TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Melder meg som medlem!
    Spiller for tiden på Tannoy TD12!
    Glimrende høytaler med kropp og sjel, spiller utrolig bra! Et smykke når det gjelder utseende, passer i enhver stue etter min mening, nydelig å se på!

    Mvh.
    SAL
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg som medlem!
    Spiller for tiden på Tannoy TD12!
    Glimrende høytaler med kropp og sjel, spiller utrolig bra! Et smykke når det gjelder utseende, passer i enhver stue etter min mening, nydelig å se på!

    Mvh.
    SAL
    men likevel vil du selge?:confused:
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Melder meg som medlem!
    Spiller for tiden på Tannoy TD12!
    Glimrende høytaler med kropp og sjel, spiller utrolig bra! Et smykke når det gjelder utseende, passer i enhver stue etter min mening, nydelig å se på!

    Mvh.
    SAL
    men likevel vil du selge?:confused:
    Ja, dette er en høytaler jeg fikk i bytte på ett sett Verity Lohengrin II.
    Jeg har APL Gravitas som er noen knepp vassere og som skal på plass igjen når Tannoyène finner ny eier!
    Men som sagt er TD12 er glimrende høytaler som klarer seg imponerende godt selv i lag med øverste divisjon!:)

    Mvh.
    SAL
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Må bare dele denne da den forklarer den "mystiske" ektheten i Tannoy DC høyttalere:

    This primarily is about the homogeneity of the soundfield. I do not mean the soundstage per se which is normal. I mean the coherence of what during a live performance is referred to as the sphere of emitted sound. Let me explain. The soundstage is defined as the space occupied by the instruments and the accompanying acoustics whether natural or added in the studio. The soundstage is never too large—it’s usually too small—provided that the size of particular instruments isn't excessive What I mean in the context of the Tannoys is something within the soundstage. The British speakers show the spatial relationships between instruments in a manner rarely heard. When the drums hit on The Oscar Peterson Trio’s We Get Request album you hear them in their location and their delayed sound recorded by the piano microphone - but you also hear everything between these events. The album was recorded in one take without overdubs, with all musicians present at the same time in the same studio. Hence the instruments were captured not only by their spot microphones but with some delay also by all other microphones present. Good speakers show this relationship quite accurately but very rarely do it so naturally. The Tannoys focus not only on the dominant sound sources but also on their acoustic environment and the mutual relations within it.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Har bestilt et par DC6T SE fra Elkjøp. Slo til på kveldstilbudet de hadde på onsdag. Angret nok litt på dette, da jeg vet at høyttalere med bassport bak ikke fungerer optimalt i mitt rom. Hvor stor avstand bør det være mellom høyttaler og bakvegg?
    Hvilke forsterkere passer med Tannoy? Er Sugden eller EC god match?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Her går det fint helt ned mot 20 centimeter. Trives ihvertfall på Abrahamsen,Marantz og Pioneer. Men var en lidelse på Naim Unitiqute som bare hadde 30 watt å by på, da vart det flatt og kjedelig.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Har bestilt et par DC6T SE fra Elkjøp. Slo til på kveldstilbudet de hadde på onsdag. Angret nok litt på dette, da jeg vet at høyttalere med bassport bak ikke fungerer optimalt i mitt rom. Hvor stor avstand bør det være mellom høyttaler og bakvegg?
    Hvilke forsterkere passer med Tannoy? Er Sugden eller EC god match?
    Du får gi lyd om du ikke trives med de da.
    Et salg bør gå greitt når du kjøper på Elkjøp tilbuda.

    Både Sugden og EC vil nok fungere bra.
    Best erfaring med YBA og Arcam.

    Har testet mye på disse.(forgjengeren Revolution Signature DC6T dog): Arcam, YBA, Rotel, Krell, Primare, Sugden, Doxa, EC, Abrahamsen, Rega, CJ, Roksan, Nait+muligens noe eg glemmer. Prøvde de og på en ASR Emitter. Dette var nok det aller beste. Men trur den kosta 95veil, og er vell ikkje heilt berekna for høyttalere i denne prisklassen:):)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Har bestilt et par DC6T SE fra Elkjøp. Slo til på kveldstilbudet de hadde på onsdag. Angret nok litt på dette, da jeg vet at høyttalere med bassport bak ikke fungerer optimalt i mitt rom. Hvor stor avstand bør det være mellom høyttaler og bakvegg?
    Hvilke forsterkere passer med Tannoy? Er Sugden eller EC god match?
    Har tilgode å høre en god match med EC.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Har bestilt et par DC6T SE fra Elkjøp. Slo til på kveldstilbudet de hadde på onsdag. Angret nok litt på dette, da jeg vet at høyttalere med bassport bak ikke fungerer optimalt i mitt rom. Hvor stor avstand bør det være mellom høyttaler og bakvegg?
    Hvilke forsterkere passer med Tannoy? Er Sugden eller EC god match?
    Har tilgode å høre en god match med EC.
    EC kan nok fungere for noen...

    Et helt annet spm til deg.

    Ligg et sett D300 for salg på Finn.no
    Du hadde tidligere D700?

    Hvordan er denne serien?
    Tenker opp mot feks DC6T som er nevnt her.

    -Oddemann-
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Stemmer det, jeg hadde D700 i mange år. En meget god høyttaler som kanskje ikke burde vært solgt. Men bare få timer på brukten å den var borte :)
    Jeg kjenner ikke den serien så godt. Har vel vært sånn at den Tannoyen jeg liker best er 15" Har hatt noen kjappe lytterunder på de nye, men jeg er nok han så må høre litt mer på ting før jeg vil si formye. EC har for meg vært for trege (dvaske) i bassen til å kunne spille bra på de Tannoy modellene jeg har hørt. Har ikke fått til den riktige gøyfaktoren med EC. Men for all del, smaken er som kjent delt.
    D300 er en god høyttaler. Men den er litt i minste laget for meg. Den har den sprangvilligheten som Tannoy er kjent for. Var en flott serie dette på 90 tallet.
     
    Sist redigert:

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Hentet mine nye Tannoy DC6T SE onsdag, og forelsket meg umiddelbart i lyden. Stemmer låter helt magisk på disse høyttalerne. Jeg fryktet problemer med bassen, men høyttalerne integrerer veldig bra i mitt rom. Dette er noe av det beste jeg har hørt. jeg ønsker meg tyngde i bunn, men det kommer sikkert med innspilling.
    Jeg har testet med NAD D3020, EC PI-2 og Sugden A21a Series 2. Best resultat med NAD og Sugden. Men forskjellene er små.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Spennende xnn3882, jeg sikler på denne høyttaleren selv om dagene.

    Intressant at du nevner lite tyngde i bunn, dette er noe jeg har sett enkelte hevde tidligere også, mens andre mener disse går forholdsvis dypt til størrelsen å være.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens. Det ligger nå et par TD12 og et par DC10T på bruktbørsen. Hvilken av disse ville dere valgt, og hvorfor? Hva skiller dem lydmessig?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    TD12 ville vært mitt valg. Simpelthen fordi det er en høyttaler lenger opp i hierarkiet til Tannoy.
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Da er det på tide at jeg også melder meg inn her som eier av et par Tannoy 631 SE som jeg fikk for en vanvittig god pris.
    Og må si meg veldig fornøyd til prisen selv om jeg ikke har rukket å lytte så mye enda. Låter veldig bra til stativ å være :)
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Test av Tannoy Kensington GR av Noel Keywood i november 2014 utgaven av Hi-Fi World. :D

    Koster 3,5 pund for online utgaven av bladet.

    http://www.hi-fiworld.co.uk/

    Mvh

    PKG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvor lang tid tar det før slike anmeldelser blir frigitt for de som ikke vil betale?:)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jo, jeg har råd til å betale 40 kr. Men spørsmålet er hvor mye mer opplysninger man får gjennom denne anmeldelsen enn de som alt er skrevet om tilsvarende høyttalere tidligere.:)
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Jo, jeg har råd til å betale 40 kr. Men spørsmålet er hvor mye mer opplysninger man får gjennom denne anmeldelsen enn de som alt er skrevet om tilsvarende høyttalere tidligere.:)

    Blant annet målinger. Måler 6 ohm, minimum 5,7 ohm rundt 100 Hz, maksimum i underkant av 30 Ohm rundt 40 Hz. Målt følsomhet på 91 dB mot oppgitte 93 dB.

    Peak på ca 8 dB rundt 55 Hz, noe anmelder mener utligner seg ved mellomstore og store rom, resten av frekvensgangen er meget lineær, dog noe jevn avrulling øverst i diskanten.

    Kensington GR fikk 5 av 5 "jordkloder" (Bladet heter tross alt Hi-Fi WORLD). :p

    Sitater:

    "OUTSTANDING - amongst the best"

    "Verdict - big sound with powerful projection, from a finely crafted trad. cabinet. Lovely"

    "For: - powerful and focussed, insightful, ned few Watts"

    "Against - expensive, large, no port tuning"

    Mvh

    PKG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takker.:) (Da sparte jeg 40 kr.)
    Tror ikke en slik peak som beskrevet betyr så mye for totalinntrykket uansett. Men disse høyttalerne bør uansett ha en viss størrelse på rommet.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Takker.:) (Da sparte jeg 40 kr.)
    Tror ikke en slik peak som beskrevet betyr så mye for totalinntrykket uansett. Men disse høyttalerne bør uansett ha en viss størrelse på rommet.
    Tannoy Kensington GR frister voldsomt, elsker designet på disse. De fleste anbefaler rør, hvordan fungerer de på transistor, og spesielt klasse D?

    Mvh

    PKG
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Skal være meget bra bass.

    "When I moved 16 feet back from the Kensingtons to the rear wall I was hit by massive bass pressure waves that had me gripping the settee."

    "They play from soft to Rock-concert loud without difficulty, always sounding lively and engaging."

    "I`ll always love big Tannoys; they sit in a world of their own."

    Mvh

    PKG
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tannoy Kensington GR frister voldsomt, elsker designet på disse. De fleste anbefaler rør, hvordan fungerer de på transistor, og spesielt klasse D?

    Mvh

    PKG
    Angående spørsmålet ditt skriver Noel Keywood: "Tannoy's midrange horn suits valve amplifiers but makes transistor amps sound like - er, well - transistor amps. And of course, being Tannoys you need just a few Watts to go really loud." :cool: Synes han sier det godt. Selv spiller jeg med 11 300B watt i parallel single-ended triode: kan spille RnB festhøyt!
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hei.

    Får i morgen et par Tannoy NFM 8. Det følger med en svak gammel Nad som forsterker. Noen som har hatt HT i hus? Vet hvordan de låter. Finner ikke så mye om akkurat NFM 8, men NFM 8 II . En annen gammel forsterker som vil yte HT som fortjent. Dette er stereo som står på rom nr. 2. Ikke noe voldsomt.
    Mvh.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Tannoy Kensington GR frister voldsomt, elsker designet på disse. De fleste anbefaler rør, hvordan fungerer de på transistor, og spesielt klasse D?

    Mvh

    PKG
    Angående spørsmålet ditt skriver Noel Keywood: "Tannoy's midrange horn suits valve amplifiers but makes transistor amps sound like - er, well - transistor amps. And of course, being Tannoys you need just a few Watts to go really loud." :cool: Synes han sier det godt. Selv spiller jeg med 11 300B watt i parallel single-ended triode: kan spille RnB festhøyt!
    Så det jeg også, da er spørsmålet hva Noel Keywood mener med at det låter som transistor, og hvorfor det nødvendigvis er negativt? En høyttaler som Kengsington GR, med sin fyldige og noe mørke karakter (ruller av i diskanten og ekstra midbass trykk) burde vel kunne matche stramme og mer "kliniske" forsterkere? Har hørt tilbakemelding om at noen mener det låter for mørkt og farget med rør, blant annet Manley.

    Sakset fra manualen: "
    Generally an amplifier of higher power thatis running hard, but free of distortion, willpose less risk of damage to the loudspeakerthan a lower power amplifier continuallyclipping. Remember also that a high poweredamplifier running at less than 90% of outputpower generally sounds a great deal betterthan a lower powered example strugglingto achieve 100%. An amplifier withinsufficient drive capability will not allowthe full performance of the loudspeakers tobe realised. Some users may have a preference for lowpower valve (tube) amplifiers which arebelow the recommended minimum amplifierpower. While this does not cause potentialfor damage, consideration should be givento musical preferences, maximum listeninglevels and room size."


    Står i praksis ingenting om at rør er eneste match som funker, heller det motsatte.

    Mvh

    PKG
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Prøv med ein klasse A transistor forsterker med gode strømleveranser, så er du der.

    Har god erfaring med Accuphase E-550 på Kensington SE. Låter konge.

    TAF
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Smaken er som baken. Jeg har bare hørt dem med transistor, og det låt veldig bra. Så vidt jeg vet klasse A/B.

    Jeg er generelt litt skeptisk til rør effekt, så jeg vil uansett ikke anbefale det.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tannoy Kensington GR frister voldsomt, elsker designet på disse. De fleste anbefaler rør, hvordan fungerer de på transistor, og spesielt klasse D?

    Mvh

    PKG
    Angående spørsmålet ditt skriver Noel Keywood: "Tannoy's midrange horn suits valve amplifiers but makes transistor amps sound like - er, well - transistor amps. And of course, being Tannoys you need just a few Watts to go really loud." :cool: Synes han sier det godt. Selv spiller jeg med 11 300B watt i parallel single-ended triode: kan spille RnB festhøyt!
    Så det jeg også, da er spørsmålet hva Noel Keywood mener med at det låter som transistor, og hvorfor det nødvendigvis er negativt? En høyttaler som Kengsington GR, med sin fyldige og noe mørke karakter (ruller av i diskanten og ekstra midbass trykk) burde vel kunne matche stramme og mer "kliniske" forsterkere? Har hørt tilbakemelding om at noen mener det låter for mørkt og farget med rør, blant annet Manley.

    Sakset fra manualen: "
    Generally an amplifier of higher power thatis running hard, but free of distortion, willpose less risk of damage to the loudspeakerthan a lower power amplifier continuallyclipping. Remember also that a high poweredamplifier running at less than 90% of outputpower generally sounds a great deal betterthan a lower powered example strugglingto achieve 100%. An amplifier withinsufficient drive capability will not allowthe full performance of the loudspeakers tobe realised. Some users may have a preference for lowpower valve (tube) amplifiers which arebelow the recommended minimum amplifierpower. While this does not cause potentialfor damage, consideration should be givento musical preferences, maximum listeninglevels and room size."


    Står i praksis ingenting om at rør er eneste match som funker, heller det motsatte.

    Mvh

    PKG
    Jeg siterte Keywood fordi jeg syntes han skrev det morsomt. Selv vet jeg at Kensington GR låter flott på mange ulike forsterkere. Det er en høyttaler som er engasjerende med de fleste forsterkere, men avdekker også lydsignaturen til den forsterker som driver de. Synes Kensington låter flott med ASR og Luxman (begge transistor); for å nevne de oppsettene jeg har hørt. Er nysgjerrig på flere transistorforsterkere på Kensington; som for eksempel First Watt. Det som er helt sikkert er at Manley og Kensington ikke låter mørkt; signaturen i dette oppsettet kan tunes mot det mørke om en ønsker det via valg av rør.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg bruker Manley - riktignok RIAA - og liker et mørkt lydbilde. ....så for meg er mørkt flott!

    Min påstand - helt udokumentert - er at mange anlegg låter for lyst i forhold til virkeligheten.

    mvh
    "Høy og mørk"
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Jeg bruker Manley - riktignok RIAA - og liker et mørkt lydbilde. ....så for meg er mørkt flott!

    Min påstand - helt udokumentert - er at mange anlegg låter for lyst i forhold til virkeligheten.

    mvh
    "Høy og mørk"

    Helt enig at de fleste anlegg låter for lyst. Meget sannsynlig at rør er det mest opptimale på Prestige serien til Tannoy. Med så høy følsomhet konsumerer høyttalerne bare noen få watt, noe Noel Keywood mener passer laveffekts rørforsterkere best.

    Problemet er at enkelte mener at rør, og spesielt 300B, er det eneste som duger på effektive høyttalere. Det betyr ikke at transistor er en dårlig match, ihvertfall rent elektrisk.

    Å teste selv med egen forsterker er vel det eneste som gjelder for den enkelte.

    Mvh

    PKG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg bruker Manley - riktignok RIAA - og liker et mørkt lydbilde. ....så for meg er mørkt flott!

    Min påstand - helt udokumentert - er at mange anlegg låter for lyst i forhold til virkeligheten.

    mvh
    "Høy og mørk"

    Helt enig at de fleste anlegg låter for lyst. Meget sannsynlig at rør er det mest opptimale på Prestige serien til Tannoy. Med så høy følsomhet konsumerer høyttalerne bare noen få watt, noe Noel Keywood mener passer laveffekts rørforsterkere best.

    Problemet er at enkelte mener at rør, og spesielt 300B, er det eneste som duger på effektive høyttalere. Det betyr ikke at transistor er en dårlig match, ihvertfall rent elektrisk.

    Å teste selv med egen forsterker er vel det eneste som gjelder for den enkelte.

    Mvh

    PKG
    Utvilsomt!:)
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Tannoy Kensington GR frister voldsomt, elsker designet på disse. De fleste anbefaler rør, hvordan fungerer de på transistor, og spesielt klasse D?

    Mvh

    PKG
    Angående spørsmålet ditt skriver Noel Keywood: "Tannoy's midrange horn suits valve amplifiers but makes transistor amps sound like - er, well - transistor amps. And of course, being Tannoys you need just a few Watts to go really loud." :cool: Synes han sier det godt. Selv spiller jeg med 11 300B watt i parallel single-ended triode: kan spille RnB festhøyt!
    Så det jeg også, da er spørsmålet hva Noel Keywood mener med at det låter som transistor, og hvorfor det nødvendigvis er negativt? En høyttaler som Kengsington GR, med sin fyldige og noe mørke karakter (ruller av i diskanten og ekstra midbass trykk) burde vel kunne matche stramme og mer "kliniske" forsterkere? Har hørt tilbakemelding om at noen mener det låter for mørkt og farget med rør, blant annet Manley.

    Sakset fra manualen: "
    Generally an amplifier of higher power thatis running hard, but free of distortion, willpose less risk of damage to the loudspeakerthan a lower power amplifier continuallyclipping. Remember also that a high poweredamplifier running at less than 90% of outputpower generally sounds a great deal betterthan a lower powered example strugglingto achieve 100%. An amplifier withinsufficient drive capability will not allowthe full performance of the loudspeakers tobe realised. Some users may have a preference for lowpower valve (tube) amplifiers which arebelow the recommended minimum amplifierpower. While this does not cause potentialfor damage, consideration should be givento musical preferences, maximum listeninglevels and room size."


    Står i praksis ingenting om at rør er eneste match som funker, heller det motsatte.

    Mvh

    PKG
    Jeg siterte Keywood fordi jeg syntes han skrev det morsomt. Selv vet jeg at Kensington GR låter flott på mange ulike forsterkere. Det er en høyttaler som er engasjerende med de fleste forsterkere, men avdekker også lydsignaturen til den forsterker som driver de. Synes Kensington låter flott med ASR og Luxman (begge transistor); for å nevne de oppsettene jeg har hørt. Er nysgjerrig på flere transistorforsterkere på Kensington; som for eksempel First Watt. Det som er helt sikkert er at Manley og Kensington ikke låter mørkt; signaturen i dette oppsettet kan tunes mot det mørke om en ønsker det via valg av rør.
    Luxman låter knall på Kensington, denne komboen har jeg spilt på en stund. Lyngdorf (nye TDAI2170) har jeg også brukt en del og det spiller meget bra. Fikk en First Watt F3 inn døra igår og førsteinntrykket er MEGET bra. REN klasse A single ended transistorforsterker, 2x15w. Men skal få inn en matchende pre før jeg sier noe mer.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har en følelse av at mange Tannoy-høyttalere låter bra på svært ulikt utstyr.
    Jeg kan for øvrig nevne at spørsmålet om rør/ikke rør er tatt opp i bruksanvisningen til mine SF høyttalere. Der imøtegår de den litt hardnakkede påstanden om at SF låter best med rør. Jeg har hørt en del av dem med ulik elektronikk, og kan ikke si at det ene er så mye bedre enn det andre.

    Det eneste jeg generelt kan stå inne for, er at det sjelden eller aldri er en ulempe å ha godt med Watt.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Har levd med DC10t noen år nå med litt forskjellig på forsterkersiden, og jeg er ikke så sikker på om de er så lite kresne på forsterker som enkelte skal ha det til. Det jeg opplever så langt med rør er at de rett og slett mister kontroll på bassen når du ønsker å spille noe skikkelig rock. Vel enten null kontroll eller så blir den for slapp og/eller forsvinner. Fordelene med rør er jo at midhornet åpner seg veldig fint opp.
    Jeg hadde en Hegel h200 en gang , som jeg ikke følte engasjerte noe særlig sånn sett , men nå sitter jeg å tenker på om ikke den ikke hadde passet fint som effekt med Audio valve eklipsen som pre.
    Nå bruker jeg en arcam alpha10 som effekt , og den er i svakeste laget til de her høytalerene.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg inn med tannoy dimension td10, strålende fornøyd, virker som en herlig musikkformidler, og foreløpig inntrykk er at Modwright KWI er en god match, nok muskler og lite analytisk spillestil :)

    er forøvrig i tankeboksen på å teste ut en Luxman eller MC integrert etterhvert, men slettes ikke sikkert da Modwright har overrasket meg
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har hørt Modwright nevnt før i en av "hvilken elektronikk til Tannoy" trådene . Bruker du NAD eller Arcam dac ?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Har levd med DC10t noen år nå med litt forskjellig på forsterkersiden, og jeg er ikke så sikker på om de er så lite kresne på forsterker som enkelte skal ha det til. Det jeg opplever så langt med rør er at de rett og slett mister kontroll på bassen når du ønsker å spille noe skikkelig rock. Vel enten null kontroll eller så blir den for slapp og/eller forsvinner. Fordelene med rør er jo at midhornet åpner seg veldig fint opp.
    Jeg hadde en Hegel h200 en gang , som jeg ikke følte engasjerte noe særlig sånn sett , men nå sitter jeg å tenker på om ikke den ikke hadde passet fint som effekt med Audio valve eklipsen som pre.
    Nå bruker jeg en arcam alpha10 som effekt , og den er i svakeste laget til de her høytalerene.
    Enig i dine betraktninger.
    Med den herlige Eklipse'n i front vil også Doxa 74 være en treffer av dimensjoner, gitt at du ikke har mer enn 50 m2 rom. Hånd i hanske med DC 10t.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Får melde meg som venn her jeg også. Fikk i hus et par Tannoy DC10T for et par uker siden. Meget fornøyd så langt sjøl om at jeg enn så lenge mangler en forsterker de fortjener.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn