TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Lazarus, jeg kan ikke si annet enn "målløs/flabbergasted"! Det der er kunst - intet annet!👍
    Og når det gjelder "second hand", her i vår hjemlige andedam, så har jeg mang en gang "priset" den anledningen til "gode kjøp"! Når lommeboka og kontoen begynner å "gi ubehag", ja da er "bruktmarkedet" godt å finne!😁 Mvh ToreP
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Trist med utflaggingen av Tannoy, ja. Her et par Kensington se i mahogni til oppmuntring.
    Mye bra sirkulerer på brukten, så alt håp er ikke ute. Hva skulle vi gjort uten « 2’nd hand» i denne andedammen?

    Vis vedlegget 734343
    flotte disse kensington, se utgaven, du får gi lyd hvis du skal selge dem i fremtiden:)
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    De står trygt i stua her Pug, men kan anbefale deg og jakte ned et annet par. Veldig likandes ht.
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har fått tak i et par elementer fra m1000 super red monitor.. mener det er 3808 de heter.
    hvilket kabinett vil være best for disse elementene? Kunne tenkt meg noe ala canterbury😊
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Rart å si det, men jeg mistenker sterkt at Westminster blir stående i stua så lenge jeg har hørsel til å ha glede av dem, og det betyr sannsynligvis ganske mange år til. Og når ørene tar kvelden over 10kHz får jeg heller bare dra på litt ekstra i bassen, sikkert til konas store fornøyelse!
    :cool:
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    westministeren er den eneste jeg ikke har hørt på ennå. hvordan står den mot kingdom royal?? fikk i sin tid demo på disse med mbl 7009. sjelesettende opplevelse som førte til at jeg kjøpte mbl, deverre er kingdom royal utenfor rekkevidde pr nå
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    westministeren er den eneste jeg ikke har hørt på ennå. hvordan står den mot kingdom royal?? fikk i sin tid demo på disse med mbl 7009. sjelesettende opplevelse som førte til at jeg kjøpte mbl, deverre er kingdom royal utenfor rekkevidde pr nå
    Ingen anelse, har ikke hørt Kingdom, men har lest et par tester som ikke helt klarer å konkludere på hva de foretrekker. Tipper Kingdom er litt råere i bassen? Men med alle forbehold siden jeg ikke har hørt Kingdom, så synes jeg nok hele konseptet med hornlading og ren point source som i Westminster er veldig tiltalende.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Subwoofere i matching utførelse med Westminster in the making :) De to til høyre i bildet. 2x18 med doble spoler og servo med 4 plateamper på 4x1,6kW i hver kasse. Herregud hvor jeg gleder meg!!!! :) :) Dette er meroVinger, et av veeeldig få firmaer som lager servosubber med aksellerometer på elementene slik det egentlig skal gjøres... blir utrolig spennende. Ut fra det jeg vet blir de 4x18 som 8x18 med så mye forsterkereffekt. doble spoler og servo. Vi får vel se , men håper de holder følge med Westminster i bassen, det er ingen enkel oppgave;-)
    1630684948723.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    PS: litt sprøtt at Westminster trenger subber kanskje... men min mening er vel at alle høyttalere trenger subber slik at du kan plassere høyttalerne der de låter best, og bassen der den låter best. Når jeg trekker Westminster ut fra veggen funker ikke hornladingen helt som det er tenkt i dypbassen men det opplevde rommet blir dypere og bredere. Men da trenger de subber under 40Hz eller deromkring. Integrasjonen blir nå primært med Trinnov for øvrig, men jeg skal også ha en alternativ ren analog vei uten DSP annet enn i subbene (og Westminster som fullrange) som jeg gleder meg veldig til å sammenlikne med den DSP-korrigerte versjonen fra samme kilde...
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.063
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Så det ordnet seg til slutt skjønner jeg :)
    Blei Bassminster allikavel ;)

    Blir spennende å se når de er ferdige, samt høre om lytteinntrykk.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    Noen som har en formening/erfaring om Sugden A21 Signature blir for veik på Legacy Cheviot?
    Rommet er på 20 kvm og spiller sjelden over 80-90 db. Rock,metal og progrock står på menyen.

    Terje
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    91 dB; det går nok fint for det meste!
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Tja, jeg vil tro den blir litt veik😬 har cheviot selv og drar titt og ofte ut 60-70w ifølge accuphasen min.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Noen som har en formening/erfaring om Sugden A21 Signature blir for veik på Legacy Cheviot?
    Rommet er på 20 kvm og spiller sjelden over 80-90 db. Rock,metal og progrock står på menyen.

    Terje
    Brukte en Luxman sq-n10 på mine Cheviot en liten periode. Fungerte helt fint med den, og om db-anslaget ditt stemmer så skal det nok gå fint. Har nok sjeldent vært mye over 30W på min 590, men samtidig så merker jeg godt at den holder stilen mye bedre enn sq'en når man skal klemme på litt.

    Og på den andre siden er det fint å ha litt å gå på med den musikken du spiller. Tror nesten du må prøve og se.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy Autograph Mini GR.jpeg


    I min søken etter små, engelske velspillende monitorer, er jeg også nysgjerrig på Tannoy Autograph Mini GR. Jeg har lest her inne, og på www forøvrig at de kan spille utrolig godt i et stereo oppsett med en sub i tilsvarende kvalitet. Samtidig har jeg lest i en eller annen review at disse høyttalerne ikke ble anbefalt som gode partnere til klassisk musikk, noe som er en være-ikke være ting for min del, siden klassisk musikk er det jeg lytter mest til.

    Så; til dere som har god erfaring med disse høyttalerne, stemmer det at de ikke er en god kombinasjon med klassisk musikk?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Null erfaring, men det hørtes rart ut. Husker du hvorfor de ikke skulle være gode på klassisk? For om de er gode, så er vel gode, end of?

    Det var ikke bare det at de mangler fundament?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    I min søken etter små, engelske velspillende monitorer, er jeg også nysgjerrig på Tannoy Autograph Mini GR. Jeg har lest her inne, og på www forøvrig at de kan spille utrolig godt i et stereo oppsett med en sub i tilsvarende kvalitet. Samtidig har jeg lest i en eller annen review at disse høyttalerne ikke ble anbefalt som gode partnere til klassisk musikk, noe som er en være-ikke være ting for min del, siden klassisk musikk er det jeg lytter mest til.

    Så; til dere som har god erfaring med disse høyttalerne, stemmer det at de ikke er en god kombinasjon med klassisk musikk?
    Har null erfaring med akkurat disse.
    Men vil du ha engelske monitorer som er både lett last og strålende på klassisk, sjekk ut Audio Note K, eventuelt om du vil ha vintage, Snell K (selv om disse er amerikanske, da).
    Ellers er de svenske Response Baby Grand fantastiske på klassisk, men de er på den annen side ikke lett last.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Satt og tenkte det samme, Kingsington! En høyttaler blir vel relativt sjelden klassifisert som mindre egnet for en bestemt musikkform/type! Da må det nærmere forklaring til!
    Mvh ToreP
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan jo skjønne at de ikke er helt det store på klassisk helt alene, for fundamentet vil jo mangle og uten det kan klassisk bli litt labert. -10dB ved 60Hz gir heller lite dunder og brak. Da er vel spørsmålet om Lancaster skal bruke dem med eller uten?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldinger, dere bekrefter mye av det samme jeg tenker. Jeg har aldri hørt dem selv, tester jeg leser indikerer at det er veldig gode høyttalere, dog med begrensninger i bunn naturligvis.

    Jeg spiller i all hovedsak i et nærfelt oppsett, skal disse prøves ut er det sammen med en sub, slik at fundamentet i musikken blir med. Av de gulvstående Tannoy jeg har hørt tidligere, spiller de klassisk og dens like sjangere veldig godt, dermed ble jeg litt undrende da jeg leste at disse ikke ble anbefalt til klassisk. Husker ikke helt hvor jeg leste den konklusjonen, skal se om jeg finner igjen artikkelen.

    Ellers fine innspill på Audio Note, Snell og Response, har ikke hørt noen av disse heller, dog føres de opp på listen. For tiden er det et par Epos ES14 som gjør tjenesten i oppsettet, strålende sådan, samtidig som jeg tror det kan være litt å hente på noe mindre høyttalere som ikke krever like mye luft og rom rundt seg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Husker jeg så denne youtubevideoen for en stund siden. Han sier vel at de er fantastiske på perspektiv o.s.v., men at de er udynamiske.

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde Autograph Mini GR. Satte de opp i hovedstua (motsatt side av hovedanlegget), der funket de ikke i det hele tatt, alt for små. Strengt tatt så er det ikke andre stativhøyttalere annet enn Harbeth 40.2 som har fungert tilfredsstillende heller.

    Satte de deretter opp på platerommet og der spilte de godt. Men det er ikke et sted jeg sitter og lytter så det ble litt meningsløst.

    Nærfelt, lite rom tenker jeg går. Men i stort rom låt det som en bærbar radio. Satt opp som på bildet så funket det overraskende bra.

    Flottere høyttaler får du ikke, men det er klart det er begrensinger på noe med dette volumet.

    A5F1503A-A710-4139-BEFC-F64D3364CAD1.jpeg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemeldinger, dere bekrefter mye av det samme jeg tenker. Jeg har aldri hørt dem selv, tester jeg leser indikerer at det er veldig gode høyttalere, dog med begrensninger i bunn naturligvis.

    Jeg spiller i all hovedsak i et nærfelt oppsett, skal disse prøves ut er det sammen med en sub, slik at fundamentet i musikken blir med. Av de gulvstående Tannoy jeg har hørt tidligere, spiller de klassisk og dens like sjangere veldig godt, dermed ble jeg litt undrende da jeg leste at disse ikke ble anbefalt til klassisk. Husker ikke helt hvor jeg leste den konklusjonen, skal se om jeg finner igjen artikkelen.

    Ellers fine innspill på Audio Note, Snell og Response, har ikke hørt noen av disse heller, dog føres de opp på listen. For tiden er det et par Epos ES14 som gjør tjenesten i oppsettet, strålende sådan, samtidig som jeg tror det kan være litt å hente på noe mindre høyttalere som ikke krever like mye luft og rom rundt seg.
    Epos ES-14 er jo helt magiske, så du skal jaggu være sikker på hva du gjør før du bytter ut dem, gitt! :)

    Og ellers er det å nevne at Audio Note K / Snell K trives godt med lite plass omkring seg. Response Baby Grand vil ha bra med luft i alle retninger.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dersom du liker Epos ES-14 så er jo de mindre modellen fra Harbeth et alternativ? Har hatt ES-14, og det er gode høyttalere, men særlig toppen er godt mulig å få til mer raffinert IMHO.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Epos ES-14 er jo helt magiske, så du skal jaggu være sikker på hva du gjør før du bytter ut dem, gitt! :)
    Og ellers er det å nevne at Audio Note K / Snell K trives godt med lite plass omkring seg. Response Baby Grand vil ha bra med luft i alle retninger.
    Epos´ene går nok ingen steder nei, uansett hva annet som kommer inn. Har vært en runde i dag og lyttet til flere typer høyttalere, det var overraskende godt å komme hjem til dem igjen, de overrasker stadig med sin magi. Jeg lurer på hva slags rørforsterker som passer til dem, men det må jeg ta i en annen tråd. Audio Note K og Snell er markert med varsling på finn.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du liker Epos ES-14 så er jo de mindre modellen fra Harbeth et alternativ? Har hatt ES-14, og det er gode høyttalere, men særlig toppen er godt mulig å få til mer raffinert IMHO.
    Godt innspill Fosse, skal se nærmere på Harbeth sine varianter også. Ellers er jeg enig med deg at det er litt å gå på i toppen på ES-14, får se om bytte av kondensator hjelper litt, dog ligger det begrensninger i selve diskanten også vil jeg tro.

    Forøvrig et aldeles nydelig platerom du har, Mini´ene passet visuelt sett veldig godt der.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Eg har lyst på slike mikrotannoyar sjølv. Har høyrt dei såvidt i butikk, og trur dei oppfører seg som dei fleste småhøgtalarar innan klassisk musikk. Altså at dei fint spelar kammermusikk, men manglar det som skal til når det gjeld meir symfoniske verk.
    Siden du har hørt dem Arve, og samtidig skriver at de mangler det som skal til i symfoniske verk, tror du de lar seg integrere godt med en god sub, eller blir det utfordrende med delefrekvensen som blir relativt høy?
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Har du fortsatt Naim Uniti Atom, @kristofferb ? Fornøyd med den? Hvordan er egentlig tonaliteten/klangbalansen og bassfylden på den?
    Hei, og beklager tidenes tregeste respons. Atom'en er fortsatt i hus, og den skal ingen steder på en stund. Dette er mitt første Naim-produkt, og jeg er godt fornøyd. Går faktisk å venter på en Mu-so 2 til et annet rom her. Jeg synes den leverer en god klangbalanse og at bassfylden er meget bra, på både lavere og høyere lydnivåer. Det finnes vel kanskje ingen tester av akkurat dette oppsettet på nett kanskje? Men det er jo flere grundige rewievs av Atom, mener jeg leste/så en omtale av Atom/Klipsch Cornvall iv. De ht låter nok selvsagt annerledes, men har vel noen fellestrekk når det gjelder størrelse, effektivitet osv. Etter å ha lest her inne drømte jeg vel litt om både Luxman og Devialet når jeg skulle handle forsterker til Arden, men det ble utenfor budsjett. Mvh. Kristoffer
     
    Sist redigert:

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kjenner til disse og evntuelt selger? har gjentatte ganger kontaktet vedkommende over melding men ingen respons, fake eller??? Tannoy arden old school

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Kikket på MusicTribe forumet og fant dette svaret på samme spørsmål:

    "The Tannoy brand is still very much alive and well, like Midasand Turbosound before it, all production will now be placed at our state of the art factory in China."

    Kjipt som faen, men slik er det altså. Så er det selvsagt ikke usannsynlig at kvaliteten forblir den samme, gitt at MusicTribe har investert i å bygge sin egen fabrikk. Forhåpentligvis betyr det kun at de ser for seg besparelser på å konsolidere og effektivisere produksjon og frakt fra en lokalitet, heller enn at de vil spare ved å senke kvaliteten på produktene. Tross alt er det minst like enkelt å produsere topp kvalitet i Kina som i UK. Hadde de derimot outsourcet produksjon til en eller flere andre fabrikker så hadde nok det nesten uvegerlig betydd kroken på døra også for kvaliteten.

    Imidlertid er både Legacy og Prestige seriene borte og kun Kingdom Royal serien tilbake. Personlig får jeg neppe noen gang plass eller råd til et par derfra og dessuten er de ikke videre pene i mine øyne.
    Det er bare trist. Nok et high-end merke "bite the dust". Kommer aldri til å kjøpe Tannoy made in China. Typisk når slike fond kjøper opp kjente merkevarer, flytter produksjonen til lavkostland, og skal profitere på merkenavnet med for kjiipe produkter. Bare vent og se hvor lenge dette holder....
     

    osann

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    44
    Antall liker
    48
    Noen som kjenner til disse og evntuelt selger? har gjentatte ganger kontaktet vedkommende over melding men ingen respons, fake eller??? Tannoy arden old school

    Det er val samme som selger masse revox og annet vinttage, var vel aktivere før. har også forespurt på flere ting uten at det er noe respons.
    Kankje han bare svarer på "gode bud" ?
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Det er val samme som selger masse revox og annet vinttage, var vel aktivere før. har også forespurt på flere ting uten at det er noe respons.
    Kankje han bare svarer på "gode bud" ?
    ja men utrolig irriterende, når jeg sier at jeg ønsker å kjøpe og ber om ca pris han tenker seg, helt tyst.....
     

    osann

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    44
    Antall liker
    48
    ja men utrolig irriterende, når jeg sier at jeg ønsker å kjøpe og ber om ca pris han tenker seg, helt tyst.....
    Samme… Ikke lest på Finn, kankje på videresendt Mail. Men stadig nye varianter av samme produkt annonsert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare trist. Nok et high-end merke "bite the dust". Kommer aldri til å kjøpe Tannoy made in China. Typisk når slike fond kjøper opp kjente merkevarer, flytter produksjonen til lavkostland, og skal profitere på merkenavnet med for kjiipe produkter. Bare vent og se hvor lenge dette holder....
    Arven lever videre hos Fyne Audio, der tidligere Tannoy-ansatte har benyttet all sin kunnskap i å videreføre alt det Tannoy sto for, samt utvikle det videre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn