Tape: The format of the future

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.280
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Enig. Den tapen er en åpenbaring. Samme med Tom Waits blackhawk at the diner
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Første jeg gjorde med den tapen var å sende den til deg før jeg hørte den selv, ventetiden ble laaang....
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.280
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Jeg er og åpen for det meste, men har som regel blitt skuffet. Har det ikke sjel er det useless. Noen kaller det forvrengning....
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det "verste" med trommingen til Vinnie Colaiuta på Joe`s Garage er at alt var take 1, ingen overdubs. Ref. han selv og FZ... Han var kun 22 år under denne innspillingen. Og når man får den lufta og dybden som det er i tapen så har man mannen rett foran seg....

Som FZ selv synger på plata; They`re very good mucisians...
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Joe's Garage er kanskje utgivelsen fra Zappa som har best lyd? Sikkert utrolig kjekt å få hørt denne platen i beste kvalitet. Wet t-shirt night er nok favorittsangen på den platen. Zappa er en av mine største favoritter og har alltid hatt utrolig gode musikere med seg. Meget imponerende at alt er spilt inn på første opptak. Er jo ikke akkurat "omatt og omatt" musikk.

Kanskje et dumt spørsmål? Hvor mange ganger kan man spille av et spolebånd før kvaliteten taper seg?. Kassettene før i tiden hadde jo sin begrensning, men sikkert dårligere lydhoder og mekanikk som "spiste" mer informasjon på båndet.

I kveld håper jeg å oppleve lyd i toppklassen under Maijazz i Stavanger. Et godt lokale med bra PA anlegg og god lydmann er mitt ideal når det gjelder forsterket musikk. Skal se en spennende gruppe som heter Elephant 9 med Terje Rypdal som gjest. Rimelig røff improvisasjonsmusikk som jeg tror at Zappa og hadde likt. I alle fall det lange stykket de har lagt ut på youtube. Hammond orgel(tror jeg) og Rhodes med rå forvrengning. Lange soloer. Håper Rypdal har det meste intakt enda av sine ferdigheter. Dette får bli min erstatning når min selv ikke har superanlegg. 350 kr. Det kan i alle fall bli mange fine konsertopplevelser for prisen av en tape.
 
Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Elephant 9 kjenner jeg meget godt. Har kjent Ståle Storløkken siden 90 tallet engang, har t.o.m. hatt han på besøk noen ganger. Da spilte vi heltene hans Keith Emerson og Joe Zawinul så veggene ristet. :) En utrolig begavet og kreativ musiker. Og en veldig hyggelig person. Rypdal begynner å bli eldre (han også...) men minnene er mange og sterke. Skal nok innover ja.

Har noen Rypdal utgivelser på safety master tape, kanskje jeg varmer opp med noen slike.....
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
I "Gamle Dager" het det at slitasje er 1 x LP er lik 10 x spolebånd, når det gjaldt avspilling. Men digitalt var jo best, for det var perfekt lyd for evig. :) :) :)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Da gjelder det å ha en h.. haug med tape slik at man fordeler slitasjen.:)

Så får det heller bli havrelefse og knekkebrød en stund.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg har masse LP fra '70-tallet som lyder like bra i dag.
Så spolebånd bør i praksis vare "evig".
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Elephant 9 kjenner jeg meget godt. Har kjent Ståle Storløkken siden 90 tallet engang, har t.o.m. hatt han på besøk noen ganger. Da spilte vi heltene hans Keith Emerson og Joe Zawinul så veggene ristet. :) En utrolig begavet og kreativ musiker. Og en veldig hyggelig person. Rypdal begynner å bli eldre (han også...) men minnene er mange og sterke. Skal nok innover ja.

Har noen Rypdal utgivelser på safety master tape, kanskje jeg varmer opp med noen slike.....

Stilig. Hvis du ser en ganske høy mann(51) med lite hår, sorte briller og blårutete skjorte så er det meg. Kjekt hvis vi kan ta en prat. Terje Rypdal har jeg sikkert hørt fem ganger siden midten av 80 tallet. Med The Chasers et par ganger var det utrolig bra lyd, men i særklasse den høyeste lyden jeg har noensinne opplevd. Sikkert godt oppå 120 db tallet. Da ble servietter i ørene redningen etter kort tid. Skal ha noe i back-up i dag og. Har aldri skaffet meg gode øreplugger. Er ikke på så mange konserter hvor de spiller vanvittig høyt lenger.

Hvis du bor i området hadde det vært kjekt å få hørt på anlegget ditt en gang. Vi har nok mye til felles i musikksmaken ser det ut som, og du sitter på noen gullgruver virker det som.

Jeg er ikke så rask i hodet(akkurat nå). Varer en LP 10 ganger lenger eller kortere enn tape etter "gamlemetoden"?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg er ikke så rask i hodet(akkurat nå). Varer en LP 10 ganger lenger eller kortere enn tape etter "gamlemetoden"?
Spolebånd ble sagt å vare 10 ganger lengre enn en LP, med hensyn på slitasje per avspilling. :)
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Jeg har masse LP fra '70-tallet som lyder like bra i dag.
Så spolebånd bør i praksis vare "evig".
Svaret ditt kom før mitt. Da er det jo gode utsikter for at båndene varer like lenge som man er i stand til å betjene maskinen.

Noen lager spesielle rom for lagring av fin vin. Dere med mastertapes må kanskje også gjøre noe lignende for maksimal varighet.

Det består en viss fare for å bli skikkelig lei av musikken hvis en har for få titler til rådighet.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da gjelder det å ha en h.. haug med tape slik at man fordeler slitasjen.:)

Så får det heller bli havrelefse og knekkebrød en stund.
Hvis bånd skal være eneste musikalske føde er jeg redd havrelefse og knekkebrød blir for dyrt. Tror nok heller på en meny bestående av vassgraut og ventesuppe hvis du fortsatt er sulten. :rolleyes:
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Så, når kommer dere til å innse at det er kassetter som er tingen? :) :) :)










( beklager, klarte ikke la være ... :) )
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Det er med tape som alt annet, det varer ikke evig.

Fikk denne i dag...greit å vite for oss, the lucky ones....

" Have just heard from the producer of Cafe Blue and he will not be allowing anymore tape copies of Cafe Blue.

And further, I have not run copies for a few years anyway at this direction, but he now has closed off any possibility of future copies.

So for those of you who have Cafe Blue on tape cherish it as in my opinion it is the best sounding version of Cafe Blue.

Regardless, you now know you have a rare gem."
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.280
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men han er IKKE favorittleverandøren.....:rolleyes:

Crosswinds ligger nede på kontoret til fruen og venter på å bli spilt på A80
da har jeg noe å glede meg til når jeg kommer hjem fra Cascais neste lørdag
sammen med TAD 4003
 
Topp Bunn