TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Da er jeg blitt Tannoy venn igjen, med mine nye Mercury V1. Kjøpte de hos Lefdal for 900,-
    Spiller fantastisk både i forhold til størrelse og pris. Tannoy har en veldig behagelig lydsignatur.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Elsker de nye småtassene mine, Tannoy Mercury V1i. Spiller i et rom på 12 kvm, sammen med Marantz PM5004. Veldig nøytralt, ingenting som stikker seg ut. Kan virkelig nyte musikken. Er svært overrasket over bassen på disse. Plasseringsvennlig, står veldig nært bakvegg, ingen problemer med det. Bassport foran.
    Jeg bruker de sammen med REL T-Zero, men savner nok enda mer tyngde i bunn. Selv om høyttalerne fint klarer seg alene til musikk, kan en sub gjøre dette enda mer morsomt hvis den er riktig satt opp. Ken Kreisel DX808 står nå på ønskelista.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Testet dc10 ti igjen idag. Dem ga et ekstremt mye bedre inntrykk idag enn første gang. Dem er nok litt tilbaketrukkene i mellom registeret, med masse punch nedover, men det passer en masse musikk. Det rotete lydbildet som jeg fikk inntrykk av på første demo var helt borte. Nå spilte det veldig mykt og behagelig. Bassen var formidabel.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Testet dc10 ti igjen idag. Dem ga et ekstremt mye bedre inntrykk idag enn første gang. Dem er nok litt tilbaketrukkene i mellom registeret, med masse punch nedover, men det passer en masse musikk. Det rotete lydbildet som jeg fikk inntrykk av på første demo var helt borte. Nå spilte det veldig mykt og behagelig. Bassen var formidabel.
    Hva ellers var koblet på de ?

    Nå har eg en Prima Luna Dialouge premium stående på lån . Den spiller meget pent sammen med Tannoyene, og eg har ingen problem med å anbefalle noken å teste den sammen med Ti heller då eg trur det vil fungere like bra.
    Nevnte Doxa og eklipsen er også en meget god match.


    Sjølv tok eg et steg til siden og kjørte på med Integrert transistor etter som eg må ha både tv og radio lyd koblet inn = mykje På tid. Pluss at eg liker å spille HØYT.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Var å sjekka ut tannoy precision 6.2 i går. Fy flate for en flott høyttaler! Lyden var også utrolig bra, men den hadde tydelige begrensninger i bassen. Den var kontrollert og fin, men det mangla liksom litt der (her kan nok forsterkeriet ifra ASR ha litt av skylden, da jeg generelt syns den er litt "hifi tynn" i lyden).

    Men, denne seiler opp som den peneste høyttaleren jeg har satt (på lenge iallefall..). Og når lyden er så inni granskauen en innertier, ja da er det egentlig bare å anbefale denne saken. demoen var kjapp, så jeg tror det er mye mer å hente ut ifra denne skapningen!

    Design: 10 / 10
    Lyd: 7/10 (men her tror jeg det er mer å hente!)
    Pris: 21000kr
    Konkluksjon: Im in love. Im a sucker for great sound and design! ;).

    980006896-rs7165_precision-6.2-bkl-3q-goff-lpr.jpg
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Testet dc10 ti igjen idag. Dem ga et ekstremt mye bedre inntrykk idag enn første gang. Dem er nok litt tilbaketrukkene i mellom registeret, med masse punch nedover, men det passer en masse musikk. Det rotete lydbildet som jeg fikk inntrykk av på første demo var helt borte. Nå spilte det veldig mykt og behagelig. Bassen var formidabel.
    Hva ellers var koblet på de ?

    Nå har eg en Prima Luna Dialouge premium stående på lån . Den spiller meget pent sammen med Tannoyene, og eg har ingen problem med å anbefalle noken å teste den sammen med Ti heller då eg trur det vil fungere like bra.
    Nevnte Doxa og eklipsen er også en meget god match.


    Sjølv tok eg et steg til siden og kjørte på med Integrert transistor etter som eg må ha både tv og radio lyd koblet inn = mykje På tid. Pluss at eg liker å spille HØYT.
    Hei. Det var ASR som var forsterker iallefall. Men kunne du testet en Bjørn Eidsvåg låt? Den tilta totalt på DC10 ti, bassen bare oversvømte lydbildet totalt. Tror låta var "Mysteriet Deg". Testet igjen på mine Cornwall hjemme, da var det null stress... Men jeg gir ikke opp denne flotte høyttaleren (les:DC10 ti!!) enda. Den har en masse kvaliteteter som virkelig faller i smak..
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    etter min ringe erfaring her i heimen så er ikke alt på stell hvis og når bassen overstyrer til de grader som du beskriver over her, som regel har jeg da flyttet på høytalerne til problemet er løst, har opplevd det på x antall høytalere og ofte har løsningen ligget i plasseringen, men ikke alltid :)
    ofte kan man jo falle for å plassere høytalere slik at de oppleves som kanskje noe fyldig på tynne innspillinger , for så å oppleve noe annet med musikk som har krevende bass spor
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sant :). Men stereofil bruker å sette det opp bra.. men.. rommet dems er jo veldig lite for en høyttaler som fint kan fylle ut 60 kvadrat ;).
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Testet dc10 ti igjen idag. Dem ga et ekstremt mye bedre inntrykk idag enn første gang. Dem er nok litt tilbaketrukkene i mellom registeret, med masse punch nedover, men det passer en masse musikk. Det rotete lydbildet som jeg fikk inntrykk av på første demo var helt borte. Nå spilte det veldig mykt og behagelig. Bassen var formidabel.
    Hva ellers var koblet på de ?

    Nå har eg en Prima Luna Dialouge premium stående på lån . Den spiller meget pent sammen med Tannoyene, og eg har ingen problem med å anbefalle noken å teste den sammen med Ti heller då eg trur det vil fungere like bra.
    Nevnte Doxa og eklipsen er også en meget god match.


    Sjølv tok eg et steg til siden og kjørte på med Integrert transistor etter som eg må ha både tv og radio lyd koblet inn = mykje På tid. Pluss at eg liker å spille HØYT.
    Hei. Det var ASR som var forsterker iallefall. Men kunne du testet en Bjørn Eidsvåg låt? Den tilta totalt på DC10 ti, bassen bare oversvømte lydbildet totalt. Tror låta var "Mysteriet Deg". Testet igjen på mine Cornwall hjemme, da var det null stress... Men jeg gir ikke opp denne flotte høyttaleren (les:DC10 ti!!) enda. Den har en masse kvaliteteter som virkelig faller i smak..
    Eg kjører en Asr emitter 2 excl på mine dc10t. Det er desidert beste forsterker eg har hatt i mi stove, og Eg har vel til gode å høre noke, uavhengig v pris, som engasjerer meir. Tannoy dc10t har en del overdrive i bassen og eg har nok en del elementer som demper denne. forøvrig so liker eg en del punch i bassen, og eg synest vel at 90% av alt annet låter for tynt og spinkelt. Mysteriet Deg sitter som fjell her med meg.
    Eg synest der tok veldig lang tid før Tannoyene virkelig åpnet seg her heime, og spesielt det hornet gjorde det litt meir utfordrende å finne riktig forsterker. Eg tenkte lenge at rør var vegen og gå, og det speler fint med rør for all del. Men personlig so synest eg det blir for svakt, og dei kraftige rør forsterkerane låt ikkje bra før det vart veldig dyrt og veldig stort.
    Det hadde vært interessant om du prøvde master 7 Dacen på asr/tannoy.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tannoy dimension td10 - kensington se - dc10 A, vil gjerne vite litt om opplevede forskjeller på disse tre modellene
    både lydmessig og hva de trives med av forsterkeri og str på rommet de står i
    er blitt såpass "tannoyed" at jeg vurderer å dra ett par til inn i heimen :)
    eventuellt om noen har testet de med "eldre" Mcintosh forsterkeri ala MA 6900/7000/6600, eller KWI 200 som jeg selv har
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Kensington SE og DC10A har identiske elementer, både bass og diskant, til tross for at det kanskje ikke ser slik ut og Stereofil skriver at det er forbedret - men jeg har fått bekreftet dette av Tannoy selv. DC10A er ganske mye vanskeligere å få til i rommet grunnet bassport bak kontra Kensington som har foran (ikke synsing men Stereofil som sier dette, kan det være derfor de kvittet seg med demomodellen såpass fort?), men får du den til skikkelig så låter de trolig ganske likt over hele fjøla. TD10 er en høyttaler jeg ikke har hørt mange titalls minutter, men jeg merket fort at det ikke er en Prestige-modell i mellomtonen. Den låt allikevel meget bra! Jeg har sett målinger på disse tidligere at det var stygge dipper i diskanten høyt oppe der superdiskanten spiller, trolig utfasinger mellom superdiskant og dual-concentric diskanten. Dette var noe jeg også mener jeg la merke til men tror kanskje det avhenger mye av plassering, rom og akustikk?
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Tannoy dimension td10 - kensington se - dc10 A, vil gjerne vite litt om opplevede forskjeller på disse tre modellene
    både lydmessig og hva de trives med av forsterkeri og str på rommet de står i
    er blitt såpass "tannoyed" at jeg vurderer å dra ett par til inn i heimen :)
    eventuellt om noen har testet de med "eldre" Mcintosh forsterkeri ala MA 6900/7000/6600, eller KWI 200 som jeg selv har

    Hei!

    Har tester av Hifi World av Tannoy DC 10A og Tannoy Kensington GR.

    Begge høyttalerne har målt følsomhet på 91 dB (oppgitt 93 dB), Kensington GR har laveste impedans på 5,7 Ohm, DC 10A har nominell impedans på 9 Ohm (laveste ikke oppgitt).

    Kensington GR ruller slakt av i de høyere frekvenser, mens DC 10A er mer lineær i de øvre frekvenser.

    DC 10A ruller av slakt under 100 Hz i bassen, Kensington ruller av litt slakkere, men har en peak på 8 dB rundt 55 Hz, noe Hifi World mener ikke er et problem annet enn i små rom.

    Hifi World mener DC 10A er en moderne (kosmetisk) Tannoy "Prestige" beregnet for mindre rom, og at det er usannsynlig at høyttaleren vil låte basstungt selv når den plasseres relativt nær frontvegg.

    6 Moons advarer også mot å plassere DC 10A for langt fra frontvegg, og mener at i motsetning til andre større høyttalere opprettholdes kvaliteten i bassen til DC 10A selv når man plasserer den nærmere frontvegg. Lineæritet og hurtighet i bassen opprettholdes, men mengden bass øker.

    Har dessverre ikke hørt høyttalerne selv.

    Tester av 6 Moons:

    6moons audio reviews: Tannoy Kensington GR (Kensington GR)

    6moons audio reviews: Tannoy DC10A (DC 10A)


    Mvh

    PKG
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Landet på Accuphase forsterker til mine Tannoy , og det opplever jeg som en kjempematch, det er nok en kandidat som man kan ta med på lista sammen med andre merker som bør testes ut
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil gjerne ha kontakt med noen som har D700. Jeg ville gjerne sett et foto av koblingene på det øverste elementet. Hvilken farge skal hvor..?

    Håper noen tar seg bryderiet. Det er ikke så mange skruer det er snakk om. Ta gjerne kontakt på PM.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vil gjerne ha kontakt med noen som har D700. Jeg ville gjerne sett et foto av koblingene på det øverste elementet. Hvilken farge skal hvor..?

    Håper noen tar seg bryderiet. Det er ikke så mange skruer det er snakk om. Ta gjerne kontakt på PM.
    Er jo bare å sende en mail til Tannoy.com . :)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    D700 Crossover.jpg


    Utifra bildet og delefilterskjema - Blå ledning til minus på elementet

    mvh
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips og råd. Jeg får kikke igjen da, mener jeg kunne ikke se noen merking for positiv og negativ tilslutning, men jeg var kanskje litt hastig da jeg så hva som hadde skjedd inni der... Et foto hadde i alle fall fjernet all tvil.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Takk for tips og råd. Jeg får kikke igjen da, mener jeg kunne ikke se noen merking for positiv og negativ tilslutning, men jeg var kanskje litt hastig da jeg så hva som hadde skjedd inni der... Et foto hadde i alle fall fjernet all tvil.
    Rød prikk/merke på ene tilkoblingen kanskje ?
    Altenativt ta å koble et batteri på 1,5 volt til elementet for å finne +/-

    mvh
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Da er det løst... Batteritrikset var siste brikken... :)
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig godt fornøyd, og vet allerede at jeg kommer til å beholde dem leeenge... ;) Jeg kjører med 2 x Dynamic Precision DPA-6.4P. Bi-amping oppsett.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Jeg er veldig godt fornøyd, og vet allerede at jeg kommer til å beholde dem leeenge... ;) Jeg kjører med 2 x Dynamic Precision DPA-6.4P. Bi-amping oppsett.
    Kan tenke meg det sparker i fra :cool:
    D700 trenger krefter for å vise hva de er gode for.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    D700 er en god høyttaler. Hadde mine i over 10 år. De trives godt med en forsterker som har godt med krefter :) Skulle vel ikke ha solgt de jeg hadde.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    D700 er en god høyttaler. Hadde mine i over 10 år. De trives godt med en forsterker som har godt med krefter :) Skulle vel ikke ha solgt de jeg hadde.
    Bare forestill deg hvordan de har det nå da, med hver sin kraftpakke tilgjengelig. :)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    D700 er en god høyttaler. Hadde mine i over 10 år. De trives godt med en forsterker som har godt med krefter :) Skulle vel ikke ha solgt de jeg hadde.
    Bare forestill deg hvordan de har det nå da, med hver sin kraftpakke tilgjengelig. :)
    Kan tenke meg det. Har hatt de på rørforsterker, hybrid og monoblokker :)
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke det heftigste Tannoy har å by på. men Mercury V4i er på salg hos Elkjøp for 2500,- par. noen som har noen meninger om denne HT? tenkte å kjøre det på Parasound A23/P5

    Hadde vært arti å prøve :cool:
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Tropisk regnskog av argeste sort; mahogany Mahogany - Wikipedia, the free encyclopedia :eek: Men fint, det er det. Særlig i sollys, da kommer strukturen og glansen fint fram.

    Apropo edeltre og trestruktur, er det flere her som har lest "Svøm med dem som drukner" av Lars Mytting? I tilfelle ikke kan den varmt anbefales!

    Dilla :)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som eg kan melde meg inn her, hadde sikla lenge på DC10T men måtte slå de fra meg grunnet litt langt over mitt budsjett.
    Men idag kom eg over Revolution XT 8F, ringte Stereofil med det samme og spurte korleis de var lydmessig og utifra forklaringer blei eg fort solgt!

    Forhåpentligvis kommer de før helga så eg kan begynne å spille de inn :)

    Noken her som har erfaringer med denne høyttaleren?
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Tannoy-erstatning for DC10TI

    Hallo kjære venner av Tannoy!
    De høyttalerne som skapte mest begeistring hos meg på Hifi-messen i Horten i høst var DC10TI. De spilte slik jeg liker det, oppløst i hele frekvensregisteret, dynamisk, autoritært og med det jeg opplever som en naturtro klang, meget bra var det😀Har ikke helt greid å glemme de etter dette men lytterommet mitt er under 10 kvm så det vil være overkill med disse, samt at DC10TI ligger godt over budsjett. Derfor er spørmålet:
    Finnes det andre høyttalere fra Tannoy som likner DC10TI lydmessig og som kan funke i mitt lille lytterom, og som jeg kan få brukt til ca 15.000.-?

    Fyr løs!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Vel, du har jo DC8TI, men om du får de brukt til til 15000 er vel kanskje litt tvilsomt. Kanskje bruke litt tid og spare?
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Takker for svar men vil ikke DC8TI også bli for store for mitt lille rom?
    Vel, du har jo DC8TI, men om du får de brukt til til 15000 er vel kanskje litt tvilsomt. Kanskje bruke litt tid og spare?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn