiske musikkfarvannet. Men så er jeg så heldig at jeg på jobb har en fast kunde som er virkelig interessert i klassisk musikk og som nylig har påtatt seg å utfordre meg litt på nettopp klassisk musikk. Jeg må si jeg både gruer og gleder meg, men det er alltid enklere å sette seg ned og lytte ordentlig når noen har kommet med en konkret anbefaling. Så nå altså Wagner!

    HFS er også en nyttig kilde til ny musikk. Jeg følger ivrig mandagstipset https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/mandagstipset-☀️.105369/ fra @oal - han treffer min musikksmak og bidrar til sårt tiltrengt øket kulturell kapital!

    hvego
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk morsomt å lese gjennom tråden din og reisen mot SBS.1! Uten tvil årets HFS-høydare å oppdage denne tråden! Jeg gleder meg til fortsettelsen, og må innrømme at dine beskrivelser av SBS.1 og Inkognito gjør at det frister veldig å låne et øre til høyttalerne.
    Så utrolig kjekt at du har giddet å lese gjennom hele tråden min :) Det setter jeg utrolig stor pris på! :love:

    Fantastisk å få være årets hfs-høydare, men året er jo bare ni dager gammelt så jeg raser nok fort nedover på lista ;) Det er vel omtrent som de første alpinistene som starter et renn. De kommer jo inn til førsteplass, men det varer ikke så lenge :p

    Jeg må jo innrømme at jeg kjenner på presset når du gleder deg til fortsettelsen, men vi får satse på at det går bedre med denne tråden enn mye av musikken på nittitallet. Blir det for mye hype er det jo fort gjort at jeg ender opp som denne gruppa:


    Ellers er det jo svært gledelig at mine skriblerier kan ha lokket deg til å låne et øre til SBS.1 :love: Men når den tid eventuelt kommer så vær forberedt på at de som regel vil låne begge ørene :eek: De er ganske kravstore sånn sett, og som du sikkert har skjønt lønner det seg å ha god tid :)

    Uansett, varmt velkommen i denne tråden! Siden vi opererer med uendelig takhøyde i denne tråden er det bare å ta seg ut 😁
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for rosende ord, @hvego :love: Kjekt at du trives i tråden :)

    Jeg er opprinnelig fra Hardanger, og burde jo vært like flink som @jmolnes og holdt på nynorsken som jeg vokste opp med. Men jeg er nok ikke av samme kaliber som ham og har dermed konvertert til dette målet som vi finner i bøkene. Likevel henger det vel litt igjen fra dialekten og det blir helt unaturlig for meg å skrive "min far" og "min mor" ;)

    For øvrig er det en Inkognito 10 sub jeg har, så vi har nesten det samme oppsettet.

    Veldig interessant det du skriver om klassisk musikk. Absolutt enig i dette! Ellers kom jeg jo på at radiokanalen NRK P2 har vært en ressurs for meg i å bli kjent med den klassiske musikken, men det var kanskje mest aktuelt i tidligere tider.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kunne godt tenkt meg å prøvd meg på klassisk musikk, men aner hvor jeg skal begynne. Joda, jeg vet om de kjente verkene, men det er jo et hav av fremføringer. Lettere å gi balla og sette på Black Sabbath og nyte gamle svisker🤪
    NRK Alltid Klassisk ble den store døråpneren for min del.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    768
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg startet med denne tråden
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.382
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er bra!

    Og Wagner. Schwær diger musikk som skyller over deg og det e’kje slutt før den feita damå synge. Soltis innspillinger for 10000 V. Jeg liker når håret reiser seg på hodet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Blir det for mye hype er det jo fort gjort at jeg ender opp som denne gruppa:

    Linda hadde vel andre mer fremtredende "fordeler" enn på det rent musikalske plan :cool:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte mener at Yngwie Malmsteen bare driver gitarrunking. Vel, etter å ha vært gjennom denne er det jo lett å høre hvor han har hentet inspirasjonen fra da:

    bach-cd.jpg


    Allegro fra Bachs Brandenburgkonsert nr. 5 i D-dur BWV 1050 inneholder nemlig tre minutters intens cembalorunking. Den eneste forskjellen må vel være at det ikke blir spilt verken med tennene eller med cembaloen på ryggen. Litt mer ryddig sceneshow, ellers er jo dette klin likt:

     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men siden det er fredag må det jo spilles noe partymusikk! Det er jo viktig å spille noe man får fot av, så i kveld har jeg valgt ut noe som tidligere toppet de østerrikske hitlistene:

    strauss-cd.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.382
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …og når du endelig får lest morgenavisen er nyhetene gamle.
    Sånn for en femti års tid siden var det verd et avisoppslag eller tre i Wien om Deccas ingeniører var i byen, og Karajans siste privatflykjøp fikk førstesidene. Så neste gang du gremmes over et oppslag om Farmen Kjendis…
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Seansen med Bach fikk meg til å finne fram en av mine egne cd-er:

    organ_transcriptions.jpg


    For man kommer jo ikke utenom orgelmusikken til Bach. Det er ganske mange år siden denne cd-en blei kjøpt, og den blei egentlig aldri noen gjenganger. Med en far som var glad i orgelmusikk har det blitt noen orgelkonserter gjennom oppveksten (noen ganger ufrivillig, andre ganger frivillig, stort sett proporsjonalt med stigning i alder). Men orgel på cd? Nei, det blei liksom aldri helt det samme.

    Så fikk SBS.1 spille orgelmusikk og da veit dere hva som kommer ;) Både i eventyr og i bibelske tekster er det ofte at tallet tre går igjen. Denne tråden kan jo ikke være noe dårligere, så da kommer det for tredje gang: Nå låt det så ekte! Det var som å høre et ekte pipeorgel!

    Mange syns det er veldig stas med øs pøs og fullt trøkk fra et pipeorgel. Jovisst er det stas, og SBS.1 har jo absolutt ingen problemer med å gjengi dette med full troverdighet. Likevel heller nok jeg derimot litt mer mot filosofien less is more når det gjelder orgelmusikk. I rolige partier hører man mye av opptakslokalet og spesielt hvordan basstonene klinger ut i det store kirkerommet. Det er dette jeg har savna når jeg har spilt orgelmusikk på et stereoanlegg tidligere, og som har gitt meg følelsen av å høre på noe hermetisert. Men nå er det der - selve følelsen av å sitte i kirkerommet. Og da er det jo ikke langt unna følelsen av å være på en orgelkonsert!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Tror jeg holder meg langt vekk fra det klassiske men er jo moro at andre finner det interessant :)
    Kos deg Ivar, her skal det lyttes til sen kveld ;)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn