Tape: The format of the future

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
224
Antall liker
102
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Herlig med optimister :) , men som et format rettet mot forbrukere er nok tape det formatet som er minst egnet for distribusjon og volumsalg til en akseptabel pris. Når du i tillegg ser på hva som skal til for å få optimal lyd, brukervennligheten, krav til lagring etc. så er det vel bare en liten gruppe hardcore entusiaster blant den lille gruppen HiFi entusiaster som tar seg råd og tid til å nyte den suverene lydkvaliteten som tape har. Er redd man pisker en, om ikke død, så en pensjonert hest her. Hadde vært flott om jeg tok feil.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
mulig, men velger å se /høre potensialet og om optimal realisme og musikkopplevelse er det endelige målet, er det ingen vei utenom tape
btw....opplever det personlig som mere hazzle å spille av vinyl enn tape
har du en A80 trenger du knapt avmagnetisere.....da er det bare regelmessig rens av tape-path og lydhoder som må gjøres
med vinyl er det adskillig flere elementer av rutiner som må til for å sikre maks utbytte
man klager på tapekostnadene, men om du sammenlikner en topp blodtrimmet A80 til la oss si 100k, er ikke det mere enn kostnaden av en top-notch pickup
dertil kommer arm, drivverk, underlag, riaa, kabler, plateavasker med rensevæske, børster, nålerenser mm
for alt dette får du en fallende lydkvalitet, desto lenger inn på platen du kommer
du får mye software for diffen i hardwarekostnader
en NO-BRAINER i min verden, der muligheten til å fokusere på sw er unik
liker man derimot fikling og gadgets er vinyl perfekt
mvh
Leif
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
224
Antall liker
102
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Er enig i lydpotensialet med tape, men la oss si at tape blir det nye store på hifi fronten 2016-17 og "alle" vil ha en blodtrimmet A80, hvor får du tak i en slik maskin, og hvordan tror du prisutviklingen kommer til å bli? Hvor stor må "kritisk masse" på solgte tape og etterspørsel bli før man gjenopptar produksjon av båndspillere? Er redd det er for mange oppoverbakker på veien til at den snøballen kommer særlig langt. Igjen, flott om jeg tar feil.
Mvh Arild
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
1.611
Torget vurderinger
95
mulig, men velger å se /høre potensialet og om optimal realisme og musikkopplevelse er det endelige målet, er det ingen vei utenom tape
btw....opplever det personlig som mere hazzle å spille av vinyl enn tape
har du en A80 trenger du knapt avmagnetisere.....da er det bare regelmessig rens av tape-path og lydhoder som må gjøres
med vinyl er det adskillig flere elementer av rutiner som må til for å sikre maks utbytte
man klager på tapekostnadene, men om du sammenlikner en topp blodtrimmet A80 til la oss si 100k, er ikke det mere enn kostnaden av en top-notch pickup
dertil kommer arm, drivverk, underlag, riaa, kabler, plateavasker med rensevæske, børster, nålerenser mm
for alt dette får du en fallende lydkvalitet, desto lenger inn på platen du kommer
du får mye software for diffen i hardwarekostnader
en NO-BRAINER i min verden, der muligheten til å fokusere på sw er unik
liker man derimot fikling og gadgets er vinyl perfekt
mvh
Leif
Og så er det jo enda bedre utvalg på tape enn på vinyl...
Den dagen formatet bestemmer at jeg bare skal få tilgang til 2 promille av all innspilt musikk, da er det på tide å innse at galskapen har tippet helt over ;)
 

Terje-A

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
9.866
Antall liker
4.542
Sted
Værlesanden
Torget vurderinger
15
Membran er den nøkterne analytiske duden, mens LMC et entusiasten som lever i sin egen verden sammen med noen få, kanskje..? Jeg har hatt flere tapemaskiner, bl.a. Pioneer RT-909 og en Sony, husker ikke i farten typen. Er jo et tapehue sjøl og har flere vanlige kassettspillere og et par EL cassettspillere. Har veldig sansen for fysiske formater og spesielt mekanikken i en tapemaskin. Jeg håper virkelig at tape kan komme tilbake jeg også. :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
Horsthouse? i Østerrike setter igang nyproduksjon av en master avspillingsmaskin fra scratch
det finnes dessuten to "produsenter" i USA som baserer seg på Tascam B20 og ReVox PR-99
NRK hadde 600 Studer A810! kanskje like mange B67....ganger du det opp med hva som finnes ellers i verden , skulle tilgangen være grei, også på reservedeler
kompetansen får man tildels bygge opp selv
jeg har bortimot samme tilgang til analoge opptak på tape som på LP.....
gjelder bare å etablere kontakter
har dessuten tilgang på digitale mastere og, men da må jeg ha en digital maskin og.....:rolleyes:
mvh
Leif
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
3.683
Antall liker
937
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
69
Dette var gøy å lese. Hadde en TD20 før i tiden... Jeg satt timevis å hørte på musikk med lyd som ikke har mulig å skille seg fra. Den følelsen har jeg forsøkt å gjenskape, men uten hell.
Etter min mening er det dette i tillegg en hobby som kan klarne både hode og skjel. Ikke bare sitte å streame via en høyttaler med en klasse D amp innebygget! Jeg har blitt totalt allergisk for denne typen lyd. Det blir nok en spole på meg også etter hvert.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Guest
Kassem er allerede i gang han. Et par ting er sikker når han setter i gang med noe; det blir skikkelig og det blir ikke billig....

Skal vi håpe på samme kvalitet på coverne som Tape Project men et hakk opp lydmessig?

Acoustic Sound facebook:
https://www.facebook.com/AcousticSou...type=3&theater
In the Chicago area? Visiting AXPONA? You won't want to miss the demonstration going on in Room 532. There you'll find Joseph Audio and the Jeff Rowland Design Group playing samples of our forthcoming reel-to-reel tape reissues from Analogue Productions. Hear master tape copy playback on a quality reel-to-reel deck and experience revealing sound!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
10.780
Antall liker
2.514
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva er det som gjør at man ikke skulle kunne tilby topp kvalitet til nedlasting i våre dager?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
749
Antall liker
71
Sted
Stavanger
Hmm tilbake til steinaldere..her i huset er kildenes avspillingskvalitet med den dårligste listet først slik. DAC dCS (selv med høyoppløselige filer), Marantz S7 (CD-med ukomprimert materiale), LP snurre system (Thales-den absolutt dyreste av mine kilder), Otari mx5050, Studer A80. A 80-en er i en liga for seg selv..akkurat nå. Steinalder..OK so be it..

JAKr
 
J

Jim.I.Hendriksen

Guest
Hva er det som gjør at man ikke skulle kunne tilby topp kvalitet til nedlasting i våre dager?
Horch House tilbyr begge deler.

Analog-Audio

Så må jeg nok si at etter å ha holdt på med tape en stund nå så er en av erfaringene at det er betenkelig mye som forsvinner i prosessen fra master tape til annet format. Like det eller ei men slik er det.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
jeg tror poenget er at det er mastere, ikke om de er analoge eller digitale
kunne like gjerne samlet digitale mastere, må bare ha annen maskin og evt en dac
 
8

8x12_TOM

Guest
Hmm tilbake til steinaldere..her i huset er kildenes avspillingskvalitet med den dårligste listet først slik. DAC dCS (selv med høyoppløselige filer), Marantz S7 (CD-med ukomprimert materiale), LP snurre system (Thales-den absolutt dyreste av mine kilder), Otari mx5050, Studer A80. A 80-en er i en liga for seg selv..akkurat nå. Steinalder..OK so be it..

JAKr
Med den prioriteringen så skjønner jeg du har store mangler i resten av oppsettet. I et tilnærmet transparent oppsett ville nok Studer'n blitt avslørt som den harmoniske fargeklatten den er. Men det viser seg jo at det er noe som liker dette også:)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
749
Antall liker
71
Sted
Stavanger
Det er ingen prioritering..det er bare sånn det låter mest riktig når det sammenlignes med ren instrumentlyd.. Og jeg tror det LMC sier om at det er en studiomaster som tusler på maskinen er helt riktig..Nyere innspillinger låter ofte lite bra i mine ører..godt mulig jeg har vennet meg til en spesiell lyd men her har vært ganske mange innom etterhvert som drar samme konklusjonen, og vi kan ikke alle være helt snudd i skallen, i alle fall ikke de som driver med musikk som profesjon skulle jeg håpe.. men smaken er som kjent ulik hos de enkelte.

JAKr
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
10.780
Antall liker
2.514
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
jeg tror poenget er at det er mastere, ikke om de er analoge eller digitale
kunne like gjerne samlet digitale mastere, må bare ha annen maskin og evt en dac
Nemlig og da blir dette litt meningsløst å satse på av bransjen i dag. Dette er ikke fremtiden, selv om jeg selvsagt forstår at noen samler på eldre musikk som er utgitt på tape når man ikke får den kvaliteten på andre måter.

Man kan fint tilby førsteklasses musikk til nedlasting uten at det er noe tap på veien. Men det må være vilje til det. Det handler blant annet om opptakskvalitet (plassering av mikrofoner, akustikk i opptaksrommmet osv.) og mastring prosessen. Utstyret i dag er egentlig overlegent det man hadde før, men metodene og kanskje også filosofien er i dag ofte dårligere.

I dag er det nok ikke uvanlig med meget dårlige opptak som man tror man kan fikse i ettertid. Før hadde man ikke disse mulighetene og det måtte i større grad sitte i opptaket. I tillegg tror jeg tanken bak målet ofte var bedre før.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
Hmm tilbake til steinaldere..her i huset er kildenes avspillingskvalitet med den dårligste listet først slik. DAC dCS (selv med høyoppløselige filer), Marantz S7 (CD-med ukomprimert materiale), LP snurre system (Thales-den absolutt dyreste av mine kilder), Otari mx5050, Studer A80. A 80-en er i en liga for seg selv..akkurat nå. Steinalder..OK so be it..

JAKr
Med den prioriteringen så skjønner jeg du har store mangler i resten av oppsettet. I et tilnærmet transparent oppsett ville nok Studer'n blitt avslørt som den harmoniske fargeklatten den er. Men det viser seg jo at det er noe som liker dette også:)

uvanlig nedlatende for å være deg?
trodde du hadde et åpent sinn?
mvh
Leif
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
10.264
Antall liker
4.435
I dag er det nok ikke uvanlig med meget dårlige opptak som man tror man kan fikse i ettertid. Før hadde man ikke disse mulighetene og det måtte i større grad sitte i opptaket. I tillegg tror jeg tanken bak målet ofte var bedre før.
Mangelvaren er nok tid og penger.

Steve Lukather (best kjent som gitarist i ToTo) har medvirket på over 1500 plater i løpet av karrieren.

"There is no 'session guy' thing any more—not like it was. It's not like the old days when I was doing 25 sessions a week. All the studios are gone. The budgets are gone. The record companies are all gone"
 
8

8x12_TOM

Guest
Hmm tilbake til steinaldere..her i huset er kildenes avspillingskvalitet med den dårligste listet først slik. DAC dCS (selv med høyoppløselige filer), Marantz S7 (CD-med ukomprimert materiale), LP snurre system (Thales-den absolutt dyreste av mine kilder), Otari mx5050, Studer A80. A 80-en er i en liga for seg selv..akkurat nå. Steinalder..OK so be it..

JAKr
Med den prioriteringen så skjønner jeg du har store mangler i resten av oppsettet. I et tilnærmet transparent oppsett ville nok Studer'n blitt avslørt som den harmoniske fargeklatten den er. Men det viser seg jo at det er noe som liker dette også:)

uvanlig nedlatende for å være deg?
trodde du hadde et åpent sinn?
mvh
Leif
Ta det med ro, noe jeg er helt sikker på du gjør:), og jeg kan ser det ble i overkant provoserende. Har et veldig åpent sinn og har snart lyd her hjemme. Greit å trekke opp motparten litt for å se om det gjeller andre veien også;)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Guest
Skal bli spennende og se hvilke titler Analog Production kommer med, når man ser på hva de har hatt/har tilgang på i løpet av årene så kan det bli bra; veldig bra utgivelser på LP og SACD fra Blue Note, Impulse, RCA Living Stereo, Fantasy+++. Tenk å fått disse mono innspillingene til Prestige på 1:1 kopi fra masteren!

Selv kommer jeg nok til å fortsette jakten etter favoritt utgivelser på Safety Master tape, bedre enn det blir det ikke men kommer sikkert til å prøve noe fra AP også.

Nå er det nok ikke oss 5 i Norge de tenker på når de starter med dette, Horch House solgte ca. 2000 x 6 ex bare til Kina av Oscar Peterson tapene når de ga ut disse så markedet er der.

De selger mest til destinasjoner i denne rekkefølgen;

1. china
2. south korea
3. usa
4. europe

Jeg er overbevist om at salget kommer til å øke ganske kraftig når AP kommer på banen, et av de store ankepunktene har vært mangel på titler på tape, det blir mye bedre nå er mitt tips.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
har sykt mange fridager tilgode i år, så kan jo ta fri en dag :cool:
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
ellers Jonathan Valin fra The Absolute Sound kommentar fra Axpona 2016
han er forøvrig en mann som i min verden har hatt kompasset og radaren påslått i riktig retning i mange år
kan nevne Avantgarde Trio og Aesthetix Io

I also have to mention an exciting development for reel-to-reel tape fans (like me). Acoustic Sound’s Chad Kassem, bless him, has decided to issue first-gen 15ips two-track dubs of several mastertapes. The first bunch will include R.L. Jones’ It’s Like This, Hugh Masakela’s Hope, Lightning Hopkins’ Going Away, Bill Evans’ Sunday At The Village Vanguard, Ben Webster’s Gentle Ben, Sonny Rollins’ Way Out West, Art Pepper’s Meets The Rhythm Section, Credence Clearwater Revival’s Cosmo’s Factory, and the famous Athena recording of Rachmaninoff’s Symphonic Dances. This is astonishingly good news for high-end audiophiles of every stripe and will, I hope, help further stimulate the reel-to-reel revival.I heard several of Chad’s mastertape dubs (Rickie Lee Jones and Oscar Peterson) with $7k Joseph Audio Profile speakers, Rowland electronics, and an ATR player, and it was simply the best sound of the show. There is nothing like reel-to-reel for continuousness and naturalness. I don’t have the official word yet, but I’d imagine that the Analogue Production tapes will sell for about the same amount as other commercial reel-to-reel issues and re-issues, i.e., in the $400­–$500/title range.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
22.613
Antall liker
8.454
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
34
ellers var det en på Axpona som skulle i gang med å tilby rehabiliterte Amerikanske MCI, som rene avspillingsmaskiner
noen mener disse, med konstant tension tape håndtering og Bogen hoder, er bedre enn Studer!
åpenbart et gryende marked for DYRE rene avspillingsmaskiner i takt med det stigende utbudet av mastertapes
"the trend is my friend" som det heter i finans :cool:
 
Topp Bunn