TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Sitter å høre på dem nå, kjenner igjen lydsignaturen fra Little gold monitor/prestige men med mer tyngde nedover. Ikke like krisp og detaljert som MBL 120 jeg har. men jeg like de, har vært på jakt i 10 år etter berkely/arden:) Men må få dem noe mer opp fra gulvet med tanke på lyttehøyden
     

    ArneRo

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Sted
    Bærum
    Har gått på en smell... eller faktisk to smeller... begge bassene i DC8 høyttalerene gikk fløyten her for en stund siden. Og det er en sånn 13-15.000,- å få tak i to nye.

    Er det noen som vet om noen i Norge kan reparere dem?
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Har gått på en smell... eller faktisk to smeller... begge bassene i DC8 høyttalerene gikk fløyten her for en stund siden. Og det er en sånn 13-15.000,- å få tak i to nye.

    Er det noen som vet om noen i Norge kan reparere dem?
    Ja tror at Herren på Ålgård fikser ,men kjenner ikke til adressen hans da ,mulig Gaute Svela har det ,kan høre med han viss ikke du finner noen andre heller ?
    Tønnes
     

    ArneRo

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Sted
    Bærum
    Ja tror at Herren på Ålgård fikser ,men kjenner ikke til adressen hans da ,mulig Gaute Svela har det ,kan høre med han viss ikke du finner noen andre heller ?
    Tønnes
    Takker og bukker og finner du noe kontaktinfo hadde det vært fabelaktig :)
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Takker og bukker og finner du noe kontaktinfo hadde det vært fabelaktig :)
    OK da skal jeg få ringt han Gaute Svela og høre med han om det kan finnes et nr du kan nå han på. Det blir etter han er ferdig på jobb da .
    Tønnes
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Herren på Ålgård har lakt opp for godt nå .Så da må nok du se om noen andre kan hjelpe deg .

    Tønnes
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har peiling om det er noen som tar inn tannoy prestige serien i Norge nå?
    Fabrikken er vel lagt ned og det meste av produksjonen er flyttet til Kina. Er vel bare "billig" utgavene igjen. Tannoy er nå eid av en rakker som holder til i Manila
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Prestige-serien er fremdeles å se på sidene til Tannoy. Ser ingen grunn til at de da ikke kan skaffes hvis noen fremdeles forhandler merket.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ser Prestige serien er for salg i USA, men finner ikke noen som selger disse i Norge. Kan se ut som det er bare pro utstyret som selges her i landet. Mye rart rundt produksjonen også da produksjonen skulle vert lagt ned i Skottland helt fra 2016, men var visst i produksjon i 2022, men ingen kan verifisere hvor fabrikken er..

    Kan se ut som Prestige serien ikke får noen stor prioritet fra eierne da en klager på forum på få forhandlere i USA også, men de finnes. Da er det import som er et alternativ. Her et innlegg fra Upscaleaudio på et forum :


    upscaleaudio's avatar
    Ag insider logo xs@2xupscaleaudio
    257 posts
    05-18-2021 at 10:29pm
    Fun video we just did

    As the importer/distributor of Tannoy in North America, I can tell you Tannoy Legacy and GR products are made in Europe, and that has never changed. The cabinets are made in the same factory where they have been made for decades.

    Lower-priced Tannoy products are made in Asia, but that’s true for almost every brand. There are other brands where "made in England" means mounting Chinese drivers into Chinese cabinets. Doesn’t make them a bad product. But Chinese, Korean, and Japanese buyers demand Tannoy stay true to being Tannoy. They call the other brands "Clone-oy". They will never have the long-term value that a real Tannoy loudspeaker has.

    They don’t run a production line like other brands. They are made in matched pairs, one pair at a time. Presently products are shipped to Belgium where they are warehoused and distributed, and it’s not efficient. We cannot get enough product out of them to satisfy the huge demand.

    Therefore, there is a new factory opening in England where they will be manufactured, warehoused, and shipped from under one roof.

    From what I’ve read, the Music Tribe Innovation Center in Manchester England has 190 employees alone. It’s a real company with over 4,000 employees.

    I want to say something else here. I’m 63 years old, and have been in the HiFi industry since I was 18. It’s all I’ve ever done. A simple in-store demo does not explain what it’s like to own a pair of Tannoys. Their ability to express the soul of music is unlike any other brand, which is why people go crazy for old Tannoy raw drivers. An old Tannoy Silver 12" driver can sell for $8k a pair.

    I normally don’t participate in forums but wanted to set the record straight. Thanks! Have fun!


    Kevin Deal
    President
    Upscale Distribution
     

    sweare

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    9
    The Tannoys workers in Scotland started a new company called Fyne Audio. They have recently released their latest versions of the Prestige series now called Vintage Ten, Twelve and Fifteen.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    De har vel tilnærmet seg litt med Vintage serien vil jeg nå si.

    Litt sånn GRF-90 / Canterbury stil over denne da..
    1675805644008.png

    Synes den er pen denna og.
    Men ikke helt det samme slik sett.
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Høy siklefaktor for en Tannoy kar her :)
    Trives selv veldig med mine DC8Ti
    DC8ti er en veldig god høyttaler som jeg selv levde godt med mens jeg hadde det. Oppgraderte så til Marten for så å gå til Tannoy DC10ti😉. Har også hatt DC10t tidligere, liker godt DC serien som Tannoy hadde, nå må man til Fyne om man skal finne noe tilsvarende😊
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    DC8ti er en veldig god høyttaler som jeg selv levde godt med mens jeg hadde det. Oppgraderte så til Marten for så å gå til Tannoy DC10ti😉. Har også hatt DC10t tidligere, liker godt DC serien som Tannoy hadde, nå må man til Fyne om man skal finne noe tilsvarende😊
    Tannoy er bare så utrolig morsomt å høre på, nesten uansett modell!
    Har hørt litt på Fyne også og det låter vakkert nok det men ikke like stor morofaktor synes jeg da. Det kommer sikkert an på modell osv.
    Jeg beholder mine til de blir arvegods..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tannoy er bare så utrolig morsomt å høre på, nesten uansett modell!
    Har hørt litt på Fyne også og det låter vakkert nok det men ikke like stor morofaktor synes jeg da. Det kommer sikkert an på modell osv.
    Har ikke hatt mulighet til å høre på Fyne ennå, men som du sier så er det noe eget ved Tannoy. Alt jeg har hørt på av det de har produsert til nå har levert😊
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Ja (i positiv forstand)er svaret, enkelt og greit.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Har bestemt meg for å prøve å kvitte meg med Definition subwooferen etter mye om og men. den er ikke 100% strøken, var slik når jeg kjøpte den. det er nokså langt mellom disse - og var svindyre nye. mener jeg så den kostet over 60? i 2014 .
    Jeg mistenker at forsterkeren ikke er helt i orden, det er en svak høyfrekvent lyd fra den, som ikke er veldig fremtredende, men høres når det ikke spilles lyd/musikk. Ser det er mer eller mindre samme forsterker som SVS Sledge - dok denne er 2 kanals og ikke brokoblet slik som SVS gjør - ellers er de helt identiske. har tenkt om det bare var å sette inn en slik, kjøre elementene i serie og la det stå til, men har lagt det litt på is.

    Hvis det er noen som er på jakt etter en Definition subwoofer så PM - skal alltid enes om en fornuftig pris.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmmm.
    Snodig, ser det står " promises to see Tannoy's Scottish-made loudspeakers available via a much wider UK dealer network "
    Coatbridge fabrikken blei nå lagt ned for 3-4 år siden.
    Produksjonen blei flytta til Kina
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn